handdator

Visa fullständig version : Köpa ny mc



Pride
2013-05-22, 23:25
Hej hallå!

Jag behöver er hjälp o kunskap!
Jag är inne på att köpa en glidare och har kikat lite på dragstar 1100.
Men började sen kika runt o nu snurrar det bara i skallen.

Kanske ska man passa på att köpa en lite större hoj direkt så slipper man byta.
Bor på "landet" så det blir mest landsvägskörning.

Vad ska jag tänka på och vad skulle ni rekomendera?

xarcius
2013-05-23, 00:12
En dragstar är väldigt pålitlig och bekväm hoj. Stor fördel med kardan också! Har själv dragstar och är väldigt nöjd!

Olle Å
2013-05-23, 08:45
Hej hallå!

Jag behöver er hjälp o kunskap!
Jag är inne på att köpa en glidare och har kikat lite på dragstar 1100.
Men började sen kika runt o nu snurrar det bara i skallen.

Kanske ska man passa på att köpa en lite större hoj direkt så slipper man byta.
Bor på "landet" så det blir mest landsvägskörning.

Vad ska jag tänka på och vad skulle ni rekomendera?

Det första du skall tänka på när det gäller glidare är att de inte är till för att KÖRAS. De är till för att se bra ut och kanske i viss mån att imponera med. De är till för att ÅKAS på eftersom de har dålig fjädring och väghållning.
Jag fattar inte varför flera inte köper typ allroundhojar. Men de är på gång. Har talat med några handlare och de säger så. Med en sån hoj kör man var man vill utan att vara begränsad av vad hojen klarar. ( nu får jag nog på skallen igen) Du efterlyser en åsikt och här är min.:eek::eek::eek:

rolfmm
2013-05-23, 09:52
Håller med, glidare är skitsnygga, men inte speciellt goda att köra. Tog körkort på en - det gick 17 år innan jag köpte hoj.........

Jåke
2013-05-23, 10:30
Kanske ska man passa på att köpa en lite större hoj direkt så slipper man byta.
Hejdu! Min första undran är varför du frågar om en större hoj än 1100, som i sig inte direkt är nån smidig MC? Ju större desto bättre (ibland Klaus, ibland)? Min nuvarande hoj är inte den minsta jag haft men ganska nära. Samtidigt är det med marginal den mest potenta... Plus en del andra fördelar som att den i mina ögon är ganska läcker och fånigt rolig att köra.

Testa några olika varianter, kolla sedan på olika modeller inom den varianten och ta nån du fastnar för. För vissa funkar det att köpa den man tycker är snyggast, men det är trots allt en sak som ska användas tills man har råd/lust att byta.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Reject
2013-05-23, 10:37
Om glidare uppfyller ens krav, ser jag väl inga anledningar till att inte köpa en, om det är en sådan man vill ha. Man får dock tänka på att de inte är världens smidigaste fordon och ha detta i åtanke när man är ute på vägarna (har själv kört 500cc Mc-scooter, 500cc glidare och övningskörde med BMW F650 och F800).

Som Jåke också säger: större är inte alltid bättre, eftersom större oftast också betyder tyngre. Jag har inga som helst problem att hänga på större Kawasaki Vulcan-hojar. I vissa fall har jag t.o.m. bättre prestanda p.g.a. just bra vikt/hästkraft-förhållanden.

Att jag sen själv kollar på en 800 as we speak är en annan diskussion :P

P.S. Kardandrift är bra...bara hört gott om Dragstarn...

Jåke
2013-05-23, 10:56
Om glidare uppfyller ens krav, ser jag väl inga anledningar till att inte köpa en, om det är en sådan man vill ha. Man får dock tänka på att de inte är världens smidigaste fordon och ha detta i åtanke när man är ute på vägarna.
Tycker jag med. Själv köpte jag flera hojar i rad för några år sen som jag trodde jag ville ha... Lite mycket byten där, poängen är att det är inte hugget i sten vilket val man gör och oftast så finner man ett sätt att hantera om det inte blev helt som man trodde första gången. Ungefär som sex... :rolleyes:


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Pride
2013-05-23, 23:21
Hej hallå igen.

