handdator

Visa fullständig version : Här snackar vi äventyr



Susie
2013-05-28, 09:59
Höj volymen
Njuuut

http://youtu.be/85VErvTqgWc

jrutgers
2013-05-28, 12:08
Tyngt

swedan
2013-05-28, 15:16
Skön film.
Några av vägarna så lite riskabla ut...

LinusE
2013-05-28, 17:53
Grymt !

Cubalibre
2013-05-28, 19:12
Förstår bara inte hur man kan ta risken med att köra i t-shirt och tunna tygbyxor :-/

Ove
2013-05-28, 19:35
Förstår bara inte hur man kan ta risken med att köra i t-shirt och tunna tygbyxor :-/

:hmmmm2: Varmt....kanske? Visst är det bra med heltäckande ställ som vi har här men ser man på världen så är vi nog ganska ovanliga. När jag började köra typ -60 var det normala på nedre delen jeans och upptill kanske skinnjacka. Hjälm förekom. Ungefär så ser det väl ut idag på större delen av klotet.

Cubalibre
2013-05-28, 19:54
:hmmmm2: Varmt....kanske? Visst är det bra med heltäckande ställ som vi har här men ser man på världen så är vi nog ganska ovanliga. När jag började köra typ -60 var det normala på nedre delen jeans och upptill kanske skinnjacka. Hjälm förekom. Ungefär så ser det väl ut idag på större delen av klotet.

Och bara för att majoriteten i världen kör oskyddat så betyder det att det är okej?

Enligt mig så får man vara bra dum i huvudet om man sätter sig på en motorcykel och kör i t-shirt och tunna tygbyxor eller shorts.

Susie
2013-05-28, 20:00
Den här killen är min "idol" just nu, blir så glad när jag tittar på den vilket jag gjort x antal gånger. Long Way Round kan slänga sig i väggen jämförelsevis.Näe kanske lite orättvist men njae den här känns mer som äventyr på riktigt.
Tycker filmen är så snyggt gjord, filmat med en Gopro kamera (bara vill/måste ha! Nån som har erfarenhet av den här?) Naturligtvis driver han en sajt där han skriver om resan/tourer+ mkt annat ,riktigt läsvärd tycker jag.

Cubalibre
2013-05-28, 20:09
Den här killen är min "idol" just nu, blir så glad när jag tittar på den vilket jag gjort x antal gånger. Long Way Round kan slänga sig i väggen jämförelsevis.Näe kanske lite orättvist men njae den här känns mer som äventyr på riktigt.
Tycker filmen är så snyggt gjord, filmat med en Gopro kamera (bara vill/måste ha! Nån som har erfarenhet av den här?) Naturligtvis driver han en sajt där han skriver om resan/tourer+ mkt annat ,riktigt läsvärd tycker jag.

Jag har en GoPro som jag testat både på hojen, mig själv och bilen. Blir riktigt bra faktiskt.

Tror Nina här inne har en också?

Ove
2013-05-28, 20:52
Och bara för att majoriteten i världen kör oskyddat så betyder det att det är okej?

Enligt mig så får man vara bra dum i huvudet om man sätter sig på en motorcykel och kör i t-shirt och tunna tygbyxor eller shorts.

:rolleyes: Lätt att döma andra till att vara dumma i huvudet om man lever i den skyddade delen av världen. Här går väl säkerhetstänkandet lätt till överdrift när det gäller en del företéelser men i annat är det helt OK att vara fullständigt livsfarlig, ex.vis i skidbacken.

Den absoluta majoriteten av MC-isterna kör nog utan något som helst skydd, möjligen en hjälm. Här är det lätt att ta på sig - vi har råd och vi har ett klimat som tillåter kläder utan att man får värmeslag. :)

OM jag skulle gjort en likadan resa hade jag gjort som han. ;)

Cubalibre
2013-05-28, 21:20
:rolleyes: Lätt att döma andra till att vara dumma i huvudet om man lever i den skyddade delen av världen. Här går väl säkerhetstänkandet lätt till överdrift när det gäller en del företéelser men i annat är det helt OK att vara fullständigt livsfarlig, ex.vis i skidbacken.

