handdator

Visa fullständig version : Obekväma vänstersvängar



Lottaje
2013-05-26, 18:48
Tycker ni att det känns lika bra oavsett åt vilket håll ni svänger?
Menar inte främst "vanliga" kurvor utan lite brantare böjar i lite högre fart.
Tycker själv att jag har en tendens att stelna till och känna mig mer obekväm i västersvängar.
Undrar om det går bort, vad jag borde göra åt det isf, eller om det bara är att leva med.:confused:
/Lotta

Ankan1
2013-05-26, 19:16
En känsla som infinner sig om man fått för sig att man eventuellt kan köra omkull.Träning brukar råda bot på det problemet.Vet inte hur dina fotpinnar ser ut men vanligtvis har du någon form av peggar i ytterkant undertill och när de tar i uppstår ett skrapande ljud som talar om att du ligger väldigt lågt.Men dom peggarna brukar vanligtvis gå att byta vid slitage.

mirrisen
2013-05-26, 19:32
Jag tror det är hyfsat vanligt att man är mer bekväm med att svänga åt ena eller andra hållet (baseras på helt ovetenskapliga ytliga intervjuer på ett antal knix-kurser...). Det kan naturligtvis finnas en logisk anledning, som Ankan föreslår, dvs att något hänt, men det kan också hänga ihop med att man är lite stelare i kroppen åt ena eller andra hållet - typ i nack, axlar, rygg, osv. Botemedel? Träning, träning, träning. Att vara medveten om det är en bra början! :-)

TheCrow
2013-05-26, 19:44
Bara vänster från stillastående som jag tycker är lite klurig, annars same same...

/Freddo

Olle Å
2013-05-26, 19:47
Jag tror det är hyfsat vanligt att man är mer bekväm med att svänga åt ena eller andra hållet (baseras på helt ovetenskapliga ytliga intervjuer på ett antal knix-kurser...). Det kan naturligtvis finnas en logisk anledning, som Ankan föreslår, dvs att något hänt, men det kan också hänga ihop med att man är lite stelare i kroppen åt ena eller andra hållet - typ i nack, axlar, rygg, osv. Botemedel? Träning, träning, träning. Att vara medveten om det är en bra början! :-)

Tycker faktiskt att vänstersvängar i hög fart på grus är lättare än åt höger.
Som sagt är faktiskt Knixkurser ett utmärkt sätt att lära sig att lägga ner hojen under ganska riskfria former.
Om man törs prova gränsen, så kommer man att bli förvånad hur långt ner man kan komma med en vanlig hoj.
Den kunskapen kan man ha med sig, om det uppstår en situation eller att kurvan var tvärare än man trodde.:):):)

Ove
2013-05-26, 20:00
:) Det är nog väldigt vanligt att ha svårare att svänga åt ena hållet oavsett med vad - skidor, skridskor, mc, till fots i springande o.s.v. Det går nog att träna bort det mesta men lite finns nog kvar ändå.

Vissa gör inget åt "problemet"- som lagspelare som bara kan vara på ena kanten, konståkare gör alla hopp åt samma håll, men på MC är det absolut en fördel om man tränar sin känsla så att det blir så lika som möjligt.

Jåke
2013-05-26, 21:06
Som Ove skriver, de flesta har ett bättre och ett sämre håll vare sig man är medveten om det eller inte. Ofta har det att göra med gas/broms/koppling som ju gör att man jobbar lite olika med händerna och kanske får olika position på handleder/armar. Kan lika gärna vara att man sitter en aning snett på hojen eller att man är stelare i ett ben, svårt att vrida huvudet eller att man kört omkull åt ett håll nån gång.

Är man medveten om det kan man försöka analysera vad det är man gör olika när man svänger höger/vänster och sedan kanske göra små ändringar i hur man kör så att det känns bättre.

Som exempel har jag själv större problem med högersvängar, men bara på bana. Tog ganska lång tid för mig att jämföra vad jag gjorde och komma på att det beror på att jag inte håller armarna lika. Vänsterarmen utanför knät och högerarmen innanför pga gasen. Uppenbart kan tyckas... När jag kommer ihåg att vinkla ut högerarmen också känns det mycket bättre och säkrare.

Lottaje
2013-05-26, 21:11
Tack för tips och tankar. Får köra mer Knix å fundera på exakt var jag har olika kroppsdelar:cool:

Jåke
2013-05-26, 21:15
Tack för tips och tankar. Får köra mer Knix å fundera på exakt var jag har olika kroppsdelar:cool:
Då blir det ju enkelt. Fråga instruktören vad du gör olika, OM du gör nåt olika! :)

Nina
2013-05-27, 09:39
Jag har olika dagar, ibland har jag problem med högersvängar, andra dagar är det vänstersvängarna som är knepiga. Andra gånger har jag inga problem alls, är väl dagsformen antar jag. Men så här gjorde jag i trafikskolan: de dagar jag noterade mig ha problem med t ex vänstersvängar så vände jag bara därför runt åt vänster, jag la mer fokus på den sväng jag hade problem med just då. Om det kan hjälpa dig kanske? Annars fråga din instruktör vad som kanske skiljer sig mellan höger och vänster för dig, OM det är någon skillnad. :)

Lottaje
2013-05-27, 10:16
@ Nina - Det där känner jag igen. Problemet nu är att det liksom "satt sig fast" just på vänstersvängarna. Tror att det mesta sitter i skallen (som vanligt) men borde förmodligen lägga mig i ngn sorts evighetsvänster tills det släpper. :D

Diversion
2013-06-13, 17:32
Jag känner ingen skillnad på själva svängen, däremot tycker jag spårvalet är svårare då man måste hitta ett "imaginärt" apex en meter innanför mittlinjen.

När jag tränade garagesvängen tyckte jag att högersvängen var svårare, min egen teori är att det var för att det för mig var svårare att finlira med kopplingen med maximalt utsträckt vänsterarm.

Jourtjänst
2013-06-13, 18:31
Jag gjorde vändningen på krypkörningsmomenten lättare åt vänster och tycker nog fortfarande att det är lättare att göra snäva vänstersvängar i krypfart. I högre farter märker jag ingen skillnad.