handdator

Visa fullständig version : Mc/skoter?



Mc-Bosse
2013-05-14, 23:45
Kollade precis in Hondas sortiment och den jag länkar till är ju verkligen ett nytt koncept tycker jag. En skoter visserligen eller? Inte har den plant golv utan du får grensla den som en ordinär mc eller lägga över benet framåt men svänga över benet känns mer rätt efter vad jag ser. Vidare har den en dubbelkopplingslåda (ingen CVT) med möjlighet till manuellt växlade om man vill

Tycker den verkar helt klart intressant som motorcykel och jag välkomnar verkligen dessa nya innovationer! :)

http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____20586.aspx

Jourtjänst
2013-05-15, 00:04
Honda har ju flera modeller "riktiga" motorcyklar med dubbelkopplingslådan, både tourers, sport och crossover. Det är riktigt intressant tycker jag.

Mc-Bosse
2013-05-15, 00:25
Honda har ju flera modeller "riktiga" motorcyklar med dubbelkopplingslådan, både tourers, sport och crossover. Det är riktigt intressant tycker jag.

Jo så är det mest just denna modell har ju "golv" till vänster och höger vilket gör den till ett mellanting tycker jag.

Ankan1
2013-05-15, 00:50
Ha ha ha ... ser ju ut som en handikappmoppe utan stödhjul.Kommer säkert att säljas med inbyggt gyroskop för att fjollgänget inte ska tappa balansen och skada sig.

Och nu över till fordonet MC ...

http://www.youtube.com/watch?v=XKyp_MEL5io

Mc-Bosse
2013-05-15, 01:02
Kan Ankan1 definiera vad en motorcykel är? Är det en helmanuell låda som är ett krav eller vad kan saknas för att det ändå ska kunna kallas motorcykel? Honda har ju ordinära motorcyklar vars enda skillnad är att vänsterfoten inte har något att göra då det är automatlåda. Är den hojen också "fjolleri"?

Jag undrar vad du och andra tänker. Jag har ett öppet sinne då jag endast haft A sedan några år tillbaka och ser bara positivt på Hondas och andra tillverkares sortiment som inte enbart består av renodlade motorcyklar enligt ett gammalt begrepp.

mac
2013-05-15, 07:39
I en mellanperiod när jag pluggade köpte jag en scouter, närmare bestämt en Gilera Runner FXR 180, årsmodell 1999 för att kunna upprätthålla en slags saknad av mc. Att det blev den var precis av den anledningen tråden handlar om, den var mer uppbygd som en mc med separata fotplattor plus att motorn satt mer mittmonterad än bak och gav bättre balans. Dessutom hade den värmeutblås för benen!! Att det inte funkade i praktiken är en annan femma.

Älskade verkligen denna skotern, fanns även i moppemodell och många trodde nog just att det var vad man susade fram på. Vet inte hur många gånger bilar försökte smyga jämsides med mig vid rödljus. Då flög ofta :evil: i en och man njöt när man drog ifrån de flesta bilarna, tror den klarade 0-100 på under 6 sekunder. Det var en 2-takt, kom en 4-takt senare. Den var ingen höjdare i motorvägsfart då den fick kämpa så fort det blåste lite. Men det gick t o m att åka två på semester på den:)

Gillar att de utvecklar scooterkonceptet, har aldrig haft en roligare på två hjul när det gäller snabba ärende i stadsmiljö.

Ove
2013-05-15, 10:17
Tycker den verkar helt klart intressant som motorcykel och jag välkomnar verkligen dessa nya innovationer! :)


:) Instämmer i ovationerna! Det behövs förnyelse i utbudet för om folk ska kunna använda hojarna så behövs det lättare pendlingsfordon, inte bara för nöjeskörning.

Att sitta skyddad för väder är viktigt för det är ofta vädret har ändrat sig till man ska hem från jobbet och ha ett extra skal att ta på sig utifall att är nog ett hinder för de flesta.

Att sedan en del bland oss har en bräcklig image och dålig självkänsla och därmed bara inte skulle tänka sig att köra en sån för risken att verka fjollig är just bara fjolligt. :rolleyes: :D

Shaun
2013-05-15, 15:48
Honda just nu överaskar med olika modeller och användningsområden.
Är det kanske ett sätt att locka flera människor till att köra mc och sudda ut de gamla meningar om vad en mc är ?

