handdator

Visa fullständig version : Skinnkläder underhåll och vård



Viragomannen
2013-05-06, 23:50
Hade lite funderingar ang ett preparat,kräm som heter tip top läderbalsam.
Läder balsam skall visst vara bra till skinnkläder:rolleyes: eller?

Någon som testat detta på en skinnjacka?
Det jag var ute efter var något bra medel just för skinnjackor,det jag vill att medlet skall
uppnå är smörjande och vårdande,helt enkelt öka livslängden,jackan skall helst bli mjukare fortare med medlet än att nöta in jackan säsong efter säsong,det är väl lite vatten avisande
också förmodar jag.

Har ni något bra tips ?
Det kan gärna göra jackan lite mera mjuk och töjbar också,finns det ens sådan produkt....

swedan
2013-05-07, 07:23
Jag köpte sånt här på mc-mässan.
http://www.fix-universal.com/skinnfix-laderbalsam-250ml/10-0
Enligt säljaren är det bättre än allt annat (inte helt oväntat...).
Kommer inte ihåg vad de sa men det lät bra då. :)
Har inte hunnit testat det ännu.
Det var iallafall bra till både stövlar och kläder av skinn.
Vattenavvisande och mjukgörande har jag för mig.
Härsknar gör det inte heller, som andra produkter kan göra enligt säljaren.

Olle Å
2013-05-07, 08:37
Finns ett medel som använts inom hästsporten i säkert 100 år och som är bevarande och mjukgörande samt i viss mån vattenavvisande. Produkten heter läderolja och kan köpas på de ställen som säljer hästsportartiklar. Den är relativt billig.

Markus
2013-05-07, 13:00
Det kan gärna göra jackan lite mera mjuk och töjbar också,finns det ens sådan produkt....

Använd den mer :)

Markus
2013-05-07, 13:02
Jag köpte sånt här på mc-mässan.
http://www.fix-universal.com/skinnfix-laderbalsam-250ml/10-0
Enligt säljaren är det bättre än allt annat (inte helt oväntat...).
Kommer inte ihåg vad de sa men det lät bra då. :)
Har inte hunnit testat det ännu.
Det var iallafall bra till både stövlar och kläder av skinn.
Vattenavvisande och mjukgörande har jag för mig.
Härsknar gör det inte heller, som andra produkter kan göra enligt säljaren.

Denna använde jag senast, tyckte den var bra och enkel att använda. Men min fru blev jätte allergisk mot kläderna efteråt så jag fick hänga ut dom i garaget. Får använda något annat nästa gång, men annars så var det bra :)

Ove
2013-05-07, 16:13
Finns ett medel som använts inom hästsporten i säkert 100 år och som är bevarande och mjukgörande samt i viss mån vattenavvisande. Produkten heter läderolja och kan köpas på de ställen som säljer hästsportartiklar. Den är relativt billig.

:) Rätt Olle! Det är ofta bättre att titta i andra affärer än dom som bara har Mc-grejer. Oftast billigare och framförallt bättre. Tror att ridsporten har en hel del som hojryttarna kan ha användning av för det handlar om ganska lika förhållanden när det gäller väder och slitage. sen har jag en känsla av att hästen uppfanns ett tag före mc;n så det finns längre erfarenhet

epa23
2013-05-07, 18:22
Jag har använt Biltemas läderbalsam till stövlarna, skinn byxorna och jackan.
Jag tyckte det blev mycket bra :)

Jag använde Torky papper för att lägga på smörjan och lät det torka ca ett dygn. Sedan torkade jag bort det som inte hade sugits in i skinnen med papper.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Hastvard-och-tillbehor/Ladervardsserie-364523/

Hamre
2013-05-07, 20:31
Jag säger bara FISKARSMORING. Överlägset bäst, och ganska billigt! Funkar på allt läder, skor handskar byxor jackor!

