handdator

Visa fullständig version : Dör vid gaspådrag, Yamaha 650 Dragstar



Micke-b
2013-05-27, 21:27
Någon som kan hjälpa till med nästa steg. Hoj Yamaha XVS650 Dragtsar -01. Efter vintern så dör hojen vid gaspådrag. Tänkte att en förgasarrengöring och byte av packningar borde göra susen. Har bytt oringar vid insug, testat med startgas runt förgasarna för att utesluta tjyvluft. Gjort ren tank, soppakran, bytt bränslefilter och luftfilter. Inga tecken på avlagringar i förgasarna. Men fortfarande samma problem. Membranen har jag inte haft av men de ser åtminstone ut att jobba som de ska. Flottören rör sig som den ska, nålen ser ny ut liksom sätet. Vafan!!!:mad:
Ha ljudet på så hör du vad som sker.

http://www.youtube.com/watch?v=4RiM5Ysq5BU

Micke-b
2013-05-27, 21:30
Btw, jag såg en liknande äldre tråd på forumet och jag har sökt efter trådar som kan besvara min fråga. Tycker dock att jag gjort vad man kan förvänta sig. Någon med XVS650 som har fixat liknande fel tidigare? Typfel på modellen?

Twenty2
2013-05-27, 21:55
Jag har ett liknade på problem på min VZ800 som jag inte har lyckats lösa.
Dock tappar min hoj styrkan och "missar" vid gaspådrag.
Är det på båda förgasarna som du har problemet ? kanske är svårt att kolla.
om det bara är på ena testa att byta plats på tändkablage/spolar och se om felet flytta på sig.
Har du möjlighet att kompressionsmäta ?
Är insugsgummina ok ?
Får pumpen fram bränsle så det räcker ?

Det var dom grejerna jag kunde komma på att jag fått tips om så här på rak arm.
Hör gärna av dig om du vill snacka om det hela. Jag är ingen jätte hejjare på motorer men rätt bra på teknik så kanske kan man snacka sig fram till en lösning.

Jan-Olov
2013-05-27, 21:59
Dra choken hjälper det så är det för lite bränsle.

TheCrow
2013-05-27, 22:20
Luktar det mycket bensin? Den kanske gör precis tvärtom och flödar systemet. Effekten är ju densamma i princip.

Det slår mig nu att det låter som en cylinder går otänd. Kolla att du har gnista på båda tändstiften. Hade en bil som lät sådär när den bara gick på tre cylindrar.

/Freddo

Intruder
2013-05-28, 03:33
Kolla även jordkablarna o även kontakter till batteriet är helt okej

Ove
2013-05-28, 08:17
:hmmmm2: Om inställningarna är rätt och om den låter så där skulle jag prova med överdos STP- förgasarrengöring. Stor chans att det hjälper och om det inte gör det så gör det iallafall ingen skada. Jo du har haft isär allt, men ändå...

Borken
2013-05-28, 08:30
Är flottörnivån rätt? Jag hade rivit isär rubbet en gg till.

Micke-b
2013-05-28, 10:23
Jag har ett liknade på problem på min VZ800 som jag inte har lyckats lösa.
Dock tappar min hoj styrkan och "missar" vid gaspådrag.
Är det på båda förgasarna som du har problemet ? kanske är svårt att kolla.
om det bara är på ena testa att byta plats på tändkablage/spolar och se om felet flytta på sig.
Har du möjlighet att kompressionsmäta ?
Är insugsgummina ok ?
Får pumpen fram bränsle så det räcker ?

Det var dom grejerna jag kunde komma på att jag fått tips om så här på rak arm.
Hör gärna av dig om du vill snacka om det hela. Jag är ingen jätte hejjare på motorer men rätt bra på teknik så kanske kan man snacka sig fram till en lösning.

Om det vore kompressionsproblem så borde jag haft problemet innan hojen gick i ide. Pumpen, kanske!

Micke-b
2013-05-28, 10:24
Dra choken hjälper det så är det för lite bränsle.
Ja det är ett bränsleproblem. Jag kan gasa genom att choka hojen när jag kör. Den får för lite bränsle när jag gasar på.

Micke-b
2013-05-28, 10:25
Luktar det mycket bensin? Den kanske gör precis tvärtom och flödar systemet. Effekten är ju densamma i princip.

Det slår mig nu att det låter som en cylinder går otänd. Kolla att du har gnista på båda tändstiften. Hade en bil som lät sådär när den bara gick på tre cylindrar.

