handdator

Visa fullständig version : Ska jag ge upp, eller vad?



Mohlin
2013-05-02, 20:23
Jag är 50 år och har 30 års trafikerfrarenhet i bil. Min man klarade MCkortet i september (jag dumpade), så jag bestämde mig för vänta till denna säsongen, pga en massa problem på jobb (jag blev uppsagd bl.a samman med 70 av mina kolleger, och "sålda" till indien och en massa annat mög.)

Nu kör jag på en större MC (500 istället för en 250). Jag gillar att köra, men har svårt att koppla av när man har läraren i örat hela tiden. Fel placering, snävare svängar, snabbare acceleration, bla bla... (ja, jag vet att det är därför han är där, men ändå)
När man väl kommer ut på landsväg och det är mer liksom bara "köra och följ vägen i 70" så är det fantastiskt. WOW!!
Men jag är skitspänd för varje lektion, och ban-övningarna ska vi inte prata om. Huuuu...

Hur har ni andra det som kör? Är ni också nervösa inför varje lektion, eller tycker ni bara det är jättespännande?
Tanken på att mannen köper en MC och kör med den, och att jag inte kan för att jag gav upp är outhärdligt. Jag tittar långt efter alla cyklar man ser i trafiken.

Hur har ni andra elever det? Är allting bara kul, yihaaa - jag ser fram mot varje lektion, nu kör vi, det här går bara skitbra!!? Eller tvekar ni också ibland?

Vi bor i Danmark där man enbart får köra på körskola, det där med privata körlärare är ett okänt begrepp, så rekommendera inte nåt med "ta en nöjestur på din egen cykel". Vi kan enbart köra med lärare på körskolans MC. Och tre + lärare på varje lektion (190 min).

Mohlin
2013-05-02, 20:27
Man får inte ens köra privat till bilkörkort i Danmark, om ni undrar.

Jourtjänst
2013-05-02, 20:41
Hej. Jag kan bara säga att jag var beredd att ge upp när jag kuggades vid min första uppkörning. Det var lång tid till nästa uppkörningstillfälle (nästan 6 veckor) och jag hade ingen att övningsköra med (jag övningskörde inte heller privat då jag inte hade tillgång till någon handledare). Och min känsla var att jag inte klarar detta, jag ger upp.

Jag tog några lektioner till och fokuserade på det jag verkligen kände mig osäker på, krypkörningsmomenten på bana. Jag tyckte inte att det var ett dugg kul att gå på körlektionerna, det var bara ett ont måste nu då jag bestämt mig för att inte ge upp trots allt. Jag hade bestämt mig för att hantera hojen på ett nytt sätt som jag såg en kille göra på den första uppkörningen och det gick gradvis (verkligen gradvis) bättre. Men jag var inte alls säker på vad jag gjorde och tyckte inte att det roliga fanns kvar. Men jag gjorde det ändå.

När uppkörning nummer 2 kom klarade jag banan! Jag hade klarat det som var det riktigt svåra. Nu var det dags för trafik och det var tre saker som jag fokuserade på som jag visste att jag kunde kuggas på. Inte för att jag inte kunde utan för att jag slarvade. Att hålla hastigheten, att vara uppmärksam på skyltning och att hålla tungan rätt i mun vid rondellkörning. Skulle jag missa trafiken skulle jag vara tvungen att göra banprovet igen nästa gång, så det fanns bara en sak som gällde. Jag skulle klara den, och det gjorde jag!

När jag fått mitt körkort och fick åka hem och köra körskolans MC utan övningskörnings-västen kände jag bara en sak - vilken dj-a tur att jag inte gav upp för jag älskar ju detta!

Så det kan vara skittråkigt och totalt utan lust att traggla körlektioner, men till slut blir det värt allt slit. Så håll ut! Sedan kanske vi ses på vägar i Sverige eller i Danmark!

Bighoj
2013-05-02, 21:02
Nej Mohlin,ge upp ska du absolut inte göra,du längtar ju efter kortet eller hur ? Det kommer alltid stunder då det är skitjobbigt men det är bara att mala på.Har du förresten förklarat för din körlärare hur du känner det ? Om inte,då har han ingen aning om hur han ska kunna hjälpa dig på bättre tankar så att du verkligen blir motiverad igen.
Du får helt enkelt ge dig fan på att fixa kortet till varje pris.När du väl har kortet i din hand lär du bli ordentligt glad och stolt över att du inte gav upp.Kämpa nu på så att du får ditt mc kort nu i sommar så du och din man kan ut och köra.

Ankan1
2013-05-02, 21:06
Danmark symboliseras ju annars som ett öppet och fritt land så därför var det ju egendomligt att man inte får övningsköra privat.Så var det tydligen med den danske gemytligheten.

Mohlin
2013-05-02, 21:23
Danmark symboliseras ju annars som ett öppet och fritt land så därför var det ju egendomligt att man inte får övningsköra privat.Så var det tydligen med den danske gemytligheten.

Eh? Danska lagar bygger inte på nån form av "gemytlighet". Vilket inte är detsamma som när svenskar kommer som turister till landet och hygger i Nyhavn.

Mohlin
2013-05-02, 21:26
Jouttjänst - tack för support. Jag ska nok f*n fixa det till sist.
Lite jobbigt att här är det MC-poliser som godkänner... Man har liksom mer respekt för en sån, än nån trafiksäkerhets-person.