Tack för alla svar! Vill att ni är ärliga, så det finns inga fel svar. ;)

En glidare blir det o anledningen till att jag frågar om större hoj är för att många byter upp sig
ganska snart och så ville jag ju ha era åsikter!
Ligger o lurar mellan 1100 och 1500.
Ska tilläggas att jag inte kan skruva så det bör vara en pålitlig mc.
Har ni några konkreta förslag och då vill jag gärna höra varför ni
rekomenderar just den mcn. (bara custom).

Jåke
2013-05-23, 23:33
Ligger o lurar mellan 1100 och 1500.
Om kubik är ditt kriterium på en bra hoj eller ett uppbyte, så har jag tyvärr inte mycket att bidra med förutom att tipsa om antingen en V8 på ca 3,5 liter, en Mean Streak eller en Triumph. Jag skulle själv valt Kawan men ingen av dem passar nog dig. :)


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Pride
2013-05-24, 00:16
Jåke mina kriterier är många: men har ingen erfarenhet. Men om du är säker att ingen av dom passar så vilken tror du skulle passa. Förstår att jag framstår som en oerfaren naiv person som kanske har fel i vad som är viktigt . Jag är oerfaren och frågar just därför här och kanske blir då lite mer kunnig tänkte jag.

Jan-Olov
2013-05-24, 06:29
Köp en Dragstar 1100, År2000 fans det en röd modell som i mitt tycke var snyggast. Du har möjlighet att ändra, det finns mycket tillbehör både nytt och begagnat.
http://www.blocket.se/stockholm/YAMAHA_DRAGSTAR___XVS_1100_i_toppskick_45625235.ht m?ca=21&w=3
Ty denna.

Ove
2013-05-24, 07:20
Jåke mina kriterier är många: men har ingen erfarenhet. Men om du är säker att ingen av dom passar så vilken tror du skulle passa. Förstår att jag framstår som en oerfaren naiv person som kanske har fel i vad som är viktigt . Jag är oerfaren och frågar just därför här och kanske blir då lite mer kunnig tänkte jag.

:) Det är helt rätt att göra just vad du gör - ställ frågor. Det finns massor att hämta på forum. Oerfarenhet är ett övergående problem är väl också en del av livet som gör det mera spännande. :cool:

Just på dina frågor har jag inga svar för glidarna är inte min grej men många andra kan den biten. ;)

Xim0n
2013-05-24, 12:55
Det första du skall tänka på när det gäller glidare är att de inte är till för att KÖRAS. De är till för att se bra ut och kanske i viss mån att imponera med. De är till för att ÅKAS på eftersom de har dålig fjädring och väghållning.
Jag fattar inte varför flera inte köper typ allroundhojar. Men de är på gång. Har talat med några handlare och de säger så. Med en sån hoj kör man var man vill utan att vara begränsad av vad hojen klarar. ( nu får jag nog på skallen igen) Du efterlyser en åsikt och här är min.:eek::eek::eek:

Ett argument jag inte alls förstår, en glidare är ju som o köra fotölj på två hjul. tänk dock på om du är lång eller kort, en förliten hoj när du är lång ger ryggont efter ganska få mil..
Har starka tankar på att gå från min Virago till en Dragstar eftersom modellen är lite större :)

Jåke
2013-05-24, 18:25
:) Det är helt rätt att göra just vad du gör - ställ frågor. Det finns massor att hämta på forum. Oerfarenhet är ett övergående problem är väl också en del av livet som gör det mera spännande. :cool:
Precis, ställa frågor och framför allt skaffa lite information genom att klämma och provsitta, leta info på nätet och kanske rent av provköra. Även om man fastnat stenhårt för en glidare, stånka eller sporthoj skadar det inte att vidga vyernas och lyssna in på andra varianter för att skaffa sig lite referens. Innan man köper den som är snyggast!

Att byta upp sig, är inget obligatoriskt som man "måste" göra. Då hamnar man i en fälla igen, bättre bara tänka att man ska byta till nåt annat som kanske verkar mer intressant när eller om man får råd.

