handdator

Visa fullständig version : Mc stövlar eller kraftiga kängor?



Netmatte
2013-04-28, 22:27
Hej har en fråga om mc skor. Kan man ha riktiga kängor att köra i eller ska det vara riktiga mc skor?

TheCrow
2013-04-28, 22:31
Det sägs att det kan bli lite jobbigt för foten om sulan inte är stabil nog. Sedan är det väl mest en fråga om hur mycket man vill skydda sig. En vanlig sko skyddar väl i bästa fall mot skrapsår i övrigt är nog skyddsnivån strax över obefintlig.

/Freddo

Grusbusen
2013-04-28, 22:43
I höstas övningskörde jag lite i ett par Lundhagskängor, jag konstaterade snart att de funkade bättre på fjällvandringen än på MC:n. För klumpiga och skyddsnivån lämnar nog lite att önska.

Nu har jag köpt ett par riktiga MC-stövlar som funkar bättre att köra med och skyddar underbenet ordentligt.

Slutsats: Använd rätt prylar till rätt ändamål , kängor i skogen och stövlar på hojen.

RobbeS
2013-04-28, 23:30
Jag kör i ett par Meindel Dovre Extreme kängor. Alltså höga skaft, tjockt skinn, rejäl sula och Gore Tex. Även om nu Gore Tex är "kall och blöt för 4000 spänn". Hade Gore Tex varit så fantastiskt så hade försvaret använt det för länge sedan. Ursäkta utviket...

Skyddsnivån då. Jag vet inte, men gå in i en mc butik och kläm på ett par touringstövlar så ser ni att dom inte verkar så fantastiskt stabila. Ska man ha stabila mc stövlar så är det sportskor man ska köpa och dom kan man inte gå i. Jämför också med Biltemas "sladderstövlar" som är godkända.

Jag är nöjd med kängorna och gällande skyddsnivån så litar jag mer på dom än mina "godkända" toringstövlar för 2500 spänn.

Jourtjänst
2013-04-28, 23:37
Jag har ett par QXar (tror de heter så, står på en annan våning så jag kollar inte nu när jag skriver. Kan vara Oxar också). Jag vet inte heller hur säkra de är när det verkligen gäller men de är varma, vattentäta utan att vara instängda och de används bara på hojen. Jag funderar ibland på att använda mina snygga skinnboots, men vänsterdojjan blir ju inte så snygg efter att ha varit i kontakt med växelspaken ett tag. Så jag håller mig till mina hojdojjor på hojen.

TheCrow
2013-04-29, 07:10
Det är ju inte säkert att saker är godkända bara för att det står så på dem. Säg vara rätt vanligt att de är falskmärkta. Jag tror de flesta skor jag tittade på hos handlaren hade skyddsplattor över fotknölarna t ex. de jag köpte i slutändan var dock inte CE-godkända men hade mer skydd än kängor trots allt.

Försvaret använder GoreTex för övrigt men det är inte så vanligt. För dyrt.

Hos Lindstrands finns mer info.

/Freddo

Olle Å
2013-04-29, 08:23
Det är ju ganska stor skillnad på hur de olika stövlarna skyddar. Ta exvis cross eller endurostöveln. Den har ju mycket stela skaft , rejäl sula och skyddar ju mot klämskador som kan bli mellan hojen och ev. stenar och även mot hojen vid omkullkörning.
En sk. lightmodell av crosstöveln som är avsedd för touring och ger ett skapligt skydd för fötterna mot klämskador använder jag själv . Vad de heter vet jag ej , men BMW har sitt märke på dem.
Sedan har vi väl de mera sportbetonade med kevlarskydd och lägre skaft, som mest är till för att skydda mot skrap vid omkullkörning. Sedan finns ju boots som många glidaråkare använder. brukar ha rejäl sula och inte så bra skydd för anklarna.
Tror inte att försäkringsbolagen gillar gympadojor på föraren av sporthoj.

