handdator

Visa fullständig version : Varför osynlig?? (Varselväst)



Olle Å
2013-04-26, 09:39
En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. En svart hoj och en likaledes svart förare i skuggan en solskensdag utgör inte bara en fara för andra utan även för sig själv.:bootyshake::bootyshake: Är det kanske ett arv från den gamla goda tiden eller skall det vara "looks alike " en viss grupp?:mad::mad::mad:
Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?
Frågan är då om någon som vill vara osynlig törs svara.:eek::eek:

LowTech
2013-04-26, 10:35
Väntar faktiskt sedan TVÅ månader på ett svar på min fråga till Trpt styrelsen ang möjlighet att ha extra varslljus på en mc.
Reglerna kring två huvudstrålkastare är strikta och klara men min fråga omfattade varselljus, egentligen två fjärrljus med H3-lampan utbytt mot en LED-H3.

Tänkte att EN strålkastare med hel- eller halvljus syns ju sådär lagom i dagsljus, de är ju i 1:a hand gjorda för att se med, inte för att synas, om man adderade två gula ljusytor, skulle det bli bättre synbarhet?
Ännu inget svar.

Mohlin
2013-04-26, 10:52
Nu är jag ingen expert på kläder, men det jag har sett är mest svart. Varför tillverkas inte MC-kläder i starka färger, så "slipper" man för att ha extra väst på sig?

Susie
2013-04-26, 12:05
Jag är oerhört glad över min röda jacka, tänkte på det förra söndan när jag var på avrostning med SMC ute på Gillinge, jag var en av få som bröt havet av svart klädsel. Men inte sjutton är utbudet så stort på MC kläder med färg.

Jåke
2013-04-26, 12:11
Nu är jag ingen expert på kläder, men det jag har sett är mest svart. Varför tillverkas inte MC-kläder i starka färger, så "slipper" man för att ha extra väst på sig?
Ingen är egentligen intresserad. Det gör inte så stor skillnad.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Olle Å
2013-04-26, 12:20
Visst finns det kläder med färg om man så vill. Både med varseltyg inlagda och ljusare färger.:eek::eek:

Olle Å
2013-04-26, 12:22
Ingen är egentligen intresserad. Det gör inte så stor skillnad.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Tror dock att fler och fler blir intresserade utom några grupperingar.:):)

Jåke
2013-04-26, 12:33
Tror dock att fler och fler blir intresserade utom några grupperingar.:):)
Oja, det är inte fult med färg och egentligen galet trist med alla svarta allväderkläder.

Men finns ingen större anledning klä sig i neon enligt min mening. Möter ofta åkare med gul väst bakom helkåpor och annat och begriper aldrig varför man har västen då. Den syns inte bakom hojen ändå, utan ger bara nån slags falsk trygghet vilket påverkar den egna vakenheten negativt. Vad var tanken där? :confused:

Mitt textilställ är helt svart, så jag är en av de så kallade osynliga. Jag har dock aldrig haft nåt problem av det, så i vettigt väder är inte färgen avgörande. Det är andra faktorer som gör att vi "inte syns". Färgen var dock inte mitt förstaval utan det var mer att stället jag ville ha inte fanns i lager... Normal färg är visst ganska poppis ändå! :)

Skinnen är vita resp ljusgrå, men nån neon har jag ingenstans. Bara reflex... :cool:

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

stefan.
2013-04-26, 13:05
En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. En svart hoj och en likaledes svart förare i skuggan en solskensdag utgör inte bara en fara för andra utan även för sig själv.:bootyshake::bootyshake: Är det kanske ett arv från den gamla goda tiden eller skall det vara "looks alike " en viss grupp?:mad::mad::mad:
Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?
Frågan är då om någon som vill vara osynlig törs svara.:eek::eek:

Kan ju svara eftersom jag råkar ha svart hoj, och mitt ställ är till största del svart också. Innebär det att jag vill vara osynlig? Nä.
Håller med Jåke i inlägget ovan; Ser inte heller någon större vits med dessa reflexvästar. De flesta hojar man ser framifrån så ser man framförallt framlyset, sen ev. kåpa, inte vad personen har på sig.
Sen tror jag väl att ser man inte bågen med 55W framlyse komma mot en, tror jag inte man lär se om personen på den har reflexväst...

engström67
2013-04-26, 13:06
Väntar faktiskt sedan TVÅ månader på ett svar på min fråga till Trpt styrelsen ang möjlighet att ha extra varslljus på en mc.
Reglerna kring två huvudstrålkastare är strikta och klara men min fråga omfattade varselljus, egentligen två fjärrljus med H3-lampan utbytt mot en LED-H3.

