handdator

Visa fullständig version : Batteriet kokade - vad kan jag förvänta mig?



Zeeuus
2013-05-26, 12:22
Hej,

Köpte ett nytt batteri för denna säsong och det har funkat jättebra.

I fredags tog jag en liten tur med hojen och den började stinka. När jag stannade för att kolla vad det var upptäckte jag att batteriet var helt torrt.

Med lite hjälp fick jag tag i batterivatten som jag fyllde på med och startade hojen utan problem.

Mina frågor är:

1. Kan jag räkna med att batteriet kommer strejka en dag då plattorna varit "torra".

2. Vad kan orsaka detta? Det kan inte vara meningen att fylla på vatten 1 ggr per månad. Har inte monterat eller mixtrat med elen.
"Förutom byte av batteriet då"

/Zeeus

Jan-Olov
2013-05-26, 15:19
Plattor som är torra oxsiderar och förlorar effekt och blir sämre.
Felet att batteriet kokar bör vara laddningregulatorn.

LowTech
2013-05-26, 15:58
Plattor som är torra oxiderar och förlorar effekt och blir sämre.
Felet att batteriet kokar bör vara laddningregulatorn.
Överladdning pågår.
Starta och mät polspänningen på batteriet med motorn på 3-4K rpm (Vatten påfyllt) Bör inte överstiga 14.5V...
Som J-O säger laddregulatorn mår inte bra.
Snart gör inte acken det heller och i värsta fall statorlindningarna på generatorn....
Fixa NU!

Månne
2013-05-27, 14:04
Överladdning pågår.
Starta och mät polspänningen på batteriet med motorn på 3-4K rpm (Vatten påfyllt) Bör inte överstiga 14.5V...
Som J-O säger laddregulatorn mår inte bra.
Snart gör inte acken det heller och i värsta fall statorlindningarna på generatorn....
Fixa NU!

Varför starta och mäta ett redan konstaterat fel?!!

Genom att starta hojen ÖVER HUVUD TAGET kan du elda upp både startmotor, generator och CDI box om inte säkringarna tar det. Byt likriktaren innan du gör något annat annars blir det jobbigt.

Mojängen är den enda boxen som har kylflänsar ibland elgrejorna och går sällan att öppna.

Zeeuus
2013-05-27, 18:20
Tack för alla tips.

Dax att hitta var laddregulatorn sitter.

Zeeuus
2013-05-27, 20:06
Provade att mäta, och polspänningen ligger runt 12,5 - 13 inte mer. Även om jag drar upp varvet på den.
Lurar på om det kan vara fel på batteriet iaf.

Min regulator har jag hittat långt ner på vänstersida av motorn.

LowTech
2013-05-27, 21:19
Provade att mäta, och polspänningen ligger runt 12,5 - 13 inte mer. Även om jag drar upp varvet på den.
Lurar på om det kan vara fel på batteriet iaf.

Min regulator har jag hittat långt ner på vänstersida av motorn.

"Messen ist Wissen.."
Tror nog ändå att reg är paj...

Zeeuus
2013-06-03, 13:32
"Messen ist Wissen.."
Tror nog ändå att reg är paj...

Ja, du har nog rätt.
I helgen gjorde jag en mer omfattande felsökning, med nytt batteri. Om jag slår på allt lyse så ligger polspänningen på batteriet runt 10,5- 11 volt. Gasar man till går den ner till nära 0 volt ibland. Flukturerar ganska mycket. Vilket tyder som namnet är att laddningsregulatorn inte gör sitt jobb.

Är det någon som har ett tips på hur man monterar loss den på virago? Hittade ingen bra bild i i Haynes eller på nätet.

/Zeeuus

Zeeuus
2013-06-03, 16:32
Har surfat runt efter en laddregulator nu, vilket är ganska dyrt.

På ebay är det betydligt biligare.
Någon som har erfarenhet från att köpa där?
Bra/dåligt.

Har nu beställt en ny för 1700:- och passade på att ta en bild på den gamla som inte ser helt frisk ut.
Eller vad säger ni?

Ser ut som den smält/smultit på något sätt...

/Zeeuus

Månne
2013-06-03, 20:29
Ebay är sällan problem att handla ifrån men är det beggat så är det en chansning. Kolla med skrotarna först då har du garanti på beggat.

Zeeuus
2013-06-03, 20:32
Ebay är sällan problem att handla ifrån men är det beggat så är det en chansning. Kolla med skrotarna först då har du garanti på beggat.

Fick bli en ny, jag vill inte chansa med en beggad. Dessutom var leveranstiden inom 24 timmar. Eftersom det är kort vecka och mycket helg var det en högre prio denna gång.
Nästa gång när man har ett mer planerat meck är det dock ett alternativ.

/Zeeuus

Zeeuus
2013-06-05, 09:27
Har surfat runt efter en laddregulator nu, vilket är ganska dyrt.

På ebay är det betydligt biligare.
Någon som har erfarenhet från att köpa där?
Bra/dåligt.

Har nu beställt en ny för 1700:- och passade på att ta en bild på den gamla som inte ser helt frisk ut.
Eller vad säger ni?

Ser ut som den smält/smultit på något sätt...

/Zeeuus

Ingen som har input på bilden, den ser ju inte frisk ut. Jag är lite orolig att det kan vara något annat som t.ex. stator lindningarna som blivit brända och ger detta problem.
Vill ju inte montera en ny regulator som brinner upp vid första försöket att starta.

