handdator

Visa fullständig version : Suzuki Hayabusa och ABS



Mc-Bosse
2013-05-14, 01:27
Hej!

Är det inte lite märkligt att en Suzuki Hayabusa först från årsmodell 2013 får ABS-bromsar? Med de fartresurserna så borde ju ABS-bromsar för länge sedan varit standard.

räven
2013-05-14, 07:47
Hej!

Är det inte lite märkligt att en Suzuki Hayabusa först från årsmodell 2013 får ABS-bromsar? Med de fartresurserna så borde ju ABS-bromsar för länge sedan varit standard.

Denna hoj är bygd för dom som gillar fart å ax, inte för bromsare.

Allaandranamnvarupptagna
2013-05-14, 12:13
Denna hoj är bygd för dom som gillar fart å ax, inte för bromsare.

Haha, dagens citat

Ankan1
2013-05-14, 13:29
ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.

räven
2013-05-14, 15:25
ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.

Förmodar att du inte har haft storvilt framför hojen

Mats Liifv
2013-05-14, 15:30
Förmodar att du inte har haft storvilt framför hojenJag har haft det...ABS är nu min första prioritet. Skulle idag inte köpa en hoj utan den funktionen! Är det från nästa år det kommer att bli ett lagkrav inom EU, eller är det bara ett rykte?

Ankan1
2013-05-14, 16:45
Visst har jag det, både vildsvin, älg och en hund som som vandrat rakt ut på vägen.Det var till att bromsa hårt med undanmanöver.Hade som sagt var ingen ABS men jag sitter och skriver detta trots det ... ABS är nog bland det bästa som gjorts för flertalet trafikanter i olika fordon beroende på situationen och samtidigt är det en himla bra uppfinning för folk som känner att deras körförmåga vid kritiska situationer är lite bristfällig. :D

räven
2013-05-14, 17:01
Jag tror att det är få förunnat att kunna bromsa bättre än ett integrerat bromsystem med ABS i en paniksituation

TheCrow
2013-05-14, 18:39
Personligen tror jag de flesta kan lära sig att bli bättre än ett ABS-system. Problemet är väl att de flesta inte fortsätter att lära sig efter att de skaffat kortet. För bil saknas det ju dessutom organisationer som liksom SMC har kurser.

Men jag skulle aldrig köpa en ny gathoj utan för det. En ställbar vore ju mumma, fast jag åker ju glidare så på sätt och vis är det väl låsningsfritt. Iaf på asfalt :)

/Freddo

Mc-Bosse
2013-05-15, 01:14
Personligen tror jag de flesta kan lära sig att bli bättre än ett ABS-system.
/Freddo

I kontrollerade situationer ja där det inte är skarpt läge. I skrapa lägen är det annorlunda. Paniken, adrenalinet och reptilhjärnan tar vid om en treåring springer ut på vägen. Du tänker inte för din hjärna kopplas bort och det enda du gör är att bromsa så hårt du bara kan och försöker väja för att inte köra på ungen. Utan ABS så är det i sådana lägen kört. Kanske även med ABS beroende på situationen men nog får du kortare bromssträcka när säkerhetssystemet träder in.

Jag var själv med om det i vintras med bilen som inte har ABS. Ett rådjur sprang upp på den lite hala vägen och vad gjorde jag trots mina 30 år som yrkeschaufför av buss? Jag bara trampade på bromsen med kasande framhjul utan en tanke på att dosera. Nu klarade jag mig för rådjuret hade vettet att missa mig med en halv meter. Hade jag kört på djuret är jag helt övertygad om att jag fått stopp på bilen om jag kört den andra bilen jag har som har ABS.

En EU-moped jag hade för några år sedan hade en lite enklare variant av ABS. Inte alls ABS egentligen men det fungerade som så att när trycket i bromsvätskan nådde en viss nivå så öppnades en ventil till en kammare för att minska trycket och därmed fick hjulet grepp igen. Detta fungerade på asfalt men inte på grus.

Mc-Bosse
2013-05-15, 01:26
Jag har haft det...ABS är nu min första prioritet. Skulle idag inte köpa en hoj utan den funktionen! Är det från nästa år det kommer att bli ett lagkrav inom EU, eller är det bara ett rykte?

