handdator

Visa fullständig version : Rostiga bromsskivor



Cubalibre
2013-05-25, 09:45
Skall nya skivor rosta på detta sättet?

Finns det något man kan göra för att ta bort det?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/75201048/2013-05-01%2015.31.03.jpg

TheCrow
2013-05-25, 10:57
Fullt normalt, går att motverka genom att använda dem...

/Freddo

Cubalibre
2013-05-25, 11:37
Fullt normalt, går att motverka genom att använda dem...

/Freddo

Jaså?

Hade det vart rost på slitytorna så hade det väl vart en sak. Men runt om, och inne i hålen?

Jag skall ju sälja hojen nu, och tycker det ser riktigt illa ut :-/

TheCrow
2013-05-25, 11:59
Det är som sagt normalt och det blir inte värre än sådär så länge som de används. Har väl uppkommit genom att man parkerat hojen när skivorna varit kalla och fuktiga. Ser likadant ut på en bil om man kikar efter. Vill du snygga till så är det bara att leta rätt på en liten rund stålborste. En fil kanske funkar också men bromsskivor är hårda så det brukar mest hugga emot. Brukar finnas små runda till borrmaskinen så går det lite fortare.

/Freddo

Ankan1
2013-05-25, 13:39
Gör några maxinbromsningar från 200 km/h så skivorna blir riktigt varma.För övrigt uppkommer denna form av rost pga att hojens skivor varit fuktiga och fått stå en längre tid.Enda sättet att råda bot på det är att köra mer. :D

Cubalibre
2013-05-25, 15:38
Det kan väl ändå inte ha något att göra om man har kört mycket eller ej, eller om man använder bromsarna. Det är ju rost i dom där lufthålen och vid sidan om där klossarna inte tar. Har även lite ytrost på växelspaken och fotbromsen. Tycker bara det ser tråkigt ut på en helt ny hoj, men det skall väl vara så.

TheCrow
2013-05-25, 16:29
På varma skivor dunstar vattnet bort innan det hinner ställa till med så mycket. Därav råden, övriga delar är en helt annan sak. Värme råder ju dock inte bot på problemet fullt ut, då hade det inte varit så stora problem med avgassystem :D fast tittar man noggrannare på det så är det som regel de "svalare" delarna som rostar av först där med.

/Freddo

Ove
2013-05-25, 17:21
Det kan väl ändå inte ha något att göra om man har kört mycket eller ej, eller om man använder bromsarna. Det är ju rost i dom där lufthålen och vid sidan om där klossarna inte tar. Har även lite ytrost på växelspaken och fotbromsen. Tycker bara det ser tråkigt ut på en helt ny hoj, men det skall väl vara så.

Jo det ska vara så, men om du vill göra åt det, vad i så fall? Eloxering som man gör på gevärspipor kanske skulle fungera? Förkroma och sen slipa anliggningsytorna skulle bara fungera tillfälligt eftersom värmeväxlingar spräcker ytan. Lack är väl ungefär lika med olja(:eek:) alltså otänkbart. Slipa inte för ivrigt för då kan du fixa obalans och det är inte kul.

Cubalibre
2013-05-25, 17:58
Kanske finns någon väldigt fin stålull som man kan "slipa" lite försiktigt med...

Markus
2013-05-25, 18:15
hade verkligen inte lagt någon tid på det, dom rostar, så enkelt är det. Men gör som du vill :)

Chappy
2013-05-25, 18:28
Kanske finns någon väldigt fin stålull som man kan "slipa" lite försiktigt med...

Då uppstår ju genast problemet...-...Expressen eller Aftonbladet?

Trollull eller Svinto Trollull eller Svinto

Kanske det beror på märke o modell på hoj!

Ove
2013-05-25, 18:50
Då uppstår ju genast problemet...-...Expressen eller Aftonbladet?

Trollull eller Svinto Trollull eller Svinto

Kanske det beror på märke o modell på hoj!

:) Fungerar kanske om man inte tillsätter vatten

Nu seriöst: Du har bromskiva av järn (OK, stål) Järn rostar och om man rengör ordentligt och slipar blankt på kvällen så kan man nog se att det minst börjat svartna (Fe3 O4) dagen efter och sen blir det rött (Fe2 O3), även inomhus. Du bor ju på västsidan där förhärskande sydvästliga vindar driver saltstoft in över land med fuktig luft. Inget ökenklimat alltså.

Det bästa du kan göra är att inte göra något för det kommer bara att rosta igen och ny rost är rödare och syns tydligare. Om du far omkring och använder bromsen kommer damm från väg och belägg att svärta ner rosten så den inte syns så tydligt.

Cubalibre
2013-05-25, 18:58
Det finns väl rostfritt stål, och det är väl något man tycker att dom skall använda till en motorcykel som man vistas med ute. Det kanske blir problem med bromsskivorna ur säkerhetssynpunkt, det vet jag inte, men övriga delar så som växelspak, broms m.m

-Titta, detta är min nya hoj, endast 200 mil på mätaren

-Men varför är den rostig överallt?