Tänkte att EN strålkastare med hel- eller halvljus syns ju sådär lagom i dagsljus, de är ju i 1:a hand gjorda för att se med, inte för att synas, om man adderade två gula ljusytor, skulle det bli bättre synbarhet?
Ännu inget svar.

Varselljus får du nog ha.Har ju det standard på min.Alltså 2 dimljus och 2 huvudstrålkastare och det är tillåtet:)

Mohlin
2013-04-26, 14:07
Vad med de som kommer bakifrån? Där finns det ju inte så mycket kåpor och sånt som kan skymma föraren.

Jåke
2013-04-26, 14:26
Vad med de som kommer bakifrån? Där finns det ju inte så mycket kåpor och sånt som kan skymma föraren.
Är det så dålig sikt så syns nog ändå baklampan bättre, å har man inte sett den hjälper inte neonväst mycket. Då är reflexdekor bättre, eller så fixar man vettig belysning på hojen.

Har dock inte jättemycket bekymmer med att det kommer fordon bakifrån, så jag kan bara resonera utifrån vad jag ser i trafiken.

Nåt rätt har jag heller inte, bara logiska resonemang. :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Jourtjänst
2013-04-26, 14:28
En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. En svart hoj och en likaledes svart förare i skuggan en solskensdag utgör inte bara en fara för andra utan även för sig själv.:bootyshake::bootyshake: Är det kanske ett arv från den gamla goda tiden eller skall det vara "looks alike " en viss grupp?:mad::mad::mad:
Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?
Frågan är då om någon som vill vara osynlig törs svara.:eek::eek:

Det är inte tufft nog att åka som reflexgubbe.

V Saarela
2013-04-26, 14:45
Det man inte ser, mår man ju inte dåligt av. Lite småäckligt när man fikar, käkar etc med en insektssörja som syns på bröstet.

Borken
2013-04-26, 14:46
Svart är praktiskt när man får olja på benen.

Ove
2013-04-26, 14:59
:rolleyes: Som jag brukar säga - svart är ingen färg, det är bara ett hål i ljuset.

Mavve65
2013-04-26, 15:39
Man kanske inte vill se ut som en AIK.are i svart med gula ränder?. .:hmmmm2: ;). Många s.k. visabilitykläder är ju svart/gula.
Om man har svarta kläder kan man ju ha hjälm i avvikande färg. Vit hjälm är väl bättre än svart. Neonorange eller mönstrad hjälm. Då syns man bra på långt håll också från alla sidor.

Månne
2013-04-26, 15:58
Väntar faktiskt sedan TVÅ månader på ett svar på min fråga till Trpt styrelsen ang möjlighet att ha extra varslljus på en mc.
Reglerna kring två huvudstrålkastare är strikta och klara men min fråga omfattade varselljus, egentligen två fjärrljus med H3-lampan utbytt mot en LED-H3.

Tänkte att EN strålkastare med hel- eller halvljus syns ju sådär lagom i dagsljus, de är ju i 1:a hand gjorda för att se med, inte för att synas, om man adderade två gula ljusytor, skulle det bli bättre synbarhet?
Ännu inget svar.


Här får du ett svar av mig istället!

Varselljus måste vara enligt ECE 87-reglerna om det ska vara godkänt.

Minst 250 mm från backen och högst 1,20 m.

Dom vanliga extraljusen är alltså inte godkända för bruk tillsammans med halvljuset, inte ens på dagtid.

Varsellykta

Övergripande krav

55 § Tre- och fyrhjulig motorcykel får ha två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.

Annan motorcykel får ha en eller två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.

56 § Varsellykta på motorcykel av 1984 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt ECE-reglemente 87 (se 3 kap. 1 §), eller
2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

LowTech
2013-04-26, 16:11
Här får du ett svar av mig istället!

.
Några paragrafer jag tydligen missade..
Bestämmelserna har ju hänvisningar åt alla håll!
Har en reg bes på en hoj om ett par veckor
Hade läst det mesta, trodde jag.:cool:
Ska man fajtas med besiktningspersonal så måste man vara påläst, gärna mer än dem..
För så kunniga är de inte, kan man argumentera vårdat brukar det mesta gå igenom

Mohlin
2013-04-26, 16:23
Har dock inte jättemycket bekymmer med att det kommer fordon bakifrån, så jag kan bara resonera utifrån vad jag ser i trafiken.



