handdator

Visa fullständig version : "Tjejkläder" samt tips



Andy89
2013-04-23, 22:53
Hejsan!

Jag är en tjej på snart 24 (endast 7 mån kvar, men vem räknar?) som ÄLSKAR mc. Och målet är ju att ha det taget nästa år, då jag fyller år i November så blir det sådär troligt att jag kör upp då ;)

MEN! Jag behöver tips av Er kunniga ang. kläder, hjälm och övrigt man behöver.

Vilka är bra tåliga märken på kläder? Hjälmar, vad ska man tänka på där? Ryggplattor osv, hur ska de sitta för att skydda som mest? Ni vet ju mer än vad jag kanske kan komma på att fråga. Så ALLA tips uppskattas verkligen. Självklart ingår ju skor i min fråga, ska man ha den storlek på mc-dojor som man har på "vanliga" skor? Eller ska man gå upp/ned i storlek?

1000 frågor, hoppas på svar på någon av dom ;)

/Andy

Twenty2
2013-04-23, 23:30
Se till att ha skydd som är klassade.
Ryggskydd rekomenderar jag ett klass2. Det står emot lite mer, och går ner lite längre i svanken har jag för mig. Ett löst ryggskydd som spänns fast är bättre än ett som sitter i jackan. Det sitter ju där man har satt det, det som sitter i jackan har en tendens att flytta sig lite om man drar i kull eftersom jackan inte sitter helt tight mot ryggen. Har du tendenser till att slarva med ryggplattan så är det bättre att ha en i jackan än inget alls.

Vad det gäller kläder i övrigt är det mycket tycke, smak och plånbok som avgör. Personligen gillar jag märket Held. Sitter bra på mig, och är enligt mitt tycke snygga.

Hjälm gör du bäst i att prova ut ordentligt i en affär. Olika märken sitter lite olika. Så jag rekommenderar dig inte att kolla en storlek och sedan beställa en annan hjälm från en annan tillverkare med samma storlek på nätet bara för att det är billigare.

swischmc
2013-04-23, 23:56
Nästan alla klädtillverkare har kollektioner för kvinnor idag. Tyvärr är utbudet mindre än för killarna. :( Å andra sidan finns oftast fler färgen att välja på. Gillar man rosa finns mycket i tjejstorlekar.

Är du en "liten storlek" har dainese rätt mycket kläder till bra pris. De har även ryggskydd. Drar du större storlekar passar svenska märken som Halvarsson, Lindstrands osv bättre. Riktigt stora storlekar saknas, i stället blir det herrmodeller.

När du väljer ryggskydd ska du vara noga med att resårbandet sitter bra. Ofta är de framtagna för killar med smala höfter. Tjejer med kvinnliga höfter råkar ofta ut för att ryggskyddrt glider upp och sätter sig i midjan. Det kan vara farligt, om skyddet då kommer så högt att hjälmen tar emot. (Man kan bryta nacken vid en klotning eftersom ryggskyddet då "lyfter" hjälmen.) Prova att böja dig fram/sitta på huk när skyddet sitter på plats så märker du om det glider upp

Handskar finns i dam och herr. Främst är det bredden över knogarna som skiljer. Prova dig fram.

Hjälmar finns i alla storlekar och huvudformer. Hjälmskalen finns också i olika storlekar. Könet bestämmer inte huvudstorlek och form så där kan du välja fritt.

Stövlar ska, liksom hjälmar, provas. De ska vara sköna, men bör inte glappa runt vaden. Du vill inte riskera att tappa en stövel om du klotar.

Ta hjälp av personalen, deras jobb är att kunna sitt sortiment och se vad som passar dig. Mycket handlar om plånbok, tycke och smak, samt lite beroende av vad du tänkt använda din hoj till. Touring/pendling: textilställ tex. Bankörning: skinnställ osv.

Lycka till med körkortet!

swedan
2013-04-24, 07:36
Jag har köpt en del kläder på http://www.handelsboden.com
De har en hel del att välja på och kan säkert komma med tips.

Susie
2013-04-26, 12:23
Prova ,prova, ta med någon som kör själv som du kan bolla säkerhet, tycke och smak med.
Kolla begmarknaden på kläder ej skydd dock.
Fundera lite på skillnaderna på olika modeller av skydd mjuka,hårda vad de skyddar och hur de skyddar.
Framför allt ta dig tid och försök att undvika impulsköp.
Frysfaktorn är nåt att ej glömma heller, är du varm o skön när du kör är du antagligen mer avslappnad än om du börjar frysa då man gärna spänner sig och blir okoncentrerad.
Lycka till Andy!

