handdator

Visa fullständig version : Kabel till Kuryakyn blinkers backspeglar



bigmeanie
2013-05-18, 21:01
Hej och hoj!

Det är så att kabeln till min ena blinkers har gått av. Själv är jag kass på el och allt som hör till, men en som skulle skarva ihop trådarna sa att det inte var så lätt för de var lite speciella...

Vet någon om det går att skarva ihop och var finner jag isf kabel att skarva med?

Detta är modellen http://www.kuryakyn.com/products/246/turn-signal-mirrors

http://www.kuryakyn.com/products/246/turn-signal-mirrors

Sorry, kanske borde lagt ämnet här: Mekhörnan

Tack.

Twenty2
2013-05-18, 21:55
Det borde gå med valfri kabel, 0,25kvadrat eller mer skulle jag rekommendera. Personligen är jag petig med mina skarvningar, löder och använder krypslang över lödningen samt krymper alla kablarna till ett knippe efteråt.
Ska du bara skarva ihop kablaget skala ytterhöljet på sladden, skala av den kabeln som är av i båda ändarna, trä en krympslang över ytterhöljet, trä en mindre krympslang över kabeln du vill skarva, löd ihop , trä lilla krympslangen på plats och värm den , trä sen större krympslangen i position och värm den också.
Pang pang krokodil så var det klart ;)

Olle Å
2013-05-19, 08:05
Det borde gå med valfri kabel, 0,25kvadrat eller mer skulle jag rekommendera. Personligen är jag petig med mina skarvningar, löder och använder krypslang över lödningen samt krymper alla kablarna till ett knippe efteråt.
Ska du bara skarva ihop kablaget skala ytterhöljet på sladden, skala av den kabeln som är av i båda ändarna, trä en krympslang över ytterhöljet, trä en mindre krympslang över kabeln du vill skarva, löd ihop , trä lilla krympslangen på plats och värm den , trä sen större krympslangen i position och värm den också.
Pang pang krokodil så var det klart ;)

Håller verkligen med om att löda skarvar. Hur noga man än är, så blir det lätt oxidering i en skarv.
jag brukar oftast då skarven ligger lite fritt , använda värmepistol med en förträngning samt lödtenn på rulle. Därefter krympslang. När det gäller typ av kabel, försök få samma area och med samma trådtjocklek. Kablar med mycket fin tråd ini håller bättre mot vibrationer än de med grövre trådar i.
Gör man som den föregående skriver, med dubbel krympslang så blir skarven dessutom alldeles vattentät.:):)

bigmeanie
2013-05-19, 09:30
Hoj,

Tack för input. Förslaget ska fungera med kablar till LED belysning?

Problemet med skarvningen ska ha varit att + och - låg i samma ytterhälje och han sa att jag var tvungen att ha en ny kabel??

Twenty2
2013-05-19, 09:55
Ursäkta, förstår inte problemet. Är båda kablarna av? Vad menade din kompis med att det var svårare för att dom delade ytterhölje? Eller menar du att båda kablarna sitter ihop gjutna med samma isolering?
Ta gärna ett foto på kablaget sär man ser brottet så att jag eller någon Anna råkar "lura" dig för att vi inte har rätt info

Borken
2013-05-19, 19:47
Låter som nån form av coaxialkabel...

Smauland
2013-05-29, 00:03
Allt du behöver om du gör som Twenty2 beskriver (vilket även jag rekommenderar) hittar du på Clasohlson eller Kjell o Co. Kanske även Jula?
Krympslang, kabel i rätt diameter, lödtenn, lödkolv. Finns billiga lödkolvar kring 100 - 150kr som funkar bra för ett litet jobb. Krympslangen kan du sen krympa med sidan av kolven om du inte har en varmluftspistol.

Det viktigaste är att du inte får kortslutning.. Men i så fall bränner du troligtvis din säkring ganska fort så det märker du ;).