Månne
2013-04-29, 09:40
De flesta krosskador som uppstår vid en vurpa handlar om fot och ankel, alla sport och endurostövlar skyddar bäraren mot dylikt, en touringstövel gör det inte och ett par kängor långt därifrån.
En grusfläck på fel ställe och hojen hamnar över dig så kan du räkna med lång rehab. Har en polare som har ett par kilo titanskruv i foten efter en olycka för två år sedan, han förbannar sitt val av mjuk touringstövel idag.
Över ett år i rullstol innan han kunde gå på fötterna säger en del om eländet...

pentti01
2013-04-29, 18:16
Det är väl som så mycket annat gällande Mc-åkande; en kalkylerad risk ?
Jag menar , undrar hur vi skulle vara utrustade om vi försökte förebygga alla faror/risker,,?
Förmodligen sittandes i en bil med mc-utrustningen på oss!! :D
Jag personligen håller mig till att köra i skinnklader; Byxor avsedd för Mc, jacka av "vanlig"-modell och Timberland-kängor.
Alla mina plagg är i.a.f av kraftigt skinn så skrapning skyddar de mot!
Handskar är något jag ALDRIG kör utan, oavsett hur varmt det är !!

engström67
2013-04-29, 18:44
Jag kör med Daytona trans open med gore tex,mc polisens favoritstövel.Höga skaft,bra stöd och skydd.Och 100% vattentäta och varma:)

Netmatte
2013-04-29, 19:20
Tackar för svaren. Får kolla vad jag hittar för något. Någon som vet något ställe som är biliga på mc stövlar?

engström67
2013-04-29, 19:30
Tackar för svaren. Får kolla vad jag hittar för något. Någon som vet något ställe som är biliga på mc stövlar?

Biltema:rolleyes: men då blir du blöt och dåligt skydd.Ska du ha bra mc stövlar så kostar det några tusen:)

TMax500
2013-04-29, 20:08
Ja, köp inte för billigt. Då får du bara köpa nytt om ett tag. Kvalitet lönar sig.

Åk runt till handlarna i trakten och prova dig genom sortimentet. Tycker du sedan att det är för dyrt så köp sedan samma stövlar på nätet, i Tyskland eller på Ebay. (Eller så stöder du den lokala handlaren så att han finns kvar även nästa år...)

*Tycker jag som körde 4 dagar i Norge med våta fötter. Mina lågprisstövlar var märkta "Waterproof" men blev blöta efter två timmar i regn. Resterande tre dagar av resan var var jag blöt - och svinkall - om fötterna. O-kul.*

Olle Å
2013-04-29, 21:37
Ja, köp inte för billigt. Då får du bara köpa nytt om ett tag. Kvalitet lönar sig.

Åk runt till handlarna i trakten och prova dig genom sortimentet. Tycker du sedan att det är för dyrt så köp sedan samma stövlar på nätet, i Tyskland eller på Ebay. (Eller så stöder du den lokala handlaren så att han finns kvar även nästa år...)

*Tycker jag som körde 4 dagar i Norge med våta fötter. Mina lågprisstövlar var märkta "Waterproof" men blev blöta efter två timmar i regn. Resterande tre dagar av resan var var jag blöt - och svinkall - om fötterna. O-kul.*

Ett tips. Råkade ut för samma grej med otäta stövlar.:bawling::mad: Jag hade som tur var torra strumpor att sätta på mig . Därefter en plastkasse på vardera foten och höll fötterna torra och varma trots att stövlarna var blöta.:eek::eek:
Stövlar som läcker kan ibland behandlas med typ fiskarsmorning e.dyl., ssom inte skadar lädret. Sedan värmer man stövelsömmarna med hårblås eller liknande. Om man smörjer rikligt så att fettet kan tränga in , så brukar det funka om stövlarna ÄR TORRA VID BEHANDLINGEN. Om man inte är så noga med stövlarna så kan vanligt smörjfett användas.:):)

Ove
2013-04-29, 22:02
:) Elving Solli kom med ett tips i MC-folket - kedjevax mot läckage i dojorna.

