handdator

Visa fullständig version : Motul olja



Hondamannen
2013-05-19, 00:15
Hej,

Normalt brukar verkstäderna i Sverige hälla i castrol gp 1 i min hoj. Tror det är en delsyntetisk olja. Här i Tyskland kör de mest Motul. För mig har det hittills varit en obekant tillverkare men enligt den verkstad jag har varit i kontakt med så är den världens näst största tillverkare av mcoljer. Castrol ligger tydligen på tredjeplats. Är det ngn som har erfarenhet av detta märke?försökte googla fram ursprungslandet men det var svårt. Det verkar inte vara ett tyskt märke.

Mvh

Hondamannen

Jåke
2013-05-19, 00:52
Inget konstigt med Motul, de har funnits med ett tag och har iaf tidigare legat prismässigt ganska högt. Personligen använder jag mycket hellre det än Castrol, men rent praktiskt/kemiskt tror jag inte det skiljer så mycket alls.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

V Saarela
2013-05-19, 06:03
Jag har hällt i dom senaste 15-20 åren i mina hojar enbart Motul 5100 eller Castrol GPS(som heter nu Power1)

Hondamannen
2013-05-19, 07:12
Oki var bara lite orolig för att det skall vara ett billigt märke med sämre kvalité.

räven
2013-05-19, 09:26
Oljor är som relion. Man blir salig på sin tro.

RobbeS
2013-05-19, 09:57
Oki var bara lite orolig för att det skall vara ett billigt märke med sämre kvalité.

Du kan använda i princip vilket oljefabrikat som helst bara den inte är såld i öppnad dunk av en mystisk man i en gränd i ett ruffigt område i Amsterdam. Kolla bara så att specifikationerna stämmer överens med din mc tillverkares krav.
Det intressanta är att Motul och din Castrol olja kan vara tillverkade i samma raffinaderi eftersom det idag bara finns ett litet fåtal raffinaderier som gör olja.

V Saarela
2013-05-19, 10:01
Oljor är som relion. Man blir salig på sin tro.

Jepp....och därför är det alltid bäst att svara bara på frågan. Annars så drar det iväg åt.....ja, det var RobbeS som började :)

Mats Liifv
2013-05-19, 18:01
Går på samma linje som RobbeS! Har funkat utmärkt för mig under de runt 40.000 mil jag avverkat så här långt...Bara det är rätt kvalitet så kvittar märket för min del!

swedan
2013-05-20, 08:46
Jag kör på Motul sedan ett par år.
Blev rekommenderad det av Yamahabutiken när jag skulle köpa olja.
En säsong testade jag på "billig" olja som uppfyllde specifikationerna.
Jag hörde ett slags missljud från motorn som jag inte hört varken tidigare eller senare.
Innan var jag "övertygad" om att det inte kunde vara någon större skillnad på billigare och dyrare oljor, men numera vet jag inte.
Jag tänker inte prova igen med något som jag inte vet om det är lika bra iallafall. :-)

Ankan1
2013-05-20, 09:42
Körde med Motul på bla Sevenfiftyn innan jag skulle bli ekonomisk i dessa oljesammanhang och hällde i Biltema mc olja.Gick ju inget bra alls.Motorn gick varmare, svårväxlad och slirade på kopplingen samt att jag fick byta oljan efter bara halva tiden jämfört med t ex Motul.Gick tillbaka till Motul och problemen försvann.Så visst, någon skillnad på dessa oljor är där säkert.Numera går även plastraketen på Motulolja. :D

Hondamannen
2013-05-20, 12:52
40 000 mil på motorcykel eller är det på andra fordon som du menar? Under hur många har du avverkat dessa mil?



Går på samma linje som RobbeS! Har funkat utmärkt för mig under de runt 40.000 mil jag avverkat så här långt...Bara det är rätt kvalitet så kvittar märket för min del!

Hondamannen
2013-05-20, 12:53
Kanske var det så att det biltema olja som du använde inte var Jaso klassad? Är den inte det så kommer det att slira. Det är iaf min erfarenhet.




Körde med Motul på bla Sevenfiftyn innan jag skulle bli ekonomisk i dessa oljesammanhang och hällde i Biltema mc olja.Gick ju inget bra alls.Motorn gick varmare, svårväxlad och slirade på kopplingen samt att jag fick byta oljan efter bara halva tiden jämfört med t ex Motul.Gick tillbaka till Motul och problemen försvann.Så visst, någon skillnad på dessa oljor är där säkert.Numera går även plastraketen på Motulolja. :D

Mats Liifv
2013-05-20, 13:17
40 000 mil på motorcykel eller är det på andra fordon som du menar? Under hur många har du avverkat dessa mil?