Nä, men andra kanske har problem med att se vad som finns framför dem? Vänstersväng på landsväg när man måste stanna och vänta in motkörande? Eller för den delen en höger-dito med en cykleväg där man ska sakta ner och en buss bakom med motljus? Eller bara ett helt vanligt stopp vid en ljussignal i taskigt väder? Problem med hojen på en väg utan vägren? Fel växel vid en korsning där man inte kommer igång som förväntat (i varje fall som nybörjare) osv osv.

Aningen förmätet att tro att det inte kan komma upp folk bakifrån bara för att man kör MC. Visst, det är deras problem att de brakar in i dig (lagligt sett), men det kan göra jäkligt ont på dig....

Jåke
2013-04-26, 16:37
Vänstersväng på landsväg när man måste stanna och vänta in motkörande?
Aningen förmätet att tro att det inte kan komma upp folk bakifrån bara för att man kör MC. Visst, det är deras problem att de brakar in i dig (lagligt sett), men det kan göra jäkligt ont på dig....
Vänstersväng på landsväg? Aldrig om jag måste stanna, tänk om. Det är här vår uppfattning om att väst behövs skiljer sig. Jag anser att man inte utsätter sig för såna saker, medan många andra tycker det är ok bara man har väst. Skulle jag bli tvingad nån enstaka gång motiverar inte det att jag ändrar mitt beteende i övrigt.

Förmätet? Jag har aldrig skrivit att det inte kan hända, bara att jag själv sällan upplever det som ett problem.

Var och en gör som de vill, jag anser bara att man ska tänka själv eller åtminstone tillåta andra att göra det. Ett exempel på det är väl att sätta på sig varselväst om man måste stanna vid vägkanten, helt rätt men varför måste jag åka med den då min åsikt är att den ändå inte gör nån direkt nytta när jag kör?

Ganska långt ifrån tråden nu, så jag kommer inte diskutera mer. Som jag skrev tidigare, jag har inte "rätt". Bara resonemang...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Ove
2013-04-26, 16:47
:hmmmm2: Problem detta med färger. Mycke svart är det även om det finns lite gult eller gulgrönt insytt här och var. Rött med gula prickar för att getingspåren inte ska synas vore kanske något, eller kanske ljusblått med nallar. Men det är klart - man måste vara tuff på riktigt för att vara avvikande. :cool:

Mohlin
2013-04-26, 16:48
Var och en gör som de vill, jag anser bara att man ska tänka själv och skaffa sig en uppfattning.


Ja, vilket är precis det jag gör... alltså vill jag ha kläder som gör att jag syns bäst möjligt, på samma vis som jag har reflexer när jag är ute och går i mörkret.

Vi bor vid en vänstersväng på lansväg (eller så blir det några extra km för att komma runt), så där tror jag nog att neonfärger med reflexer kan hjälpa till med att få uppmärksamhet från trafik bakifrån.

Hästarna som rör sig i mörkret har reflexer på benen och ryttarna har västar och ibland lyktor. Tack o lov, det är kolsvart här på vinterna (och höstkvällar). Vi bor på landet utan trafikljus eller asfalterad väg upp til huset.

Jåke
2013-04-26, 18:31
:hmmmm2: Problem detta med färger. Mycke svart är det även om det finns lite gult eller gulgrönt insytt här och var. Rött med gula prickar för att getingspåren inte ska synas vore kanske något, eller kanske ljusblått med nallar. Men det är klart - man måste vara tuff på riktigt för att vara avvikande. :cool:

Mjo, har ju provat både gult och andra färger. Kanske inte ljusblått dock... Tyvärr får man ju även oönskad uppmärksamhet när man ser ut som en blomma :rolleyes:;)

Själv har jag vid vissa tillfällen problem med att jag inte syns alls över hojen... Fast i de lägena spelar det sällan nån roll heller. :rolleyes:

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Jan-Olov
2013-04-26, 19:12
Jag anser som någon annan här att varselväst kan kvitta ( kanske eventuellt i stadstrafik). Mitt bromsljus blinkar väldigt snabbt så det syns bra, men framifrån skulle jag vilja ha ett vitt diodljus ca10W som blinkar kanske lite oregelbundet det tror jag skulle synas väl. Detta tror jag inte att farbror blå skulle gilla.

LowTech
2013-04-26, 20:19
Jag anser som någon annan här att varselväst kan kvitta ( kanske eventuellt i stadstrafik). Mitt bromsljus blinkar väldigt snabbt så det syns bra, men framifrån skulle jag vilja ha ett vitt diodljus ca10W som blinkar kanske lite oregelbundet det tror jag skulle synas väl. Detta tror jag inte att farbror blå skulle gilla.
Rätt tänkt.
När någon hinner upp en mc, bakifrån så är observationstiden längre, (=skillnaden i hastighet) när man möts är observationstiden betydligt kortare (= summan av hastigheterna) varför det är viktigare att göra sig väl synlig framifrån än bakifrån...

