handdator

Visa fullständig version : Touringtripp



engström67
2013-05-26, 22:48
Kom hem idag efter 210 mil på fantastiska vägar i Skåne,Halland,Dalsland och kanonväder.Helt sjukt vad fina hojvägar det finns i södra sverige,måste bara upplevas.:):)

Fores
2013-05-27, 06:40
låter underbart!
Är du nöjd med Tigern? Måste leta upp någonstans jag kan provköra en...

Lottaje
2013-05-27, 10:17
Blir nyfiken. Har du ngn färdkarta att dela med dig av?

Månne
2013-05-27, 13:41
Ja krokiga asfaltsvägar finns det massor men kilometrarna grusväg går nästan att räkna på handens fem fingrar...

Jourtjänst
2013-05-27, 21:06
Ja krokiga asfaltsvägar finns det massor men kilometrarna grusväg går nästan att räkna på handens fem fingrar...

På Söderåsen och i triangeln Helsingborg, Tågarp, Landskrona har jag hittat massor! Och jag har bara börjat leta lite försiktigt för att testa min asfaltshoj på gruset.

Månne
2013-05-27, 21:33
Men bara kortare sträckor eller?
Jag drar alltid till Hallandsåsen, där finns nog 20 mil.

Cubalibre
2013-05-27, 21:47
210mil? holy shit! Hur många dagar totalt?

TMax500
2013-05-27, 23:14
210mil? holy shit! Hur många dagar totalt?
Bra notering Engström! :) Cubalibre, det är bara att ge sig iväg! :) (Fast jo, jag har läst om din värk.)

Sticker själv till Norge onsdag kväll och kommer hem söndag kväll. Lär bli bortåt ett par hundra mil, det med.

Första natten sover vi i Strömstad. En kortis bara på onsdagkvällen, 17 mil. Torsdag rullar vi c:a 50 mil och skall sova över nära Flekkefjord. 50 mil låter kanske inte så farligt. Man kör ju 48 mil Göteborg-Stockholm på 5-6 timmar. Men 50 mil i Norge lär ta hela dagen.

Från Flekkefjord blir det kustvägen (44:an) förbi Egersund och Jaeren och sedan in i landet på väg 45 mot Lysebotn för tredje natten.

Efter det kommer vi att improvisera. Kanske österut och sen norrut åt Rjukan? Och sedan hemöver? Får se hur vi gör.

engström67
2013-05-27, 23:39
210mil? holy shit! Hur många dagar totalt?

Jag har ju 62 mil till Helsingborg och det tog 7-8 timmar,nu vet jag många åker 120-130 mil på en dag:confused:Men först skjutsade jag familjen till Arlanda på natten=40mil och hem och vilade 1 timme sedan på hojen och iväg:) Men jag tog det rätt lungt men mer 130 än 90kmt:).Sedan vart det en liten tripp i Skåne på torsdagen på 20 mil och en på 30mil på fredagen.Och på lördagen upp till en annan kompis i Vänersborg och käkade och drack lite bärs och sedan hem dan efter på fina vägar igenom dalsland:)Blir väl en vända till ner till Skåne om 4 veckor och sedan vidare till Assen,Holland och kika på moto gp.Sedan vidare ner till Moseldalen.Blir väl en tripp på 400mil.Sedan blir det väl en tripp till Norge i Augusti som vanligt på 200-300 mil,gäller att passa på under lediga dagar.:)

engström67
2013-05-27, 23:40
Ja krokiga asfaltsvägar finns det massor men kilometrarna grusväg går nästan att räkna på handens fem fingrar...

Förstår det,vart lite grus med av misstag,inte så intressant:)

engström67
2013-05-27, 23:41
låter underbart!
Är du nöjd med Tigern? Måste leta upp någonstans jag kan provköra en...

Otroligt nöjd:)

Mats Liifv
2013-05-28, 08:24
Har en hel del åkande framför oss denna sommar. På söndag bär det i väg till Rügen, vidare till Berlin och Prag med två dar i varje stad. Därifrån åker vi till Fusch, vid foten av Grossglockner. Stannar en vecka innan vi via Stelviopasset tar oss till Bolzano och Autozug upp till Hamburg. Hemma några dar innan vi åker till Köpenhamn för en helg.