Ove
2013-05-02, 21:55
Man får inte ens köra privat till bilkörkort i Danmark, om ni undrar.

:hmmmm2: Om jag inte totalt missuppfattat så är du svensk och är du svensk medborgare fortfarande så kan du väl göra så att du övningskör i Sverige med svensk handledare? Om man måste ha svensk adress kan du väl ordna det för det är väl rmånga som bor på flera håll?

( Jag kanske missuppfattat det mesta men det är iallafall en idé)

Mohlin
2013-05-02, 21:59
:hmmmm2: Om jag inte totalt missuppfattat så är du svensk och är du svensk medborgare fortfarande så kan du väl göra så att du övningskör i Sverige med svensk handledare? Om man måste ha svensk adress kan du väl ordna det för det är väl rmånga som bor på flera håll?

( Jag kanske missuppfattat det mesta men det är iallafall en idé)

Mja...jag har bott här i 12 år (35 km utanför Köpenhamn), och att åka över till Malmö varje gång blir nog lite väl dyrt. Plus att jag inte känner nån svensk handledare. Så det blir den danska varianten. Men det är bra med ideer! Så tack för omtanken.

Jourtjänst
2013-05-02, 22:03
Danmark symboliseras ju annars som ett öppet och fritt land så därför var det ju egendomligt att man inte får övningsköra privat.Så var det tydligen med den danske gemytligheten.

Man får inte bo i sina sommarhus på vintern heller. Då kommer Farbror Blå.:(

Oduglig
2013-05-02, 22:46
Fortsätt bara att köra och var inte rädd för att använda hojen.
Jag tror du grejar det, börja våga lite mer.

Jag själv är inte nervös på lektionerna men jag gillar inte lågfartsbanan då jag inte klarar den första 10/10 gånger.

Jag kör upp på måndag 6/5 och har ställt in mig på att jag kommer kugga.
Lättar lite på det hela.

De två från min skola som kör upp samtidigt har kört cross sedan de kunde stå.
Min chans är att få köra först innan han sett de andra två.

Har hört att inspektörerna här i Malmö är benhårda, minsta miss på banorna så kan man åka hem direkt igen.

Ankan1
2013-05-03, 04:14
Jouttjänst - tack för support. Jag ska nok f*n fixa det till sist.
Lite jobbigt att här är det MC-poliser som godkänner... Man har liksom mer respekt för en sån, än nån trafiksäkerhets-person.

Danska mc poliser ska godkänna uppkörningen !?.Hoppas inte att det är drottningen som ska övervaka det hela.Danmark verkar ju skilja sig rejält åt mot många andra europeiska länder ifråga om denna övningskörning.

Ankan1
2013-05-03, 04:24
Eh? Danska lagar bygger inte på nån form av "gemytlighet". Vilket inte är detsamma som när svenskar kommer som turister till landet och hygger i Nyhavn.

Det borde den kanske göra lite mer då.

Foosi
2013-05-03, 07:26
hej.
klart du ej skall ge upp med nåt du verkligen vill. få nerverna under lite kontroll istället. att vara lite nervös och spänd är väl helt normalt för det första. Men man får liksom ta tjuren vid hornen och bestämma när det räcker med nerver ;o)
Tycker du tar dig en funderare om du skall tillåta att det förstör dina mc lektioner för dig... ja eller nej !
och gå inte och grubbla på nerver och vad om och tänk om och en tjatig lärare... du skall lära dig köra hoj bra och det är vad fokusen skall ligga på. Du får liksom bestämma dig och komma överens med dig själv om vad som gäller :o) det är i slutändan ingen annan som kan.
Och lycka till nu.

Susie
2013-05-03, 09:27
-Näe det var verkligen INTE roligt alla gånger på körskolan,det fanns gånger när nervositeten satte in, "alla" körde mkt bättre än en själv och självförtroendet sjönk som en sten.Men jag skulle aldrig ha förlåtit mig själv om jag hade gett upp.(Fanns även de gånger det inte kändes helt hundra att köra privat vilket jag även gjorde med min man) Stress och att du antagligen känner att du måste prestera kan vara boven i dramat, acceptera att det kommer ta tid och när du är mogen ramlar alla bitar på plats .Håller även med Foosi bestäm dig och fokusera!

Bit ihop och skapa bilder i huvet när allt flyter och se dig själv med kortet i hand!

Markus
2013-05-03, 10:07
Hej

Ge upp kan du ju inte göra, du har ju redan ett forum konto här :)

När jag började köra på skola så var det jätte spännande inför varje lektion, fram tills det började gå dåligt, då var det inte alls lika kul längre… Så jag vet precis vad du menar med nervösitet inför varje lektion, men man lär sig man måste bara öva, öva. Kom ihåg att det är en begränsad tid som du övningskör, ditt körkort har du sen hela livet (de flesta i alla fall :)).

jrutgers
2013-05-03, 11:50
Tänk såhär!