Jag är sån att jag köper hoj med hjärtat. Däremot är jag väldigt noga med att läsa på om det som fångat mig innan jag verkligen tar steget, jag vet oftast vad det är jag köper även om det inte var ett förnuftigt beslut från början. :)

Fem öres värt...

Hondamannen
2013-05-25, 06:47
En dragstar 1100 classic är en bra glidare att börja med. Varken för stor eller liten. Ända svaghet som jag känner till är startmotorn. Kolla upp det noga för att det är en dyr historia. Det är går att köra långt med alla typer av fordon. De finns de som resor med skotrar, mopeder 125or med mera. I glidarsammanhang skulle jag inte rekommendera ngt mindre än 1100 om man har ekonomi för det.

TheCrow
2013-05-25, 09:28
Dom nyare Suzuki-glidarna påstås ha rätt bra väghållning för klassen. Största anledningen att gå upp lite storlek är att tycks vara ovanligt med dubbla bromsskivot fram på de mindre. Min har i praktiken låsningsfria på torr asfalt. :0)

Nu vet jag inte vad bra väghållning räknas som men min går iaf fortare än vad jag vågar köra i kurvorna.

/Freddo

Jåke
2013-05-25, 19:55
Att köpa MC är enkelt. Den bästa motorcykeln är den man har! Oavsett vad det är... ;)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Olle Å
2013-05-25, 21:32
Dom nyare Suzuki-glidarna påstås ha rätt bra väghållning för klassen. Största anledningen att gå upp lite storlek är att tycks vara ovanligt med dubbla bromsskivot fram på de mindre. Min har i praktiken låsningsfria på torr asfalt. :0)

Nu vet jag inte vad bra väghållning räknas som men min går iaf fortare än vad jag vågar köra i kurvorna.

/Freddo

Troligen har hojen bättre väghållning än dig:eek::eek:
För att avhjälpa ditt kanske låga självförtroende och verkligen upptäcka under ordnade former, så försök med en Knixkurs som SMC anordnar.:):):)

TheCrow
2013-05-25, 21:48
Jo jag ska göra det tids nog. Jag har för övrigt inte så dåligt självförtroende, i sammanhanget kallar jag det för självbevarelsedrift :D

Uppvuxen inom motorsport så har jag en rätt osund inställning till verksamheter med hjälm på :D Så mitt köp av glidare är helt enkelt en väldigt självmedveten säkerhetsbaserad kalkyl baserat på detta.

Sen hur fordonet kan ha bättre väghållning än jag förstår jag inte. Den är ju som den är och det är upp till mig att hålla mig inom dess begränsningar.

/Freddo

Olle Å
2013-05-26, 09:13
Jo jag ska göra det tids nog. Jag har för övrigt inte så dåligt självförtroende, i sammanhanget kallar jag det för självbevarelsedrift :D

Uppvuxen inom motorsport så har jag en rätt osund inställning till verksamheter med hjälm på :D Så mitt köp av glidare är helt enkelt en väldigt självmedveten säkerhetsbaserad kalkyl baserat på detta.

Sen hur fordonet kan ha bättre väghållning än jag förstår jag inte. Den är ju som den är och det är upp till mig att hålla mig inom dess begränsningar.

/Freddo

Skulle nog ha uttryckt mig lite klarare. Jag menar att de flesta hojar har en väghållning som förarna inte har lärt sig att utnyttja. Alltför många är rädda för att exvis lägga ner hojen i en skarp kurva.
För att klara detta behövs mycket träning.
Såg på en Knixkurs en dam i 60-årsåldern blåsa ifrån stöddiga män på andra sorts glidare. Hon körde en Honda GW.:):):)

Texas
2013-05-26, 09:58
Hej

Dragstar 1100 är en stabil och lättkörd glidare som kan KÖRAS på ganska bra tycker jag har inga problem att hänga på både allroundhojar och annat när det blir krokigt ( men det hänger inte alltid på hojen när det svänger)


Har kört dragstar 1100 sedan 2005 och är fortfarande nöjd.



Med vänlig hälsning//Texas

Pride
2013-05-26, 11:36
:DTack för alla inlägg o kommentarer!! Vad har ni för åsikter om fotpinnar vs plattor?
Är det nåt som har stor betydelse?

