handdator

Visa fullständig version : Vibrationsdämpande handtag



jrutgers
2013-06-02, 20:19
Hej alla!
Äntligen har mitt körande kommit igång, och jag njuter till fullo var tur jag tar :-)

I alla fall, jag har noterat att jag blir lite trött i armarna/fingrarna efter typ 7-8-10 mils körning, och jag har lite problem me vita fingrar som gör sig påmint när jag kör.
Visst, jag är rookie så kanske spänner jag mig i onödan fast jag jag tänker på det hela tiden.

Ok, till saken, finns det några bra handtag som jag kan ersätta mina skumgummihantag anno 1981 (läs hårda som fein)

Jag har ingen erfarenhet om dessa handtag är mjuka från början eller inte men nu är dom duktigt hörda i alla fall.


Mycket tacksam för hjälp, för det tar lite av glädjen.

Tack!

Månne
2013-06-02, 20:58
Min erfarenhet är att det inte är i själva handtagen det ligger utan att motorn transporterar vibration genom ram och styre så bästa sättet är att hitta en lösning för att göra styrinfästningen gummiupphängd om du får dylika problem.

Jåke
2013-06-02, 21:34
Skippa skumgummihandtagen helt, även nya, och montera dit tunna vanliga istället. Mer vilsamt för handen om du inte har jättestora händer. Kolla om du kan montera vikter i änden på styret om det inte redan sitter såna, de gör mer nytta än tjocka skumgummisvampar.
Du kan också underlätta för dig själv genom att köra lite fingergymnastik när du kör, slappna av, räta på fingrarna, "spela piano". Det underlättar cirkulationen, dina vita fingrar kommer sig nämligen av att de små vibrationerna rubbar cirkulationen i fingrarna.
Jag lider av samma problem sedan ett antal år, och det är större eller mindre lite beroende på motorgång och körstil. Det som hjälper mig mest är det sista, att se till att hjälpa cirkulationen.

Jan-Olov
2013-06-02, 22:29
En sådan här hjälper högerhanden så att du kan släppa greppet lite http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-82170/ Tänk bara på att det krävs att du blir van vid gashjälpen innan det känns bekvämt.

rolfmm
2013-06-03, 23:15
Jag fylte styret med ca 2kg blyhagel som hålls på plats med tunga styrändar för att minska vibrationer. Funkar jättebra och nu är nu är det inga problem längre :)

jrutgers
2013-06-04, 11:55
Tack för alla svar! Troligtvis är jag mer förvirrad nu än innan :-) men det är bra att ha lite olika tips att testa.
Någon som testat styrhöjare? Alltså distanser att sätta för att få upp styret en bit?
Har en pryl med nacken som troligtvis hade mått bättre av att få upp styret en bit i kombination med vibra dämpning?!

Jåke
2013-06-04, 12:03
Med tanke på hur du sitter nu, tror jag inte ännu mer uppåt hjälper. Men det är väl bara att testa. Några höjare hittar du nog möjligen på eBay isf.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

jrutgers
2013-06-04, 13:16
Med tanke på hur du sitter nu, tror jag inte ännu mer uppåt hjälper. Men det är väl bara att testa. Några höjare hittar du nog möjligen på eBay isf.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Ja, såg att Bilhmpf-ma hade några för 200 spänn, så jag skall testa å se om det kanske kan hjälpa!?

Månne
2013-06-04, 13:21
Jo styrhöjare kan göra underverk för sittställningen, fråga vilken crossförare som helst.

Jåke
2013-06-04, 13:22
Nu är det ju inte cross som ska köras med den hojen misstänker jag... ;)

Men för 200 på Biltema är det bara att testa, det är det värt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

magnusda
2013-06-04, 13:47
Jag har en gammal radfyra från -83, en GSX550
Märker att sittställningen påverkar mycket. Använder jag svanken och rätar upp ryggen blir det bättre eftersom jag hänger på styret mycket mindre. Hänger jag på styret domnar handen efter ett par mil.
Hållar jag upp med ryggen blir det lite träning också! :-)

jrutgers
2013-06-04, 14:02
Tror inte gamla Bettan uppskattar cross alls, och förmodligen inte jag heller :-) Inte med den hojen iaf.
Men jag skall testa.. testar man inte så vet man inte..tack Alla!

jrutgers
2013-06-04, 21:23
Jag har en gammal radfyra från -83, en GSX550
Märker att sittställningen påverkar mycket. Använder jag svanken och rätar upp ryggen blir det bättre eftersom jag hänger på styret mycket mindre. Hänger jag på styret domnar handen efter ett par mil.
Hållar jag upp med ryggen blir det lite träning också! :-)

Så du menar att du inte "kutar" så mkt med ryggen?

Mc-Bosse
2013-06-04, 21:37
Jag har en gammal radfyra från -83, en GSX550
Märker att sittställningen påverkar mycket. Använder jag svanken och rätar upp ryggen blir det bättre eftersom jag hänger på styret mycket mindre. Hänger jag på styret domnar handen efter ett par mil.
Hållar jag upp med ryggen blir det lite träning också! :-)

Håller med. Det gäller att inte använda styret för att hålla körställningen. Använd ryggen och luta dig mot fartvinden och håll lätt i styret. Du blir trött som fan i ryggen i början eftersom du håller emot fartvinden utan att dra i styret. Jag vande mig dock efter ett tag och nu känner jag ingenting i ryggen och mindre vibrationer känner jag i styret också för jag håller inte krampaktigt i det.

