handdator

Visa fullständig version : Något small sen slockna all ström



Roffetheone
2013-05-31, 16:29
Hej! Kanske någon erfaren MC-mekare kan ge mig ett tips. Jag har en Honda Shadow VT600 1996 årsmodell. Igår när jag tryckte på startknappen tände den till två ggr, sedan small det till under sitsen där batteriet sitter och allt blev strömlöst. Inge lyse, ingen tändning. Jag kollade säkringarna och alla var hela.

Jag satte i ett Biltema batteri för två år sedan och de ska vara underhållsfria. Hojen har gått kanon i två år. Tror ni som jag att det är batteriet som har pajat eller är det någon annan väsentlig del i motorn som kan förorsaka liknande effekter?

Jag vet att jag ska kolla batteriet så anledningen till att jag frågar här är om det är självklart och jag bara kan köpa ett nytt och ta med mig för att sätta i. Hojen står några mil bort så därför kanske jag kan spara en resa om jag satsar på rätt fel direkt.

P.S. vad kan få ett batteri att explodera? Är det någon annan del i motorn jag också borde undersöka?

Tacksam för goda råd!

Roffe

Månne
2013-05-31, 18:33
Likriktaren styr spänningen och har det bivit ett äöverslag i den så kan den ha skickat iväg några extra ampere.

Roffetheone
2013-05-31, 21:32
Är det då kanske dags att byta Likriktaren?

Månne
2013-05-31, 22:57
Japp, troligtvis kass. Även kallad voltregulator eller spänningsregulator.
En liten aluhistoria försedd med kylflänsar.

Roffetheone
2013-06-01, 10:43
Ok, du har säkert rätt men innan jag ger mig av och betalar 1695:- för en ny laddningsregulator vill jag gärna utesluta annat som tex dåligt batteri. Kan det vara så enkelt att det var ett dåligt batteri? Eller är det ytterst sällsynt att MC-batterier lägger av tvärt med en liten smäll?

Ove
2013-06-01, 10:48
Ok, du har säkert rätt men innan jag ger mig av och betalar 1695:- för en ny laddningsregulator vill jag gärna utesluta annat som tex dåligt batteri. Kan det vara så enkelt att det var ett dåligt batteri? Eller är det ytterst sällsynt att MC-batterier lägger av tvärt med en liten smäll?

:confused: Att batteriet smäller betyder väl att det blivit kortslutning i det - men varför? Kan naturligtvis vara att det är ett dåligt batteri men kan lika gärna vara laddningsregulator eller något. Testa grejerna så du kan göra rätt med en gång om du vill komma undan billigt. ;)

Roffetheone
2013-06-05, 23:20
Köpte nytt batteri och satte i. Hojen går perfekt nu. Mätte drygt 14 V med multimetern då motorn var igång. Då är väl laddningsregulatorn ok? Måste man ladda fullt ett nytt batteri eller är det bara att köra på? Hur länge måste man köra för att batteriet ska bli fulladdat?

Zeeuus
2013-06-05, 23:58
Köpte nytt batteri och satte i. Hojen går perfekt nu. Mätte drygt 14 V med multimetern då motorn var igång. Då är väl laddningsregulatorn ok? Måste man ladda fullt ett nytt batteri eller är det bara att köra på? Hur länge måste man köra för att batteriet ska bli fulladdat?

Vad händer om du gasar lite? Sjunker eller stiger voltladdninen då?

Har en liknande tråd med en video som ger många bra tips på hur man felsöker laddnings problem.
Klicka här för att komma till den. (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7459)

Jag skulle rekommendera att ladda det fullt för att det ska uppnå full kapacitet, innan du gasar vidare med det. Med en smartladdare går det fort.

/Zeeuus

Mc-Bosse
2013-06-06, 02:30
När det gäller ett nytt bilbatteri så fick jag höra att det att det har 80% laddning när man köper det och resterande 20% laddar generatorn upp när man kör. Detta gällde ett Vartabatteri för 950 kr jag köpte till en av mina bilar.

LowTech
2013-06-06, 07:33
Köpte nytt batteri och satte i. Hojen går perfekt nu. Mätte drygt 14 V med multimetern då motorn var igång. Då är väl laddningsregulatorn ok? Måste man ladda fullt ett nytt batteri eller är det bara att köra på? Hur länge måste man köra för att batteriet ska bli fulladdat?Sprillans nya ackar är inte fulladdade när du köper dem.
Möjligen om du handlar av en dyr och seriös firma som (självklart?) fyller på till fullt innan de lämnar ut acken till dig, vilket naturligtvis är en service du då indirekt betalar för....
Har hört siffror på 50-70% fyllnadsgrad på helt nya ackar.
Nu brukar det inte spela så stor roll, det är en väl fungerande NY ack med låg inre resistans så sannolkt startar motorn utan problem och funkar laddningen ok så fylls det snart på till nära fullt.
Även om man bör ha i beaktande att det är inte "fullt" om man av nån anledning vill leka lite extra eller hojen är svårstartad.
En ny ack håller ju även sin polspänning väl uppe under start så ett nytt batteri kan göra underverk. Dagens elektroniska tändsystem brukar ha en viss undre spänningsgräns för god funktion. Attt startmotorn snurrar är ingen garanti..
(Det förkopplingsmotstånd som fanns i förrgårdagens elektroniklösa biltändsystem var en kompensation för sjunkande batteristartspänning)

erikn
2013-06-06, 17:23
I ett gelbatteri vet jag inte, men en gång i forntiden så köpte vi nya bilbatterier på mitt dåvarande jobb. Det var en dröm i transporthänseende, för det var tomt. Ingen fara för kläderna. Det var en felleverans, vi fick sedan en dunk med syra. Batteriet kunde stå hur länge som helst utan problem. När vi fyllde i syra så var det fulladdat.

Zeeuus
2013-06-09, 23:24
Så vad händer? Har du laddat batteriet eller chansar du?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Roffetheone
2013-06-10, 13:57
Jo, jag laddade upp det fullt för säkerhets skull. Funkar asbra nu. Även det gamla som verkade helt urdraget har jag laddat. Det gamla kanske är trasigt också. Det har jag inte testat än men efter att jag hade laddat det i fem timmar så hade det en laddning på över 13 V. Nu har jag nytt problem med missljud i bakhjulet. Annan tråd

Tack för visat intresse