Olle Å
2013-04-26, 20:27
Rätt tänkt.
När någon hinner upp en mc, bakifrån så är observationstiden längre, (=skillnaden i hastighet) när man möts är observationstiden betydligt kortare (= summan av hastigheterna) varför det är viktigare att göra sig väl synlig framifrån än bakifrån...

Man kan ju räkna hur som helst för att uppnå ett visst mål. Svara då hur du räknar då en bil kommer bakifrån mot en hoj som står still.:eek::eek::eek:

Molgan
2013-04-26, 23:52
Sitter jag på min gubbiga tenere med varselväst och fiskör ser ingen mig, när jag satt i svart mundering på min svarta hoj och körde lite.. auktoritärt sågs jag. Ställer jag mig upp på teneren och tar plats ser folk mig oavsett vad jag har på mig. Helt subjektivt så tror jag neonfärg mest fungerar som ett lugnande medel på den som bär det, de dagdrömmande bilisterna däremot fortsätter spana efter hot och filtrerar bort allt som inte uppenbart kan krossa dom oavsett färg.

Väse Conny
2013-04-27, 00:02
Hej på er
Jag gör inte vänstersväng ens med min bil, reflexväst tror jag på vid körning på 90+ vägar
detta grundar jag på mina erfarenheter som bilförare då mina erfarenheter som mc förare är begränsade
30 mil har jag hunnit med än så länge

Väse Conny
2013-04-27, 00:06
Jag tar ett till :
Jag har satt DRL lampor under halvljuset med en knapp så dessa går att stänga av vid BP, de tänds på tänning så om jag skulle glömma att ha ljuset på så lyser dessa iallafall

Jan-Olov
2013-04-27, 05:49
Ursäkta, vad är DRL lampor för något.

LowTech
2013-04-27, 07:05
Ursäkta, vad är DRL lampor för något.
En gång i tiden hette det "varselljus" sen fick vi flådiga vita lysdioder att glassa med och vips hette det DRL, Daylight Running Lights....:D

Olle Å
2013-04-27, 08:59
Jag är ju för att använda varselväst även vid färd på mc, men nu har det gått troll i västarnas användning. nu ser man dem överallt, så funderingen blir, varslar man en väst numera eller är den bara en naturlig del av miljön?:confused::confused:

Borken
2013-04-27, 09:52
Ni som bara kör med varselväst hur tänker ni?
Dom här killarna har fattat galoppen, en flagga på ryggen syns mycket bättre....vore nått att nyproducera.

http://supertemporal.files.wordpress.com/2010/11/ran20-hd.jpg

lasrberglund
2013-04-27, 10:05
Ska vi inte sätta en saftblandare på flaggstången? är ju ändå 2013...

TMax500
2013-04-27, 15:35
En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. ..... Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?Färg kan man väl välja som man har lust. Men varselväst har jag svårt för. Det är för fult.:)

Man har inte gummistövlar till brudklänning. Eller clownnäsa till frack. Eller varselväst till en Triumph. ;)

Olle Å
2013-04-27, 18:07
Färg kan man väl välja som man har lust. Men varselväst har jag svårt för. Det är för fult.:)

Man har inte gummistövlar till brudklänning. Eller clownnäsa till frack. Eller varselväst till en Triumph. ;)

Helkorkat svar. Varför inte en varselväst om man har en Triumph? Vill gärna veta.:):):)

engström67
2013-04-27, 18:33
Helkorkat svar. Varför inte en varselväst om man har en Triumph? Vill gärna veta.:):):)

Helt enkelt fult:)

classe8
2013-04-27, 20:22
Spelar ingen roll vilken klädsel man har. På hoj är man ändå alltid osynlig för alla mottrafikanter.

epa23
2013-04-27, 20:26
Enligt min erfarenhet med reflexväst vid övningskörning så hjälper det inte.. Gamla kärringar och gubbar har "tunnelseende" och ser dig inte ändå.. De ser bara rakt fram och skiter i resten..
Enda sättet att synas är att se ut som en MC Polis, då syns man!

Och som T-max säger så är det för jävla fult, inget man tar på sig om har har en snygg hoj som en Trajja eller en HååDee.. :)

Ok, med en Honda eller liknande då är det ändå kört så varför inte?
:hello:

TMax500
2013-04-27, 20:29
Helkorkat svar.....Det var ganska direkt formulerat. Skulle ju kunna tycka illa om den formulering du valde. Men bestämmer mig för att du kanske inte menade något illa.