Vet faktiskt inte men på bilar är ABS ett lagkrav sedan länge och från 2012 årsmodeller antispinn/traction control av något slag ett lagkrav. Om jag inte missminner mig så finns det inte heller någon knapp för att kunna slå av antispinn/traction control heller från 2012-års modeller.

Mats Liifv
2013-05-15, 08:46
Personligen tror jag de flesta kan lära sig att bli bättre än ett ABS-system.

Visst är det säkert så, om man bara ser till antal meter till stopp.

Finessen med ABS är att du i en paniksituation kan klippa till bromsarna så mycket du orkar, utan risk att bromsa omkull. Det är oerhört lätt att tappa greppet när reptilhjärnan slår till och man bromsar fullt. Under kontrollerade omständigheter är det inte svårt att bromsa bra. Ute på vägarna ser det ofta annorlunda ut. Det kan vara regn, nylagd asfalt, grus på vägen med mera som ställer till det. Dessutom händer saker när man minst anar det.
Själv körde jag i cirka 70 km/h när en älg plötsligen bestämmer sig för att med stora kliv korsa vägen framför mig. Det regnade och underlaget var nylagd asfalt. Hann inte tänka någonting utan klippte till bromsarna för allt vad jag var värd. Tack vare ABS:en kändes det som att någon högre makt tog hand om det fortsatta händelseförloppet. Hojen bromsades ner, helt odramatiskt, och jag kunde koncentrera mig på eventuell mötande trafik. Hann se att det var tomt i mötande körfält, så om det krävts hade jag kunnat göra en undanmanöver. Nu hann älgen över och jag kunde med mindre än tio meters marginal passera bakom den. Min kompis som låg bakom var övertygad om att jag skulle köra rakt in i sidan på älgen. Här räddades jag helt säkert av ABS:en. Blev rädd efteråt när jag insåg hur jag reagerat. Så som jag klippte till på bromsarna hade jag ofelbart kört omkull på det hala underlaget, kanat längs vägen och troligen klippt benen på älgen...Efter denna upplevelse blev jag helt övertygad om hur bra det verkligen är.

Handlar inte om man är duktig att bromsa eller ej, när paniken slår till klipper man till och om då greppet inte är optimalt så ligger man snart på vägen och kanar. Själv kan jag bromsa hyfsat, både på grus och asfalt men inser att den hjälp jag får av ABS:en vill jag verkligen inte vara utan!

TheCrow
2013-05-15, 09:00
Nä jag håller med, ABS är rätt ovärderligt generellt sett. I synnerhet på MC där möjligheten till omtag är begränsad. Så som helhetslösning är det rätt oslagbart. Men många tycks tro att det är magiskt bra bromskapacitet vilket det inte är. Jag hade själv valt ABS om jag kunnat när jag köpte MC. Det intressanta i MC-världen är att det säljs MC för ABS:en går att stänga av. Undrar hur det blir med det efter lag på ANS införs...

/Freddo

Mc-Bosse
2013-05-15, 14:15
Som en undran på mitt inledande inlägg: undrar hur det känns att på två hjul från 300 km/tim bara klippa till med bromsarna allt vad det går med ABS till stillastående. Det kan nog som Mats skriver kännas som att en högre makt hjälper till och bromssträckan blir nog rätt kort med tanke på den inledande hastigheten.

Mc-Bosse
2013-05-15, 14:21
Nä jag håller med, ABS är rätt ovärderligt generellt sett. I synnerhet på MC där möjligheten till omtag är begränsad. Så som helhetslösning är det rätt oslagbart. Men många tycks tro att det är magiskt bra bromskapacitet vilket det inte är. Jag hade själv valt ABS om jag kunnat när jag köpte MC. Det intressanta i MC-världen är att det säljs MC för ABS:en går att stänga av. Undrar hur det blir med det efter lag på ANS införs...

/Freddo

En missuppfattning som är väl spridd om att ABS-bromsar är magiska i alla lägen. Visserligen är ABS effektivare när du trampar så hjulen börjar låsa sig och systemet kickar in men innan dess är inte ABS-bromsar effektivare. Varför man ska kunna stänga av ABS med en knapp är för mig en gåta. Vill man i något läge ha kas på något hjul vid en inbromsning? Jo kanske om man vill "leka" eller något...

