handdator

Visa fullständig version : Se upp för tjuvar på Blocket



pewa
2013-05-22, 13:50
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2013/tjuvblocket.jpg

Se upp för tjuvar på Blocket!
Saxat från Dalarnas tidning (http://www.dt.se), värt att nämnas!

Efter många timmars arbete och en hel del pengar hade Ola Forsberg i Leksand
beslutat sig för att sälja sin motorcykel - en Ducati Multistrada.

– Jag lade ut en annons på internetsajten Blocket och ett dygn senare hade
tjuvarna slagit till. Det känns för jäkligt! säger han.

Mc:n stod i det låsta garaget med personbilen uppbackad mot garagedörrarna,
men det var inget som stoppade tjuvarna.

– De rullade bort personbilen och tog sig in i alla fall, konstaterar Forsberg med
en suck.

Att tjuvarna hittade hem till Forsberg som bor i en av Leksands byar, tar han på
sig själv.
– Jag borde naturligtvis inte ha satt ut mitt mobilnummer - det går ju att köpa
till en tjänst där man får ett anonymt nummer kopplat till den egna telefonen.

Ytterligare en detalj som hjälpte tjuvarna att hitta rätt är husnumreringen som är
till för att räddningsfordon ska lokalisera rätt adress vid utryckning.
– Hussiffrorna sitter på garaget - det gick inte att ta fel.

Ola Forsberg är långt ifrån ensam om sin tråkiga upplevelse Att tjuvar via internet-
annonser hittar objekt att stjäla är ingen nyhet och Polisen uppmanar till försiktighet.

pewa
2013-05-22, 13:50
Bild på Olas stulna MC:

http://www.dt.se/image_processor/1.5898967.1369108027!/image/658651528.jpg_gen/derivatives/wide/658651528.jpg?maxWidth=680

Månne
2013-05-22, 14:07
Jag har lärt mig att ALDRIG skriva ut mitt telefonnummer, tar allt via mail och lägger aldrig ut bilder med referens till mitt registreringsnummer på nätet.

Dessutom möter jag alltid upp köparen i gatan utan att referera till min adress eller var hojen står, en gång talade jag om för två personer att hojen blivit såld eftersom de verkade väldigt suspekta, de kunde inte visa upp vare sig körkort eller kontanter och verkade allmänt oseriösa så i mina ögon lyste det hit & run lång väg.

Hade du lagt 200.000:- i kontanter på garagegolvet?

Larmat garage är det enda som gäller samt GPS larm på hojen.

Ankan1
2013-05-22, 16:09
Är man rädd för att visa sitt fasta mobilnummer i samband med t ex en Blocket annons så finns det ju kontankort där man inte kan spåra numret eller Blockets egen tjänst med fiktivt telenummer.Mycket trevligare att få prata med en köpare/ säljare direkt via telefon än via en mailadress.Många hojåkare har redan en dyr utgift med sin mc som de valt att lägga sitt kvarvarande kapital på pga nöjet naturligtvis och fler har inte ens en garageplats till sin hoj och att begära utrustning som larmat garage och gps som det enda som gäller är ju som att be dessa att inte skaffa mc.

Man ska inte behöva ha ett privat vaktbolag och fast monterade kulsprutetorn för att äga en mc.Däremot så bör man ha lite koll på vad man gör och inte gör i samband med dessa affärer som att inte lämna ut sitt fasta telenummer.

Hittade för övrigt denna annons på hojen.nu där säljaren i det närmaste bjuder hem eventuella individer för en titt när telenumret förmodligen leder rakt hem till vederbörande säljares ytterdörr :

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7437

LowTech
2013-05-22, 19:55
Skriver alltid "1:a kontakt via mejl..." och inget telnr i annonsen.
(Har iofs en oreggad kontantkortstel också)
Har funkat hittills.

swedan
2013-05-23, 09:52
...telenumret förmodligen leder rakt hem till vederbörande säljares ytterdörr

Testat Blocket anonyma nummer tidigare men upplevde ljudproblem och fördröjningar.
Det är nog många annonser som har telefonnummer som leder direkt hem till annonsören.
Om det är någon eftertraktad grej man har till salu så bör man nog skaffa ett kontantkort som du föreslog.
Tror inte att Hondan är så pass intressant för eventuella tjuvar att dom bemödar sig att stjäla den.
Man får se till att låsa och låsa in grejerna ordentligt samt ha försäkring.