Ska sälja kawasakin och sen börjar letandet efter MIN mc. Fortsätt komma med åsikter o tips
Är bra för mig att lära mig lite :D

TheCrow
2013-05-26, 17:42
Enda åsikten jag har är att plattor känns gubbigt :D och eftersom jag har 40-årskris så ville jag ha pinnar :) pinnar känns dessutom mer mc och inte så mycket scooter.

Idel rationella åsikter som ni hör :D. Så värst stor praktiskt skillnad är det nog inte i normalfallet.

/Freddo

Foosi
2013-05-26, 18:47
högst personligt det där... har kört med plattor på en av mina glidare och tröttnade fort och ville ha framflyttat också. finns bara ett sätt att ta reda på sittposition och det är att provsitta och helst provköra....
sedan går det bygga om allt såklart... flytta fram eller bak... byta styre.. vinkla om...sadel... höja sänka....ja du vet nog allt det där... men då tickar riksdalerna iväg snabbt... och tyvärr inget man kan räkna med få igen när säljer... utan det gör du för dig själv att trivas på hojen.
för min del vad gäller glidare så sitter jag riktigt riktigt bra på min Wildstar, men den är inte mycket org kvar på å andra sidan :o) se bild
sporthojen Aprilia SL1000 är inget man funderar på vad gäller körställning.... utan de ba spänna sixpakken och gasa...... :o)

Pride
2013-05-31, 00:23
Jaha åker o hämtar min dragstar imorgon. Först testade jag en 00 med 3300 mil framflyttade fotpinnar, maffigt styre,grymt ljud, snygga blinkers och speglar. Jag blev kär men... köpte en 06 med 500 mil. Den var inte alls lika läcker o maffig att köra. Allt original. Målet är nu fixa fixa. Är säker på att när jag fått min egna touch på den så blir jag nöjd. Är det nån som gillar att skruva så hör av er :p

Månne
2013-05-31, 01:51
Samtidigt bör du ställa dig frågan om du är beredd att lägga den tid på puts som en kromsläde innebär eller vill du helst köra och åka bekvämt?
En kromsläde förfaller ganska snabbt om man skippar putsen!
Alternativen annars är Suzuki Intruder 1400, Yamaha dragstar, Kawasaki Vulcan.
Större hojar över 1000 cc är bekvämast, kanske en milätare som Honda Varadero, Suzuki SV1000, Yamaha FJ 12-1300 osv?

Hondamannen
2013-05-31, 14:09
Gratulerar till nyförvärvet!;)

Du får gärna skriva några rader om vad du tycker om din dragstar 1100 classic.
Personligen tycker jag att en glidare skall ha fotplattor annars är det ingen riktig glidare men det är som sagt min åsikt.

Ser framemot att läsa vd du tycker om draggan då jag har planer på att köpa en dragstar.

//Hondamannen


Jaha åker o hämtar min dragstar imorgon. Först testade jag en 00 med 3300 mil framflyttade fotpinnar, maffigt styre,grymt ljud, snygga blinkers och speglar. Jag blev kär men... köpte en 06 med 500 mil. Den var inte alls lika läcker o maffig att köra. Allt original. Målet är nu fixa fixa. Är säker på att när jag fått min egna touch på den så blir jag nöjd. Är det nån som gillar att skruva så hör av er :p

Jan-Olov
2013-05-31, 23:27
Samtidigt bör du ställa dig frågan om du är beredd att lägga den tid på puts som en kromsläde innebär eller vill du helst köra och åka bekvämt?
En kromsläde förfaller ganska snabbt om man skippar putsen!
Alternativen annars är Suzuki Intruder 1400, Yamaha dragstar, Kawasaki Vulcan.
Större hojar över 1000 cc är bekvämast, kanske en milätare som Honda Varadero, Suzuki SV1000, Yamaha FJ 12-1300 osv?

"Hen" har gjort sitt val låt saken bero och lyckönska i stället.
Grattis till nya hojen, lägg upp en bild.