Mohlin
2013-04-26, 12:28
Ni som vet mer, rekommenderar ni hela ställ (overallvarianten) eller tvådelade med jacka + byxor? Det hela är ju aningen enklare att ta på sig, och det finns inga glipor för vind eller sånt som kan komma in vid ev. omkullkörning.

Helt OT - Varför i H---e ska allting till tjejer vara rosa????

Susie
2013-04-26, 12:54
Helt OT - Varför i H---e ska allting till tjejer vara rosa????

Visst är det tröttsamt!!

Jåke
2013-04-26, 12:56
Helt OT - Varför i H---e ska allting till tjejer vara rosa????
Du kanske kollar på fel ställen?

Så länge man kopplar ihop de delade ställen när man kör, så är de mycket smidigare att använda och ger tillräckligt skydd för normalt bruk. Det som är enkelt att använda blir oftast använt också, istf att man kör utan. Då är det mycket bättre helt plötsligt...

Jag kör i princip helställ bara på bana, eller om det är riktigt varmt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Mohlin
2013-04-26, 14:04
Du kanske kollar på fel ställen?

Så länge man kopplar ihop de delade ställen när man kör, så är de mycket smidigare att använda och ger tillräckligt skydd för normalt bruk. Det som är enkelt att använda blir oftast använt också, istf att man kör utan. Då är det mycket bättre helt plötsligt...

Jag kör i princip helställ bara på bana, eller om det är riktigt varmt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Har inte tittat så mycket på MC saker, men även trädgårdskläder och annat ska vara rosa och/eller med blommor...

Det du rekommenderar är alltså jacka + byxor som man låser samman med blixlås?

Nina
2013-04-26, 14:13
Helt OT - Varför i H---e ska allting till tjejer vara rosa????


Visst är det tröttsamt!!

För att inte glömma nämna att tjejer tycks sluta existera efter en viss storlek… I alla fall om man som jag fått lite volanger på gamla dar he he. ;)

Mohlin
2013-04-26, 14:17
För att inte glömma nämna att tjejer tycks sluta existera efter en viss storlek… I alla fall om man som jag fått lite volanger på gamla dar he he. ;)

Eller att man ska ha plats med lite "hylla". :)

Jåke
2013-04-26, 14:51
Det du rekommenderar är alltså jacka + byxor som man låser samman med blixlås?
Ja, det är mycket smidigare när man ska stanna plus att det går att välja olika storlek på plaggen. Går ju även att kombinera t ex skinnbyxor med textiljacka. :thumbup:

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Ove
2013-04-26, 14:56
Helt OT - Varför i H---e ska allting till tjejer vara rosa????

:cool: Helt rätt! Tanter ska ha lila! :) (Ursäkta! kunde bara inte låta bli.. :o)

Mohlin
2013-04-26, 16:54
:cool: Helt rätt! Tanter ska ha lila! :) (Ursäkta! kunde bara inte låta bli.. :o)

Helt klart!! :D

magnusda
2013-04-28, 09:53
Hej
Jag började köra hoj igen efter ett antal års uppehåll. Skulle utrusta både min sambo och mig. Det fanns två hakar.
1. Min sambo är liten. Får ofta köpa kläder på barnavdelning.
2. Utrustning är dyrare än hojen.

Så jag gjorde så här...

Hjälm: Kan kosta hur mycket som helst. Men enligt de tester som finns är de billigare hjälmarna lika säkra. Finns tom kolfiberhjälmar på Biltema som klarar sig väl i tester. Vi köpte 2 likadana hjälmar via Internet för runt en tusenlapp styck. Visst, de är inte lika lätta och tysta som dyrare touringhjälmar och har inte plats för intercom, men det funkar.
Kände att det inte gick att lägga 8000 kr styck för hjälmarna när allt skulle införskaffas. Man kan köpa bättre hjälm senare.

Kläder: Fösta stället blev allväder. Det är mångsidigt. Måttbeställde från Flying Eagle. Bor i Växjö där deras butik finns så det var ju klart enklare. Flying Eagle syr sina egna kläder och min sambo fick till riktigt bra pris, skräddarsydd jacka och byxor.

Skor: Jag köpte Biltemas. Inte bra dock eftersom jag pendlar med hoj. Deras var inte vattentäta. Blöt om fötter är inte skönt. Sambon hittade touringstövlar som passade, även dessa på Flying Eagle. Men oavsett var de köps så tycker jag skydd och att de är vattentäta är viktigare än komfort. MC-stövlar är inga promenadskor. Hellre ett nummer för stor än för litet. Tror jag gav 1500 för hennes stövlar.

Handskar: Lägg ett par hundra extra för kvalitet. De slits hårt och billiga hanskar håller inte.

Hälsningar
Magnus