handdator

Visa fullständig version : Kapa bakskärm på 650 savage



Trogfattad
2013-05-11, 21:24
Hej

Har precis köpt en hoj och ska kapa bakskärmen! men där sitter nån slags kylfläns på skärmen under passargerarsadlen. Är det någon som vet vad detta är och om den behövs??

Är nybörjare på motorcyklar kan jag tillägga

/AK

3240

Twenty2
2013-05-11, 22:03
Antar att det inte ska vara några konstigheter.
Någon kylfläns har jag svårt att tro att det är.. är det inte bara en förstärkning för att få bärighet i skärmen.
Kunde inte se din bild som du försökte bifoga så jag kan inte ge dig något exakt vad det kan tänkas vara. Vet att polarn har en savage som är kapad bak så det går ju uppenbarligen. Dock var den på det sättet när han skaffade den så jag kan inte fråga honom heller.
Men fixar du till bilden så kan jag ge dig en kvalificerad gissning på vad det kan vara

Trogfattad
2013-05-12, 07:33
Okej! ska se om jag kan få in en länk här!

http://forumbilder.se/CE9A7/1bild-4

Twenty2
2013-05-12, 10:58
Det där är spänningsregulatorn/likriktaren.
Den ska du INTE kapa i.... Vill du bli av med skärmen så måste spänningsreggen flyttas till annan position. Kolla hur lånt kablage du har och se om det går att hitta någon lämplig position för den.

Trogfattad
2013-05-12, 11:10
Okej tack så mycket! då är det bara att hitta lämplig plats för den då :)
Hur skyddad bör den vara tro?

Ankan1
2013-05-12, 11:29
Det var ingen dålig storlek på den regulatorn.

http://suzukisavage.com/cgi-bin/YaBB.pl?num=1214591511

http://www.jonline.org/savage/Tips___How-to_s/Rear_Chop_Job/rear_chop_job.htm

Annars är det ju bara att förlänga kablaget och hitta en ny lämplig plats samt hålla regulatorn skyddad från vatten.

Trogfattad
2013-05-12, 12:34
Ja jag tror den får plats under sadeln faktiskt...

Ingen av er som har koll på att koppla in led blinkers, jag har hört att man behöver nåt extra relä..??

Ankan1
2013-05-12, 13:13
Biltema säljer relä lämpliga för led blinkers.Om inte detta fungerar så kan du istället sätta dit motstånd om det krävs.Om inte heller detta visar sig fungera så har du förmodligen någon form av blinkersgivare i instrumenteringen som i värsta fall behöver kopplas förbi.Led lampor kräver ju som sagt inte så mycket ström som en glödlampa.Därav en del problem ibland som att alla led blinkers kanske blinkar samtidigt.

Trogfattad
2013-05-12, 18:04
Perfekt! Får ta tag i det..
Tack för hjälpen! ;)

Twenty2
2013-05-12, 20:36
Spänningsregen på mina hojar sitter inte direkt skyddade och det är originalplaceringen på dom. på 1600an sitter den fullt synlig på vänster sida framför bakhjulet, nere vid motorn. Ungefär där stödet hamnar i uppfällt läge. På 800an sitter den bakom motorn under hojen. Så jag tror inte du behöver vara jätte försiktig med placeringen av den. Men kan du sätta den skyddad så är ju det bra.

På blinkerssidan är det som Ankan säger, antingen byter man relä eller monterar in motstånd. Jag föredrar relä. Då är det inte fler komponenter än tidigare på hojen. Så det har inte tillkommit något som kan tänkas att strula. Passar inte biltemas reläer så finns det nog relän att köpa på e-bay för din hoj. Det gjorde det till mina i alla fall. Kostade en knapp hundring styck vill jag minnas.

swedan
2013-05-13, 09:05
Okej tack så mycket! då är det bara att hitta lämplig plats för den då :)
...

På min Savage så flyttade jag likriktaren och satte den innanför batterikåpan på höger sida.
Tror att det utrymmet är avsett för verktyg.
Det var bara att förlänga kablarna några decimeter.
Sedan borrade jag ett par lufthål i framkant och bakkant av kåpan och satte aluminiumnät över, för att få kylning av regulatorn. Om det behövs vet jag inte....

Ankan1
2013-05-13, 12:06
På min Savage så flyttade jag likriktaren och satte den innanför batterikåpan på höger sida.
Tror att det utrymmet är avsett för verktyg.
Det var bara att förlänga kablarna några decimeter.
Sedan borrade jag ett par lufthål i framkant och bakkant av kåpan och satte aluminiumnät över, för att få kylning av regulatorn. Om det behövs vet jag inte....

Någon form av kylning för regulatorn är bara bra och brukar oftast förlänga livet på den.En bra konstruerad regulator har för det mesta kylflänsar för att leda bort överskottsvärme.