Äntligen en möjlighet för mig att visa hur bra jag klarar banorna :-)

akems
2013-05-03, 19:09
Hej
Har du ingen möjlighet att träna på ett inhängnat område någonstans?Jag tror det största problemet är mellan öronen och att du jämför dej med din man.Åldern har ingen betydelse i detta samanhanget,vi är ungefär lika gamla. Jag och min fru tog också samtidigt och hon sa precis likadant "du har det så lätt,jag klarar det aldrig".Hon var nära några gånger att ge upp men hela grejen var ju att vi skulle kunna köra tillsammans och så blev det också,4 lektioner mer och en extra uppkörning så var det klart.Slappna av och försök att hitta det roliga i banorna för när du väl har fått kortet behöver du inte ha det "nöjet" mer.

Mohlin
2013-05-03, 19:53
Tackar för all support!
När jag skrev första inlägget i tråden var jag jäkligt nere. De jag körde med var en på min ålder som kört MC i 20 år utan kort (!) och en 19-åring, som bara far iväg. Jag höll på att bryta ihop, men min körlärare sa att "tänk på att Kasper har kört moped i 5 år, det här är bara en större version för honom".
Dessutom är det en ny runda med uppsägningar på min mans jobb, och en massa problem med sånt.

Vi har inga egna MC, så jag kan inte träna på nåt inhägnat område, plus att det får man inte i Danmark. Oavsett hur gemytligt det egentligen borde vara och hur märkliga danska lagar är eller om man får bo i sommarstugor eller inte. Så är det bara.

Men jag tror att ni har rätt i att jag ska acceptera att det tar lite tid att slappna av (yes - prestationsångest), och att det en dag bara lossnar - det säger min körlärare också.
Det ska nog gå!!

Hornet
2013-05-03, 21:05
Ge upp och åk med din man som kan köra mc det !!

Jourtjänst
2013-05-03, 22:58
Ge upp och åk med din man som kan köra mc det !!

Nej, detta är skitsnack (ursäkta franskan). Du vill köra egen hoj och ska självklart göra det också. Det känns tungt ibland men jag lovar och svär - det är värt att köra vidare på körskolan och ta kortet!

Ove
2013-05-04, 07:48
Men jag tror att ni har rätt i att jag ska acceptera att det tar lite tid att slappna av (yes - prestationsångest), och att det en dag bara lossnar - det säger min körlärare också.
Det ska nog gå!!

:) Så rätt! Tänker på när jag blev satt i simskola för att jag badade varenda dag på djupt vatten utan att kunna simma. Vi skulle lära oss bröstsim och jag blev stressad av att hålla reda på armar och ben och fick upp en väldans frekvens utan att komma framåt, men en dag med höga vågor - då satt det, långa fina simtag som drev på som bara den. :)

Samma med körningen - rätt som det är så funkar det! Köra hoj är inget svårt bara du slappnar av och har kul. ;)

livewire
2013-05-04, 20:01
Klart man va lite nervös och spänd inför lektionerna och klart man tyckte de va irriterande att höra lärarens skrik i örat. Kämpa på och ge inte upp, jag kände också att det kanske inte var någon ide men det vänder för eller senare.

Jag började köra i mitten av sommaren och förtsatte våren efter, körde upp i slutet av den sommaren och klarade det på andra försöket så du är inte ensam om att känna motgångar.

Kör hårt bara!

jtr
2013-05-04, 23:14
Deppa inte Mohlin.
Jag har en bekant som fick sitt körkort på sjunde (7) försök!!! Och flera gången "kuggade" han bara för att trafikverkets "hans majestät" tyckte att det var dålig väder dvs. att då var han på dålig humör. De kan hitta på precis vad som helst och så länge inte finns ngt piska för de - då blir situation inte bättre.
P.S. Enligt min mening som innehavare av alla behörigheter (exkl. buss) och före detta proffs - kör han mycket bättre än ca 90% av alla trafikanter i Sverige.

Mc-Bosse
2013-05-05, 02:26
Har hört att inspektörerna här i Malmö är benhårda, minsta miss på banorna så kan man åka hem direkt igen.

Inspektören jag hade i Malmö för 4 år sedan var hur go, glad och trevlig som helst! Jag fick ett andra försök både i lågfartsbanan och i högfartsbanan men jag hade kanske tur att få rätt inspektör. Han kanske insåg att jag borde ju klara detta på mitt sätt att köra och att det bara var nervositeten som gjorde att jag bommade i första försöken.

Jag vet inte hur inspektörerna tänker utom att när man kör i trafiken för då ska man så att säga "köra på" eftersom det är en accelerationssnabb och smidig mc man kör. Inte köra som en tok eller för fort alls men utnyttja mc:s smidighet och snabbhet och inte stå och vänta på bilar som kommer långt bort vid väjningsplikter t ex. Samma i cirkulationsplatser, vela inte utan kör in i rondellen om där är en lucka.

Oduglig
2013-05-05, 09:42
Inspektören jag hade i Malmö för 4 år sedan var hur go, glad och trevlig som helst! Jag fick ett andra försök både i lågfartsbanan och i högfartsbanan men jag hade kanske tur att få rätt inspektör. Han kanske insåg att jag borde ju klara detta på mitt sätt att köra och att det bara var nervositeten som gjorde att jag bommade i första försöken.

Jag vet inte hur inspektörerna tänker utom att när man kör i trafiken för då ska man så att säga "köra på" eftersom det är en accelerationssnabb och smidig mc man kör. Inte köra som en tok eller för fort alls men utnyttja mc:s smidighet och snabbhet och inte stå och vänta på bilar som kommer långt bort vid väjningsplikter t ex. Samma i cirkulationsplatser, vela inte utan kör in i rondellen om där är en lucka.


