handdator

Visa fullständig version : CBR 600 f2 startar inte



livewire
2013-04-22, 13:07
Hej!

I vintras köpte jag en cbr 600 - 94 som jag tog hem och ställde i uteförrådet i ca 2 mån, startade fint med choke vid försäljningen och efter dom 2 månaderna den hade stått still.

Skulle nu för någon vecka sen ta en tur och fick rengöra tändstiften men sen gick den bra.

Någon dag senare startar den men går inte på tomgång utan måste hålla gas hela tiden. Stiften ger fortfarande bra gnista.

Nu startar den inte alls. Har provat startgas och då hoppar den igång men dör när gasen är slut.



Vad kan vara fel?

mvh / Mackan

RymdBörje
2013-04-22, 13:23
Utan att ta i så vågar jag nog påstå det inte kommer fram något bränsle.
Går på startgas och dör utan låter som ett klassiskt fall av ingen soppa...men
Följ vägen från tanken till förgasarna och kontrollera att det verkligen kommer fram bränsle till förgasarna.
När du är säker på det så börja med att plocka loss åtminstone ett flottörhus och kolla att det kommer soppa när bensinkran är öppen. Beroende på kanske du får ställa den i PRI eller ngt sånt om den är vacuumstyrd.

Det kan vara så enkelt att flottörnålarna klibbat fast stängda och ibland lossnar de om man ger flottörhuset en lätt-med betoning på lätt- men bestämd smäll med ex. skaftet på en mindre skruvmejsel eller ngt liknande.

Har du loss flottörhusen så löser det sig nog ändå...

Men som sagt följ bränslets väg från tank till in i förgasare och kolla vart det "tar stopp".

livewire
2013-04-22, 13:28
tack ska kolla det!

livewire
2013-04-22, 14:31
problemet löst! tack för hjälpen!

Mc-Bosse
2013-04-23, 02:18
problemet löst! tack för hjälpen!

Och vad var problemet exakt? Alltid kul att veta menar jag...

livewire
2013-05-01, 17:31
Vet inte vad jag gjorde för att få igång den men den startade och gick iaf!

MEN nu var jag ute och körde med tjejen när hojen började gå på 3 cylindrar, hade funkat bra dagen innan och i ca en timme innan det här hände.

Så jag märkte att den började tappa kraft och fick till slut köra in till kanten där den inte ville starta igen så fick leda hem den 4km..


Igår fick jag igång den efter att ha gått igenom ALLT i förgasarna och alla slangar till tanken, även bytt till nytt filter.

Den gick fortfarande bara på 3 cylindrar. Plockade isär förgasarna igen och satte ihop, nu startar den inte men alla förutom en förgasare får soppa. Kan det ta lite tid att få igon systemet efter att det varit tomt?

Allt i förgasaren och alla slangar till den 4e förgasaren är rena och hela men ändå kommer det inget???

Vad kan jag ha missat? vakumslang??

Olle Å
2013-05-01, 19:03
Vet inte vad jag gjorde för att få igång den men den startade och gick iaf!

MEN nu var jag ute och körde med tjejen när hojen började gå på 3 cylindrar, hade funkat bra dagen innan och i ca en timme innan det här hände.

Så jag märkte att den började tappa kraft och fick till slut köra in till kanten där den inte ville starta igen så fick leda hem den 4km..


Igår fick jag igång den efter att ha gått igenom ALLT i förgasarna och alla slangar till tanken, även bytt till nytt filter.

Den gick fortfarande bara på 3 cylindrar. Plockade isär förgasarna igen och satte ihop, nu startar den inte men alla förutom en förgasare får soppa. Kan det ta lite tid att få igon systemet efter att det varit tomt?

Allt i förgasaren och alla slangar till den 4e förgasaren är rena och hela men ändå kommer det inget???