Ankan1
2013-05-15, 16:16
Kan Ankan1 definiera vad en motorcykel är? Är det en helmanuell låda som är ett krav eller vad kan saknas för att det ändå ska kunna kallas motorcykel? Honda har ju ordinära motorcyklar vars enda skillnad är att vänsterfoten inte har något att göra då det är automatlåda. Är den hojen också "fjolleri"?

Jag undrar vad du och andra tänker. Jag har ett öppet sinne då jag endast haft A sedan några år tillbaka och ser bara positivt på Hondas och andra tillverkares sortiment som inte enbart består av renodlade motorcyklar enligt ett gammalt begrepp.


Definierat för Ankan1 är en optimal motorcykel t ex ZZR 1400 som enligt länken ovan men när jag saknar kapital för en sådan så färdas jag på det mest liknande och överkomliga för egen del som jag kunde hitta, en Honda Super Blackbird.

Mvh Ankan1 :D

För övrigt så testade Honda som mc tillverkare att sätta automatlåda på en del hojar i mitten på sjuttiotalet i bla USA.Det gick inget vidare alls och enligt en marknadsundersökning för att ta reda på varför försäljningen uteblev fick man till svar av eventuella köpare att om man körde hoj så var halva nöjet att själv få bestämma vilken växel som skulle ligga i vilket man knappast kunde få med en automatlåda.Man hade med andra ord en stor skillnad i synsättet på hur man ville framför en mc jämfört med en bil.

Att synsättet på detta sedan kan skilja sig mellan väst och t ex asiatiska länder är säkert ett faktum eftersom man gör nya försök med dessa motorcyklar utan manuella växellådor vid dagens datum.Mycket möjligt att de lyckas bättre denna gång.Det lär vi väl få se ...

engström67
2013-05-15, 23:06
Ha ha ha ... ser ju ut som en handikappmoppe utan stödhjul.Kommer säkert att säljas med inbyggt gyroskop för att fjollgänget inte ska tappa balansen och skada sig.

Och nu över till fordonet MC ...

http://www.youtube.com/watch?v=XKyp_MEL5io

:):):):)

Jourtjänst
2013-05-15, 23:56
Fortare än tåget men inte fortare än flyget :D

Mc-Bosse
2013-05-17, 16:12
Provkörning av Honda NC700D Integra. Får gott omdöme.

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/4940-honda-nc700d-integra-provkoerd

simonwellander
2013-05-17, 20:08
Provkörning av Honda NC700D Integra. Får gott omdöme.

Ser intressant ut tycker jag. Men så är min syn på motorcyklar är ganska öppen också.

Sittställningen ser ganska bekväm ut. :)

Mc-Bosse
2013-05-17, 20:55
Ser intressant ut tycker jag. Men så är min syn på motorcyklar är ganska öppen också.

Sittställningen ser ganska bekväm ut. :)

Hade jag ansett mig ha råd att betala 94 000 för en ny hoj så hade denna helt klart varit intressant. Får väl se när sportbilen är betald... :)

Från artikeln om provkörningen: "Växlingarna sker mjukt utan konstigheter. Som jag tidigare nämnt är det här den andra generationens DCT-växellåda. Det betyder bland annat en del nya komponenter som bidragit till ett kompaktare format. Dessutom har mjukvaran till systemet uppdaterats, och blivit "smartare". Om man väljer automatläget återgår systemet alltid till det tillståndet efter att man växlat manuellt. Exempelvis hoppar det tillbaka till automatläget efter att du växlat ner manuellt inför en kurva (för snabbare, mer aggressiv nerväxling). Totalt sett stortrivs jag med den här växellådan och jag hoppas att Honda väljer att förse fler modeller med detta framöver."

Reject
2013-05-17, 22:38
Tycker den ser rätt schysst ut...möjligtvis lite liten, men det är ju alltid svårt att uppskatta på bild. Körde en Aprilia Atlantic 500cc, fast det är ju mer en "riktig" mc-scooter.