Okey, det låter som en bra inspektör.
Jag får väl se imorgon hur det är.
Kör upp med två killar som kört cross hela livet.
Ingen av dom har tagit några lektioner och är grymma på köra.
Räknar med en kuggning men då vet jag hur det är och kanske klarar till hösten.

Ankan1
2013-05-05, 09:49
33 år sedan jag tog mitt mc kort nu och jag vill minnas att min helt suveräna körskolelärare räddade mig undan en av dessa galna körkortsutfärdare när vi vid ett byte av förare på hojen stannade på en smal väg vid en förbjuden utfart skylt.Hörde i lurarna under hjälmen hur denna trafikinspektör sa att vad var det för en skylt han körde emot och min trafikskolelärare som förstod vad han var ute efter svarade, hade du varit vaken så kanske du kunde koncentrera dig på hur bra de verkligen kör.Sådana lärare lever kvar i minnet för gott.Tyvärr så dog han för några år sedan.

Mohlin
2013-05-05, 13:00
Vi har varit runt i området och kört där vi ska ha trafik-delen av uppkörningen (Kastrup/Köpenhamn). Vår körlärare påpekade att "här gillar de att ta elever, det är väldigt märkligt skyltat" och "här är det dold sikt och man ser inte cykelbanan eller spärrlinjen" och "den där 30-skylten ser man nästan inte för buskarna" osv osv.

Man blir ju sur över att de tar ut uppkörningselever på sådana platser där det är skitlätt att göra fel, eftersom omgivningarna blockerar för sikt, dålig skyltning eller annat som man kanske kan missa för att det just där ligger en busshållplats, skola eller liknande. Tycker inte det är sånt man ska träna på, egentligen.

När min man körde upp var han igenom en rondell som var helt märklig med spärrlinjerna. Många dumpar på den, för det är väldigt lätt att komma fel in i den. Men dit ska de givetvis ta alla nervösa till uppkörning.

Reject
2013-05-05, 13:10
De vill bara se att du är uppmärksam och kan läsa av skyltar och väglinjer, oavsett situation. Jag blev också utdragen på en "konstig" rondell. Troligtvis ville de se att jag körde i rätt fil i denna rondellen, istället för på ren vana köra som man brukar - vilket hade varit fel just här.

Kör som om du hade varit på egen hand. Bry dig inte om inspektören annat än de instruktioner du får. Låtsas att du är on your own resten av tiden.

Mavve65
2013-05-06, 13:58
[QUOTE=Mohlin;77139]Vi har varit runt i området och kört där vi ska ha trafik-delen av uppkörningen (Kastrup/Köpenhamn). Vår körlärare påpekade att "här gillar de att ta elever, det är väldigt märkligt skyltat" och "här är det dold sikt och man ser inte cykelbanan eller spärrlinjen" och "den där 30-skylten ser man nästan inte för buskarna" osv osv.

Mitt råd är att försöka släppa alla negativa tankar. Se det som så att körläraren hjälper dig att lyckas genom att peka ut var de knepiga platserna finns. Då har du ju redan en fördel, om du nu kör där vid uppkörningen.:) = ett bekymmer mindre att stressa över.

Mohlin
2013-05-06, 14:37
Jo, jag vet att det är bra att körläraren tar dit oss nu, jag är mer irriterad över trafikinspektörerna som medvetet väljer svåra ställen på själva uppkörningsdagen.

Ove
2013-05-07, 10:39
Jo, jag vet att det är bra att körläraren tar dit oss nu, jag är mer irriterad över trafikinspektörerna som medvetet väljer svåra ställen på själva uppkörningsdagen.

:) Det är väl bara så att dom vill se förmågan att lösa problem och hur eleven håller koll. Uppkörning rakt fram på landsväg vore lättast men säger ingenting. Se positivt på det hela, slappna av och ha kul och bara fixa körkortet, det är vad det går ut på. Du grejar det. ;)

Mohlin
2013-05-12, 12:04
Ska ut och köra på tisdag igen, och efter att ha läst era inlägg här så har jag beslutat mig för att slappna av. Jag måste inte alls prestera, det är ju för tusan en körskola jag är ute med!! Det är ok att göra fel. Det är därför man går i skola, liksom... försöka lita lite mer på hojen (den välter inte av illvilja, den är gjord för att köras med, den är byggd för att kunna ta kurvor även över 50 km i timmen, den gillar att accelerera i starter).
Slappna av i armar och axlar. Njut av turen. Blir jag stressad så kan jag alltid sjunga lite för mig själv (ingen hör ju mig). Upprepa mantrat jag fick av min körlärare "runt ett hörn, tryck på knappen , runt ett hörn, tryck på knappen" (Blinkersen, jag glömmer alltid att slå från den).

Det lossnar en dag. Så sitter det där.