Den absoluta majoriteten av MC-isterna kör nog utan något som helst skydd, möjligen en hjälm. Här är det lätt att ta på sig - vi har råd och vi har ett klimat som tillåter kläder utan att man får värmeslag. :)

OM jag skulle gjort en likadan resa hade jag gjort som han. ;)

Hmmm skidbacken? där man har skidoverall på sig och glider på snön då man går omkull och inte får ett enda skrapmärke. Ja det kan man ju jämföra med att få en 200kg motorcykel på sig glidandes längs med asfalten i 120km/h i bara t-shirten :-/

swischmc
2013-05-28, 21:46
Titta på killens hemsida också. Bl.a. Har han lagt upp en hel del hilights, riktigt roliga!

En liknande resa står på min önskelista. (Vilket årtionde som helst. :p )

LinusE
2013-05-28, 22:31
Srt o lämna barn, hus o fru i 1,5 år bara :)
Men hade så gärna gjort något liknande !!

Jourtjänst
2013-05-29, 00:08
Precis vad jag vill göra efter en usel dag på jobbet. Krävs dock en del deg tyvärr.

Mc-Bosse
2013-05-29, 02:19
:rolleyes:
Den absoluta majoriteten av MC-isterna kör nog utan något som helst skydd, möjligen en hjälm. Här är det lätt att ta på sig - vi har råd och vi har ett klimat som tillåter kläder utan att man får värmeslag. :)

OM jag skulle gjort en likadan resa hade jag gjort som han. ;)

Jag med! Jag slarvar även till vardags beroende på hur varmt det är men se det kan man ju knappt skriva för då blir det liv i luckan. Hjälmen är ju dock obligatorisk alltid utan undantag vilket jag tror är fallet för de flesta som kör hoj i världen.

Jodå det har hänt att jag i högsommarvärme kört 5 km till byn i bara hjälm, kortbyxor, t-shirt och tofflor. Tofflor har ett bra tryck mot växelspaken, ni skulle prova! :)

Jan-Olov
2013-05-29, 06:27
Jag slarvar inte ens med handskarna eller en buff. Stenskott eller en geting på halsen gör ont. Jag vet en dam som var ute och cyklade och fick en sten på halsen. Det blev operation.

Markus
2013-05-29, 10:29
Hjälm har jag alltid, men skall jag ner till affären så slarvar jag helt klart med resten. Det är 40km/h i byn där jag bor, så jag kör inte fortare en ungarna på EU-moppe (som då kör i badkläder och oknäppt hjälm….). Nu vet jag att det inte egentligen är ett argument för att slarva, men så tänker jag.

Har funderat på att köpa en kevlar hoodie att använda till dessa korta turer, vi får se. Funkar dom ens ifall man åker i backen?

Ove
2013-05-29, 12:18
:) Jag gillar killens hojval inför resan - en begagnad Kawasaki 650. Förstår helt hans argument att välja som han gjorde. Smidig, lätt att hantera och lättmekad. Måttlig men väl övertänkt utrustning. Skön stil!


Hmmm skidbacken? där man har skidoverall på sig och glider på snön då man går omkull och inte får ett enda skrapmärke. Ja det kan man ju jämföra med att få en 200kg motorcykel på sig glidandes längs med asfalten i 120km/h i bara t-shirten :-/

:D Hmm! Beror nog lite på HUR man åker skidor. Jag har sett och själv gjort vurpor som värsta MC-klass i skidbacken. Fan va skogen är nära när man studsar runt medan skidor, stavar och allt löst bara sprätter i alla riktningar. Jo glider på snön gör man ju de sista metrarna om man inte stannat mot något. :rolleyes:

Susie
2013-05-29, 12:55
[QUOTE=Ove;78389]:) Jag gillar killens hojval inför resan - en begagnad Kawasaki 650. Förstår helt hans argument att välja som han gjorde. Smidig, lätt att hantera och lättmekad. Måttlig men väl övertänkt utrustning. Skön stil!

Jamen eller hur, skön laid back stil men väldigt väl planerat..

Själv är jag så pass grön i hojåknings sammanhang att jag inte tror jag skulle vilja välja bort viss skyddsklädsel, men det är rätt varmt i Sydamerika så ja ibland tar man seden dit man kommer. Använder inte hjälm vare sig i backen eller på trampcykeln, valet är fritt.

Olle Å
2013-05-29, 20:58
[QUOTE=Ove;78389]:) Jag gillar killens hojval inför resan - en begagnad Kawasaki 650. Förstår helt hans argument att välja som han gjorde. Smidig, lätt att hantera och lättmekad. Måttlig men väl övertänkt utrustning. Skön stil!