Jag diggar för övrigt också BMW's C650; flirtar lite på gränsen till motorcykel, men är nog fortfarande en scooter ändå.

engström67
2013-05-18, 17:14
Inget illa menat alla gör väl som dom vill men vad är det som är så intressant med sådan skoter??.94 tusen för en ny:eek: får man ju en beg hoj som är bättre på allt.:)

Mc-Bosse
2013-06-04, 21:55
Inget illa menat alla gör väl som dom vill men vad är det som är så intressant med sådan skoter??.94 tusen för en ny:eek: får man ju en beg hoj som är bättre på allt.:)

Det beror som du skriver på vad man själv tycker. Vill man ha en ny motorcykel men utan att behöva växla och tycker om konceptet så är denna bättre på allt jämfört med vilken begagnad ordinär hoj som helst. Den begagnade har ju oftast manuell växling och den är dessutom inte ny, ny som ju kan vara det enda man vill ha. Begagnat går fetbort för en del.

TMax500
2013-06-04, 22:57
Tillverkarna tar ruggigt bra betalt för stora scootrar. Antagligen för att de kan ta bra betalt för dem.

Det finns massor av köpare i Europas storstäder som vill åka hoj till jobbet (av trafikskäl eller hojintresse) men som inte vill sitta på en traditionell hoj och smutsa ned sin kostym på väg till jobbet. Välbeställda storstadsmänniskor som kan betala för sig, och som inte vill ha prickiga byxben bara för att vägbanan är våt från en regnskur.

Medan en vanlig pendlarhoj på 600 cc kanske körs mer av "blue collar" som byter om på jobbet eller där jobbet inte kräver kostym eller kjol. Köpare med lägre budget, eller med andra behov.

Så där inbillar jag mig att en del av förklaringen finns till de höga priserna. Stora s k maxiscootrar är ett livsstilsfordon precis som en vanlig hoj, men på ett annat sätt. En delvis annan livsstil där man kan betala för sig. Medan det istället blir en prispress i segmentet vanliga pendlarhojar.

Nå? Håll med (helst :)) eller säg emot (den som törs.. ;))!

Små, billiga pendlarscootrar har däremot nog en helt annan kundprofil. Men det marknadssegementet kan vi diskutera nästa gång! :)

Mc-Bosse
2013-06-04, 23:30
Jag tycker inte alls att storskotrar är ruggigt dyra. Nu kollar jag bara på Hondas sida och om man tar bort Integran för 94 000 och Silver Wing för 90 000 så ligger de andra från 52 900 och neråt. Forzan (52 900) är ju döcool tycker i varje fall jag. http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____20953.aspx Betala de pengarna för en sprillans ny skoter av den kalibern är ju inte så blodigt tycker jag.

Dyrt är ju i betraktarens ögon och anser man att en skoter är mindre värd än en ordinär och kraftfull mc så blir de ju dyra. Det är ju helt olika fordonstyper egentligen. En skoter är ingen racer utan något man kör omkring med utan att känna behovet av att känna en våldsam acceleration eller hålla höga toppfarter. Motorvägsfart klarar ju en 300cc lätt.

Här finns en nöjd Forzaägare i Thailand: http://www.youtube.com/watch?v=nck0M4NYxyE

engström67
2013-06-05, 00:22
Det beror som du skriver på vad man själv tycker. Vill man ha en ny motorcykel men utan att behöva växla och tycker om konceptet så är denna bättre på allt jämfört med vilken begagnad ordinär hoj som helst. Den begagnade har ju oftast manuell växling och den är dessutom inte ny, ny som ju kan vara det enda man vill ha. Begagnat går fetbort för en del.

Ja men för att slippa växla.:rolleyes:skydd för benen och automat för dom som inte kan växla sen då?.Tex en yamaha fjr 1300 får man ju en rätt ny för 94000.Och då har man ju en hoj som transporterar packning,damer och dylikt runt jorden.Dessutom hänger av många sporthojar om man vill det,även på bana,en mycket potent hoj.Vespor är vespor och mc är mc för mig.

Jourtjänst
2013-06-05, 00:46
En MC är trots allt alltid en MC. Även i objektiv mening. Och där platsar trots allt inte en scoter. Den är inte cool nog, den är inte kraftfull nog och den är inte teknisk nog (trots alla automatsystem etc). :D

Mc-Bosse
2013-06-05, 00:52
Ja men för att slippa växla.:rolleyes:skydd för benen och automat för dom som inte kan växla sen då?.Tex en yamaha fjr 1300 får man ju en rätt ny för 94000.Och då har man ju en hoj som transporterar packning,damer och dylikt runt jorden.Dessutom hänger av många sporthojar om man vill det,även på bana,en mycket potent hoj.Vespor är vespor och mc är mc för mig.