/Freddo
Det ska jag kolla. Men på tomgång går den klockrent och det luktar inte soppa om avgaserna.

Micke-b
2013-05-28, 10:27
:hmmmm2: Om inställningarna är rätt och om den låter så där skulle jag prova med överdos STP- förgasarrengöring. Stor chans att det hjälper och om det inte gör det så gör det iallafall ingen skada. Jo du har haft isär allt, men ändå...
Det ska jag testa. Hur mycket kan jag överdosera? Som hojen står nu så kör jag motorn med bränsle från en literflaska, typ droppställning.

Micke-b
2013-05-28, 10:31
Är flottörnivån rätt? Jag hade rivit isär rubbet en gg till.
Har ingen aning om hur man kollar det. Flottörerna är hela och utan skvalp. nål och säte ser bra ut, inga beläggningar. Förgasaren är av stående modell men locken för flottörhuset är vertikalt placerat vilket innebär att jag inte kan fylla flottörhuset med locket av. Hojen gick fram till vinterdvalan. Vetef-n hur jag ska kolla det.

V Saarela
2013-05-28, 11:41
Vet inte vad du menar med beläggning i förgasaren, men.....

Beläggningen sätter sig i munstyckena.(om det inte var det du menade med förgasare)

Micke-b
2013-05-28, 15:35
Vet inte vad du menar med beläggning i förgasaren, men.....

Beläggningen sätter sig i munstyckena.(om det inte var det du menade med förgasare)

Beläggningar i munstycken brukar komma av att vi har en massa etanol i soppan idag. Beläggningarna brukar visa sig som gröna avlagringar bla i flottörhus. Inga synliga beläggningar i munstycken eller flottörhus. Jag har haft ur de munstycken man kommer åt från flottörhuset och lagt i bensin och sedan blåst rent med tryckluft. Det ser iaf fräsht ut. Har även petat lite försiktigt med en koppartråd i huvudmunstycket.

Ove
2013-05-28, 18:03
Det ska jag testa. Hur mycket kan jag överdosera? Som hojen står nu så kör jag motorn med bränsle från en literflaska, typ droppställning.

:hmmmm2: Stänkte väl i flaskan med typ 10 - 15 liter i tanken, körde en runda för att jag skulle få i smörjan och sen tankade jag på några liter till. Jag gjorde som när jag och farbror Melker saltar abborren - efter behag. ;)

Olle Å
2013-05-28, 18:28
Beläggningar i munstycken brukar komma av att vi har en massa etanol i soppan idag. Beläggningarna brukar visa sig som gröna avlagringar bla i flottörhus. Inga synliga beläggningar i munstycken eller flottörhus. Jag har haft ur de munstycken man kommer åt från flottörhuset och lagt i bensin och sedan blåst rent med tryckluft. Det ser iaf fräsht ut. Har även petat lite försiktigt med en koppartråd i huvudmunstycket.

Verkar mysko hur en färglös vätska som etanol kan förorsaka beläggning. Har för mig att det blev beläggningar innan vi kunde skylla på etanolen. Men en som kan vara en bov i dramat är nålventilen och dess säte. En billig grej att byta. Det jäkliga är att den kan nypa fast lite grann och strypa soppaflödet. Då står flottören för lågt och det kommer in för lite soppa i insugsluften.
Annars så kan det faktiskt vara något skräp som finns i en besinslang ock åker fram och tillbaka.
Hade problem med bilen som började gå orent vid ca 140 och det berodde på igensatt bränslefilter.
Jag brukar hälla i en flaska STP i tanken om den börjar gå orent. Om det är pålagringar, så hjälper det. Annars så brukar det vara något bränslefel. Det kan vara avlagringar oxå och det syns som otroligt fint jox i botten på flottörhuset.:eek::eek::eek:

Micke-b
2013-05-28, 20:38
Tack för alla tips. Har hällt i STP i soppan. Ska prova med ett tips i taget för att se om och vilket som gör att jag kommer tillrätta med problemet.

V Saarela
2013-05-29, 06:13
Man brukar börja med bensintillsatser och funkar inte det så tar man isär knasarna o rengör. Så, nu blir det lite bakvänt....?

Ibland måste man kanske ta isär förgasaren ordentligt. In i munstyckena är det ju svårt att se in i(små hål) Nuförtiden rengör man ju med ultraljudstvätt, men det funkar också med old shcool, dvs rengöra med ett material som är mjukare än munstyckena. Hjälper dock inte att peta försiktigt.

