handdator

Visa fullständig version : Begränsning i avgassystem YAMAHA XV 535



Zkiddz
2013-05-10, 11:33
Hejsan, precis fått mig en YAMAHA XV 535 som är strypt till 25 kw, så här står det i tilläggsinformationen "T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOREFFEKTEN SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I AVGASSYSTEM"

Vad innebär detta och är det komplicerat att ta bort det?
Vad skulle det kosta om man lät en mekaniker göra det?
Om jag fixar någon som gör det åt mig, måste det göras någon motorinställning efteråt?

Vet om att den ska registreringsbesiktigas sedan och det kostar ju sin lilla del.

Förlåt om jag är lite vag, är ny på området då det är min första hoj.


Tacksam för svar.

V Saarela
2013-05-10, 18:09
Hejsan, precis fått mig en YAMAHA XV 535 som är strypt till 25 kw, så här står det i tilläggsinformationen "T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOREFFEKTEN SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I AVGASSYSTEM"
Har sett några såna "motoreffekten sänkt......" men jag tror inte att det har nåt med din 25kw strypning att göra. Jag har då aldrig sett eller hört om en 25kw strypning via avgasröret(125 två-taktarna förr fick man bl a stoppa in en bricka i ingången i avgasröret)

Det ska annars finnas en beskrivning på hur strypningen är gjord hos bilregistret. Brukar oftast vara bara brickor i insuget. Ev nån stoppare också inne i förgasaren ovanför membranet.

Nu vet jag ju inte årsmodellen på din hoj, men kanske är det nån miljögrej, importgrej etc etc ......?


Vad innebär detta och är det komplicerat att ta bort det?
Min spekulation ovan. Om du nu ändå tänkt lämna in den till verkstad så kan du ju höra med dom vad dom tror om var strypningen sitter. Återkom gärna o berätta vad dom sa, även vad T31B noteringen betydde om det nu inte var en strypning.

Vad skulle det kosta om man lät en mekaniker göra det?
Om vi utgår från att det är insugen som är strypta, så kostar det väl 1-2 timmar för meken. Eftersom du inte skriver var du bor så vet jag inte kostnaden ungefär. Skiljer ju ganska drastiskt beroende på vilen landsdel man bor i så det hamnar då på allt mellan 1000-2000:-

Om jag fixar någon som gör det åt mig, måste det göras någon motorinställning efteråt?
Nej, det behövs inte

Vet om att den ska registreringsbesiktigas sedan och det kostar ju sin lilla del.
Nja, det behövs väl egentligen inte. Hojarna försäkras med full effekt ändå. Bara du ser till att den som tecknar din försäkring på försäkringsbolaget ser till att den också tecknas då med full effekt(det är väl typ +30 kw)

Förlåt om jag är lite vag, är ny på området då det är min första hoj.
Alla har vi funderat när vi varit nya. Bara att ställa frågor så mycket du orkar.....och välkommen till forumet här.


Tacksam för svar.

Zkiddz
2013-05-12, 17:26
Kan ju först klargöra det är en -95a, att jag bor i Göteborg, och att T31B står för "Motorn ändrad. (Anges om originalmotorns effekt är ändrad.)"

T31B och alla dessa nya koder är en ny grej sedan 2012.

Sen är "T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOREFFEKTEN SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I AVGASSYSTEM" det ända som står när jag loggar in och kollar på mina fordon.
Mer specifikt står det inte, ska försöka få tag i en verkstad imorgon och se vad dom tror att det är.

Jag tror nog min hoj är försäkrad på 25kw, eftersom försäkringsbolagen hämtar uppgifter automatiskt från transportstyrelsen. Sen om priset är densamme för 25 resp 34Kw det vet jag inte.
Men nog måste jag regbes hojen igen om strypningen försvinner ?

Tack för svaret och välkomnandet =)

Zkiddz
2013-05-12, 22:40
Det verkar som avgasröret är pluggat i slutet, ska ladda upp en bild imorgon och se ifall ni mer erfarna och kloka människor kan tänkas veta vad det är.

V Saarela
2013-05-13, 06:18
Aldrig hört om en sån strypning egentligen. Det låter som en verkstadsstrypning, dvs där kan fantasin flöda. Man gör nån form av strypning och bänkar den sen. Brukar då oftast handla om någon form av simpel gasrullestopp.