När det gäller antispinn så har alla våra bussar en knapp för att kunna slå ifrån systemet. I vissa idiotiska lägen går det helt enkelt inte att flytta bussen med systemet igång för det kickar in vid minsta tecken på spinn på ett drivhjul. En vinter blev det gropar i isen under drivhjulen där bussarna står parkerade på garageplanen. Det enda sättet att få loss bussen för att kunna backa ut var att slå ifrån systemet och med viss skicklighet gunga bussen fram och tillbaka med omväxlande D och R och med ett visst hjulspinn.

Jåke
2013-05-15, 14:57
Som en undran på mitt inledande inlägg: undrar hur det känns att på två hjul från 300 km/tim bara klippa till med bromsarna allt vad det går med ABS till stillastående. Det kan nog som Mats skriver kännas som att en högre makt hjälper till och bromssträckan blir nog rätt kort med tanke på den inledande hastigheten.
Ju högre fart du har, desto svårare blir det att låsa även utan hjälpmedel och 300 är ganska hög fart... Då har ABS ingen betydelse förrän man bromsat ner sig i fart nästan helt, så nån skillnad finns inte förrän det börjar gå ganska "långsamt". Jag har inte lyckats låsa ens i 200-nånting men känslan att acca dit för att sedan bara klippa bromsen... Man måste övervinna sig själv lite även om det är helt planerat. :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

TheCrow
2013-05-15, 15:39
Att man vill kunna stänga av den har väl med att man kanske vill leka runt på en endurobana eller vanlig bana. Inte i något fall skulle jag vilja ha ABS tror jag, eller på asfalt skulle det väl vara okej men det beror jag på att jag inte kan köra MC :D

Pratar man farter runt 300 skulle jag gissa att instabilitet och bromssträcka är ett betydligt större problem än risken att låsa hjulen, men jag har aldrig kört så fort och sedan bromsat in hårt. Men bromssträckan torde väl bli en 150-200m eller så?

fistkiller
2013-05-15, 21:44
ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.

Håller med Ankan, inget prio nr 1, man har ju klarat sig utan sånt innan både på bilar o allt, nu ska allt va så säkert o putte nuttigt , men finns det som standard på den hoj man vill ha så ok men men :cool:

TheCrow
2013-05-15, 21:52
Håller med Ankan, inget prio nr 1, man har ju klarat sig utan sånt innan både på bilar o allt, nu ska allt va så säkert o putte nuttigt , men finns det som standard på den hoj man vill ha så ok men men :cool:

Rätt många har ju inte klarat sig oxå...

/f

räven
2013-05-15, 22:06
Kan va teckniska framsteg som gör att färre motorcyklister dödas i trafiken?

Jåke
2013-05-15, 22:08
Kan va teckniska framsteg som gör att färre motorcyklister dödas i trafiken?
Det kan det mycket väl vara, för den generella medvetenheten har inte höjts nämnvärt senaste åren. Vilket tyvärr även kan vara baksidan av den räddande tekniken. Min fundering är vad som då händer när vi får en paus i utvecklingen...


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

engström67
2013-05-15, 23:00
ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.

Men tyvärr så sker dom flesta singelolyckor med oftast dödlig utgång pga folk som med snabba hojar kör för fort och ej klarar av att svänga när det plötsligt kommer en skarp kurva och man panikbromsar,där räddar abs liv.Är ju bara ren fakta.Men är ju klart att som rutinerad förare som vet vad man håller på med kan bromsa bra utan,men kör inte över sin förmåga heller.:cool:

TheCrow
2013-05-15, 23:04
Det kan det mycket väl vara, för den generella medvetenheten har inte höjts nämnvärt senaste åren. Vilket tyvärr även kan vara baksidan av den räddande tekniken. Min fundering är vad som då händer när vi får en paus i utvecklingen...


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Resonerar man så hade vi inte haft vare sig bilbälte eller deformationszoner på bilar idag...

Jåke
2013-05-15, 23:23
Resonerar man så hade vi inte haft vare sig bilbälte eller deformationszoner på bilar idag...Nja, det är nog en sanning med modifikation. Man måste skilja på passiv säkerhet vilket bägge de sakerna är och aktiv säkerhet vilket påverkar förarens uppgifter tex ABS och antispinn. Jag är heller inte emot nån av dem, jag är bara medveten om att det finns avigsidor i det hela också. Allt är inte guld och gröna skogar...