Mr.Peter
2013-04-27, 20:46
Ok, med en Honda eller liknande då är det ändå kört så varför inte?
:hello:

Roligaste på länge.:)

Olle Å
2013-04-27, 21:25
Enligt min erfarenhet med reflexväst vid övningskörning så hjälper det inte.. Gamla kärringar och gubbar har "tunnelseende" och ser dig inte ändå.. De ser bara rakt fram och skiter i resten..
Enda sättet att synas är att se ut som en MC Polis, då syns man!

Och som T-max säger så är det för jävla fult, inget man tar på sig om har har en snygg hoj som en Trajja eller en HååDee.. :)

Ok, med en Honda eller liknande då är det ändå kört så varför inte?
:hello:

Är det inte så att ni kanske skäms lite och därför vill vara osynliga?:banghead::banghead:
Vi som kör Honda och liknande har inget emot att synas.:):):)

Ove
2013-04-27, 21:25
:p Skönheten, brukar man säga, sitter i betraktarens ögon -då är det väl så att även fulheten sitter där också.

:) Kan verkligen en ful hoj och en gul väst göra att den stilige gubben som sitter på också blir ful eller kan det bli kontrastverkan(?), ju fulare utstyr som inramar ju grannare blir själva kärnan.

Snygg motorcykel - finns det idag? Förr, för bortemot 100 år sen fanns det massor av fint hantverk som man kan beundra än idag men nutidens massproducerade härkar kan jag nog säga att designmässigt har dom inget som motsäger att man ska kunna sitta på dom iförd gul väst.

magnusda
2013-04-27, 22:20
På en MC av nyare modell vill man inte ha Blinkers (Blinka behövs ju inte), backspeglar och absolut inte gul väst! Sen vill man inte ha elmotorcykel heller eftersom det är en säkerhetsrisk att den är så tyst.

Hoppas ni läser mitt inlägg med ironi. Min gamla 80-talare och dess förare är sådana till utseendet att en gul väst knappast kan göra saken värre! :D

räven
2013-04-27, 22:22
:p Skönheten, brukar man säga, sitter i betraktarens ögon -då är det väl så att även fulheten sitter där också.

:) Kan verkligen en ful hoj och en gul väst göra att den stilige gubben som sitter på också blir ful eller kan det bli kontrastverkan(?), ju fulare utstyr som inramar ju grannare blir själva kärnan.

Snygg motorcykel - finns det idag? Förr, för bortemot 100 år sen fanns det massor av fint hantverk som man kan beundra än idag men nutidens massproducerade härkar kan jag nog säga att designmässigt har dom inget som motsäger att man ska kunna sitta på dom iförd gul väst.

Å sol vesir så ser man inte fula gubben

Mc-Bosse
2013-04-28, 14:41
Anledningen till att vi i Sverige bara får ha ett halvljus tänt på hojen även om vi har dubbla strålkastare är för att vi inte på något sätt ska kunna förväxlas med en bil. I dåligt väder med regn och mörker kan ju två mötande halvljus tas för en bil på långt håll. Låter konstigt kanske då ljusen ju sitter tätt på en mc som har två ljus och brett på en bil men så är det efter vad jag snappat upp.

Ang. reflexvästar så tycker jag själv att aha-upplevelsen över dem minskar mer och mer eftersom var och varannan gående, cyklist och hojåkare använder västar. Tillhör de alla en klubb av något slag? :)

TheCrow
2013-04-28, 14:51
Jag kan tycka att det är lite som när man diskuterar våldtäkt. Är det verkligen jag som offer ska anpassa mig hela tiden? Har för övrigt ingen aning om hur jag kommer göra när jag har kortet. Men jag lägger ner rätt stor energi på att hitta kläder som jag tycker ser snyggt ut, och dit räknas inte varselvästen... Så jag är lite kluven.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-04-28, 14:59
Så jag är lite kluven.

/Freddo

Jag är också kluven då jag ju vet att bilister kan missa en stor gul ladugårdsvägg på tvären i form av en 15 meter lång, 3,5 meter hög och 2,5 meter bredd buss. De är ju ouppmärksamheten som är problemet och om en varselväst hjälper i alla lägen ställer jag mig frågande till. Kanske hjälper det i en del fall och då borde man ju ha varselväst, kluven var ordet! :)

Reject
2013-04-28, 15:09
Jag kan tycka att det är lite som när man diskuterar våldtäkt. Är det verkligen jag som offer ska anpassa mig hela tiden? Har för övrigt ingen aning om hur jag kommer göra när jag har kortet. Men jag lägger ner rätt stor energi på att hitta kläder som jag tycker ser snyggt ut, och dit räknas inte varselvästen... Så jag är lite kluven.