Rengjorde häromdan på en Kawa med 1600 mil. Då tog jag inte isär förgasaren i molekyler eftersom den bluddrade bara vid lite gaspådrag mellan 1000-2000 varv, vilket tydde på lågfarstmunstyckena(rengjorde givetvis alla munstycken samt justerade in rätt varvantal på luft-/bränsle munstyckena.)

Nu är det CBR600:ans tur.
För en ordentlig rengöring så måste du ta isär ordentligt, rengöra och kontrollera alla funktioner....framför allt, använda tex koppartråden ordentligt.

http://saarela.se/download/cbr600forgasare1.jpg

http://saarela.se/download/cbr600forgasare2.jpg



Funderar också på din tubenfilm. Hur är det med luftfiltret? Har du haft på luftfiltret efteråt vid provstart.(Har ett minne av jag för länge sedan hade en hoj som inte gick utan luftfilter) Hur går den om du sprutar in startgas direkt in i förgasaren?

Jan-Olov
2013-05-29, 06:23
Jag har för mig att munstyckena är ipressade inte skruvade på dragstar (1100 ).

Micke-b
2013-05-29, 07:50
Man brukar börja med bensintillsatser och funkar inte det så tar man isär knasarna o rengör. Så, nu blir det lite bakvänt....?

Ibland måste man kanske ta isär förgasaren ordentligt. In i munstyckena är det ju svårt att se in i(små hål) Nuförtiden rengör man ju med ultraljudstvätt, men det funkar också med old shcool, dvs rengöra med ett material som är mjukare än munstyckena. Hjälper dock inte att peta försiktigt.

Rengjorde häromdan på en Kawa med 1600 mil. Då tog jag inte isär förgasaren i molekyler eftersom den bluddrade bara vid lite gaspådrag mellan 1000-2000 varv, vilket tydde på lågfarstmunstyckena(rengjorde givetvis alla munstycken samt justerade in rätt varvantal på luft-/bränsle munstyckena.)

Nu är det CBR600:ans tur.
För en ordentlig rengöring så måste du ta isär ordentligt, rengöra och kontrollera alla funktioner....framför allt, använda tex koppartråden ordentligt.

http://saarela.se/download/cbr600forgasare1.jpg

http://saarela.se/download/cbr600forgasare2.jpg



Funderar också på din tubenfilm. Hur är det med luftfiltret? Har du haft på luftfiltret efteråt vid provstart.(Har ett minne av jag för länge sedan hade en hoj som inte gick utan luftfilter) Hur går den om du sprutar in startgas direkt in i förgasaren?
Jag tror själv att det är så här det slutar. Jag råkar även ha en ultraljudstvätt, har inte alla det!? Ultraljudstvätten använder jag för andra ändamål och använder då såpa och vatten. Vad använder de i verkstäderna, vad ska jag hälla i ultraljudstvätten för förgasarrengöring? K-sprit borde fungera, kanske en mix med STP, bensin kan få en häftig och oönskad effekt i garaget. Jag provade med luftfilter först, bytte luftfilter och ingen förändring.

Per Lindström
2013-05-30, 08:20
Någon som kan hjälpa till med nästa steg. Hoj Yamaha XVS650 Dragtsar -01. Efter vintern så dör hojen vid gaspådrag. Tänkte att en förgasarrengöring och byte av packningar borde göra susen. Har bytt oringar vid insug, testat med startgas runt förgasarna för att utesluta tjyvluft. Gjort ren tank, soppakran, bytt bränslefilter och luftfilter. Inga tecken på avlagringar i förgasarna. Men fortfarande samma problem. Membranen har jag inte haft av men de ser åtminstone ut att jobba som de ska. Flottören rör sig som den ska, nålen ser ny ut liksom sätet. Vafan!!!:mad:
Ha ljudet på så hör du vad som sker.

http://www.youtube.com/watch?v=4RiM5Ysq5BU

Du verkar ha gjort det mesta. :confused:
Sett att det finns en säkring som skall gå till värmning av förgasarna, om det inte fungerar kan felet vara där.
Bränslepumpen är ett annat alternativ.
Lite tvåtaktsolja i bränslet kan vara ett sätt att kolla om något kärvar, även om det kanske inte är någon bra permanent lösning, se till att använda tvåtaktsolja för luftkylda motorer, den för vattenkylda kan koksa.