Min kommentar om medvetenhet är heller inte fakta, bara en privat slutsats efter mer än 10 år som instruktör där jag försökt höja densamma men tydligen gjort ett riktigt dåligt jobb... :(

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Jåke
2013-05-15, 23:27
U
Men tyvärr så sker dom flesta singelolyckor med oftast dödlig utgång pga folk som med snabba hojar kör för fort och ej klarar av att svänga när det plötsligt kommer en skarp kurva och man panikbromsar,där räddar abs liv.Är ju bara ren fakta.Men är ju klart att som rutinerad förare som vet vad man håller på med kan bromsa bra utan,men kör inte över sin förmåga heller.:cool:
Hur vore det då om man lärde sig svänga igen, istället för att bromsa för allt? Rutin eller inte, allt går ej att förutse än mindre stanna för. En undanmanöver kräver mycket mindre av både fordon och förare men har tyvärr dömts ut i debatten om att så många bromsar sig omkull...

Men, jag är tjatig. Detta har inget som helst med tråden att göra ens, så låt oss återgå. :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

TheCrow
2013-05-16, 06:12
Jag vill nog påstå att den passiva säkerheten har samma effekt på psyket. Nu är det ju "säkert" så då behöver jag som förare inte bry mig. Diskussionen har väl förts vid princip alla förändringar i lagen när det gäller säkerhet.

Själv jobbar jag med teknik inom motorsport och jag förvånas hela tiden av motviljan att ta till sig nya säkerhetslösningar.

/Freddo

räven
2013-05-16, 08:39
Om man tänker rätt så är inte ABS något som man har nytta av i sin dagliga körning. Men som Bosse skrev, när den extrema överaskningen dyker upp å vi reflexbromsar allt vad där fins. Det är då teknisk hjälp räddar liv.

Jåke
2013-05-16, 09:31
Jag vill nog påstå att den passiva säkerheten har samma effekt på psyket.
/Freddo
Så är det ju, blir ibland pinsamt tydligt. Titta bara på nån som sätter sig i en bil...:)

Oviljan att ta till sig nya säkerhetslösningar sitter nog ofta i den gamla vanliga rädslan får det okända, vanlig konservatism och en känsla av att man förlorar kontrollen. Men det är ren amatörpsykologi på gissningsnivå från min sida... :rolleyes:

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Olle Å
2013-05-16, 10:03
ABS i all ära. Jag skulle gärna vilja ha en hoj med sådant system, men tyvärr så sätter ju ekonomin hinder för detta.
Vet någon om det går att eftermontera ett sådant system på en äldre hoj. Om det går tror jag att ganska många köpte det.
Tror inte att märkesförsäljana säljer ett sådant, system utan tänker mig någon eftermarknad. :confused::confused:

Mats Liifv
2013-05-16, 10:06
Om man tänker rätt så är inte ABS något som man har nytta av i sin dagliga körning. Men som Bosse skrev, när den extrema överaskningen dyker upp å vi reflexbromsar allt vad där fins. Det är då teknisk hjälp räddar liv.Har under tolv år och cirka 18.000 mils körning utlöst ABS:en två gånger. Det är inte speciellt ofta, men ack så värdefullt de två gångerna det verkligen behövdes. Tänker aldrig på att funktionen finns och kör med goda marginaler. Känner mig aldrig på något sätt säkrare för att jag vet att ABS:en finns, däremot kan jag känna ett visst obehag över att köra hojar som saknar det...

Jåke
2013-05-16, 10:16
ABS i all ära. Jag skulle gärna vilja ha en hoj med sådant system, men tyvärr så sätter ju ekonomin hinder för detta.
Vet någon om det går att eftermontera ett sådant system på en äldre hoj.
Nej, mig veterligen finns det inte. Har iaf aldrig sett något på alla år när man letat utrustning och delar. Inte omöjligt dock, man har ju inte riktigt varit överallt än...