Det svårt att vara anonym i dagens it-samhälle i vilket fall som helst, oavsett om man annonserar på Blocket eller inte.
Om jag inte har helt fel så är det i den här porten du bor? :hello:

http://www.comshop.se/mc/ankan.jpg

Smauland
2013-05-23, 16:10
Aj va trist.

Jag har aldrig varit speciellt försiktig med detta. Men jag inbillar mig att min kawasaki med värde på ca 35 inte är så attraktiv för en tjuv.. Inget att busköra med och inget av värde (jämfört med HD) att sälja delar av.

Men trist att vi ska behöva oroa oss och mura in våra ägodelar.

tommy.bonte
2013-05-24, 12:48
Skittråkigt! Snygg hoj också. Det är bara att hoppas att svinen som stal den snart är bakom galler!

Helgoson
2014-03-03, 20:37
Jag har lärt mig att ALDRIG skriva ut mitt telefonnummer, tar allt via mail och lägger aldrig ut bilder med referens till mitt registreringsnummer på nätet.

Dessutom möter jag alltid upp köparen i gatan utan att referera till min adress eller var hojen står, en gång talade jag om för två personer att hojen blivit såld eftersom de verkade väldigt suspekta, de kunde inte visa upp vare sig körkort eller kontanter och verkade allmänt oseriösa så i mina ögon lyste det hit & run lång väg.

Hade du lagt 200.000:- i kontanter på garagegolvet?

Larmat garage är det enda som gäller samt GPS larm på hojen.

Frågade du efter körkort och kontanter efter eller före du informerat att hojen var såld?
Ursäkta mig, men storyn brister!:D

Knarr
2014-03-04, 07:53
"It was stolen Friday at 4am in Tempe Az in a pretty nice building, gated, security, and well lit corner under a camera"

A6NNkPILxmw

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/flip.gif

Gaijin
2014-03-04, 17:35
Jag har lärt mig att ALDRIG skriva ut mitt telefonnummer, tar allt via mail och lägger aldrig ut bilder med referens till mitt registreringsnummer på nätet.

Dessutom möter jag alltid upp köparen i gatan utan att referera till min adress eller var hojen står, en gång talade jag om för två personer att hojen blivit såld eftersom de verkade väldigt suspekta, de kunde inte visa upp vare sig körkort eller kontanter och verkade allmänt oseriösa så i mina ögon lyste det hit & run lång väg.

Hade du lagt 200.000:- i kontanter på garagegolvet?

Larmat garage är det enda som gäller samt GPS larm på hojen.

Har aldrig sålt någon hoj privat men skulle jag göra det skulle jag göra detsamma som du gör.

Kompisen som har gjort det tar det ett steg längre. När den potentiella köparen vill provköra så åker han med. Han får först konstiga blickar men när han förklarar sig har alltid köparen förstått.

Olle Å
2014-03-04, 18:11
Har aldrig sålt någon hoj privat men skulle jag göra det skulle jag göra detsamma som du gör.

Kompisen som har gjort det tar det ett steg längre. När den potentiella köparen vill provköra så åker han med. Han får först konstiga blickar men när han förklarar sig har alltid köparen förstått.

Finns mång sätt att luras. En man kom i taxi och tittade på hojen och sa att det va nog Ok till taxin. Skulle bara prova hojen runt kvarteret, men kom aldrig tillbaka eftersom en kompis hade väntat längre bort med en skåpbil.:D:D:aetsch::aetsch:

Alltså måste man kräva kk. bara detta inte är förfalskat. Passa upp för utländska kk.
Behåll gärna kk medans spekulanten provkör.
Kan vara svårt då man tycker att spekulanten är verkligt seriös. Det är just luredrejarens förnämsta vapen att få säljaren att fatta förtroende för honom.:D:D:D

Gaijin
2014-03-05, 00:10
Behåll gärna kk medans spekulanten provkör.


Den dagen jag säljer privat kommer jag kräva att jag ska hålla i pengarna, kontanter och ingen potentiellt förfalskad post- eller bankväxel, innan man får provköra. Kanske lite väl drastiskt kan tyckas men jag är inte beredd att bli bestulen.