engström67
2013-04-30, 07:49
Ett tips. Råkade ut för samma grej med otäta stövlar.:bawling::mad: Jag hade som tur var torra strumpor att sätta på mig . Därefter en plastkasse på vardera foten och höll fötterna torra och varma trots att stövlarna var blöta.:eek::eek:
Stövlar som läcker kan ibland behandlas med typ fiskarsmorning e.dyl., ssom inte skadar lädret. Sedan värmer man stövelsömmarna med hårblås eller liknande. Om man smörjer rikligt så att fettet kan tränga in , så brukar det funka om stövlarna ÄR TORRA VID BEHANDLINGEN. Om man inte är så noga med stövlarna så kan vanligt smörjfett användas.:):)

Självklart så är det bra att smörja in stövlarna,gör jag även fast mina är täta.plastpåsar funkar ju fint det mä.Min första Norgeresa då hade jag inga vattentäta stövlar så det vart konsumpåsar och vi var torra om fötterna:).

räven
2013-04-30, 09:30
Att spara in på stövlar är att bita sig själv i foten. Man kan köpa billiga vattentäta stövlar (typ Lidel) Men blöt utifrån eller utifrån är väl samma skit. Billiga stövlar är ofta samma skydd som en mockasin eller ICA kasse med tape. Problemet är väl att bra skyddsstövel är ingen trevlig promenadsko. Man kan ju ha promenadskor i en ICA kasse på packningen.

Olle Å
2013-04-30, 09:34
Att spara in på stövlar är att bita sig själv i foten. Man kan köpa billiga vattentäta stövlar (typ Lidel) Men blöt utifrån eller utifrån är väl samma skit. Billiga stövlar är ofta samma skydd som en mockasin eller ICA kasse med tape. Problemet är väl att bra skyddsstövel är ingen trevlig promenadsko. Man kan ju ha promenadskor i en ICA kasse på packningen.

Håller med dig. Men många anser att utseendet går före funktion. Typ varselvästdiskussionen.:eek::eek:

TheCrow
2013-04-30, 17:34
Om funktion alltid gick före så hade jag köpt en bil till istället...

/F

engström67
2013-04-30, 18:43
Håller med dig. Men många anser att utseendet går före funktion. Typ varselvästdiskussionen.:eek::eek:

Håller med.Korkat att snåla in på stövlar.Och varselväst får väl vem som helst ha för mig,jag ska inte ha nån.

Mc-Bosse
2013-04-30, 19:46
Biltemas är bra så länge det inte regnar för mycket och så länge dragkedjorna håller. De är faktiskt bastanta och sköna på alla sätt och vis. Jag vurpade med dem på och fick hojen över smalbenet men klarade benet utan skador. Duger utmärkt för oss som bara kör ibland och när det är fint väder om det nu inte varit för de bristfälliga dragkedjorna.

Diskuterade just dessa mc-kängor i reklamationsavdelningen hos Biltema Lund idag när jag var där för att köpa ett mc-batteri. Jag köpte ett par för dryga 500 kr för några år sedan. Efter några dagar la blixtlåset av på den ena kängan. Fick ett par nya utan några diskussioner. Något år senare så var det dags igen för blixtlås på den ena kängan, det bara la av men då tyckte jag det var för sent att reklamera. Tänkte ev köpa ett par nya idag men hon i reklamationsavdelningen rekommenderade mig att köpa någon annanstans för de var ett välkänt problem med dessa svaga dragkedjor.

Det är tydligen när man går med dem som blixtlåsen inte klarar av böjningen där blir. Jag sa att tillverkaren får ju sätta dit kraftigare dragkedjor så löser ju det problemet för de som sitter där är verkligen veka och tunna. Hon sa att hon, andra kollegor och kunder har ringt och mejlat huvudkontoret men det händer inte mycket. Hon sa att just en kraftigare dragkedja skulle fixa problemet för egentligen är det inget fel på mc-kängan som sådan.