Ankan1
2013-05-12, 22:04
Ska ut och köra på tisdag igen, och efter att ha läst era inlägg här så har jag beslutat mig för att slappna av. Jag måste inte alls prestera, det är ju för tusan en körskola jag är ute med!! Det är ok att göra fel. Det är därför man går i skola, liksom... försöka lita lite mer på hojen (den välter inte av illvilja, den är gjord för att köras med, den är byggd för att kunna ta kurvor även över 50 km i timmen, den gillar att accelerera i starter).
Slappna av i armar och axlar. Njut av turen. Blir jag stressad så kan jag alltid sjunga lite för mig själv (ingen hör ju mig). Upprepa mantrat jag fick av min körlärare "runt ett hörn, tryck på knappen , runt ett hörn, tryck på knappen" (Blinkersen, jag glömmer alltid att slå från den).

Det lossnar en dag. Så sitter det där.

Måste bli väldigt tjatigt efter några mil att sitta och upprepa, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen.

Skulle man efter detta komma in i en affär och någon frågar om man tagit en nummerlapp så svarar man automatiskt, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen, runt ett hörn, tryck på knappen ... :D

Mohlin
2013-05-13, 11:41
I stadstrafik kan det däremot vara effektivt, Ankan1. Så kanske jag lär mig.

Jokern
2013-05-15, 09:22
Är det någon som hört eller känner någon som kuggat pga felaktigt spårval på en 50-väg (där vägen knappt svängde)? Fick höra det igår. Tror inte riktigt på det men man kan ju inte vara helt säker.

Ankan1
2013-05-15, 16:34
I stadstrafik kan det däremot vara effektivt, Ankan1. Så kanske jag lär mig.

Du lär dig säkert att komma över diverse nervositet inför dina körningar och en dag så kör du mer eller mindre perfekt utan att ens tänka på det.Vi är alla barn i början ... :D

Ankan1
2013-05-15, 16:40
Är det någon som hört eller känner någon som kuggat pga felaktigt spårval på en 50-väg (där vägen knappt svängde)? Fick höra det igår. Tror inte riktigt på det men man kan ju inte vara helt säker.

Spårvalet till en kurva är ju annars ganska viktigt där du måste ta med ingångsvinkeln och hastigheten samt gaspådraget in och ut ur denna kurva för att som sagt var få ett optimalt spår.Om sedan dagens trafikskolor räknar med att man inte får skära linjemarkeringar vid in och utgång vid denna kurva har jag ingen aning om.Men det skulle vara roligt att veta hur de diskuterar spårval på dagens trafikskolor i just trafik.

Men att dessa spårval skulle ha någon större betydelse i 50 km/h i stadstrafik till skillnad mot högre fart på rullande landsväg finner jag ganska ointressant såvida man inte far fram och tillbaka i en bred fil inne i staden helt utan orsak.

Jokern
2013-05-15, 17:43
Vet inte hur diskussion går eller om det ens finns en sådan diskussion men vad jag får lära mig är att vid minsta antydan till att vägen svänger = in på den sidan vägen svänger. Om väldigt lätt till vänster, en decimeter in på vänster halva av min fil osv.
Att spårval är viktigt vid t.ex. landvägskörning förstår alla som varit ute och kört landsväg men det jag har svårt för att förstå är om det är en stor grej är just dessa "mindre" spårvalsfrågor i stadstrafik.

Mohlin
2013-05-15, 18:30
Som körande i trafikskola, med alla regler om ditt o datt, så vet jag att positionering är väldigt viktigt. Stänga av för cyklister till höger om man har högersväng med risk för cyklar där, hålla till vänster vid vänstersväng (du har inte en trailer på MCn Eva!!). Hålla högerspår om du inte vet att man ska till vänster snart. Positionering, orientring, högerregel, hastighet, acceleration.

Men man har lite "slack". Klarar du banan 100%, så kan man göra lite mer fel i trafiken. Håller du hastigheterna och kollar högerregeln så är det ok om man glömmer blinkersen i några sekunder efter en sväng, ocv osv. Men att ta en spärrlinje är en "better luck next time".

Mohlin
2013-05-22, 17:29
Kastade in handduken i går. Får se om jag går igång till nästa år, som det är nu så fixar jag det inte. Önskar jag bodde i Sverige där man kan köra privat och ta några långa turer ut på 70-90 vägar och bara njuta. Att stressas fram i antingen stadstrafik eller motorväg klarar inte jag.
Jag behöver få fram känslan av MCn, att lära mig ta mjuka kurvor, att succesivt öka farten (inte antingen 50 eller 110). Leka lite.

Ove
2013-05-22, 17:40
Kastade in handduken i går. Jag behöver få fram känslan av MCn, att lära mig ta mjuka kurvor, att succesivt öka farten (inte antingen 50 eller 110). Leka lite.

:confused: Men hörrududu? Bryt ihop och kom igen! Du får göra som jag föreslog i inlägg 8 denna tråden - skriv dig på ett inackorderingsrum hos din gamla moster och fixa en handledare och kör i Sverige. Du behöver ju inte köra varje dag utan på helger när du har lust. ;)

Mohlin
2013-05-22, 17:52
Känner ingen jag kan köra med i Sverige, plus att jag inte tror att min man skulle gilla att det, plus att jag inte har en egen MC....

Susie
2013-05-22, 17:59
Skärpning, håller med Ove kom igen nu Mohlin! Prova mental träning med målbilder.
Googla för inspiration och övningar.
Ge inte upp säger jag...