Ska bli intressant o höra vad verkstan säger om detta :)


Ang omtypning. Om man tog bara transportstyrelsens angivna affekt så skulle nog alla strypa ner sina hojar. Därför kör man på ursprungseffekten nuförtiden(fr om 1999). Sen att nåt f-bolag gör ett misstag och råkar ändå försäkra på det angivan händer ibland. Viktigt att man ringer o får bekräftat att man försäkrat på ursprungseffekten, kan annars bli lite problem när skadan är skedd.

LowTech
2013-05-13, 07:13
Aldrig hört om en sån strypning egentligen. Det låter som en verkstadsstrypning, dvs där kan fantasin flöda. .
Aldrig hört talas om nåt sånt heller - på en 4t???? På en tvitaktare, javisst..
Originaleff är 42hk - 31kW dvs en mycket måttlig strypning, så kanske det är rätt ändå ????

Olle Å
2013-05-13, 08:48
Det verkar som avgasröret är pluggat i slutet, ska ladda upp en bild imorgon och se ifall ni mer erfarna och kloka människor kan tänkas veta vad det är.

Om vi går tillbaka 50 0ch 60 talen då nästan alla utländska mopeder var strypta med en liten förträngning i avgasporten på cylindern, vilken lätt knackades bort, så kanske det är något liknande enkelt på din hoj.:):)

swedan
2013-05-13, 12:26
Hittade en annons på en XV535 där det står:
"-25kw registrerad för mellanklass A2. (strypt i insug) Orginal medföljer."

Så det kanske är "standardförfarande" att strypa dem i insuget och att det bara är att plocka bort strypningen eller byta insug?

Zkiddz
2013-05-14, 07:57
Kul med så många tankar kring vad det kan vara för något.
Jag ska ringa runt till ett par verkstäder så fort jag sovit en stund.

Så länge lägger jag upp en bild på avgasrörets inre del ifall det kastar lite ljus, antingen för er eller för mig (om det kanske är så som standard)

http://i.imgur.com/tdwvI7h.jpg

LowTech
2013-05-14, 08:14
"-25kw registrerad för mellanklass A2. (strypt i insug) Orginal medföljer."

Så det kanske är "standardförfarande" att strypa dem i insuget och att det bara är att plocka bort strypningen eller byta insug?
Kollar man vad strypsatserna består av är det vanligen strypbrickor för insug och/eller trottelstopp (går inte att "dra på fullt")
Men fortfarande, stryp på avgassidan i en 4-t???
Aldrig hört om förut?:confused:

Korr: Finns faktiskt på 4-t - men då är det dieslar..

swedan
2013-05-14, 09:38
Så länge lägger jag upp en bild på avgasrörets inre del ifall det kastar lite ljus, antingen för er eller för mig (om det kanske är så som standard)


Det där ser ut som standard avgassystem.
Jag tror inte det är strypt på något sätt där.
Däremot kan hojen möjligen gå bättre med ett öppnare system med bättre flöde, speciellt om du plockar bort strypningen i insuget (eller var den nu sitter).

Zkiddz
2013-05-14, 22:35
Om strypningen sitter vid insuget, hur sitter det då, är det brickor mellan förgasare och blocket då, och är det ofarligt att då montera ner och ta väck brickorna?
Sedan bara att köra eller krävs det någon tuning?

Förövrigt så var det tydligen inga som jobbade idag på dom verkstäder jag ringde runt till, gör ett nytt försök imorgon.

swedan
2013-05-15, 08:02
Det är nog bara att plocka bort insuget och kolla hur det ser ut.
Finns det några brickor eller liknande som minskar diametern på hålet så äre det bara att plocka bort dem.
Det kan även vara så att insuget är gjutet med ett mindre hål från början, och att man måste byta det mot ett i originalutförnade.
Eller så är det strypt på annat sätt, t ex trottelstopp som föreslagits tidigare.
Du kan ju kontakta den här annonsören
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_XV_535_25kw_46417779.htm?ca=11&w=3
och be dem skicka ett foto på deras originalinsug så kan du jämföra med ditt.

V Saarela
2013-05-15, 11:48
@Zkiddz
Om du läser mitt första inlägg där jag skrivit om det du kallar för tuning.

Tycker du ska fortfarande kontakta en verkstad så att det inte blir onödigt jobb.
Personligen fattar jag inte det där med din T31 notering i bilregistret.

Normalt(...och jag tror att det är så) är ju när man snackar om strypning i insug att det är en metalbricka i varje insug. Dom går definitivt inte att missa, bara att peta ut. Brukar stå t o m 25kw på brickorna Man lossar förgasaren, dvs låter insugsgummit vara kvar i motorn.