I september bär det via Autozug ner till Narbonne för vidare transport till Barcelona. Här blir det ett par nätter innan vi tar färjan till Mallorca. Där stannar vi en vecka innan vi vänder hemåt. Moseldalen kommer vara ett inslag på hemvägen. Annars tar vi hemresan lite som den kommer och stannar där vi känner för det.

Bighoj
2013-05-28, 18:25
Det var väldans vilka turer ni tar,bor ni på hojen,eller ? Man blir impad av era långturer,ni utnyttjar ju verkligen era hojar och låter dom inte stå och samla damm(Som jag gör).
Har inte riktigt gnistan att köra,men vill heller inte sälja av för då kommer man att sakna den som fan.Det är bara att vänta så blir det väl kul att köra igen.

Cubalibre
2013-05-28, 19:20
Ja det är verkligen helt otroligt vilka resor. Själv tar man ett halvvarv runt Gbg på 30-40 minuter som mest. Som längst har jag varit 6 mil utanför Göteborg tror jag....Borås, där jag köpte hojen och vinterförvarade den. Det är en lång resa för mig...

engström67
2013-05-30, 00:19
Ja det är verkligen helt otroligt vilka resor. Själv tar man ett halvvarv runt Gbg på 30-40 minuter som mest. Som längst har jag varit 6 mil utanför Göteborg tror jag....Borås, där jag köpte hojen och vinterförvarade den. Det är en lång resa för mig...

Jag förstår fortfarande inte varför du köpte en ny hoj.Hur tänkte du då??

simonwellander
2013-05-30, 00:39
Fan vad sugen man blir att åka när man läser om era turer :)

Jag har inga problem med att hitta ställen att åka till, har bara inte råd att åka långt och ofta :thumpdown:

I lördags blev det dock en tur på ca 35 mil, vilket är ovanligt långt... för min del :hello:

Ankan1
2013-05-30, 15:59
Som Skåning blir man lätt hemmablind när man tycker att andra mer avlägsna delar av landet naturligtvis verkar mer lockande.Men tack ändå ... :D

http://www.youtube.com/watch?v=2tNxcyaTjjc

Mc-Bosse
2013-05-30, 16:44
Som Skåning blir man lätt hemmablind när man tycker att andra mer avlägsna delar av landet naturligtvis verkar mer lockande.Men tack ändå ... :D

http://www.youtube.com/watch?v=2tNxcyaTjjc

Cool video du spelat in och speciellt för mig som bor inte långt från väg 23. Två km in in till höger nedför Orupsbacken. Viss charm med stora vägar och rakt fram också! Jo den vägen har jag jobbpendlat i många år. :)

Bighoj
2013-05-30, 18:18
Fan vad sugen man blir att åka när man läser om era turer :)

Jag har inga problem med att hitta ställen att åka till, har bara inte råd att åka långt och ofta :thumpdown:

I lördags blev det dock en tur på ca 35 mil, vilket är ovanligt långt... för min del :hello:
Jo ,det är kasst när plånboken får bestämma alltför mycket,men det är det nog för dom flesta tror jag.35 mil sådär utan vidare är väl ok tycker jag.Det är betydligt mer mil än vad jag själv avverkat hittills.Är uppe i ca 15 mil sammanlagt.
Har ju varit i Tjeckien och Österrike 2 år i rad med hojen,men det innebär också att man får spara som fan resten av året,men det är det värt.Hoppas du får möjlighet att göra någon resa neråt europa för det blir verkligen ett minne för hela livet.Öland är också ett bra restips som gynnar plånboken tycker jag,speciellt om man föredrar tält.

simonwellander
2013-05-30, 18:46
Hoppas du får möjlighet att göra någon resa neråt europa för det blir verkligen ett minne för hela livet.Öland är också ett bra restips som gynnar plånboken tycker jag,speciellt om man föredrar tält.

Det är en av de få saker som jag verkligen vill göra någon gång i livet :o Tack för tipset om Öland!