Mohlin
2013-05-22, 18:11
Som det är nu så fortsätter jag inte. Alla träningskörningar framöver (3-4 st till uppkörning) betyder 40 min på motorväg + trafik inne i Köpenhamn. Jag kan inte sova natten innan, och är så nervös att jag håller på att kräkas. HATAR motorväg. Jag kan inte ha det såhär och klara mitt jobb samtidigt, plus att min man blir arbetslös 1e augusti.

Susie
2013-05-22, 18:27
Ledsamt att läsa och så ska det naturligtvis inte kännas:(
Upp med hakan och se till att ni får en fin sommar så gått det går med stundande uppsägning i familjen.

Mohlin
2013-05-22, 18:36
Jag hoppas att det lugnat ner sig till nästa år, för då vill jag gå igång igen. Men inte nu.

Bighoj
2013-05-22, 19:47
Synd att du inte tar tag i det nu när du börjat.Nästa år blir nog tyvärr likadant som i år,att du får köra stadstrafik och att du får köra motorväg.-Tycker du bättre om motorväg nästa år ? Är du mindre nervös nästa år ? Vad skulle göra det lättare nästa år ? Dessa frågor skulle jag ställt till mig själv.
Själv ger jag 110 % och ger mig fan på att fixa det till varje pris hur jobbigt det än må vara.Synd att jag inte kan överföra min inställning till din hjärna för då hade du klarat av det i år.
Hoppas allt fixar sig med jobb och att du blir fri för rädslan inför motorvägskörning.
Lycka till

Ankan1
2013-05-22, 20:32
Upplever man mc körning som framkallande av så olustiga känslor som svår nervositet att man blir illamående och vill få uppstötningar så ska man överge mc konceptet.Inget som ska vara roligt kan förknippas med detta.

Mohlin
2013-05-22, 21:23
Vad ni är söta.

Vi får se vad som händer. Jag hoppas jag får kortet till slut. Nångång.
Kör försiktigt därute. :)

Borken
2013-05-24, 15:41
Motorväg är olustigt....speciellt om man är oerfaren. Trixet är att hålla en högre fart än de andra dårarna, men det kan man ju inte göra vid övnngskörning :P

Jan-Olov
2013-05-24, 22:47
Motorväg är olustigt....speciellt om man är oerfaren. Trixet är att hålla en högre fart än de andra dårarna, men det kan man ju inte göra vid övnngskörning :P

Du behöver inte köra fortare än andra, flyt med men håll avstånd så du hinner reagera om något händer. Kör någon om så avståndet minskar håll igen tills du får lagom avstånd sedan öka tills du flyter med. Då kan du ha koll och riskerna minskar.

Olle Å
2013-05-25, 09:15
Du behöver inte köra fortare än andra, flyt med men håll avstånd så du hinner reagera om något händer. Kör någon om så avståndet minskar håll igen tills du får lagom avstånd sedan öka tills du flyter med. Då kan du ha koll och riskerna minskar.

Visst är det OK, men det uppstår ju hela tiden otrevliga situationer då det exvis kommer en bilist och svänger i framför. Då måste man ju bromsa in och har man då redan en tätt liggande bakom......
Sedan har vi ju en del som kör tradare som verkar älska att skrämma mcföraren genom att krypa upp tätt bakom. Inte kul i tät trafik att bara se en lastbilsfront i backspeglarna. Kanske kan hjälpa att blinka med bromsljusen.:mad::mad::mad:
Visserligen har jag trafikvana sedan slutet på 50-talet, men scenariot med en tradare i backspeglarna när jag kör mc, är skrämmande.:bootyshake::bootyshake:

Jan-Olov
2013-05-25, 09:20
Visst är det OK, men det uppstår ju hela tiden otrevliga situationer då det exvis kommer en bilist och svänger i framför. Då måste man ju bromsa in och har man då redan en tätt liggande bakom......
Sedan har vi ju en del som kör tradare som verkar älska att skrämma mcföraren genom att krypa upp tätt bakom. Inte kul i tät trafik att bara se en lastbilsfront i backspeglarna. Kanske kan hjälpa att blinka med bromsljusen.:mad::mad::mad:
Visserligen har jag trafikvana sedan slutet på 50-talet, men scenariot med en tradare i backspeglarna när jag kör mc, är skrämmande.:bootyshake::bootyshake:

Vist har du rätt i vad du säger men som grund princip anser jag att jag har rätt. Är man ny så tycker jag inte att det är bra att hela tiden ligga och hetsköra, har man avstånd så ges det tid att reagera.

Evavind
2013-05-25, 17:12
Hej Mohlin, jag tror jag känner igen mig i saker du beskriver. Det är kanske inte rätt stund att utmana sig själv
med tuff körning?
Jag tänker att när man har mycket annat i livet som behöver tas om hand, förändringar i yrkesliv för en själv och ens nära och kära, saker som gör att kroppen har lättare till stress, då kanske det är lönlöst att säga till sig själv att man minsann inte ska få stresspåslag? Jag har också nyorientering i mitt liv och jag kan känna att jag inte behöver extra kickar i form av tät och hastig trafik där jag sitter oskyddad. Mitt liv har många kickar ändå. När pusselbitarna i livet har fallit på plats i helheten, och kroppen inte går igång med stresspåslag, då först kanske den där skönaste mc-körningen infinner sig?

