handdator

Visa fullständig version : Övningskörning i Norge



Olle Å
2013-05-06, 17:34
Detta gäller för svenskar när beträffande övningskörning med handledare i Norge. Gäller tydligen för både bil och mc.:eek::eek:
Körkortstillståndet är nationellt. Alltså får man inte övningsköra med svenska papper i Norge.
Har sett vid ett par tillfällen svenska övningskörare i vårt grannland. Kan bli problem men att ta sig hem om man blir stoppad.:banghead::banghead:

Twenty2
2013-05-07, 22:07
Skulle tro att den som kör åker på en Olovlig körning i det landet som man kör i.
hur är det med försäkringen i ett sådant läge ? Om något tråkit nu skulle hända.

V Saarela
2013-05-09, 07:48
Har visserligen aldrig sett en övningskörare i ett annat land, typ Norge.
Har inte handledaren bättre koll än sådär, så är väl frågan om denne ens är lämplig som handledare.

Men och andra sídan, hans ansvar försvinner ju iom gränspassagen och övningsköraren är väl ute och kör såsom vilken annan förare som helst utan körkort.
....och vad följderna blir av att köra utan körkort vad gäller försäkringar etc kan ju var och en av oss räkna ut.

Olle Å
2013-05-09, 08:56
Anledningen till att jag tog upp tråden var att jag tänkte ta med mig min son på en tripp till Norge och låta honom övningsköra där. Försökte hitta regler för detta, men hittade inga. Mailade Transportstyrelsen och fick då svaret att tillstånden gäller endast i Sverige.:mad::mad:

Twenty2
2013-05-09, 09:39
Det samma gäller ju för körkortsintyget också.
Man får inte kör utanför nationsgränserna förrän man har fått laminerade körkortet.
Tänkt på det också om ni planerar en tripp direkt efter att grabben har tagit kortet.

Ankan1
2013-05-09, 10:01
Förstår inte varför ett svenskt övningskörningsintyg skulle gälla i Norge om inte någon särskild dispens från norska staten är utfärdad.

LowTech
2013-05-09, 10:06
Anledningen till att jag tog upp tråden var att jag tänkte ta med mig min son på en tripp till Norge och låta honom övningsköra där. Försökte hitta regler för detta, men hittade inga. Mailade Transportstyrelsen och fick då svaret att tillstånden gäller endast i Sverige.:mad::mad:
Håller med Ankan.-
Varför skulle ett svenskt intyg gälla i Norge? Dom har ju bara en massa olja och pengar och är inte med i EU?
Dessutom bör man passa sig allmänt för Norge när det gäller trafikförseelser.
Finns ju svenskar som fått fotboja, i Sverige, för fortkörning i Norge detta för sånt som enbart ger lite böter här.
Böterna för "speeding" är rent löjligt höga i Norge.

Av ovanstående är det kanske förklarligt att jag inte varit i Norge sen 1978....:banghead:

engström67
2013-05-09, 22:52
Håller med Ankan.-
Varför skulle ett svenskt intyg gälla i Norge? Dom har ju bara en massa olja och pengar och är inte med i EU?
Dessutom bör man passa sig allmänt för Norge när det gäller trafikförseelser.
Finns ju svenskar som fått fotboja, i Sverige, för fortkörning i Norge detta för sånt som enbart ger lite böter här.
Böterna för "speeding" är rent löjligt höga i Norge.

Av ovanstående är det kanske förklarligt att jag inte varit i Norge sen 1978....:banghead:

Ja det är hårda straff i Norge,skulle väl behövas här med.Här är det ju bara ett daltande hit och dit.Åker i Norge varje år och inga problem.Är ju där för dess fina landskap och vägar och inte för att begå trafikbrott.

Mohlin
2013-05-10, 00:02
Och åk inte till Danmark, fast det är EU. Inte tillåtet med privat övningskörning här heller.

pumpe3
2013-05-10, 09:18
Har faktiskt sett svenskövningskörning i Norge dock med bil, lite fundersam på hur folk tänker.