Olle Å
2013-05-08, 09:22
Jag säger bara FISKARSMORING. Överlägset bäst, och ganska billigt! Funkar på allt läder, skor handskar byxor jackor!

På stövlar som inte är riktigt vattentäta, så smörj rikligt med fiskarsmorning eller läderolja. Värm sedan sömmarna med en hårblås så oljan eller fettet tränger in ordentligt:):):)

rakarör
2013-05-08, 10:00
Det finns även diverse vaxbaserad lädersmörja som man använder om man vill att materialet fortfarande ska kunna "andas", det håller dock inte lika länge som t.ex. fiskarsmorning och liknande fett som tränger in djupare i materialet.

MEHall
2013-05-08, 23:38
Nygammal lädersmorning/läderolja.;)

lädersmorningen dofta förvisso tjära.:rolleyes:




:cool:

Olle Å
2013-05-09, 17:34
Nygammal lädersmorning/läderolja.;)

lädersmorningen dofta förvisso tjära.:rolleyes:




:cool:

Den som luktade lite tjära var nog till för grövre seldon och för de som hade läderstövlar i jobbet året runt. Väl smorda läderstövlar var helt vattentäta.:):)

rakarör
2013-05-09, 18:49
Blev faktiskt inspirerad av denna tråd och en trist regndag som denna så smorde jag in kängor och skinnställ med en smörja jag köpt på granngården "fiebings aussie leather conditioner" hittad bland hästprylarna.

Jan-Olov
2013-05-09, 19:48
Den som luktade lite tjära var nog till för grövre seldon och för de som hade läderstövlar i jobbet året runt. Väl smorda läderstövlar var helt vattentäta.:):)

Vist är det så men om skinnet blir för smorda så är dom kalla, som gummistövlar.

rakarör
2013-05-09, 19:56
Vist är det så men om skinnet blir för smorda så är dom kalla, som gummistövlar.

Jo precis, det var det jag menade med att vaxtypsmörja låter fortfarande lädret/skinnet andas och det blir inte lika kallt/varmt/tätt men man måste upprepa behandlingen oftare istället då den inte tränger in på samma sätt.

Viragomannen
2013-05-10, 21:31
Blev faktiskt inspirerad av denna tråd och en trist regndag som denna så smorde jag in kängor och skinnställ med en smörja jag köpt på granngården "fiebings aussie leather conditioner" hittad bland hästprylarna.




Ja här är det också bara regn....så man passar på och fixa utrustningen tills bättre väder kommer.

Hittade denna läder olja på en häst affär Ekol olja heter det, har nu smort in en skinnjacka
och det verkar väldigt drygt,Skinnet blev väldigt blankt till en början men verkar efter en dag eller två mattas lite.tycker ändå att jackan inte blivit så mycket mjukare som jag ville uppnå......får testa smörja mera eller prova något av alla era förslag på medel.
Kul att det var sådan respons på detta;)

Olle Å
2013-05-11, 08:27
Ja här är det också bara regn....så man passar på och fixa utrustningen tills bättre väder kommer.

Hittade denna läder olja på en häst affär Ekol olja heter det, har nu smort in en skinnjacka
och det verkar väldigt drygt,Skinnet blev väldigt blankt till en början men verkar efter en dag eller två mattas lite.tycker ändå att jackan inte blivit så mycket mjukare som jag ville uppnå......får testa smörja mera eller prova något av alla era förslag på medel.
Kul att det var sådan respons på detta;)

Ekololja är en mycket bra olja till nästan alla lädergrejer. Har använt den många gånger på lädergrejer för häst och saker som blivit stela efter att varit blöta återfår sin spänst igen. Om man smörjer rikligt och inte har för bråttom är det fint att kunna torka av ev. överflöd efter ett par dagar.
En lite dröm vore väl om det gick att ta ur fodret i ett skinnställ och smörja inifrån. Då skulle man nog få ett skinnplagg lika smidigt som om de vore av vanlig textil.:):)