Det handlar inte om att hänga av sporthojar eller ha packning (även om en scooter har bra förvaringsutrymmen under sadeln utan att behöva topbox eller sidoväskor). Det handlar inte heller om att kunna växla eller inte. Det handlar om ett annat förhållningssätt till en tvåhjuling som du enligt vad du skriver inte kan förstå. Det måste inte vara kraft och en massa hk utan en skoter är som jag skrivit ett annat sätt att förhålla sig till en tvåhjuling.

Din inställning har med all önskvärd tydlighet framkommit då du kallar skotrar för vespor och försöker nedvärdera dem. Alla tycker inte som du men du måste av någon egendomlig anledning hela tiden framföra din åsikt som om den är den enda rätta.

Du hälsar säkert aldrig på en mötande storskoter heller antar jag (jag kastar ut handen till mopedister för de blir så glada så!). Hade du framfört dina negativa åsikter om skotrar på ett italiensk eller spanskt forum för motorcyklar hade du blivit fullständigt utskälld för där är en skoter ett verkligt fordon som ingen fnyser åt.

Mc-Bosse
2013-06-05, 01:00
En MC är trots allt alltid en MC. Även i objektiv mening. Och där platsar trots allt inte en scoter. Den är inte cool nog, den är inte kraftfull nog och den är inte teknisk nog (trots alla automatsystem etc). :D

Jo det är ju skillnad och jag har aldrig hävdat något annat (och du hävdar inte heller att jag gör det). Du får inte den kraften i en skoter som i en ordinär motorcykel men jag tycker vad jag tycker för jag vet hur populärt det är med dessa automatväxlade skotrar i andra länder och försöker väl på ett patetiskt vis få oss i Sverige att ändra åsikt via detta forumet. *asg*

Jag bara älskar draget och accelerationen i min hoj men nog kan jag även tycka om skoterkonceptet? Det behöver inte vara motpoler på något sätt.

Ove
2013-06-05, 06:36
:) Bra Bosse! Jag gillar din inställning till tvååhjulingslivet, du sitter inte fast i nån fålla.

Motorcykel är en grej som går på två hjul på linje, ev tre, och drivs av motor. Scooter är en hoj med golv och kåpa framtill oavsett om den heter Piaggio, Kymco, Victory Vision eller Harley Davidson Elektra Glide.
Utformningen av "riktiga" motorcyklar glider allt mer över åt scooterhållet med kåpor, rutor och inklätt med plast, kanske inte så vackert men bra för komfort och aerodynamik. Sporthoj eller kinamoppe? Till förväxling lika om man ser dom framifrån och inte tittar på framhjulet.

Cylindervolym, hästkrafter, fartresurser - spelar roll? Det är den som sitter på och kör som ska avgöra om det känns OK. ;)

magnusda
2013-06-05, 08:34
Ja jävlar (ursäkta språket) vad jag blir trött på alla diskussioner om vad som är rätt eller fel i MC-världen. Vad spelar det för roll om man kör Touring, äventyrshoj, sport, Custom eller just Scooter. Var och en blir väl lycklig på sitt sätt! Stod häromdagen och pratade med en man utanför ICA där jag bor som körde en Silvervinge. Tyckte faktiskt den var rätt cool. Vi diskuterade lite kring detta med automat och visst....han kunde själv se nackdelar men tyckte att fördelarna övervägde.
Så vad vi har mellan benen spelar ingen roll så länge vi har kul med det!

Ove
2013-06-05, 08:57
Så vad vi har mellan benen spelar ingen roll så länge vi har kul med det!

:) Helt rätt! :banana:

Mc-Bosse
2013-06-05, 14:06
Sättet man använder en motorcykel skiljer också. Skulle jag köpa en storskoter skulle det inte vara för att köra så sällan som jag nu gör med min hoj. Den skulle verkligen användas dagligen för att pendla 3,6 mil till jobbet även vid sämre väder.