Dessa pratar jag om: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/MC-stovlar-allround-82672/

Netmatte
2013-04-30, 20:04
Jo jag kommer åka mest när det är fint. Ska åka och tästa ett par på Biltema =)

Mc-Bosse
2013-04-30, 20:06
Jo jag kommer åka mest när det är fint. Ska åka och tästa ett par på Biltema =)

Har du tur så håller dragkedjorna. Du kan ju försöka kolla dem noggrant på paret du väljer. Hur man nu ska kunna göra det men är där synliga fel så ta ett par andra.

Jag la märke till att just alla provexemplar hade trasiga dragkedjor och fick förklarat för mig att de var de som reklamerats med trasiga kedjor som var just provexemplar.

Mc-Bosse
2013-04-30, 20:08
Om funktion alltid gick före så hade jag köpt en bil till istället...

/F

Jag har två varav en har fällbart tak... :banana:

räven
2013-04-30, 20:42
De är ju ändå bara lutningen i kurvorna som räknas, skål Bosse

Mc-Bosse
2013-04-30, 20:45
De är ju ändå bara lutningen i kurvorna som räknas, skål Bosse

Ang tråden om gilla-knapp för kommentarer http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7321: Här skulle ju en + knapp vara bra eftersom jag helt enkelt bara vill tala om att jag tycker om kommentaren istället för att behöva skriva en egen kommentar.

Ankan1
2013-04-30, 23:40
Kängor/boots används av customåkare.Mc stövlar av det övriga hojfolket.Lågskor/sandaler av EU scooter förare.Gummistövlar/tofflor av traktorförare.Osv ...

simonwellander
2013-04-30, 23:47
Jag kör tyvärr med Biltemas mc-stövlar :( Är en fattig student och ska börja spara lite pengar till ett par mer ordentliga MC-stövlar.. Men som sagt, bättre än "inget" i alla fall.

RymdBörje
2013-05-01, 08:40
Ang tråden om gilla-knapp för kommentarer http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7321: Här skulle ju en + knapp vara bra eftersom jag helt enkelt bara vill tala om att jag tycker om kommentaren istället för att behöva skriva en egen kommentar.

Och här träffade du huvudet på spiken. Det anses i de flesta fora jag frekventerar som en "styggelse" att skriva något som inte är något annat än "tycker jag också!"

Not sent from an IThing?

Olle Å
2013-05-01, 08:44
Och här träffade du huvudet på spiken. Det anses i de flesta fora jag frekventerar som en "styggelse" att skriva något som inte är något annat än "tycker jag också!"

Not sent from an IThing?

Fel tråd.:pcguru:

Ankan1
2013-05-01, 08:57
Biltemas är bra så länge det inte regnar för mycket och så länge dragkedjorna håller. De är faktiskt bastanta och sköna på alla sätt och vis. Jag vurpade med dem på och fick hojen över smalbenet men klarade benet utan skador. Duger utmärkt för oss som bara kör ibland och när det är fint väder om det nu inte varit för de bristfälliga dragkedjorna.

Diskuterade just dessa mc-kängor i reklamationsavdelningen hos Biltema Lund idag när jag var där för att köpa ett mc-batteri. Jag köpte ett par för dryga 500 kr för några år sedan. Efter några dagar la blixtlåset av på den ena kängan. Fick ett par nya utan några diskussioner. Något år senare så var det dags igen för blixtlås på den ena kängan, det bara la av men då tyckte jag det var för sent att reklamera. Tänkte ev köpa ett par nya idag men hon i reklamationsavdelningen rekommenderade mig att köpa någon annanstans för de var ett välkänt problem med dessa svaga dragkedjor.

Det är tydligen när man går med dem som blixtlåsen inte klarar av böjningen där blir. Jag sa att tillverkaren får ju sätta dit kraftigare dragkedjor så löser ju det problemet för de som sitter där är verkligen veka och tunna. Hon sa att hon, andra kollegor och kunder har ringt och mejlat huvudkontoret men det händer inte mycket. Hon sa att just en kraftigare dragkedja skulle fixa problemet för egentligen är det inget fel på mc-kängan som sådan.

Dessa pratar jag om: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/MC-stovlar-allround-82672/

Är inne på tredje säsongen nu med Biltemas mc stövlar.Har visat sig fungera väldigt bra och till det priset så kan man ju inte annat än att applådera.