Bighoj
2013-05-30, 19:49
Öland är inte dumt för man kan köra söderut mot fyren Långe Jan och sedan runda udden för att fortsätta norrut igen ända upp till fyren Långe Erik.Högst upp i norr ligger också en skog som kallas Trollskogen och som är väldigt avslappnande att gå en runda i(Finns olika markerade rundor där).
Går man rundan så träffar man på ett gammalt båtvrak,tremastskonaren Swix som förliste här julafton 1927.

engström67
2013-05-31, 00:16
Det är en av de få saker som jag verkligen vill göra någon gång i livet :o Tack för tipset om Öland!

Annars kan jag rekomendera NORGE behöver inte vara så dyrt,är man minst 2 så är det billigt med hytter,eller tält och laga eget käk som man köper i sverige och bensinkostnad.Men bor man som många gör på hotell och äter ute då drar det iväg.Jag är då där för att åka hoj och tycker mc åkning och lite primitivt leverne hör till:)

Månne
2013-05-31, 01:54
Håller med Engström där, Norge har de bästa och garanterat trevligaste vägarna samt det faktum att de även har allemansrätt så man kan bo billigt. Jag föredrar själv tält, stannar när jag känner för det och möter alltid trevliga och tillmötesgående markägare och annat löst folk! :)
Ibland blir man t o m inbjuden till huset!

simonwellander
2013-06-03, 09:35
Annars kan jag rekomendera NORGE behöver inte vara så dyrt,är man minst 2 så är det billigt med hytter,eller tält och laga eget käk som man köper i sverige och bensinkostnad.


Håller med Engström där...

Tack för tipset om Norge! :) Har faktiskt funderat på Norge tidigare, verkar väldigt trevligt.

Hur är bensinpriserna där? Någon som vet? :rolleyes:

Månne
2013-06-03, 11:57
Som här.

...fast i Norska kronor...

simonwellander
2013-06-06, 21:10
Som här.

...fast i Norska kronor...

Aha okej, tack för svaret!

Jourtjänst
2013-06-06, 23:02
Som Skåning blir man lätt hemmablind när man tycker att andra mer avlägsna delar av landet naturligtvis verkar mer lockande.Men tack ändå ... :D

http://www.youtube.com/watch?v=2tNxcyaTjjc

Cool film och riktigt cool musik :beer:

Hur gör du för att filmen inte ska svaja upp och ner. Jag använder en GoPro, och när det kommer gupp så svajar bilden upp och ner vilket jag förstått är normalt. Men på din film syns inget sånt?:hmmmm2:

Jourtjänst
2013-06-06, 23:04
Kom hem idag efter 210 mil på fantastiska vägar i Skåne,Halland,Dalsland och kanonväder.Helt sjukt vad fina hojvägar det finns i södra sverige,måste bara upplevas.:):)

Har inte riktigt hittat samma milslukarställning på min glidare som jag hade på BMW:n. Gillar att göra långa turer på 30 - 50 mil på en dag och hoppas hitta sätt att få det att funka på Dragstar'n också. Får väl bli fler övernattningar annars bara, så det är iofs ingen big deal (mer än att det ju kostar några spänn att knoppa).

ThompaB
2013-08-11, 20:05
Stod och inspekterade hojen idag innan jag for iväg och plötsligt dök det upp en yngre herre på customhoj som letade bensinmack då hans mätare visst visade stort E. Efter att ha handgripligen lotsat honom till närmsta mack visade det sig att han plöjt 80 (!) mil idag... Skellefteå - Stockholm.

Vet inte hur mycket längre han skulle köra idag, men jag hade nog varit rätt öm... Imponerande.

Jourtjänst
2013-08-11, 23:59
Stod och inspekterade hojen idag innan jag for iväg och plötsligt dök det upp en yngre herre på customhoj som letade bensinmack då hans mätare visst visade stort E. Efter att ha handgripligen lotsat honom till närmsta mack visade det sig att han plöjt 80 (!) mil idag... Skellefteå - Stockholm.

Vet inte hur mycket längre han skulle köra idag, men jag hade nog varit rätt öm... Imponerande.

Jag brukar ta en 60 - 70 mil på en dag på mina Sthlms-resor. Vill gärna att det ska vara en bit kvar när jag kommer fram! :D