Med risk för att tråden går över i diskussioner om vad man bör ha för skyddsutrustning så sitter jag lite mer löst och ledigt utan alla mc-kläder och ryggskydd på en skoter. Det blir helt enkelt bekvämare med bara hjälm och en enkel overall över min arbetsuniform. Jag gjorde just som ovanstående under två års tid då jag hade halva sträckan till jobbet, 1,8 mil. Jag körde då Eu-moped på bara småvägar (mellan Höör och Eslöv) och då i upptill 65-70 km/tim i nerförsbackarna.

Inte hade jag en tanke på att ta på mig en hel mc-utrustning med allt vad det innebar. Det fanns inte på kartan att göra det. Overall på och overall av väl på jobbet och jag var klar att gå ut till bussen.

En skoter är ju det perfekta transportmedlet i stadstrafik som har mycket stop and go hela tiden. Faktum är ju att beroende på var man bor och jobbpendlar till så räcker en EU-moped med fartspärr i 45 km/tim. Ta Malmö t ex. Att pendla innanför Inre ringvägen innebär numera en maxfart av 40 km/tim och full gas med en moped resulterar i fortkörning. :)

Reject
2013-06-05, 14:22
Ta Malmö t ex. Att pendla innanför Inre ringvägen innebär numera en maxfart av 40 km/tim och full gas med en moped resulterar i fortkörning. :)

Sedan när håller folk 40? Det känns som undantagsfall oavsett vad skyltarna säger ;)

Oavsett...Scootrar är himla praktiska. Väderskyddet man får är inte ens jämförbart med vanliga motorcyklar.

erikn
2013-06-05, 15:41
Jag har också pendlat med moppe under de senaste 3 åren. Den första var något trimmad, men den gick sönder och då gick jag över till en mindre moppe men oj vad den går fast den inte är trimmad.

Jag har arbetsplats åt två håll, landsväg 3 mil (träligt på moppe) eller Huddingevägen 3 mil åt andra hållet, mycket trafik. Det gick hyfsat eftersom moppen otrimmat gick närmare 70, och då lyckas man hålla jämna steg med lastbilarna, men det kan vara rätt otrevligt ändå. Särskilt när man ska bromsa eftersom den har trumbroms...

Därför blev det MC. Det jag saknar från moppetiden är enkelheten, hjälm på och iväg. Ja, man kanske gör sig illa som fan om man vurpar, men det gör man även med vanliga jonnen (trampcykeln) om man kör omkull. Där är det inget snack om skyddskläder förutom hjälm.

När det är varmt håller man ju på att smälla av. Men jag är ju rookie, och har bara ett ställ och för mig påminner det om skidbrallor. Ganska varma när det är soligt alltså, men väldigt sköna var de i april utan någonting extra under. Så det är väl något man ska skaffa till varmare årstider är ett annat ställ som är säkert men ändå inte så fruktansvärt varmt, det förtar lite av nöjet faktiskt när man håller på att koka bort.

TMax500
2013-06-05, 15:53
Jag tycker inte alls att storskotrar är ruggigt dyra. Nu kollar jag bara på Hondas sida och om man tar bort Integran för 94 000 och Silver Wing för 90 000 så ligger de andra från 52 900 och neråt .... ...Dyrt är ju i betraktarens ögon och anser man att en skoter är mindre värd än en ordinär och kraftfull mc så blir de ju dyra....Måste invända lite - vad gäller de största i alla fall. En ny TMax kostar 107 000. En BMW 650 går på 110-120 000 kr. Burgmann 650 runt 115 000 kr.

Medan man får loss en Kawa ER6:a, Suzuki Gladius, Honda 500/700 eller Yamaha XJ6 ("vanliga" hojar på 500-680 cc) för runt 70 000 kr. En viss skillnad.

Låt oss se vidare på Hondas prispolitik. Deras "vanliga" 700 cc kostar runt 70 000, i scooterutförande (Integra) vill de ha 94 000 kr.

Så visst finns det ett mönster här. Man tar mer betalt för en stor scooter än en motsvarande traditionell hoj. Observera att jag dissar inte scootrar! Jag kör själv scooter sedan 2001. Men jag kan även räkna... ;)

EDIT: bry dig inte om vad Engström, Jourtjänst m fl säger. De har inte fattat grejen. :D
("Hä' ä svårt å förklara för nån som int' begrip" - fritt efter Ingemar Stenmark)

V Saarela
2013-06-05, 17:25
Måste invända lite - vad gäller de största i alla fall. En ny TMax kostar 107 000. En BMW 650 går på 110-120 000 kr. Burgmann 650 runt 115 000 kr.