/Freddo

Är det bara jag som har missat något, eller har inte de flesta moderna MC-kläder numera inbyggda reflexer? Ibland syns de inte ens, utan de sitter som smala band utmed t.ex. en söm eller liknande.

Jag kör själv ofta med en sådan jacka i svart och fick en kommentar av en jobbkollega en gång; "Man ser i vart när du kommer i den där jackan". Så svart är inte alltid osynlig...

Mc-Bosse
2013-04-28, 15:13
Är det bara jag som har missat något, eller har inte de flesta moderna MC-kläder numera inbyggda reflexer? Ibland syns de inte ens, utan de sitter som smala band utmed t.ex. en söm eller liknande.

Jag kör själv ofta med en sådan jacka i svart och fick en kommentar av en jobbkollega en gång; "Man ser i vart när du kommer i den där jackan". Så svart är inte alltid osynlig...

Det är ju vettigt med insydda reflexer som ser snygga ut. Vad många vänder sig mot är ju själva reflexvästen som gör att man ser ut som en tänd julgran eller något när vi inte kör utan står still. Vi vill ju se ok ut bakom styret! :)

Reject
2013-04-28, 15:22
Det är ju vettigt med insydda reflexer som ser snygga ut. Vad många vänder sig mot är ju själva reflexvästen som gör att man ser ut som en tänd julgran eller något när vi inte kör utan står still. Vi vill ju se ok ut bakom styret! :)

Precis, det är lite det jag menar faktiskt: behövs verkligen en varselväst?

Var och en får väl bestämma hur och när man syns "tillräkligt", annars kan man ju dra argumentet in absurdum; en varselväst är bra, men man syns bättre om man har varselchaps också, neongul hjälm samt neongrön och gul motorcykel, etc etc

Allan K
2013-04-28, 18:32
Om man inte gillar västar och skrikiga färger så finns ju andra grejer.

http://www.motostorm.it/en/details.asp?articolo=1905

;)

TheCrow
2013-04-28, 18:55
Reflexer är inte riktigt samma sak, de förutsätter att man lyser på dem så att ljuset reflekteras. Varselvästen är ju mer till för att synas i övrigt, t ex om man ligger framför en långtradare och närmar sig en korsning där någon vill ut. De ser långtradaren(som de är rädd för) och tänker "jag hinner" och så missar de helt att det ligger en mc 50m framför.

Jag tvivlar inte alls på att en varselväst hjälper, men blir ibland bara så trött på att jag ska behöva ta ansvaret för att andra inte kan köra som folk. Det är ungefär lika när man cyklar ute på vägarna nämligen. Argumentet är ju alltid och som motorcyklist så är man ju biggest looser vid en krock. Men tänk om man skulle försöka använda det argumentet om man diskuterade t ex arbetsolyckor eller t ex våldtäkter.

Så samtidigt som jag fattar att jag loosar vid en olycka så orkar jag inte med att jag åka runt med varselväst och helst saftblandare på huvudet för vara säker på att folk ska uppmärksamma mig.

Men än så länge så övningskör jag ju så för tillfället är det ett icke-problem. Redan på de första 25 milen har jag fått vara med om att en bil svänger ut framför onödigt nära. :(

/Freddo

klaus
2013-04-29, 00:10
jag har faktiskt en vit Rukka jacka som jag kör omkring med,gillar jackan trots att den blir grå av smuts vid första regnväder (försöker tvätta av den med jämna mellanrum)
Bilister bakifrån har jag bara problem med att dom inte kör om utan kör bredvid och glor eller filmar, men det har kanske inget med min klädsel att göra
Dom som har sett mig framifrån brukar klaga på kylarens storlek eller att jag ser ut som ett tåg med mina tre lysen i triangel
och sen har jag gänget som bara vill lyssna på motorljudet,dom vevar ner sidorutan och ger tummen upp
jo,ibland kan man önska sig att vara lite mer osynlig :)
vit eller silverfärgat hjälm kan ju synas men själv föredrar jag motivlackerade vackra saker att titta på

klaus
2013-04-29, 00:26
har förresten även en svartaktig jacka, men den verkar synas bra bakifrån ändå :)

Mc-Bosse
2013-04-29, 00:35
Klaus: Du behöver inget extra för att synas med den hojen du har! :-)

stefan.
2013-04-29, 08:52
Anledningen till att vi i Sverige bara får ha ett halvljus tänt på hojen även om vi har dubbla strålkastare är för att vi inte på något sätt ska kunna förväxlas med en bil. I dåligt väder med regn och mörker kan ju två mötande halvljus tas för en bil på långt håll. Låter konstigt kanske då ljusen ju sitter tätt på en mc som har två ljus och brett på en bil men så är det efter vad jag snappat upp.