LowTech
2013-06-05, 09:34
Ingen som har input på bilden, den ser ju inte frisk ut. Jag är lite orolig att det kan vara något annat som t.ex. stator lindningarna som blivit brända och ger detta problem.
Vill ju inte montera en ny regulator som brinner upp vid första försöket att starta.
Elektronik dör vanligen tyst och stilla...
Och i de fall där den INTE gör det - då saknar man nog både syn- och luktsinne för att missa det....:D

Statorlindningarna kan du mäta upp med ohmmeter.
Vanl tre gula kablar och man mäter i alla kombinationer, ca 0.5-1,5ohm
Brunnen stator missar man inte om man lossar på kåpan, det luktar!

Edit.
Din regulator ser normal ut. Det är en Al-kåpa med "grop" i mitten där elektroniken finns och den är ingjuten i nåt gjutharts för att Händige Harry inte ska leka med den..Det KAN ju finnas en fabriksinställd justerpotentiometer nånstans och hindra Händige Harry från att vrida på en sån... då är det är lättare ett stoppa ett skenande godståg..
Inne i ingjutningen finns det nog nån komponent för nån krona "som ser bränd ut" och som kan bytas, men det vill man ju inte, då missas ju lite res dels försäljning.
Regulator är ingen raketteknik, nån styr-IC och lite kraftdioder och tyristorer, allt monterat på en kylande yta.

Zeeuus
2013-06-05, 10:10
Jaha, det var ett utförligt svar.

Det jag syftade på var metallen i mitten som liksom sipprat ut. När jag gjorde en snabb bildsökning på denna komponent var det ingen som såg ut som denna, men den kanske bara är slarvigt gjord...

Tack för inputen, väntar nu med "spänning" (förlåt ordvitsen) efter min nya regulator som ska komma med posten.

/Zeeuus

LowTech
2013-06-05, 10:39
Jaha, det var ett utförligt svar.

Det jag syftade på var metallen i mitten som liksom sipprat ut. När jag gjorde en snabb bildsökning på denna komponent var det ingen som såg ut som denna, men den kanske bara är slarvigt gjord...

Lite suddig bild, kan ju vara att nåt blivit för varmt och gjuthartsen sjunkit ner?
Eller, ett par mätpunkter att användas vid tillverkningen?
Mät gärna upp så mkt du kan INNAN du monterar din svindyra regulator..

Konstigt att den var så dyr. Användningsområdet tycka vara mer än stort??
http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-42X-81960-A1-00.html
Finns nya på ebay för €90 i Tyskland ca SEK 800:- + frakt.

Zeeuus
2013-06-05, 11:09
Ok, bara för summera vad jag KAN mäta.

Ohm mäta från statorlindingarnas tre utgångar till jord. Ingen av dem skall ge kontakt, om det är kontakt, riv ner och byt statorplattan.

Känns inte som det luktar bränt, så det är ju en bra start....

/Zeeuus

LowTech
2013-06-05, 11:21
Ok, bara för summera vad jag KAN mäta.

Ohm mäta från statorlindingarnas tre utgångar till jord. Ingen av dem skall ge kontakt, om det är kontakt, riv ner och byt statorplattan.
Känns inte som det luktar bränt, så det är ju en bra start....
/Zeeuus
Du ska mäta mellan dem också, samt naturligtvis till jord...
SKa vara nånstan knappt 1 ohm...men det skall vara lika värde, det är tre identiska lindningar.

Zeeuus
2013-06-05, 13:06
kanon, tack för hjälpen.

/Zeeuus

Zeeuus
2013-06-05, 20:08
Hittade en bra video i felsökning av laddning för den som orkar se hela.

https://www.youtube.com/watch?v=44hLjPBObYw

Zeeuus
2013-06-05, 23:47
Då så, nu blev detta klart.
Gjorde en enkel how-to för detta jobb.

Byte regulator Yamaha virago 535

Verktyg.

Stjärnmejsel
8mm hylsa eller nyckel
10mm hylsa eller nyckel
17mm hylsa eller nyckel

Eventuellt multimeter


Börja med att ta koppla loss batteriet börja alltid minus polen.
Ta loss sidokåpan sitter med en skruv 10mm.
Montera bort skyddsplåten för att komma åt fästet för laddningsregulatorns kylfläns. 8mm på övre skruven och 17 mm för den nedre muttern.
Skruva loss kylfänsen, sitter med 10mm på två skruvar.
Lossa alla kablar till laddningsregulatorn och dra försiktigt i kylflänsen för att få med kablar och anslutningar ner.
Det är lite bökigt att få ut anslutningarna, men om man försiktigt trycker tanken uppåt kan man pressa igenom anslutningarna mellan tanken och ramen.
Skruva loss regulatorn, sitter med två stjärnskruvar på det som tidigare var baksidan av regulatorns kylfläns.
Gör rent så att den nya regulatorn får bra kontakt med kylflänsen.
Jag valde att köpa kylpasta (samma man har på processorer i datorn) för att ge maximal kontakt.
Montera ihop i bakvänd ordning. Det finns en "krok" som kablarna skall ligga i på baksidan av ramen, precis ovanför fästet för kylflänsen. Se till att kablarna inte kläms sönder mot den, utan dras rätt.

Om man vill kan man säkra upp alla skruvar man lossat på med locktite eller motsvarande.
Man kan också passa på att mäta upp statorplattans anslutningar när man ändå håller på. Hur man gör det ser ni i videon på föregående post.

Per Lindström
2013-06-09, 14:42
Kanon med lite "how-to" hoppas att allt nu fungerar som det skall.

Zeeuus
2013-06-09, 15:51
Jepp allt funkar nu.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2