Medan man får loss en Kawa ER6:a, Suzuki Gladius, Honda 500/700 eller Yamaha XJ6 ("vanliga" hojar på 500-680 cc) för runt 70 000 kr. En viss skillnad.

Låt oss se vidare på Hondas prispolitik. Deras "vanliga" 700 cc kostar runt 70 000, i scooterutförande (Integra) vill de ha 94 000 kr.

Så visst finns det ett mönster här. Man tar mer betalt för en stor scooter än en motsvarande traditionell hoj. Observera att jag dissar inte scootrar! Jag kör själv scooter sedan 2001. Men jag kan även räkna... ;)

EDIT: bry dig inte om vad Engström, Jourtjänst m fl säger. De har inte fattat grejen. :D
("Hä' ä svårt å förklara för nån som int' begrip" - fritt efter Ingemar Stenmark)


Jepp :rock:

Om vi körde lika mycket scooter i Sverige som man gör i sydländerna så skulle nog dom vara betydligt billigare.
på tal om sydeuropa: I sydeuropa(åtminstone i tex Italien) så kör man 125 med b-kort och det finns ett speciellt körkort för större scootrar. Gissar att det körkortet är enklare att ta.
Trafiken är hård och intensiv med mycket stop and go, så jobbpendlingen blir väl automatiskt bekvämare med remdrivet.

Personligen gillar jag stenhårt scootrar och har gärna en sådan i garaget. Det kravet jag då har är ....måste också finnas en vanlig hoj.

Mc-Bosse
2013-06-05, 19:34
Låt oss se vidare på Hondas prispolitik. Deras "vanliga" 700 cc kostar runt 70 000, i scooterutförande (Integra) vill de ha 94 000 kr.

Så visst finns det ett mönster här. Man tar mer betalt för en stor scooter än en motsvarande traditionell hoj. Observera att jag dissar inte scootrar! Jag kör själv scooter sedan 2001. Men jag kan även räkna... ;)

EDIT: bry dig inte om vad Engström, Jourtjänst m fl säger. De har inte fattat grejen. :D
("Hä' ä svårt å förklara för nån som int' begrip" - fritt efter Ingemar Stenmark)

Jo cc blir det mindre av för motsvarande pengar men är cc så viktigt för en skoter? Jag tycker inte det. Hålla motorvägsfart 110 är fullt tillräckligt med en skoter och då räcker det med en enstånkare på ca 300 cc.

Forzan i Sverige 53 000. I Thailand 34 000.

Alla har rätt att uttrycka sin åsikt och det gör vi ju. Har du kört skoter sedan 2001? Då vet du ju vad det handlar om!

Jourtjänst
2013-06-05, 20:23
Saker kan ha själ. Vissa båtar har det tydligt, en och annan bil kan ha det också, många motorcyklar har det men jag vete sjutton om en moden skoter kan ha det. Är det inte så, trots allt?

Men det finns en scooter som är undantaget som bekräftar regeln och där jag tycker att Engström har fel - det är Vespan. Det är trots allt den scooter som har själ och kultur och som är ganska coola och som är undantagna från att "scooter är ocoolt". Så termen Vespa är definitivt inget skällsord.

Jag har viss erfarenhet av scootrar - jag har kört en Piaggio MP 3, 400 cc, i två år innan jag skaffade mig körkortet för MC. Men nu när jag har lappen har i alla fall jag vänt scootrarna ryggen. Det är stor skillnad med MC och det är MC som gäller. För mig i alla fall. :D

Mc-Bosse
2013-06-05, 21:29
Jag vill både ha en Hayabusa, en skoter och behålla Kawasakin jag har. Se där ett sånt brett tycka-om-register beträffande tvåhjulingar jag har! :-)

Ove
2013-06-05, 21:38
:) Jag har en retro W650, en DR650 och en Kymco Agility 150cc. För tillfället har det bara varit scootern som varit aktuell pga bara småkörningar på upp till ett par mil. Den är faktiskt perfekt för det och att den skulle vara mindre rolig att köra än dom andra vet jag inte om jag håller med om. Allt är vad man gör det till... :cool:

simonwellander
2013-06-05, 22:36
Cylindervolym, hästkrafter, fartresurser - spelar roll? Det är den som sitter på och kör som ska avgöra om det känns OK. ;)

Kloka ord där Ove!