Jag kan ju rekommendera några tjockare handtag som jag personligen tycker isolerar bort lite av vibrationerna plus att de är tjockare än mina original vilket jag uppskattar. Jag köpte och kör med några från Biltema sedan några år tillbaka. Det börjar bli mindre spänstiga nu så ett nytt par ska inhandlas.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handtag-Custom-2-st-82202/

magnusda
2013-06-04, 21:38
Så du menar att du inte "kutar" så mkt med ryggen?

Ja, jag har en tendens att lägga all tyngd på styret. Får tänka på att låta ryggen göra jobbet istället. Gör jag det, kan jag slappna av i händerna och de domnar inte alls på samma sätt.

Månne
2013-06-04, 22:43
Nja nu tänkte jag inte specifikt cross utan vi kan ta tävlingscyklister istället, en felinställd cykel är en pina att trampa på och en rätt onställd en dröm men alla MC kommer ju enligt devisen One size fits all så det är värt att laborera lite.

engström67
2013-06-05, 00:35
Domningar i händer lider jag ofta med,spelar ingen roll på hoj,styre,handtag,bly,höjare utan har man jobbat hårt med händerna så blir dom förstörda,går ej att göra nått åt.Ibland så känns det bara efter ett par mil och ibland så kan jag åka en vecka i typ Norge utan att känna nått.Är ju lika med träsmak,får man ju lika ofta på vilken hoj som helst.Ofta är ju problemet på vad man har under stället,bomull kan man ju aldrig andvända,och sedan beror det väl ju lite på hur man är byggd.Vältränad röv får man ju ont bara av att sitta på en stol i 5 minuter eller van att sitta jämt=mjuk röv =bekvämare:)

jrutgers
2013-06-05, 09:15
Jag har läst vad ni skriver och jag kommer nog laborera lite och till att börja med kommer jag byta handtagen, och laborera med min körställning som förefaller vara a-o för att inte få kramp-domningar i händerna.
Alltså, jag är ju trots allt rookie och emellanåt så spänner jag mig kanske omedvetet för mycket, så kanske släpper det efter något när jag mer vågar lita på att det är en klar nackdel att krampaktigt hålla i styret.
Sen är det klart att när Honda skapade cb 750 F 1981 så tänkte dom nog inte på Orustarn som var 1,90 & dryga 100 pannor, men jag kan ju glädjas åt min inte så vältränade röv som hjälper mig att kunna sitta lääänge, länge utan att få träsmak i alla fall.

I värsta fall får jag väl köpa mig en nyare cykel som kanske inte vibrerar på samma sett som en gammal? (Det låter ju riktigt trevligt)

Tack alla för att ni tog er tid att hjälpa mig med tips!

rakarör
2013-06-05, 10:17
Det kan nog stämma att du spänner dig i onödan.
När jag körde hem min Sportster (återfall efter 15år utan hoj) så var jag ovan vid framflyttade fotpinnar och spände mig i onödan med kramp i ljumskarna som följd, när jag vande mig efter några mil och började slappna av så gick det mkt bättre. Träsmaken i röven lindrar jag ibland genom att variera körställningen, jag lägger helt enkelt fötterna på passagerarfotpinnarna när jag ligger och pressar efter landsvägen.

Du kan testa styrhöjare, ev. byta styre och flytta arslet en bit på sadeln (om det är möjligt).
Känner man sig van och hemma på hojen så spänner man sig inte, det låter som att du inte känner dig tillräckligt bekväm och rutinerad för att lita på att du har kontroll över hojen, det kommer med tiden.

Lycka till!:)

jrutgers
2013-07-18, 17:08
Då tror jag att jag fått svar på mina vibrationer.
Jag köpte nya skumgummihandtag, och det blev lite bättre, men långt ifrån bra.
Så, plötsligt händer det..var hos den lokala däckfirman och la om framdäck, då det visar sig att tidigare ägare (som det alltid står i alla annonser om negativa saker som hänt en mc) har fyllt i däcklagning i däcket, så ca en halv deciliter vätska skvalpade runt när jag har kört. Inte undra på att det varit obalans.
Gött å bli av med den skiten tillsammans med däcket som var från 96.

Jåke
2013-07-18, 23:08
Då tror jag att jag fått svar på mina vibrationer.
Jag köpte nya skumgummihandtag, och det blev lite bättre, men långt ifrån bra.
Så, plötsligt händer det..var hos den lokala däckfirman och la om framdäck, då det visar sig att tidigare ägare (som det alltid står i alla annonser om negativa saker som hänt en mc) har fyllt i däcklagning i däcket, så ca en halv deciliter vätska skvalpade runt när jag har kört. Inte undra på att det varit obalans.
Gött å bli av med den skiten tillsammans med däcket som var från 96.
Trevligt! Men följdfrågan blir ju: varför i allsin dar har du inte bytt däck för länge sen?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

jrutgers
2013-07-19, 00:07
Jo, alltså. Ehrm.
Så, nu skall vibrationerna vara borta i alla fall ;-)