Det här har du fel i, vet hojar som har båda tända. Om det var så förr kan jag inte svara på, men inte längre i alla fall.

Mc-Bosse
2013-04-29, 11:56
Det här har du fel i, vet hojar som har båda tända. Om det var så förr kan jag inte svara på, men inte längre i alla fall.

Det var så förr och att en del har båda tända beror ju inte nödvändigtvis på att det är tillåtet. Kanske är reglerna ändrade. Allt ska ju vara harmoniserat med övriga Europa numera...

Mr.Peter
2013-04-29, 14:20
Det var så förr och att en del har båda tända beror ju inte nödvändigtvis på att det är tillåtet. Kanske är reglerna ändrade. Allt ska ju vara harmoniserat med övriga Europa numera...

Flera mc har det som standard idag!Bl.a FJR,går inte ens att stänga av.

Mc-Bosse
2013-04-29, 17:14
Flera mc har det som standard idag!Bl.a FJR,går inte ens att stänga av.

Jag lär mig något nytt varenda dag! :-)

Olle Å
2013-04-29, 17:28
Vill nämna det här igen angående att synas eller inte. En solig sommardag körde min fru i bil efter mig på mc. Jag kom in i skuggan av en granskog och där syntes jag inte alls. Var då klädd i mörka kläder med en likaledes mörk hoj. Vi pratade om det här senare och hon sa att jag liksom bara försvann. Efter det blev det varselväst på.:eek::eek:
Försök att argumentera bort det, ni som tycker att ni skäms för en varselväst.:mad:
Kan i viss mån förstå den som köpt ett nytt mörkt skinnställ för kanske 15000, vill visa upp det utan att ha en väst som skymmer det.:rolleyes:

räven
2013-04-29, 17:52
Bara den lilla möjligheten att jag syns bättre räcker för mig

TheCrow
2013-04-29, 21:15
Bara för att man inte gillar varselväst så betyder ju inte det att man måste köpa mattsvart skinnställ...:banghead:

För övrigt borde lysena synas även i den mörkaste skuggan...

/Freddo

simonwellander
2013-04-29, 21:20
För övrigt borde lysena synas även i den mörkaste skuggan...

Ja precis, det var min första tanke också :confused:

Olle Å
2013-04-29, 21:42
Bara för att man inte gillar varselväst så betyder ju inte det att man måste köpa mattsvart skinnställ...:banghead:

För övrigt borde lysena synas även i den mörkaste skuggan...

/Freddo

Bara för att måla upp ett scenario. Om du kommer in i ett skuggparti med bil och du har kört i motljus av stark sol och det står en hoj stilla på vägen, i din färdriktning,för att göra en klantig vänstersväng, vilka lysen ser du då?????:eek::eek::eek:
Livet i trafiken är nog inte lika enkelt som du vill låta påskina.

TheCrow
2013-04-29, 21:45
Ja, om flesta skulle jag säga. Uppsala vid 8-tiden på Tycho Heden mot Stockholm är ganska precis det du beskriver.

Men om man haft så mycket motljus att man inte ser ett lyse så lär jag heller inte se en varselväst i tid.

/Freddo

DaddyCool
2013-04-30, 08:05
Tanken med varselväst är god men problemet är att människan är ett vanedjur!
Från början hade bara personer som arbetade på/ vid vägen varselväst och alla såg dem!
Idag har en jäkla massa männsikor varselväst till allt möjligt även hundar har jag sett.
Om man nu ser låt oss säga ett dussin varselvästar varje dag när man åker till jobbet och lika många på vägen hem. Då vänjer vi oss med det, och de stackarna som jobbar längs vägen tar vi således ingen hänsyn till.
Så, min åsikt är.
Varselvästar för dem som behöver det för att påkalla uppmärksamhet!
Vi som åker hoj får lära oss att synas på att annat sätt.
Vit tröja över skinnstället och du syns lika bra som med varselväst.

Som några sagt också, den inger falsk säkerhet!
"Jag har varselväst, jag syns" - Synd om er!

Kunde inte hålla mig längre, och för att även koppla till en annan tråd om bullriga mc, percekt sett att höras när man inte syns!

Olle Å
2013-04-30, 08:33
Ja, om flesta skulle jag säga. Uppsala vid 8-tiden på Tycho Heden mot Stockholm är ganska precis det du beskriver.