Mc-Bosse
2013-06-05, 23:26
Är det någon som äger en Suzuki Burgman 400? Den får lovord var man än läser om den. De går att få rätt så billigt.

Jourtjänst
2013-06-05, 23:46
Jag förstår inte varför det är enklare med en skoter? När jag körde min hade jag lika mycket skyddskläder på mig som när jag kör MC. Det gör ju lika ont att ramla från en skoter som från en MC.

Och risken finns ju där med en skoter också, ett rejäljt potthål så sitter ju det lilla framhjulet där som en smäck, medan mitt 19-tums framhjul på hojen lätt rullar över.

simonwellander
2013-06-06, 00:22
Det gör ju lika ont att ramla från en skoter som från en MC.

Och risken finns ju där med en skoter också, ett rejäljt potthål så sitter ju det lilla framhjulet där som en smäck, medan mitt 19-tums framhjul på hojen lätt rullar över.

Du har en poäng där! Hmm :p Jag personligen skulle nog inte köpt en scooter idag, men jag har ingenting emot dem.

Mc-Bosse
2013-06-06, 02:16
Jag förstår inte varför det är enklare med en skoter? När jag körde min hade jag lika mycket skyddskläder på mig som när jag kör MC. Det gör ju lika ont att ramla från en skoter som från en MC.

Det är intressant detta med skyddskläder och när vi tycker de ska användas. Hjälmen är ju helt självklar tycker jag och den använder jag alltid. Med min moped finns inte skyddskläder på kartan utom hjälmen trots att den toppar 70 i nerförsbackarna.

En trimmad moped som toppar 80 på plan väg? En 125cc skoter som väl toppar 90-100 med medvind. Skoter som toppar 140? En ordinär 125cc mc? Glidare, sporthoj eller kanske väderleken? Var drar ni gränsen för att ha hela mc-kitet på er? Är det en kort eller lång tur som fäller avgörandet? Kanske sättet som ni tänker er att köra turen, lugnt eller med aktiv körning? En kort tur en varm sommardag ner till sjön eller 5 km in till byn för att handla mjölk, inte tar jag då ta på mig all säkerhetsutrustning. Jag kör då som jag är klädd, dock alltid med hjälmen på.

Så gör jag och andra får ju göra på sitt sätt.

Reject
2013-06-06, 08:07
Vi glider kanske lite off-topic, men jag kör enligt dessa kriterier, sen förstår jag att folk kan ha invändningar:

- Motorväg: alltid byxa+jacka
- Landsväg/stan: jacka om det inte är för varmt

Handskar och kängor (och hjälm så klart) är alltid på, oavsett. Jag körde på samma koncept när jag själv körde MC-scooter (500cc) och det har följt med mig in nu i glidarvärlden...

TMax500
2013-06-06, 09:54
Jag vill både ha en Hayabusa, en skoter och behålla Kawasakin jag har. Se där ett sånt brett tycka-om-register beträffande tvåhjulingar jag har! :-)Låter helt rimligt! Som framgår i min avatar så har jag en caféhoj, en sporttourer och en cityscooter. Samt lånar hustruns moppe då och då. Blandmissbrukare, alltså! ;)

Sedan skrivs det i vissa inlägg om "små hjul". Det stämmer förvisso på en hel del av de mindre scootrarna, men inte alla. Min Aprilia har 15-tummare. TMax har 15 eller 14 (skiljer mellan åren). Innova har 17-tum. Osv.

Bighoj
2013-06-07, 09:36
Det är intressant detta med skyddskläder och när vi tycker de ska användas. Hjälmen är ju helt självklar tycker jag och den använder jag alltid. Med min moped finns inte skyddskläder på kartan utom hjälmen trots att den toppar 70 i nerförsbackarna.

En trimmad moped som toppar 80 på plan väg? En 125cc skoter som väl toppar 90-100 med medvind. Skoter som toppar 140? En ordinär 125cc mc? Glidare, sporthoj eller kanske väderleken? Var drar ni gränsen för att ha hela mc-kitet på er? Är det en kort eller lång tur som fäller avgörandet? Kanske sättet som ni tänker er att köra turen, lugnt eller med aktiv körning? En kort tur en varm sommardag ner till sjön eller 5 km in till byn för att handla mjölk, inte tar jag då ta på mig all säkerhetsutrustning. Jag kör då som jag är klädd, dock alltid med hjälmen på.