Olle Å
2013-05-01, 19:05
Är inne på tredje säsongen nu med Biltemas mc stövlar.Har visat sig fungera väldigt bra och till det priset så kan man ju inte annat än att applådera.

Köpte ett par BT förra året och fick lämna tillbaka dem omedelbart då ena dragkedjan pajade.:mad::mad:

simonwellander
2013-05-01, 20:57
Köpte ett par BT förra året och fick lämna tillbaka dem omedelbart då ena dragkedjan pajade.:mad::mad:

Håller med om att dragkedjan inte känns helt 100. Det är väl bara en tidsfråga innan den pajar på mitt par också...

Mc-Bosse
2013-05-01, 21:27
Är inne på tredje säsongen nu med Biltemas mc stövlar.Har visat sig fungera väldigt bra och till det priset så kan man ju inte annat än att applådera.

Det är en alert och noggrann kines som tillverkat dina kängor! :)

Olle Å
2013-05-01, 21:53
Det är en alert och noggrann kines som tillverkat dina kängor! :)

Det är ju så jäkligt med stora företag som jobbar med underleverantörer i exvis Kina. Att få någon förändring tar ju evigheter att få igenom.:mad::mad:

räven
2013-05-01, 22:15
Bäst är nog om dom fårtillbaka undermåliga varor

Shades
2013-05-27, 15:27
Ang. Biltemas mc-stövlar så var jag inne och skulle testa dem igår (student så jag letar lågpris). Det fanns inga teststövlar så jag öppnade en kartong med nya och det visade sig att de var små (jag har 42-43 normalt) så jag fick gå upp till stl 44. Av de tre par 44'or som fanns höll inte dragkedjan i något av paren så jag lämnade butiken utan några stövlar.

Och jag var inte ovarsam på något vis utan körde ner foten. Drog ihop stöveln litet innan jag drog upp dragkedjan och vips (!) så sprack den upp igen nedanför "dragkedjehuvudet". Fantastiskt att de har dragkedjor som är sämre än skit i duggregn när ändå stöveln som sådan skulle fungera ett tag...

/S *säger f.ö. hej iom att detta var mitt första inlägg här :) *

simonwellander
2013-05-27, 15:53
Har ett par Biltema allround-stövlar (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/MC-stovlar-allround-82672/). Är studerande och har ont med pengar, men vill inte använda det som en ursäkt till att jag kör med billiga mc-stövlar.

Jag tycker de är ganska bekväma, och hittills har de hållit sig vattentäta för mig (har blivit en del mil i regn). De är mjuka, helt klart, och som några säger, så känns de nästan som ett par kraftigare gummistövlar. :hmmmm2: Förhoppningsvis skyddar de liite bättre i alla fall :rolleyes:

Håller med om att dragkedjan känns riktigt billig. Dragkedjan på mina har som tur är inte gått sönder än, men det dröjer väl inte.... Har använt de nästan dagligen i en säsong.

Olle Å
2013-05-27, 18:09
Har ett par Biltema allround-stövlar (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/MC-stovlar-allround-82672/). Är studerande och har ont med pengar, men vill inte använda det som en ursäkt till att jag kör med billiga mc-stövlar.

Jag tycker de är ganska bekväma, och hittills har de hållit sig vattentäta för mig (har blivit en del mil i regn). De är mjuka, helt klart, och som några säger, så känns de nästan som ett par kraftigare gummistövlar. :hmmmm2: Förhoppningsvis skyddar de liite bättre i alla fall :rolleyes:

Håller med om att dragkedjan känns riktigt billig. Dragkedjan på mina har som tur är inte gått sönder än, men det dröjer väl inte.... Har använt de nästan dagligen i en säsong.

Köpte ett par hos handelsboden , som skulle vara vattentäta, men... Läcker som ett såll men blev bättre med en massa smörja.:mad:

Reject
2013-05-27, 18:40
Köp skor från Louis.de...Tyskarna vet vad de gör...

swedan
2013-05-27, 21:07
...student så jag letar lågpris...

