handdator

Visa fullständig version : Låg mc-försäljning



Mc-Bosse
2013-05-24, 23:15
Hej!

Jag har hört att det säljs ca: 5000 nya hojar per år numera. 2009/2010 såldes det 12 000. Anledningen ska vara att det är dyrt att ta A-kort numera. Man ska visst vara 24 år för att få ta tungt direkt och då kanske många 18-åringar låter bli och intresset för hojar fastnar då aldrig. De som var 18 år då fram till 1976 som fick A när de tog B börjar närma sig 60 nu och intresset för en ny motorcykel är kanske inte så stort vid den åldern.

Jåke
2013-05-25, 00:05
Tyvärr. Man har äntligen lyckats ta död på motorcyklisterna, vilket man försökt med på flera olika sätt genom åren. Vi vet bara inte om det än.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

TheCrow
2013-05-25, 00:16
Ähh, den mesta försäljningen har sjunkit så det är nog mer kopplat till lågkonjunkturen än nått annat. Jag tycker inte att det särskilt mycket dyrare nu än för 20 år sen när jag tog bilkortet.

/Freddo

klaus
2013-05-25, 06:50
jaa - Bosse
för att förbättra nyförsäljnings statistiken så får du väl göra en insats och skaffa en nyare modell :)

Olle Å
2013-05-25, 08:47
Ähh, den mesta försäljningen har sjunkit så det är nog mer kopplat till lågkonjunkturen än nått annat. Jag tycker inte att det särskilt mycket dyrare nu än för 20 år sen när jag tog bilkortet.

/Freddo

Undrar verkligen om antalet hojar har minskat eller om det är så att man behåller hojen längre ofta på grund av att de nya är jäkligt dyra. Talade med ett par handlare och de säger att de sk. offroadhojarna och äventyrshojarna säljs bäst. Vet ju inte om det är belysande för hela landet.
Det kanske är förståeligt eftersom fler och fler upptäcker en värld utanför asfalten.:rock::rock:
Visst är de svårt att köpa ny hoj om man inte riktigt vet vilken typ av hoj man vill ha eller var intresset kommer att ligga. Köper man då en typp allroadhoj kan man ju prova på de olika typer av vägar och se om man vill bara glida runt på asfalten eller kanske uppleva lite mer. Köper man då en äldre hoj, så behöver man direkt inte förlora några pengar.

TheCrow
2013-05-25, 09:14
Jag läste nånstans att Norden utmärker sig på det viset att vi är väldigt förtjusta i offroad-hojar. Fast vad det skulle ha med sviktande försäljningssiffror att göra förstår jag inte. Det har sålts väldigt mycket mc generellt tidigar vilket tillsammans med sämre tider leder till en naturlig dipp i försäljning nu.

Förr eller senare så mättar man ju marknaden för en stund. Att körkortets kostnader skulle vara orsaken är väl mest SMC:s påhitt.

/Freddo

Olle Å
2013-05-25, 09:20
Jag läste nånstans att Norden utmärker sig på det viset att vi är väldigt förtjusta i offroad-hojar. Fast vad det skulle ha med sviktande försäljningssiffror att göra förstår jag inte. Det har sålts väldigt mycket mc generellt tidigar vilket tillsammans med sämre tider leder till en naturlig dipp i försäljning nu.

Förr eller senare så mättar man ju marknaden för en stund. Att körkortets kostnader skulle vara orsaken är väl mest SMC:s påhitt.

/Freddo

Tror att de nya och återkommande nya regler har gjort att körkorts frekvensen har gått ner eller blivit en mera utdragen historia. Tror dock att antalet körkort kommer att öka igen.:)

TheCrow
2013-05-25, 09:33
Just för tunga MC blir det ju så eftersom åldersgränsen flyttas. Men det är något som märks ett eller kanske två år innan ungarna vuxit ikapp :D

Men sen är det svårt att säga vad det innebär för mc-försäljningen, all kidsen springer väl inte och köper nytt.

/Freddo

Borken
2013-05-25, 09:51
Sen vill väl glinen ha 1000 cc å mer + en jävla massa elektroniskt bling bling
Blir ju dyrt i inköp och försäkring.

Lustigt egentligen när en hoj är en sån enkel konstruktion.
Borde gå och tillverka/sälja vettiga hojjar för småpengar. Kineserna kommer väl runt kröken iofs, dock måste väl kvalitén öka innan det går å sälja mängder av det skräpet.

TheCrow
2013-05-25, 10:56
Royal Enfield... :D

/Freddo

Borken
2013-05-25, 14:50
De här snubbarna satsar på det konceptet, men det skulle aldrig funka i Sverige:

http://www.clevelandcyclewerks.com/bikes/

Ove
2013-05-25, 17:12
De här snubbarna satsar på det konceptet, men det skulle aldrig funka i Sverige:

http://www.clevelandcyclewerks.com/bikes/

:) Gillar den med rutiga tanken - mycke luft ska det vara, tycker jag alltså. :cool:

Jåke
2013-05-25, 19:52
Men sen är det svårt att säga vad det innebär för mc-försäljningen, all kidsen springer väl inte och köper nytt.
/Freddo
Det är ju det de gör, begmarknaden är helt köparens marknad.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

TheCrow
2013-05-25, 21:42
Det är ju det de gör, begmarknaden är helt köparens marknad.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

???

/F:confused:

Mc-Bosse
2013-05-25, 22:48
Var och kollade på Mc-huset i Malmö idag. Hur många hojar kan man egentligen ha till försäljning? De stod så tätt så tätt i hela hallen. Den timmen jag var där såg jag en (1) som provkörde.

TheCrow
2013-05-25, 23:16
MC-handlaren jag brukar gå till så har det kört iväg en ny ägare varje gång jag varit där sedan det blev snöfritt så det varierar nog...

/Freddo

Gert
2013-05-26, 08:20
Mc-Huset har även förmedlingshojar därav det stora antalet moppar.

Jåke
2013-05-26, 16:30
???

/F:confused:
Kidsen köper nytt. Begmarknaden är om inte död, så åtminstone ganska trög med låga priser.


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

TheCrow
2013-05-26, 17:00
Här verkar det vara tvärtom i så fall. De flesta verkar vara beggade hojar som rullar iväg. Fast det kanske ofta är inbyten och då ser man ju inte den nya hojen som också är sold.

/Freddo

Ankan1
2013-05-26, 17:32
Kidsen köper nytt. Begmarknaden är om inte död, så åtminstone ganska trög med låga priser.


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Knappast med tanke på nuvarande ekonomiska läge i Europa.Det är begagnat som går först.Enligt säljare på mc firma så har även de som förr bla belånade sina hus mm nästan försvunnit helt.Och med tanke på detta när mc åkningen ökar så är det ju begagnat som rullar om folk inte själv bygger hoj i garagen. :D

Olle Å
2013-05-26, 19:52
Knappast med tanke på nuvarande ekonomiska läge i Europa.Det är begagnat som går först.Enligt säljare på mc firma så har även de som förr bla belånade sina hus mm nästan försvunnit helt.Och med tanke på detta när mc åkningen ökar så är det ju begagnat som rullar om folk inte själv bygger hoj i garagen. :D

En annan fundering. Om flera gör sig av med sin extrahoj, så drabbar den ju nyförsäljningen, men antalet hojar på vägen ökar ju.:eek::eek::eek:

TheCrow
2013-05-26, 20:16
Ja det är väl ungefär vad som hänt om man ska tro SMC, rätt många beggade hojar säljs ju dessutom av firmor så de får ju sin del av kakan på begagnatmarknaden.

/Freddo