handdator

Visa fullständig version : Problem med elstart och kick



Thenorrland
2013-04-25, 22:35
Hej, är nu så här att ja har fått nå fel på min mc av märke apollo orion rx 36 250 4-takt en 2010 modell.

Problemet som nu uppstått är att den vill inte starta med hjälp av elstarten den som bara slår till hela tiden men går inte igång och samma är det då du försöker kicka, då är kicken jätteseg och du får samma ljud som du får när man försöker starta med elstarten. innan detta uppkom så körde jag mc:n för att tanka han full och då jag skulle köra därifrån så han jag starta den och sen köra 2 meter innan den dog så försökte med elstarten igen men gav inget utan fortsarre vara död och går inte heller att rulla igång. hört med en som tror det kan vara att "ingreppet till hela startanordningen e sönder" men han ville kolla mer noga på den innan han kan avgöra om det är det som är felet men vad tror ni det kan vara ?

Ljudet som uppkommer vid försök med kick och elstart är som att den knackar lite eller som spinner på elmotorn.

Tacksam för svar :)

Månne
2013-04-25, 23:32
Svaret få dina frågor är troligtvis ganska enkelt.
Ditt batteri är boven i dramat i och med att det inte tål en kort urladdning utan att falla så drastiskt i spänning..
För att testa ett batteri så ska man alltid belasta det en aning för att få ett rättvist värde.
Ett svagt batteri, vilket som helst i praktiken har den spänningen som står angivet på ända tills du försöker använda det.
Om du laddat upp batteriet vid sidan om maskinen och sen sätter tillbaks det och tänder helljuset så kommer du att få ett rättvist mätvärde när du mäter.
Spänningen kommer att sjunka till typ. 11,8-12,3 eller något i den stilen, men som i ditt fall om det då ligger runt kanske 10V är det solklart att det är batteriet som är kass.

För att kolla att laddningen på maskinen fungerar så får du först starta maskinen sen koppla bort batteriet medan den är igång och mäta på kablarna till batteriet.
Det ska bli ca:14,7VDC (likspänning) då laddar den!!!

Generatorn sitter nere i motorn på vänstra sidan bakom motorkåpan med den guldfärgade aluminiumplattan.
Fungerar inte generatorn så kommer maskinen inte att gå av sig själv utan att ett batteri är anslutet, och så fort batteriet är slut eller tas bort stannar maskinen..

Har du fortfarande problem efter detta så finns det en litet lock på vänstra sidan av motorn som du öppnar.(var generatorn sitter)

Där döljer sig en axel och i axeln sitter en liten tapp. Denna tapp kan hoppa ur läge och har den gjort det så får du trycka den i läge in i spåret med en flat skruvmejsel, är den trög så picka lite med en hammares hjälp på skruvmejseln.

Nästa steg är som jag nämnde i ett tidigare inlägg likriktaren.

Thenorrland
2013-04-25, 23:55
okey, men batteriet är nytt och nyladdat, dock kan ju va som du säger ändå eftersom ja inte har någon koll men ska ta en titt på det imorgon och se om ja hittar dom sakerna du beskriver :) för minns inte just nu hur det ser ut och har ingen ork att gå ut nu i mörkret och kolla. problemet är att ja kan ju inte kolla strömmen då jag inte får igång han alls utan endast kan ha igång tändningen då han som sagt varken vill starta med kicken som går jätte segt och ger ifrån sig samma ljud som elstarten som då bland annat låter som att den spinner eller hur ja nu ska förklara det. men som sagt ska ta en titt på det där sen ska jag även lämna den till han ja känner så ska han få gå igenom den då han kan mycket mer än vad jag själv kan om sånt här. :)

jrutgers
2013-04-26, 08:34
1. Går det att rulla hojen med vxl i men indragen koppling?
2. Fungerar all annan elektronik som den skall?

Olle Å
2013-04-26, 09:58
Nu målar vi fan på väggen genom att ställa frågan : funkar det bra att kicka utan problem, även om den inte startar?:eek::eek:

Månne
2013-04-26, 10:27
Eftersom den är trög att kicka utgick jag från att den gick runt, men just att den går trögt får mig att gissa att det är generatortappen som hamnat ur läge.
Vanligt fel på Zongshen som är fabrikatet på denna motorn. (Hondakopia)

jrutgers
2013-04-26, 11:02
Nu målar vi fan på väggen genom att ställa frågan : funkar det bra att kicka utan problem, även om den inte startar?:eek::eek:


Olle! Du ställde väl inte den frågan!?:D

Jag uppfattade informationen om att det går trögt att kicka som onormalt motstånd samt missljud?

Thenorrland
2013-05-02, 22:28
jag och en som ja känner skruvade lös kåpan så svänghjulet kommit fram och då har vi snurrat lite på det och efter det så har man då kunnat kicka som vanligt och den har gått runt, men då du kickat 3 gånger då lägger kicken som av och ligger bara och skrapar mot det andra kugget då man försöker kicka tills man då rör på svänghjulet nått varv då går det som sagt att kicka igen men så tappar den som greppet igen. den gick att rulla igång innan det vart gorm med kicken så nu går den inte äns att rulla igång. men all annan elektronik fungerar som den ska :)

ingen som vet vart jag kan få tag i en sprängskiss till den ? :)

Månne
2013-05-03, 01:39
Ställ din fråga på www.badboy.forum24.se där bör de kunna hjälpa dig bättre eftersom det behandlar samma motorer.
Någon annan kanske har råkat ut för samma sak?