Kolla på http://www.handelsboden.com
Inte samma som Biltemas priser, men billigare än många andra märken.
Jag kör själv med de här:
http://www.handelsboden.com/walker-p-121-c-145.aspx
Köpte dem på mc-mässan och då brukar de alltid vara lite billigare.

Shades
2013-05-27, 21:34
Kolla på http://www.handelsboden.com
Inte samma som Biltemas priser, men billigare än många andra märken.
Jag kör själv med de här:
http://www.handelsboden.com/walker-p-121-c-145.aspx
Köpte dem på mc-mässan och då brukar de alltid vara lite billigare.

Tack för tipset! Får rulla upp till Gbg vid tillfälle men tills dess får Meindlkängor duga. :)

Mc-Bosse
2013-05-30, 16:22
Ang. Biltemas mc-stövlar så var jag inne och skulle testa dem igår (student så jag letar lågpris). Det fanns inga teststövlar så jag öppnade en kartong med nya och det visade sig att de var små (jag har 42-43 normalt) så jag fick gå upp till stl 44. Av de tre par 44'or som fanns höll inte dragkedjan i något av paren så jag lämnade butiken utan några stövlar.

Och jag var inte ovarsam på något vis utan körde ner foten. Drog ihop stöveln litet innan jag drog upp dragkedjan och vips (!) så sprack den upp igen nedanför "dragkedjehuvudet". Fantastiskt att de har dragkedjor som är sämre än skit i duggregn när ändå stöveln som sådan skulle fungera ett tag...

/S *säger f.ö. hej iom att detta var mitt första inlägg här :) *

Var med om samma sak för några timmar sedan. Gick in på Biltema i Lund och såg att stöveln inte var likadan som innan utan en uppdaterad version. Visserligen med samma klena blixtlås men det var placerat lite längre fram och inte så långt upp utan sista halva biten upp var kardborreknäppning. Bra tänkte jag att de från fabriken fattat att något måste göras.

Alla kartonger var förseglade och icke öppningsbara men däremot fanns provexemplar i olika storlekar. Jag provade 43 som passade bra och dragkedjorna fungerade utan problem. Glad i hågen betalar jag 599 kr, köper en mugg kaffe och går ut och sätter mig på en bänk i solen. Tänker att jag kan ju ta dem på mig och vänsterstövelns blixtlås fungerar bra. Höger däremot gick sönder första gången jag skulle stänga det.

In igen med stövlar, kartong och kvitto. Han bakom disken såg inte alls förvånad ut utan sa att du kan hämta ett par nya. Detta hörde en av hans kollegor och sa att du får ge honom pengarna tillbaka för alla stövlar är nu borttagna. Ja men jag köpte ju för 15 min sedan sa jag. Jo men jag tog bort alla stövlar av den typen för 5 min sedan säger han.

Det är fortfarande brister i blixtlåsen fortsätter han, så fram till att det är ordnat så slutar vi sälja stöveln för det är nu för mycket reklamationer. Jag fick mina pengar tillbaka i handen och fick gå ut utan stövlar. Aldrig har jag väl ägt ett par mc-stövlar så kort tid som 15 min! :)

lars
2013-05-30, 16:29
Köp på Handelsboden i Malmö eller Addemoto i Lund(gastelyckan) köpte på Addemoto är helnöjd.

Shades
2013-05-30, 20:51
Det verkar som om de plockat bort dem (tillfälligt) ur sortimentet om man kikar på deras hemsida.

simonwellander
2013-05-31, 00:08
Köpte ett par hos handelsboden , som skulle vara vattentäta, men... Läcker som ett såll men blev bättre med en massa smörja.:mad:

Hmm. Mina har faktiskt hållit tätt vilket jag är förvånad över själv. Men har väl inte kört tillräckligt långa sträckor för att det skulle hinna börja läcka in.. Helt vattentätt är nog svårt att få :hmmmm2: Dessa från biltema är nog inte 100% vattentäta heller, inte under längre resor..