Jag tycker du är klok som låter kroppens signaler styra dig nu. Inte ska du tvinga dig själv just nu. Lusten att köra MC kan komma tillbaka. Din påbörjade mc-utbildning kan säkert ligga till grund om du senare vill ta upp det i lugn och ro.

Jag hade en jättebra körlärare och körskola, men jag var en långsam elev som behövde många lektioner, har aldrig kört moped som ung, hade inget gratis, fick slita mycket för att både lära mig teknik på banan, och övervinna div nerver när jag är ute i trafik. För mig var det viktigt då för 10 år sedan att testa mig själv att se om jag skulle klara det. Hade lite romantiserad bild av hur härligt och häftigt det skulle vara att köra hoj. Nu har jag gjort mitt projekt och har inte längre samma behov av att ha hoj-livet som image, jag kör ibland när det är praktiskt. Finns inte utrymme i mitt liv för nöjesåkning. Kanske sen någongång i framtiden?

Jag tror du kan lita på dig själv i dina beslut. Men glöm inte att det finns många många fler framtida möjligheter.

Ha en skön sommar!

Eva

TheCrow
2013-05-25, 17:25
Visst är det OK, men det uppstår ju hela tiden otrevliga situationer då det exvis kommer en bilist och svänger i framför. Då måste man ju bromsa in och har man då redan en tätt liggande bakom......
Sedan har vi ju en del som kör tradare som verkar älska att skrämma mcföraren genom att krypa upp tätt bakom. Inte kul i tät trafik att bara se en lastbilsfront i backspeglarna. Kanske kan hjälpa att blinka med bromsljusen.:mad::mad::mad:
Visserligen har jag trafikvana sedan slutet på 50-talet, men scenariot med en tradare i backspeglarna när jag kör mc, är skrämmande.:bootyshake::bootyshake:

Hmm, en ask tändstickor i fickan så man kan lufta hjulen för idioterna när de stannar för att trycka i sig en hamburgertallrik... *note-to-self* :pcguru:

Vid återkommande idioter kan ju socker i tanken vara nått att fundera över...

/Freddo

Foosi
2013-05-26, 00:10
men kanske detta med mc inte är något för dig då i alla fall !
att försöka tvinga sig köra mc och ligga och spy pga nerver verkar ju lite halvtokigt om jag skall vara ärlig.
har du sökt hjälp för dina nerver istället och kanske vänta med MC !
I all välmening, men man hör inte hemma vid styret på en mc i det tillståndet.

Mohlin
2013-05-26, 10:19
Just därför jag la ner det nu. Ute på 70-90 vägar är det skitkul och jag tycker inte alls det är obehagligt.
Men vi hade en obehaglig incident med en lastbil (med släp) som faktiskt jävlades med oss på riktigt. Han körde 110 (!), och låg och blockerade för oss när vi skulle förbi honom. När jag till sist gick ut på sidan av honom (2-filigt) så svängde han ut med släpet så att jag fick gå ut mot mitträcket och vrida gasen i botten för att komma förbi. Det var knappt att vår körlärare (i bil) kunde tränga sig emellan. Sen la han sig på tutan och satte helljuset i nacken på oss.
Vår körlärare var väldigt upprörd "Se till att komma förbi idioten NU!!!" skrek han i öronen på oss.

Det var nog då det gick upp för mig hur oskyddad man är, och eftersom jag inte gillade motorväg innan så blev det ju inte bättre av detta.

Mohlin
2013-05-26, 10:20
Mja, jag låg inte och kräktes före en timme, men jag var duktigt nervös och kände mig osäker och stressad.

Olle Å
2013-05-26, 10:59
Just därför jag la ner det nu. Ute på 70-90 vägar är det skitkul och jag tycker inte alls det är obehagligt.
Men vi hade en obehaglig incident med en lastbil (med släp) som faktiskt jävlades med oss på riktigt. Han körde 110 (!), och låg och blockerade för oss när vi skulle förbi honom. När jag till sist gick ut på sidan av honom (2-filigt) så svängde han ut med släpet så att jag fick gå ut mot mitträcket och vrida gasen i botten för att komma förbi. Det var knappt att vår körlärare (i bil) kunde tränga sig emellan. Sen la han sig på tutan och satte helljuset i nacken på oss.
Vår körlärare var väldigt upprörd "Se till att komma förbi idioten NU!!!" skrek han i öronen på oss.

Det var nog då det gick upp för mig hur oskyddad man är, och eftersom jag inte gillade motorväg innan så blev det ju inte bättre av detta.

Synd om du lägger ner. Om du klarar uppkörningen och sedan skaffar dig en lättare hoj och sedan kör mest på småvägar, så kommer rutinen så småningom.:rock::rock::rock:

Jan-Olov
2013-05-26, 15:24
Ge inte upp, har man satt sig att göra något och det tar emot så känns det ännu bättre när det lyckas.
Säger du att det inte går så klarar man det inte heller, så stå på dig.

TheCrow
2013-05-26, 17:35
Nu var ju inte jag där men det behöver inte vara så att lastbilschaffosen jävlas. Lastbilar är mycket vindkänsliga och deras vinglande kan vara en orsak av det. Dom har i allmänhet ingen önskan att köra ihjäl folk utan blir nog sura om folk ger sig på omkörningar trots vinglandet som i deras värld är den naturligaste saken i världen.