-Det skall vara så

;-)

Borken
2013-05-25, 19:16
Rostfritt funkar riktigt dåligt som bromsskiva.....det ska rosta med andra ord.
Bilar har ju skivor av gjutjärn t ex rostar som fan om det står still.

Ove
2013-05-25, 20:44
Det finns väl rostfritt stål, och det är väl något man tycker att dom skall använda till en motorcykel som man vistas med ute. Det kanske blir problem med bromsskivorna ur säkerhetssynpunkt, det vet jag inte, men övriga delar så som växelspak, broms m.m


:rolleyes: Som Borken skriver, rostfritt funkar inte, men du kan ju köpa kolskivor. Dom är nog svindyra men rostar inte och bör vara ordentligt varma för att ta optimalt.

Krom och MC är egentligen oförenligt. Den repas och läcker på delar man använder och på avgasrör spricker den av värmeväxlingar och läcker så rost kommer på kromade ytor om man inte putsar hela tiden. Oftast dålig kvalitet så det rostar även där den bara är - typ backspeglar, styre och sånt. Finns ju bättre ytbeläggning, guld t.ex. ;)

TheCrow
2013-05-25, 21:35
ähh, man behöver inte vara särskilt försiktig. En roterande stålborste till borrmaskinen löser det hela om man man tycker det är jobbigt. Ett fint sandpapper fungerar väl också antar jag, fast likt Markus hade jag inte lagt någon större tid på det.

Ska du sitta med stålull för hand lär du ha och göra resten av sommaren.

/Freddo

TheCrow
2013-05-25, 21:42
Gissningsvis är skivorna medvetet gjorda för att "rosta" lite grann. Det finns olika grader av rostbenägenhet och det utnyttjas lite olika beroende på användningsområde. I det här fallet handlar det väl i så fall om att man får lite högre friktion, utan att den blir för hög.

Kolfiberskivor finns men fungerar sådär enligt vad jag hört. De enda som jag känner till använder dessa frekvent är de inom banracing. Nu läste jag nyligen att det kommit nya till cykel och kanske har de blivit bättre än innan. Tidigare hade de väldigt ojämn bromsverkan och bromsmodulation.

/Freddo

Cubalibre
2013-05-25, 22:31
Okej, skivorna skall rosta och se hemska ut ;-)

Och tydligen skall allt annat i stål och metall på hojar som inte är målade eller lackade också rosta.

Jaja, men då vet jag att det skall vara så.

Mc-Bosse
2013-05-25, 22:45
De andra delarna kräver ju omsorg för inte är det rostfritt utan snarare någon form av krombeläggning. Lite Autosol eller motsvarande och puts gör de delarna skinande blanka igen. Jag köpte något hos Biltema på burk istället för Autosol och det fungerar utmärkt om man nu vill putsa. Skivorna ser ut som de gör och så är det och ingen tycker att det är något konstigt vid ett köp. Men lite puts där var beläggen inte griper om skivorna kan säkert öka helhetsintrycket på en välhållen hoj vid försäljning.

Tvättar jag bilen och inte kör så är där ytrost på skivorna nästa dag, ytrost som helt försvinner vid första inbromsningen.

Jåke
2013-05-26, 09:56
Tillverkaren vill inte lägga ner de extra pengar i kostnad och tid det blir för att använda rostfria bultar eller för att smida/fräsa detaljer i rostfritt som man kan gjuta i annat material. Produkten blir för dyr.

De flesta brukar istället lacka såna där ytor för att minska problemet, men det verkar inte som man gjort det på den modellen...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Olle Å
2013-05-26, 11:04
Tillverkaren vill inte lägga ner de extra pengar i kostnad och tid det blir för att använda rostfria bultar eller för att smida/fräsa detaljer i rostfritt som man kan gjuta i annat material. Produkten blir för dyr.

De flesta brukar istället lacka såna där ytor för att minska problemet, men det verkar inte som man gjort det på den modellen...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Ett sätt är faktiskt att ta bort skivorna. Sätt en roterande borste i en borrmaskin och sedan med en liten pensel måla med grå värmetålig färg. Ev överskott slipas bort med ett finkornigt papper.
Tar en stund, men resultatet blir ok.:):)

LowTech
2013-05-26, 16:05
Tvättar jag bilen och inte kör så är där ytrost på skivorna nästa dag, ytrost som helt försvinner vid första inbromsningen.
Vi som äger en CB125T där framskivan (1st) är i "rostfritt" (aldrig en rostfläck!) vet vad begreppet "synnerligen taskiga bromsar" innebär IRL.
Det är en fråga om avvägning estetik/effektivitet. Gjutna/bonnjärnsskivor har helt enkelt en betydligt högre friktionskoefficient än vackra blanka "rostfria ":deal:
På mina Benelli är det tjocka gjutjärnskivor fram. Vilket bett - vilken mängd rost....
Jag tar hellre lite rostprickar bara jag får effektiva bromsar...

Per Lindström
2013-05-27, 13:44
Rostfria skivor vara ganska vanliga i slutet av sjuttiotalet, resultat blev som sagt dåliga bromsar.
Speciellt regn var besvärligt.