Det handlar om motorcykel!

Har kört sedan sommaren -75 så det är några år som passerat. Är väl inne på min tjugofemte hoj vid det här laget tror jag...

Ankan1
2013-05-20, 13:39
Kanske var det så att det biltema olja som du använde inte var Jaso klassad? Är den inte det så kommer det att slira. Det är iaf min erfarenhet.

Biltemas motorolja för mc är JASO klassad.Men det tycker inte jag spelar någon roll om den inte håller ihop enligt mina egna specifikationer på en bra olja som t ex Motul klarar av.Har hört att Biltemas helsyntetsolja ska vara bättre så mitt försök med deras mineraloljevariant i Sevenfiftyn slog väl fel.

swedan
2013-05-20, 14:02
Biltemas motorolja för mc är JASO klassad.... Biltemas helsyntetsolja ska vara bättre....
Det var Biltemas helsyntet jag testade med.
I teorin skulle den ha fungerat då den uppfyllde alla krav.
Men i praktiken fungerade det inte med min hoj iallafall.
Varför vet jag inte....

Ankan1
2013-05-20, 14:15
Det var Biltemas helsyntet jag testade med.
I teorin skulle den ha fungerat då den uppfyllde alla krav.
Men i praktiken fungerade det inte med min hoj iallafall.
Varför vet jag inte....

Där ser man.Då var det uppenbart inte enbart mitt mineraloljeval som ställde till det.Märkte direkt att motorn gick varmare och när jag efter ca 250 mil kollade oljan så åkte den ur och såg allmänt knepig ut samt luktade riktigt bränd som de annars inte bruka göra.Påminde mig mer om en bilolja som rullat kanske 3000 mil.

engström67
2013-05-20, 14:59
Motul 7100 i båda hojarna:):)

LowTech
2013-05-20, 15:53
Motul 7100 i båda hojarna:):)
Här blir de Biltema mc-Racing i den ena GW:n (har 5-6lit redan hemma se f året) och nån Castrol helsynt för mc i den andra, VF750C.
En CB125T har rullat fint med BT:s mineral, 10W-40. Inte ens JASO-approved men bra gick det, även kopplingen....

"Man tager vad man haver" - även i oljeväg...:rolleyes:

V Saarela
2013-05-20, 16:40
En normal svensk motorcyklist byter väl olja en gång per år. Det är alltså inte tusenlappar man tjänar, utan kanske ett par hundringar. Dessutom, är man lite förutseende så brukar handlarna ha olja som lite lockvara på våren, så det är ju bara att handla en dunk i förebyggande syfte.

Är man lite inbilsk vad gäller Biltemaoljan och vill inte ligga vaken i fosterställning för att man tryckt i Biltemaolja, så är det då garanterat värt att lägga på dryga hundralappen extra och köpa typ Motul 5100.

Såg nu att Biltema tagit bort mineralen och det har då kommit en delsyntet.....en förbättring känns det som.

Sen är det ju så också att, vissa hojars koppling klarar inte vissa oljor. Tex Motul 5100 klibbar fast kopplingen på ER-5, så Castrol funkar bättre. Men och andra sidan, när ZX-9:ans koppling släpper på sjätte växeln vid fulla varv, så avhjälps det med Motul 5100.

Foosi
2013-05-21, 07:18
min Rotax Twin i Aprilian "tycker" jag går lite mjukare i motorgången på Motul 5100, lite mindre skrammel och tickande mot Castrol GPS röda, samt något mjukare i växlarna, så jag har kört på Motul 5100 i Aprilian sedan jag upptäckte denna för ett par år sedan :o)
beställer från tyskland ett lite större parti åt en polare med så fixar det frakten + lite till.

någon gång har en polare som pendlar med lastbil till Finland handlat åt mig där, Moto.... nåt kommer inte ihåg namnet just nu, typ kedja i Finland säljer Motul mm.
även Motuls chainlube Road ( nya är svart flaska) är nåt i hästväg bra tycker jag. Riktigt tunn när du sprayar på den så den kryper in men sen efter 10 minuter är den torr och sitter där den skall.

men Castrol verkar lyckats bra i Sverige får man säga.... varenda djävla ställe har de lyckats trycka in sina produkter, allt från verkstäder till hårsalonger.... det är marknadsföring som heter duga som svenne åkt på !