Så gör jag och andra får ju göra på sitt sätt.

Jag tror att personligheten och hur vår kropp reagerar vid olika vädertyper också spelar roll,ett ex-Var i Tjeckien 09 och det var fruktansvärt varmt.Jag körde i full mundering men blev en fara både för mig själv och andra pga att värmen gjorde mig tokig.Kunde inte koncentrera mig ett skit på vad som hände i trafiken så det var rena turen att det inte smällde.Valde då att köra i vanliga jeans,hjälm så klart och en enkel tröja OCH plötsligt var irritationen över hettan borta och jag var en betydligt bättre förare.
Om jag får välja mellan att ha full utrustning och vara en ordentlig trafikfara ELLER mer lättsamt klädd och ha koncentrationen på topp så blir mitt val enkelt.Detta gäller oavsett scoter eller vanlig mc.

Mc-Bosse
2013-06-07, 12:13
Jag tror att personligheten och hur vår kropp reagerar vid olika vädertyper också spelar roll,ett ex-Var i Tjeckien 09 och det var fruktansvärt varm.Jag körde i full mundering men blev en fara både för mig själv och andra pga att värmen gjorde mig tokig.Kunde inte koncentrera mig ett skit på vad som hände i trafiken så det var rena turen att det inte smällde.Valde då att köra i vanliga jeans,hjälm så klart och en enkel tröja OCH plötsligt var irritationen över hettan borta och jag var en betydligt bättre förare.
Om jag får välja mellan att ha full utrustning och vara en ordentlig trafikfara ELLER mer lättsamt klädd och ha koncentrationen på topp så blir mitt val enkelt.Detta gäller oavsett scoter eller vanlig mc.

Håller med! Antingen får man anpassa sig till rådande förhållanden eller så får man låta bli att köra. Det sistnämnda fungerar ju inte när man är på hojsemester. :)

Ove
2013-06-07, 12:47
:) Jag äger, men använder sällan en Thor impact rig, en sån där tunn jacka med alla skydd i för övre delen. Första gången jag använde den och körde några mil utan något utanpå så fick jag nog lite lunginflammation för fy attan va kallt det blev!! :eek:

Fungerar bra annars och sitter tight men ändå ganska lätt att ta på och av + att man ser ut som Skalman... (är väl egentligen tänkt för cross och enduro)

Som Bosse sa skulle ske inlägg nr 27 - nu har vi spårat ur :p

engström67
2013-06-07, 16:47
Det handlar inte om att hänga av sporthojar eller ha packning (även om en scooter har bra förvaringsutrymmen under sadeln utan att behöva topbox eller sidoväskor). Det handlar inte heller om att kunna växla eller inte. Det handlar om ett annat förhållningssätt till en tvåhjuling som du enligt vad du skriver inte kan förstå. Det måste inte vara kraft och en massa hk utan en skoter är som jag skrivit ett annat sätt att förhålla sig till en tvåhjuling.

Din inställning har med all önskvärd tydlighet framkommit då du kallar skotrar för vespor och försöker nedvärdera dem. Alla tycker inte som du men du måste av någon egendomlig anledning hela tiden framföra din åsikt som om den är den enda rätta.

Du hälsar säkert aldrig på en mötande storskoter heller antar jag (jag kastar ut handen till mopedister för de blir så glada så!). Hade du framfört dina negativa åsikter om skotrar på ett italiensk eller spanskt forum för motorcyklar hade du blivit fullständigt utskälld för där är en skoter ett verkligt fordon som ingen fnyser åt.

Jag nedvärderar inte alls scotrarna.Dom är väl kul på sitt sätt.Men ingen Mc för mig.Folk får åka på vad dom vill.Jag tycker det är kul med alla fordon oavsett hjul.Och nått spanskt/italienskt forum skulle jag aldrig ge mig in i,fattar inte vad dom kacklar om,räcker väl med detta.:)Visst hejar jag på mötande mc ibland,om det är möjligt.Kanske håller på med nått speciellt så det inte går eller rörig trafik.Sedan är det inte så bara i 150-160 kmt heller,men till 80% så morsar jag på Mc.