Samma sak kan man se på bilister som surar över vinglande motionärer på cykel. Hur svårt kan det vara att hålla kursen på en cykel liksom? Ja har man aldrig suttit på en tävlingshoj så utgår man väl från att det är som vilken cykeltur dom helst och därav upprördheten.

/Freddo

Ankan1
2013-05-26, 17:39
Just därför jag la ner det nu. Ute på 70-90 vägar är det skitkul och jag tycker inte alls det är obehagligt.
Men vi hade en obehaglig incident med en lastbil (med släp) som faktiskt jävlades med oss på riktigt. Han körde 110 (!), och låg och blockerade för oss när vi skulle förbi honom. När jag till sist gick ut på sidan av honom (2-filigt) så svängde han ut med släpet så att jag fick gå ut mot mitträcket och vrida gasen i botten för att komma förbi. Det var knappt att vår körlärare (i bil) kunde tränga sig emellan. Sen la han sig på tutan och satte helljuset i nacken på oss.
Vår körlärare var väldigt upprörd "Se till att komma förbi idioten NU!!!" skrek han i öronen på oss.

Det var nog då det gick upp för mig hur oskyddad man är, och eftersom jag inte gillade motorväg innan så blev det ju inte bättre av detta.

Konstig trafikskolelärare som skulle ha en övningskörare att köra om trots denna lastbils beteende samt skriker "idioten" i era hörlurar.Var han verkligen utbildad, den stackars människan. :confused:

Mohlin
2013-05-26, 21:31
Lastbilschaffisen var inte klok. Ni skulle varit med. Vi ville bara förbi honom så fort som möjligt. Det var inte en gång han blockerade oss, det höll på i ca 10 minuter. Vi var ju 3 MC som skulle förbi och vid ett tillfälle var vi splittade med honom mellan oss. Skitobehagligt.

Månne
2013-05-27, 13:53
Jävlas de så brukar jag lägga mig framför och sänka farten. Ibland hänger de sig på tutan och blir hur ilska som helst men mord överväger de sällan de där chaufförerna.

Ge inte upp i trafiken Mohlin, det finns drösar med rötägg som bara väntar på att jävlas med allt och alla så det lär du aldrig slippa ifrån utan tagga ner och kom tillbaka, det positiva uppväger!

Windrose
2013-09-10, 10:33
Vad ni är söta.

Vi får se vad som händer. Jag hoppas jag får kortet till slut. Nångång.
Kör försiktigt därute. :)

Skall forsöka ... :) Men, säg ... hur vore det att testa vad våra vänner i Danmark kallar en "lille knallert"? Du har, som jag förstår, B-kort, och borde da enligt nya regler få lov att köra en sådan utan A-kort?

Nej, det är inte samma sak, men: en "lille knallert" (dvs. svensk moppe, ikke EU-moppe) ger dig möjlighet att vara i trafikbilden och ge vana, vana, vana. Kanske det hjälper på nervösiteten om du får inn känslan för att vara i trafik? Välj då modell med manuell låda, självklart.

Tillhör själv dom som tycker man bör köra AM -> A1 -> A2 -> A -> Hayabusa och INTE den andra vägen :rolleyes:

Oavsätt vad du väljer: lycka till!

Kakel_anders
2013-09-10, 11:12
Kan identifiera mig med dig till 110%.

När jag började köra på skola i våras gick jag min första lektion på banan och det gick hur jävla bra som helst, var inte vidare nervös utan bara laddad att nu ska jag fixa det!

Lektion nummer två hade det hela vänt helt av nån anledning, var galet nervös (Första stadskörningen) och gjorde fel i princip överallt, när vi skulle ut från övningsområdet låg jag i fel fil i utfarten... vågade knappt köra över 40 någonstans, missade skyltar.. (Ja skyltar som jag sett i nästan 10 år i bilen)...

Jag blev följande lektioner fullständigt nerkörd i underjorden av mina lärare, jag fick duktigt med kritik under mina första körningar, och det skulle jag ha, för jag gjorde fel och behövde "programeras"...

Jag var bara ett berömt könshår ifrån att skita i allt ihop sälja hojen och bara ta den ekonomiska förlusten.. men jag gav det en chans till, en lektion till och nu gav jag mig fan på att jag skulle klara det, det är så många som klarat det så varför inte jag?

Kortfattat så hade jag min uppkörning 2 månader senare, och den fixade jag utan anmärkning.

Idag så väljer jag ofta vägar jag tycker/tyckt är obehagliga, småvägar genom skogsområen, motorväg och en hel del stadskörning och allt eftersom har jag blivit oerhäört mycket tryggare i det

Jag tyckte länge att det var obehagligt med motorväg också, mest för att jag tyckte dte var en olustig känsla att vrida på sig för att kolla döda vinkeln.

Det händer att jag fortfarande sitter och ler bara i vetskapen att jag faktiskt har kortet nu, precis som jag gjorde när jag körde tillbaka körskolans hoj utan väst :)))


Det är tufft, ovant, slitigt och dyrt att ta kort, och man är sällan van ifrån början.. Att man kört hoj utan kort i 10 år, eller kört cross behöver inte betyda mer än att man är van att sitta på en hoj, det säger inget om ens kunskaper kring gällande trafikregler :)

Jag hoppas du bestämmer dig för att göra det endå och alla mina lyckönskningar har du likaså :)