Men om man haft så mycket motljus att man inte ser ett lyse så lär jag heller inte se en varselväst i tid.

/Freddo

Vilket fordon har ett lyse bakåt, som frågan gällde? Ville bara påpeka skillnaden mellan solljuset och skuggan.
Skall det hela hårddras, så får man inte köra fortare än man kan stanna för något trafikhinder även om man har motljus.:eek::eek:

stefan.
2013-04-30, 08:41
Bara för att måla upp ett scenario. Om du kommer in i ett skuggparti med bil och du har kört i motljus av stark sol och det står en hoj stilla på vägen, i din färdriktning,för att göra en klantig vänstersväng, vilka lysen ser du då?????:eek::eek::eek:
Livet i trafiken är nog inte lika enkelt som du vill låta påskina.

Om du ställer dig och tittar bakifrån på din hoj kommer du upptäcka att det sitter en lampa där. Ha hojen igång så ser du den lättare, för då *lyser* den (förhoppningsvis, om inte lampan är trasig).

Att tro att en varselväst syns så mycket bättre verkar naivt, och som någon skrivit tidigare; falsk trygghet.

räven
2013-04-30, 09:17
1 maj demonstration i Växjö SMCs SE OSS våruppvisning. Brukar vara intresant att se hur mycket varselvästar det blir i år. Det blir alt vanligare att man har någon logga på ryggen av varselvästen. Själv har jag tre olika varselvästar att visa upp. Måste nog leja in klädbytar team.

Olle Å
2013-04-30, 09:41
1 maj demonstration i Växjö SMCs SE OSS våruppvisning. Brukar vara intresant att se hur mycket varselvästar det blir i år. Det blir alt vanligare att man har någon logga på ryggen av varselvästen. Själv har jag tre olika varselvästar att visa upp. Måste nog leja in klädbytar team.

Eller varför inte låta någon som är utan få låna en?:):):)

räven
2013-04-30, 10:05
Eller varför inte låta någon som är utan få låna en?:):):)

Bra , Olle, tänkte inte på de du

Jourtjänst
2013-04-30, 10:28
Anledningen till att vi i Sverige bara får ha ett halvljus tänt på hojen även om vi har dubbla strålkastare är för att vi inte på något sätt ska kunna förväxlas med en bil. I dåligt väder med regn och mörker kan ju två mötande halvljus tas för en bil på långt håll. Låter konstigt kanske då ljusen ju sitter tätt på en mc som har två ljus och brett på en bil men så är det efter vad jag snappat upp.

Ang. reflexvästar så tycker jag själv att aha-upplevelsen över dem minskar mer och mer eftersom var och varannan gående, cyklist och hojåkare använder västar. Tillhör de alla en klubb av något slag? :)

Såvitt jag vet får två halvljus vara tända på MC om avståndet mellan dess centrum inte överstiger 20 centimeter

Kimmo
2013-04-30, 10:40
Såvitt jag vet får två halvljus vara tända på MC om avståndet mellan dess centrum inte överstiger 20 centimeter

Ja det får man ha jag har dubbla halvljus på min R1200CL samt dubbla helljus
som standard.

Chappy
2013-04-30, 17:12
Får väl lov att skaffa mig en så´n där senilväst med 60+ logga, medan det fortfarande är något att stoltsera med.. Med den utveckling vi har på antalet nya mc-körkort lär det snart bara finnas pensionärer på våra hojar.
GPS-----Växjö


senil av lat. åldrad
GPS= Global Positioning System

TheCrow
2013-04-30, 17:29
Vilket fordon har ett lyse bakåt, som frågan gällde? Ville bara påpeka skillnaden mellan solljuset och skuggan.
Skall det hela hårddras, så får man inte köra fortare än man kan stanna för något trafikhinder även om man har motljus.:eek::eek:

Du vet den där röda prylen i plast, vanligtvis, som sitter bak på mc:n och förhoppningsvis också lyser...

/Freddo

Olle Å
2013-05-03, 22:31
Nu har jag monterat ett par LEDljus. Kommer att kalla dem för varselljus. Är egentligen ett par flodljusstrålkastare, men är nog bara ca 5 cm i diameter. Ser väldigt oskyldiga ut.:):):)

mac
2013-05-04, 09:45
Snart blommar rapsen!

(Bilden är inte manipulerad):hello:

Olle Å
2013-05-04, 13:01
Snart blommar rapsen!

(Bilden är inte manipulerad):hello:

Är det vad man kallar kamouflagestyling?:D:D

Ove
2013-05-04, 22:33
(Bilden är inte manipulerad)

Jasså du.... ;)