handdator

Visa fullständig version : Vettigt tips på bredbandsabbonemang?



Månne
2013-05-02, 13:13
Behöver vettigt tips på ADSL bredband.
Vi har inget fiber indraget till vårt hus så alternativen är två.

ADSL eller mobilt 3G/4G var vi nu har bråkat med Telenor i flera månader avslutade vi deras 4G eftersom det i princip aldrig fungerat.
Mottagningen om den nu ens excisterar har svajat konstant och de senaste 3 månaderna har vi inte ens kunnat se ett 5 minutersklipp på Youtube.
Vi bor på landet utanför Ängelholm men nära E6an och kan se masten ifrån vårt fönster 2 km bort...
Eftersom bl a Tele 2 m fl kör på samma mast så är det således inte intressant

Alternativet är då endast ADSL och vi vill ha en vettig 24/1 MB lina till ett vettigt pris?

Några rekommendationer baserat på egna erfarenheter?

magnusda
2013-05-02, 14:44
Behöver vettigt tips på ADSL bredband.
Vi har inget fiber indraget till vårt hus så alternativen är två.

ADSL eller mobilt 3G/4G var vi nu har bråkat med Telenor i flera månader avslutade vi deras 4G eftersom det i princip aldrig fungerat.
Mottagningen om den nu ens excisterar har svajat konstant och de senaste 3 månaderna har vi inte ens kunnat se ett 5 minutersklipp på Youtube.
Vi bor på landet utanför Ängelholm men nära E6an och kan se masten ifrån vårt fönster 2 km bort...
Eftersom bl a Tele 2 m fl kör på samma mast så är det således inte intressant

Alternativet är då endast ADSL och vi vill ha en vettig 24/1 MB lina till ett vettigt pris?

Några rekommendationer baserat på egna erfarenheter?

Du kan få både mina egna och mina yrkesmässiga erfarenheter. Men finns lika många åsikter om detta som tekniker så misstänker att du får värdera och bilda dig en egen uppfattning utifrån de svar du får.

Ett bekymmer med mobil anslutning, 3G och 4G är att antalet anslutna på en station delar på bandbredd. Är du ensam ansluten fungerar det säkert men med dagens "boom" kring smarta telefoner hinner inte operatörerna med. 3G byggs inte ut mer, men 4G kommer säkert att bli bättre ett tag till.

ADSL är beroende på vilken hastighet du kan få. Olika operatörer erbjuder olika maximal hastighet trots att maximal bandbredd är beroende av avstånd till stationen. Telia brukar kunna erbjuda 24Mbit på de flesta ställen idag. Har mycket bra erfarenhet av Telias ADSL men de är dyrast. Själv betalar jag dock gärna de extra kronorna. Deras support är däremot mer tveksam, när den behövs. "Du är placerad i kö och din plats i kön är 187" är inte kul!
Ett argument som ofta hörs idag är att ADSL kommer att avvecklas. Det gör det säkert så småningom, men idag tittar Telia på möjlighet att erbjuda högre hastighet än 24 mbit över koppar.

Själv föredrar jag ett fast och stabilt ADSL i bostaden. 24 mbit från den som kan leverera.
Mobilt bredband är en reserv. Bra när man reser och bra de gånger ADSL hemma inte fungerar.

Hälsningar
Magnus

swedan
2013-05-02, 16:34
Jag har tidigare haft Telia och har sedan 5 år (tror jag) Bredbandsbolaget.
Båda hade alternativet 24/2,5 och det har fungerat utmärkt.
För att få 2,5 uppström så använder de teknik enligt nedanstående länk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5_Annex_M
Det modem som jag fick från Telia (Zyxel nånting) fungerade lika bra med Bredbandsbolaget.
Får något år sedan köpte jag en kombinerad modem+trådlös router från TP-link som stödjer det protokollet.
Telestationen står bredvid mitt garage så jag får inga förluster p g a långa kablar.
Prismässigt vet jag inte vad som skiljer dem åt.
Lycka till. :)

magnusda
2013-05-02, 19:03
Håller med swedan. Har bara possitivt att säja om bredbandsbolaget. Dessutom är deras support långt mycket bättre än Telias, så kan de erbjuda 24Mbit så är det ett bra val. Men skippa mobilt om du absolut inte behöver det.

Magnus