Jamen eller hur, skön laid back stil men väldigt väl planerat..

Själv är jag så pass grön i hojåknings sammanhang att jag inte tror jag skulle vilja välja bort viss skyddsklädsel, men det är rätt varmt i Sydamerika så ja ibland tar man seden dit man kommer. Använder inte hjälm vare sig i backen eller på trampcykeln, valet är fritt.

Visst kan jag väl hoppa över skyddskläder för en tur att köpa glass eller en tidning, men aldrig utan hjälm. Det sitter i ryggmärgen efter en rejäl marksyning på moped och senare, ridning. Hästar ÄR opålitligare än hojar.:eek::eek::eek:

Månne
2013-05-29, 21:28
Riktigt varma dagar kör jag med bomullshoodie och en välventilerad skyddsjacka, hjälm är rätt självklart men handskar är minst lika viktigt. Faller man skyddar man huvudet med händerna på ren instinkt.

Ska jag bara ett par kilometer blir det trampcykel, känns inte lönt att ta hojen för det, då är man riktigt lat...

LinusE
2013-05-29, 22:31
Men shit.
Killen har kört mc i 500 dagar o set mer än vi här tillsammans kommer se
O ni diskuterar skyddskläder ??

Ni som sitter ner o kissar kan få göra det" för vet en kille som missade o halkade, blev operation"
men känns rätt respekt löst o diskutera de här även om killen inte ser de....
Fatta 500 dagar på hojen ?? De e ingen trädkramare så om han kör utan handska OOOO FYYY...

JÖSSES...

Månne
2013-05-29, 22:36
Jaja det spårade ur lite! :D:D:D

swischmc
2013-05-29, 22:38
Men shit.
Killen har kört mc i 500 dagar o set mer än vi här tillsammans kommer se
O ni diskuterar skyddskläder ??

Ni som sitter ner o kissar kan få göra det" för vet en kille som missade o halkade, blev operation"
men känns rätt respekt löst o diskutera de här även om killen inte ser de....
Fatta 500 dagar på hojen ?? De e ingen trädkramare så om han kör utan handska OOOO FYYY...

JÖSSES...

Håller med!
Killen har gjort en fantastisk resa och det blir diskussioner om klädsel...
Jag hoppas tråden återgår till hans resa. Helt otrolig resa, fantastiska bilder, spännande "vägar" och en kul kille på hojen som verkligen passar på att leva.
Jag skulle så gärna göra samma sak, men vågar inte åka själv.

Cubalibre
2013-05-29, 22:46
Bortkastade 500 dagar skulle jag vilja säga om själva resan då. Idiotisk och meningslös. Något jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra. Har inget behov av att vistas utanför Göteborg ens. Vad skönt att vi alla är olika! :-)

LinusE
2013-05-29, 22:58
Bortkastade 500 dagar skulle jag vilja säga om själva resan då. Idiotisk och meningslös. Något jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra. Har inget behov av att vistas utanför Göteborg ens. Vad skönt att vi alla är olika! :-)

Haha.. :knuddel:

Markus
2013-05-29, 23:30
Bortkastade 500 dagar skulle jag vilja säga om själva resan då. Idiotisk och meningslös. Något jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra. Har inget behov av att vistas utanför Göteborg ens. Vad skönt att vi alla är olika! :-)

Du förgyller verkligen Hojen.nu :) Vi är verkligen precis som du skriver, olika :)
Själv hade jag gjord vad som hellst för en sådan resa på 500 dagar.

Jourtjänst
2013-05-29, 23:59
Du förgyller verkligen Hojen.nu :) Vi är verkligen precis som du skriver, olika :)
Själv hade jag gjord vad som hellst för en sådan resa på 500 dagar.

Hear Hear Hear

Månne
2013-05-30, 00:03
Troll...

Ankan1
2013-05-30, 01:48
Det nya mc stället i Robocop verkar ju vara tillräckligt säkert för en långfärd ... :D

http://i43.tinypic.com/2z4y2l4.jpg

erikn
2013-06-04, 10:01
Håller med Markus. Få ledigt från jobbet i 1,5 år, och sedan ha stålar så att det räcker under den tiden. Hade jag det, då skulle jag också kunna göra en sån där resa.