Dessutom så kan det finnas ett par plastpluppar ovanför trottlarna. Fyra skruvar och den är lös(en lång fjäder ploppar upp....ingen fara)

Zkiddz
2013-05-30, 09:14
Hej folket!

Förlåt att jag inte svarat i tråden, det har varit full kalabalik här borta.
Nu är det så att jag har inte kunnat få ett vettigt svar från en verkstad under denna tiden.
MEN, jag lägger upp en bild på hur avgassystemet ser ut, på en liknande hoj.

Det är så att från ena utblåset så går röret in till en box och sedan in i sidan av det undre avgasröret.

Frågan som kommer nu (förutsatt att det enbart är där begränsningen sitter) kan jag utnyttja mig av befintliga ändröret och dra ett nytt rör förbi den här boxen?

http://1.bp.blogspot.com/-7MqzFP7k_uw/UKpwVTq2iaI/AAAAAAAAAsM/-it6bW0Fesg/s1600/2012-10-30+001.jpg

Per Lindström
2013-05-30, 10:11
Den där boxen verkar vara en del av det ordinarie avgasssystemet.
http://www.partssweden.se/xv535kkc-1998/exhaust
Sitter det en begränssning i avgassystemet är det troligtvis en strypning som sitter i anslutningen till cylindern eller en strypning längst bak.
Men jag skulle gissa på att strypningen sitter i insuget trots att papperen säger annat.

swedan
2013-05-30, 12:31
Det är så att från ena utblåset så går röret in till en box och sedan in i sidan av det undre avgasröret.


Den där boxen är nog bara en ljuddämpare/utjämningsbox.
Det finns andra hojar som också har ett förbindelserör rör mellan de separata avgasrören.
Tror det är för att jämna ut avgaspulser eller något liknande.
Jag tror fortfarande att strypningen sitter på insugssidan.

LowTech
2013-05-30, 13:02
.
Tror det är för att jämna ut avgaspulser eller något liknande.
Jag tror fortfarande att strypningen sitter på insugssidan.
Tror samma sak...
Vi lär väl knappst komma vidare innan TS kollat hur det ser ut i insugen?
Brickor eller inte??
Har kollat på ett antal XV535 på Blocket och på utländska siter och har inte sett denna burk på någon?
Bilderna är ju dock inte optimerad för "att se avgasburk"...

Per Lindström
2013-05-30, 14:55
Tror samma sak...
Vi lär väl knappst komma vidare innan TS kollat hur det ser ut i insugen?
Brickor eller inte??
Har kollat på ett antal XV535 på Blocket och på utländska siter och har inte sett denna burk på någon?
Bilderna är ju dock inte optimerad för "att se avgasburk"...

Burken finns även på utländska cyklar.
http://www.motosport.com/SE/cruiser/oem-parts/YAMAHA/1996/VIRAGO-535-_-XV535/EXHAUST
Misstänker också som sagt insugssidan.

LowTech
2013-05-30, 15:47
"Även"?

I din länk står:
"All OEM products on this site are for USA models. " :confused:

Hojen jag precis slutade pyssla med (luftar broms) är USA-import, den har en extraburk insug-vevhus som inte finns på EU-modellen..
USA - EU-modellerna kan skilja

Per Lindström
2013-05-30, 16:59
Visst kan det skilja men jag tror inte att så är fallet denna gång, tror att burken finns både i EU USA och Sverige, har ju hittat både till en Svensk och en Amerikansk sait med samma burk och avgassystem.
Men helt säker kan jag givetvis inte vara.

Intruder
2013-05-31, 00:09
Sitter en bricka mellan topp o grenrör
Kan fixa bild senare på brickan om du vill ha
Har monterat på dottern för 2 år sedan men nu har dom ändrat lagen om strypningen så dom äkte bort föra hösten

Per Lindström
2013-05-31, 13:48
Sitter en bricka mellan topp o grenrör
Kan fixa bild senare på brickan om du vill ha
Har monterat på dottern för 2 år sedan men nu har dom ändrat lagen om strypningen så dom äkte bort föra hösten

Där ser man! problemet löst med andra ord.
Jag hade fel om strypningen troligtvis satt i insuget, men det kan jag ta. :o

Zkiddz
2013-05-31, 14:58
Sitter en bricka mellan topp o grenrör
Kan fixa bild senare på brickan om du vill ha
Har monterat på dottern för 2 år sedan men nu har dom ändrat lagen om strypningen så dom äkte bort föra hösten


Det hade varit kanon om du hade kunnat fixa fram en bild!
Tack för infon.