Mc-Bosse
2013-05-23, 01:04
Billiga oljor (oftast från Biltema) gäller för mig och har alltid gjort det till alla mina bilar, motorcykeln och de mopeder jag haft. Kawasakin fick helsyntet mc-olja från Biltema första gången jag bytte olja och nu senast fick den mc-mineral också från Biltema för jag ville spara en hundring.

Jag har aldrig haft några problem och så länge jag inte har det så är det den utstakade vägen med billig olja men ändå med rätt klassificering som gäller för mig. Det går utmärkt att köpa olja på Rusta eller ÖoB också. Det säljer ibland en dunk med helsyntet med bästa tänkbara klassificering billigt.

Jag känner personligen att jag skulle betala i onödan för dyrare olja med samma klassificering även om det inte gäller stora summor. Och jag känner inte på något vis att jag är snål och chansar med billigare oljor som har klassificeringen. Kawasaki i Eslöv ville sälja för 150 kr litern då för fyra år sedan när jag fick drivpaketet bytt. Du kan ju chansa med Biltemas olja sa han när jag påtalade att en mc-olja inte behövde kosta 150 kr litern. :)

Jo jag "chansade". ;)

Olle Å
2013-05-23, 09:14
Jag har i allafall kört på Lantmännens Agrololjor, Granngården heter det i dag, i 35 år till bilar, traktorer och motorcyklar. 20 liter kostar väl i dag ca 500-600 beroende på vilken sort. De har både mineral och hel eller halvsyntet.
Finns även i 5l dunkar, men blir då lite dyrare.
En traktor som går på fullvarv och maxbelastning hela dagen kräver en del av sin olja. En hoj varvar visserligen mera , men har ju sällan full belastning.:):):)

Hondamannen
2013-05-25, 20:30
Nu har verkstad bytt olja och oljefilter och kamkedjespännaren.
Nu har den fått en tendens när motorn är kall att hoppa till när man lägger i ettans växel. Kan det bero på oljan eller är det dags för justering av kopplingen?

De ska ha bytt oljefiltret men jag är osäker på om de har verkligen bytt ut filtret. Därför undrar jag hur länge ett mcfilter håller?

Mats Liifv
2013-05-26, 07:39
De ska ha bytt oljefiltret men jag är osäker på om de har verkligen bytt ut filtret. Därför undrar jag hur länge ett mcfilter håller?
Varför tror du att man inte bytt filter? Filtret blir naturligtvis mättat med tiden och fyller inte längre sin funktion. Hur lång tid det tar är svårt att veta. Nu finns det ju hojar som ska gå 1.500 mil mellan bytena. Min Honda har 1.200 mil mellan bytena. Själv byter jag alltid med det intervall tillverkaren rekommenderar.

Jåke
2013-05-26, 09:45
justering av kopplingen?

De ska ha bytt oljefiltret men jag är osäker på om de har verkligen bytt ut filtret.
Med fräsch olja i motorn klibbar lamellerna ihop lite när den får stå. Kolla justeringen på kopplingen.
Har de bytt olja, så har de bytt filter såvida den inte varit lämnad till skumraskverkstad.


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Intruder
2013-05-28, 03:27
Kör själv med Motul 5100 pga koppling vill inte hänga med div andra oljer

swedan
2013-05-28, 09:15
Kör själv med Motul 5100 pga koppling vill inte hänga med div andra oljer

När jag köpte min hoj för c:a 4 år sedan så sa förra ägaren att kopplingen förmodligen behövde bytas snart. Då hade den bara gått 1600 mil så jag tyckte det lät lite tidigt.
Jag har inte haft något problem alls med kopplingen sen jag gick över till Motul 5100.
Så det var nog bara fel olja där med....

Mc-Bosse
2013-05-28, 12:12
När jag köpte min hoj för c:a 4 år sedan så sa förra ägaren att kopplingen förmodligen behövde bytas snart. Då hade den bara gått 1600 mil så jag tyckte det lät lite tidigt.
Jag har inte haft något problem alls med kopplingen sen jag gick över till Motul 5100.
Så det var nog bara fel olja där med....

Motorolja för bilmotorer kan ge slirtendenser. Finns säkert de som tittar på oljepåfyllningslocket där det på en gammal hoj kan stå "USE SAE 10W- 40" (på min Kawasaki -81 står det just detta). Dvs ordinär motorolja som såldes för 20-30 år sedan utan dagens tillsatser för att få mindre friktion i en bilmotor.

engström67
2013-05-28, 13:16
Motorolja för bilmotorer kan ge slirtendenser.


Ja även dålig mc olja;)