Månne
2013-06-01, 00:57
Jag läste bara första sidan när jag svarade och missade på något vis att det var två sidor till. Tagga ner.

Pride
2013-06-02, 14:25
:D Han är faktiskt en hon.
Har hunnit köra ca 15 mil bara. Hittills är jag väldigt nöjd.
skulle nog vilja ändra lite på den men det får komma senare.
Lägger ut en bild senare. Skriver mer sen.

Tack för gratulationerna!!

Pride
2013-06-02, 19:17
"Hen" har gjort sitt val låt saken bero och lyckönska i stället.
Grattis till nya hojen, lägg upp en bild.

Haha Jan-Olov... Jag är ingen hen heller :)
Kul med lite humor :)

Pride
2013-06-06, 23:20
Hej hallå. Har nu kört några turer med min dragstar.
Jag gillar den. Visst vill jag fortfarande ändra lite grejer.
Har tagit bort rutan. Ska ha LITE mer muller mm.
Tycker den är väldigt lättkörd. Det enda jag reagerar
lite på är att den är lite seg när man gasar på, har
dock inte testat nån annan glidare så har egentligen
inget att referera till.

Hoppas på en lång solig sommar nu.

Jourtjänst
2013-06-06, 23:36
Hej hallå. Har nu kört några turer med min dragstar.
Jag gillar den. Visst vill jag fortfarande ändra lite grejer.
Har tagit bort rutan. Ska ha LITE mer muller mm.
Tycker den är väldigt lättkörd. Det enda jag reagerar
lite på är att den är lite seg när man gasar på, har
dock inte testat nån annan glidare så har egentligen
inget att referera till.

Hoppas på en lång solig sommar nu.

Jag köpte min Dragstar 1100 Custom i måndags och har nu kört 70 mil denna vecka. Har också hunnit tvätta idag med Sonix Glansschsmpo, vilket jag förstår är melodin. Putsa ska man helst inte göra. Tvätta i kallt vatten, skölj av och torka med sämskskinn.

Jag är mycket nöjd med hojen och älskar att köra den i all sin glans! Men jag märker att det inte är samma milslukarsittställning som jag hade på BMW'n.

Hondamannen
2013-06-07, 17:08
Grattis till nyförvärvet. Lite nyfiken pa om du har maxat den?:D:p Själv har kört dragstar 1100 classic. Jag körde inte mer än 140 km/h med den men jag fick känslan att den klarar, mätaren ut, dvs 180 km/h? Vad är din uppfattning?




Jag köpte min Dragstar 1100 Custom i måndags och har nu kört 70 mil denna vecka. Har också hunnit tvätta idag med Sonix Glansschsmpo, vilket jag förstår är melodin. Putsa ska man helst inte göra. Tvätta i kallt vatten, skölj av och torka med sämskskinn.

Jag är mycket nöjd med hojen och älskar att köra den i all sin glans! Men jag märker att det inte är samma milslukarsittställning som jag hade på BMW'n.

Jourtjänst
2013-06-07, 22:23
Grattis till nyförvärvet. Lite nyfiken pa om du har maxat den?:D:p Själv har kört dragstar 1100 classic. Jag körde inte mer än 140 km/h med den men jag fick känslan att den klarar, mätaren ut, dvs 180 km/h? Vad är din uppfattning?

Jag har varit uppe i 160 på E6 söder om Halmstad. Gick kanon tyckte jag. Men jag känner mindre behov av att köra fort än med BMW:n. Där krävdes mer fart för att det skulle vara riktigt kul. Nu är det mer själva hojen som är kul, att känna den och höra den.

Hondamannen
2013-06-07, 22:53
160 km/h var det toppfarten eller hade den mer att ge?


Jag har varit uppe i 160 på E6 söder om Halmstad. Gick kanon tyckte jag. Men jag känner mindre behov av att köra fort än med BMW:n. Där krävdes mer fart för att det skulle vara riktigt kul. Nu är det mer själva hojen som är kul, att känna den och höra den.

Jourtjänst
2013-06-07, 22:55
Den hade mer att ge :D Tror jag i alla fall, jag stannade inte där särskilt länge, så jag försökte inte pressa den mer.