Ett bekymmer i sammanhanget är ju att det krävs sensorringar, elektronik, ventiler och massa annan hårdvara som hojen kanske inte ens har utrymme för, det är inte bara att montera ihop slangar. Kostnaden blir nog så hög för inköp och montage att blir billigare helt enkelt byta hoj.


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

engström67
2013-05-16, 19:06
U
Hur vore det då om man lärde sig svänga igen, istället för att bromsa för allt? Rutin eller inte, allt går ej att förutse än mindre stanna för. En undanmanöver kräver mycket mindre av både fordon och förare men har tyvärr dömts ut i debatten om att så många bromsar sig omkull...

Men, jag är tjatig. Detta har inget som helst med tråden att göra ens, så låt oss återgå. :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Lära sig svänga,visst men många tror ju att bara för att dom gått på nån kurvkurs då är det bara att svänga:rolleyes:.Det är lätt att köra fort,för fort och sedan på den där okända vägen dyker det upp en kurva,för tvär för hastigheten och då blir det panik och så bromsar DOM kull.Rutin handlar ju också mycket om att andvända skallen när man kör så man slipper hamna i olika situationer.Man ska inte blanda bana med trafik för mycket.:cool: Har aldrig gått på nån kurvkurs eller dylikt och kommer nog aldrig göra det heller.Litar på mitt förstånd tillräckligt efter 30 år bakom styret.Dom pengarna lägger jag på utr.istället eller ny hoj.Men många behöver ju gå med.

Jåke
2013-05-17, 08:14
Jag skrev ingenting om bana eller kurvkurs ;)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Olle Å
2013-05-17, 08:51
Var på en gruskurs förra året anordnad av SMC. Där fick vi verkligen se skillnad mellan ABS och vanlig bromsning.
ABS var överlägsen vid bromsning i kurva och rakt fram.
Men att utnyttja ABS till snabbare körning i väldigt knixig bana gick ej så bra.
Slutsatsen blev att ABS är överlägsen vid all körning utom då det börjar bli extremt på grus.:):):)

jrutgers
2013-05-17, 11:34
Olle Å, menar du att inte ens ABS räcker till i de lägena eller att o-ABS är bättre? :-)

räven
2013-05-17, 11:39
Var på en gruskurs förra året anordnad av SMC. Där fick vi verkligen se skillnad mellan ABS och vanlig bromsning.
ABS var överlägsen vid bromsning i kurva och rakt fram.
Men att utnyttja ABS till snabbare körning i väldigt knixig bana gick ej så bra.
Slutsatsen blev att ABS är överlägsen vid all körning utom då det börjar bli extremt på grus.:):):)

Extrema grusbusar bör ha en urkopplingsbar ABS

räven
2013-05-17, 11:44
Lära sig svänga,visst men många tror ju att bara för att dom gått på nån kurvkurs då är det bara att svänga:rolleyes:.Det är lätt att köra fort,för fort och sedan på den där okända vägen dyker det upp en kurva,för tvär för hastigheten och då blir det panik och så bromsar DOM kull.Rutin handlar ju också mycket om att andvända skallen när man kör så man slipper hamna i olika situationer.Man ska inte blanda bana med trafik för mycket.:cool: Har aldrig gått på nån kurvkurs eller dylikt och kommer nog aldrig göra det heller.Litar på mitt förstånd tillräckligt efter 30 år bakom styret.Dom pengarna lägger jag på utr.istället eller ny hoj.Men många behöver ju gå med.

Det ena utesluter inte det andra. Att våga svänga sig ur en situation tränar man upp på banan.

Jåke
2013-05-17, 12:30
Det ena utesluter inte det andra. Att våga svänga sig ur en situation tränar man upp på banan.
...eller på vilken grusfri stor parkering som helst.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

engström67
2013-05-17, 14:27
...eller på vilken grusfri stor parkering som helst.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Helt rätt,visst är det viktigt att våga svänga. Och träna på det kan man väl göra på en bana eller grusfri parkering.Men tyvärr så kanske den almäna vägen inte är grusfri när det uppstår nått.men oftast så går det för fort.Känner en kille som körde av och gjorde illa sig rejält men klarade sig utan men:).Jag undrade,hur kunde du köra av där?hur fort körde du sa jag endast 90-100 sade han.men är ju 70 där.......altså:rolleyes: