handdator

Visa fullständig version : Er första hoj



Mymlan
2013-04-25, 19:42
Då jag för tillfället står i beråd att köpa min första egna hoj (ska eventuellt iväg på en provkörning nu i helgen), så tänkte jag fråga vad ni hade som första hoj? Första fordonet brukar ju ofta väcka lite nostalgiska känslor. Själv blir jag sådan när jag ser våran gamla Saab som vi hade som familjebil när jag var liten (den finns fortfarande kvar i krokarna och jag kommer ännu ihåg registernumret) :love: Skriv gärna och berätta litegrann om eran första hoj. :)

Ove
2013-04-25, 20:18
Då jag för tillfället står i beråd att köpa min första egna hoj (ska eventuellt iväg på en provkörning nu i helgen), så tänkte jag fråga vad ni hade som första hoj? Första fordonet brukar ju ofta väcka lite nostalgiska känslor. Själv blir jag sådan när jag ser våran gamla Saab som vi hade som familjebil när jag var liten (den finns fortfarande kvar i krokarna och jag kommer ännu ihåg registernumret) :love: Skriv gärna och berätta litegrann om eran första hoj. :)

:cool: Vespa Touring 1963 var den första jag ägde. För liten för mig egentligen så den blev obekväm efter några mil men då var det att sätta sig på bönpallen en stund. Inga pengar till ordentliga kläder så frysa var bara förnamnet när jag låg och pressade i kölvattnet efter någon tradare för att få ut några km/t extra, dessutom var det lä om man låg tillräckligt nära. Fullständigt livsfarligt men det var att välja.... I stan var den rätt suverän att krångla sig fram med om man var medveten om att det där med broms bara var symboliskt.

Jag har henne kvar, står i garaget som nostagipryl. Hon heter Hulda. :cool:

Pronby
2013-04-25, 20:23
Första hojen var det röda/vita härket:

http://imageshack.us/a/img854/3538/img20121012132112.jpg

Kawasaki 650 Tengai. Införskaffades för att ha nånting att övningsköra på, att valet föll på just den var för att den var relativt billig men framförallt för att den stod i grannsocknen. Har kört cirka 200 mil med den och kände att jag ville ha nåt lite roligare, så jag köpte en Suzuki 800 Marauder i lördags.

Tengaien funkade alldeles utmärkt men lämnade mig rätt oberörd. Däremot fick jag aningens förkärlek till Kawa men det kan ha att göra med att farsan också kör Kawa. Tror jag kommer få mycket mer känslor för Maraudern, så här långt är jag nöjd som satan och skulle kunna rekommendera den till alla.

Tengaien behöver jag för övrigt bli av med, så om nån är intresserad dra ett pm eller leta upp annonsen på blocket...

simonwellander
2013-04-25, 20:48
Jag antar att inte moped räknas. :p

I så fall min nuvarande, en Honda NSR 125 -91. Har inget att jämföra med så jag är nöjd. Eller jo föressten, har provkört en CBR125, gillade inte den riktigt, kändes lite klen. Hur som helst har den gått cirka 3200 mil. Inga problem hittills och går lugnt och fint :o

http://i.imgur.com/6TtMaje.jpg

Månne
2013-04-25, 21:20
Min första 125a var en Suzuki GT 125 av årsmodell 1980 och den första tunga var en Suzuki GSX 1100 E som faktiskt lever än men håller på att moderniseras en aning, visade sig faktiskt vara min gamla!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260732-GSX-1100e-refresh/page3

Bild här, den guldbeiga!

http://forumbilder.se/CE0QP/1image.jpg (http://forumbilder.se/CE0QP/1image)

Molgan
2013-04-26, 00:09
Min första hoj var en Yamaha DT125R från tidigt 80-tal med samma färgsättning som min nuvarande hoj. Första tunga hojen var en Suzuki DR800. Saknar den gamla vulgostånkan..

namn
2013-04-26, 01:05
Jag har förtvivlat grävt i mitt album men hittar inte bliderna.
Min första hoj köpte jag när jag var 15 en Honda cb 900 Boldor, morsan blev väl inte så hemskt glad vad jag kan minnas.
Den kom ju liksom aldrig ut i trafik, (kanonskick/orginal allt på hojen men jag fik ju liksom inte köra då)
den såldes med god förtjänst eftersom min mamma tvingade mig...

Min andra hoj blev en hör och häpna, Honda cb 900 Boldor, !!!
I betydligt sämre skick, en arbetskollega tyckte att jag behövde en hoj, han hade lyckligtvis en till salu...till bra pris...
Mattsvart sprayad med döskallar och annat skit.. köpte den osedd , det var ju ändå en "bouldor" men lät den vila hos kompisen då jag inte hade något hojkort. (ville inte riskera något, jag levde redan då på mitt körkort)
Ca en månad senare hämtade jag hem hojen, med ett nytaget körkort i handen, och herre gud vad jag fick reparera, 3 besiktningar senare så var den godkänd att köra, men det skulle ju lackas, och fixas lite, men va faan då var det ju redan höst...så lackning mm fick fixas under vintern.
Påföljande sommar vart jag tvungen att sälja den... (kärringen blev med barn) .... men ångrade mig, så jag kollade upp vem som ägde den... det var samma som den såldes till.. ringde upp grabben, samtalet lät ungefär...
- hej är det du som ägen en cb 900 reg nummer.... som du köpte av mig.
- ja
- vad du gav plus 5´
- Näää
- Plus 10`
- klick tut tut tut

Så jag köpte en gsx 1200es istället... men jag saknar Hondan.
det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess...!

Jan-Olov
2013-04-26, 06:18
Påföljande sommar vart jag tvungen att sälja den... (kärringen blev med barn)

Ni var väll två om det.

Allan K
2013-04-26, 07:01
Min första var en Monark från 1949 :)

rakarör
2013-04-26, 08:15
Husqvarna Guldpilen -58 något ombyggd.

namn
2013-04-26, 08:38
Påföljande sommar vart jag tvungen att sälja den... (kärringen blev med barn)

Ni var väll två om det.

:)
Visst har du rätt i det, (och det var väl kanske rent av jag som var den direkta orsaken) ,
men själva jäsningen fick hon reda ut... jag satt ju bara in bullen i ugnen :D


(och för att förtydliga, med "kärring" så menar jag inget nedlåtande, utan läs det som käresta så förstår ni)
God morgon !

V Saarela
2013-04-26, 08:52
Ja, min sk kääring var väl då tvärtom. Köpte min första "riktiga" hoj när jag fick första barnet.

CB 750 1974(jo, karossen är från 78)
http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse10-1b.jpg

Olle Å
2013-04-26, 09:51
Min första egna hoj, som jag köpte i slutet av 50-talet, var en NV med 250cc DKWmotor 2-T. Ingen större fart i den, men gick bra, bara man höll sig på bättre vägar eftersom den saknade bakfjädring. Det är inte överskattat. Tjejen som ju satt bakpå bönpallen gillade absolut inte potthål i vägen. Modellen hette NV 35

En kul grej inträffade då jag skulle passera genom en flock med kossor som skulle hem till ladugården för att mjölkas. Flocken gick på två led vid vardera vägkanten för det var väl mjukare där. Hade nästan passerat allihop då en kossa plötsligt bytte fil och knuffade till hojen varefter jag for ner i ett mindre dike och hamnade i en syrenhäck. Självkänslan fick sig väl en liten törn då jag såg bonden och hans tant stå och gapskratta åt mig, som låg där i häcken.:):):)

räven
2013-04-26, 10:11
Vår bilhandlare bytte in brukshojar mot Volvo pv 444 på 50 talet. Snart va vi småpojkar där å köpte dessa, oftast lättviktare. Snart hade vi dödat dom å slängde dom på bilhandlarens enorma skrothög. Jag mins en 98 DKW 3 växlad som va väldigt seg, men till slut hamnade på skrothögen även den.

Mats Liifv
2013-04-26, 10:40
http://bnmc.se/Medlemsbilder/M36/HONDA%20CB%20125%20K1%20-71.jpg

En så´n här, minus det höga styret startade jag min tvåhjulskarriär på sommaren 1975. Min var i ett makalöst skick. Var närmast missbrukare av Autosol och vax. Många trodde hojen var helt ny trots att den var en -71. Sålde den vidare till en kille som körde ner den till en rishög på bara ett par månader...

Nina
2013-04-26, 10:45
Sålde den vidare till en kille som körde ner den till en rishög på bara ett par månader...

Ja sånt där är ledsamt, att nån misshandlar skicket på en fin mc på så kort tid.

räven
2013-04-26, 10:50
Vi som dödade gamla klenoder i ungdommen ångrar oss naturligtvis i dag.

swedan
2013-04-26, 10:59
Min första var denna Suzuki LS650
Växte ur den ganska fort p g a att den är liten.
Men rolig och lättkörd var den.

http://www.comshop.se/DSC_0599.gif

Jåke
2013-04-26, 17:20
Första egna hojen (kördes en del på farsans CX500 samt diverse Husqvarnor) var en Kawasaki GPz750R från 1982. Köpte den -89 så den var inte jättegammal då, vilket jag insett på senare år. Det tog ett tag sen innan jag hade en lika "ny" motorcykel som den första. :)

Köpte den på sensommaren och åkte på Europasemester med två polare sommaren efter. Balla killar med moderna 750 så jag fick utstå spe när Kawan protesterade med lite blårök på motorvägsetapperna. Fick min första framhjulspunka med den hojen på Autobahn samma resa och hemfärden gjordes direkt från Ringen och hem till Edsbyn. Enda nattstoppet utanför Hamburg på en mack för att tajma färjan i Puttgarten. Den trippen tog ganska precis ett dygn att göra, men hojen hade ju fått nytt batteri i en Österrikisk by så den klarade det nog bättre än jag ;)

Byttes mot en väldigt grön GPz1100 -81 med insprutning och handportad topp, men det är en annan historia...

Väse Conny
2013-04-27, 00:38
Zundapp 125 cc årsmodell -71 minns att jag sålde denna fina tingest för 800:- spänn
Köpte en sliten Yammha som transportmedel detta var i början på 1980 talet
Nu är det 2013 30 år senare och en liknande hoj är i min ägo som kompenserar för tyngre förare
En Honda Dominator från -93 men den är nästan som min Zundapp från -71 enkel inget tjaffs råstark o rolig

LowTech
2013-04-27, 11:40
Vi som dödade gamla klenoder i ungdommen ångrar oss naturligtvis i dag.
Min 1:a över 50cc var en lättviktare fr -39, som jag ömt sparade. Länge.
Min far tyckte att den var skräp och ställde utan för förrådet. Två dagar senare - stulen..

ro6ert
2013-04-27, 11:47
Raderad

Mymlan
2013-04-27, 18:00
Var idag iväg och provkörde en hoj som intresserat mig länge och jag kan bara säga att det har aldrig känts så här RÄTT! :love: Nu är den reserverad, men eftersom ägaren lovade att första servicen ingår i priset så dröjer det ännu någon vecka innan jag kan köra hem den. Fick dessutom vindruta, toppbox, vältskydd samt fastsättning till sidoväskor på köpet. Ska i veckan dit och fixa med alla papper då frugan i huset (den riktiga ägaren) var på jobb idag. Måste även fixa med lite försäkringar :D

Hondamannen
2013-04-27, 19:42
Vad är det för hoj? Är det den där suzukin som du tidigare har nämnt?

Mymlan
2013-04-27, 20:05
Vad är det för hoj? Är det den där suzukin som du tidigare har nämnt?

Ja. lite högljudd vart den, men det tycker jag att jag kan leva med. Fördelarna vägde tyngre. Smidig att ha att göra med i trafiken tyckte jag. Samt inte speciellt invecklad om man vill lära sig meka lite. Väldigt välhållen var den också. Inte så dyr i drift heller, vilket är bra då jag kommer pendla till jobbet med den :)

magnusda
2013-04-27, 22:32
Min första hoj var en Suzuki GT125 -74
De kördes minst sagt villt och skötsel och omvårdad var satt åt sidan. Men det slutade med en helrenovering. Motorn försökte jag renovera själv, men fick aldrig ihop den. Oves Motor i Olofström fick slutföra detta. Cykeln lackades om och var riktigt fin när den ställdes undan för roligare saker hemma i garaget. Sen sålde farsan den när han tyckte den stod i vägen!

Än idag är den i trafik. Vet inte hur den ser ut dock. Har säkert passerat några nya vilda 16-åringar. Men det hade varit roligt att ha den idag. Funderar ibland på att söka upp ägaren och ge honom ett bud!

Mymlan
2013-04-28, 11:39
Usch! En vecka är alldeles för länge att vänta. Känns som att alla andra redan börjat köra :(

Martin
2013-04-28, 11:44
Här är min första hoj :D

Hade den inte så länge, kommer ihåg att den började vobbla ganska mycket vid hastigheter över 100 :p

Årsmodell 1981, köpt 2001

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=438&pictureid=2831

Håkan46
2013-04-28, 21:08
Min första hoj 1985. En Suzuki GSX 400 E 1982. Pga några konstiga regler så var en med max 400 cc billigare än större ..då.
Helt ok hoj, körde under 3 säsonger sen blev det ett längre uppehåll, privata skäl.
Jag minns mest läderoverallen som jag hade då röd/vit/svart, oj,oj den skulle jag inte sätta på mig idag.
//Håkan

magnusda
2013-04-28, 21:28
Min första hoj 1985. En Suzuki GSX 400 E 1982. Pga några konstiga regler så var en med max 400 cc billigare än större ..då.
Helt ok hoj, körde under 3 säsonger sen blev det ett längre uppehåll, privata skäl.
Jag minns mest läderoverallen som jag hade då röd/vit/svart, oj,oj den skulle jag inte sätta på mig idag.
//Håkan

Är lite av ett fan av dessa äldre hojar. Har idag en GSX 550 E från -83 som gått 4000 mil! En underbart rolig hoj på småvägar men för trög på motorväg om man inte gillar höga varv. De konstiga reglerna har jag också funderat över. Man försäkrade på antal kubik då. Min 550 är på 587 CC. Gällde att hamna på rätt sida om gränserna tror jag! :-)

cumulus
2013-04-28, 21:44
Här är min första hoj :D

Hade den inte så länge, kommer ihåg att den började vobbla ganska mycket vid hastigheter över 100 :p

Årsmodell 1981, köpt 2001

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=438&pictureid=2831

Min första tunga hoj var en exakt likadan som jag beställde av Lelles MC på MC-mässan 1981. Det jag kommer ihåg var att leveransen blev över en månad sen vilket då upplevdes som en större katastrof, att inte få den så fort det blev hojväder. Håller med om att den var förskräcklig på att vobbla när man kom upp i lite fart. Körde den i ca. 2 år

klaus
2013-04-29, 01:14
kör fortfarande min första hoj,köpte den sprillans 2008, och har inga planer på att byta - dock har jag modifierat den något :)

simonwellander
2013-04-29, 19:09
kör fortfarande min första hoj,köpte den sprillans 2008, och har inga planer på att byta - dock har jag modifierat den något :)

Så din första höj är en 5700cc alltså? :p

klaus
2013-04-30, 06:02
japp,det var fabrikens minsting då, väldigt bekväm som nybörjarhoj,ingen koppling och växla behöver man inte förran efter 200km/tim om man nu inte vill, väldigt låg tyngdpunkt och bra balans. Passade mig som handsken, dessutom fanns hur mycket customdelar som helst, så man kunde fixa den så som man vill