Vad kan jag ha missat? vakumslang??
Kanske så enkelt som en nålventil som kärvar. de blir slitna med tiden eller fått en pålagring och därför kärvar och fastnar i stängt läge.

livewire
2013-05-01, 19:06
Kanske så enkelt som en nålventil som kärvar. de blir slitna med tiden eller fått en pålagring och därför kärvar och fastnar i stängt läge.

Är nålventilen "röret" där flottörnålen går igenom? Allt ser fint ut och det rör på sig bra, ingen skillnad mellan dom andra heller.

Olle Å
2013-05-01, 21:00
Är nålventilen "röret" där flottörnålen går igenom? Allt ser fint ut och det rör på sig bra, ingen skillnad mellan dom andra heller.

Nej. Det är en liten spetsig grej som sitter där soppan kommer in i förgasaren. Den påverkas av flottören. Om du har en dräneringsskruv i botten av förgasaren och öppnar den så skall det komma ut soppa. Har du en bensinkran som är vacuumstyrd, så ställ den i läge pri., då skall soppan rinna igenom om nålventilen öppnar då soppan tagit slut i flottörhuset. Jag hoppas att du har kollat om du har bensin i slangen före förgasaren.
Finns även en annan liten möjlighet och det är att flottören hängt sig i översta läget och då stänger nålventilen.:D:D

livewire
2013-05-01, 21:26
Nej. Det är en liten spetsig grej som sitter där soppan kommer in i förgasaren. Den påverkas av flottören. Om du har en dräneringsskruv i botten av förgasaren och öppnar den så skall det komma ut soppa. Har du en bensinkran som är vacuumstyrd, så ställ den i läge pri., då skall soppan rinna igenom om nålventilen öppnar då soppan tagit slut i flottörhuset. Jag hoppas att du har kollat om du har bensin i slangen före förgasaren.
Finns även en annan liten möjlighet och det är att flottören hängt sig i översta läget och då stänger nålventilen.:D:D

Det finns bensin från tanken till flottörhuset men ändå kommer den inte in :P

Flottören rör sig bra precis som dom andra, nålen är inte sliten eller skitig.

Jag kan drenera alla förgasare förutom den som inte har någon bensin i sig :P

Kranen är vakumstyrd tror jag men har bara on/off/reserv

Allt stämmer men ändå går det inte!?

Mc-Bosse
2013-05-01, 22:22
Kranen är vakumstyrd tror jag men har bara on/off/reserv

Allt stämmer men ändå går det inte!?

Har du förutom bränsleslangen från bränslekranen ännu en slang som går till den ena förgasaren så är den vakuumstyrd. Har du bara bränsleslangen så är det fullt flöde till förgasarna i läge ON och det är flottörerna som reglerar tillförseln till förgasarna.

Ett tips är sån där bränslesystemsrengöring du häller i tanken. Finns på mackarna. Jag hällde i halva innehållet i min tank som innehöll 4 liter bensin. Det stod på flaskan att hela innehållet skulle räcka till upp mot 70 liter. Motorn hackade inte på något vis trots den höga koncentrationen. Nog var det i hög koncentration alltid och riktigt om det hjälpte vet jag inte i mitt fall för jag hade andra problem som jag samtidigt löste på annat sätt. Avlagringar och skit kan släppa om förgasarna får denna "dunderkur".

När du hade förgasarna isär: skruvade du av alla munstyckena och blåste i dem för att ta reda på om något satt i vägen i dem? Det ska vara fritt blås i munstyckena när du sätter dem till munnen och blåser (från båda håll).

Min hoj är en Kawasaki 750 från -81 med fyra förgasare.

livewire
2013-05-02, 12:46
Har du förutom bränsleslangen från bränslekranen ännu en slang som går till den ena förgasaren så är den vakuumstyrd. Har du bara bränsleslangen så är det fullt flöde till förgasarna i läge ON och det är flottörerna som reglerar tillförseln till förgasarna.

Ett tips är sån där bränslesystemsrengöring du häller i tanken. Finns på mackarna. Jag hällde i halva innehållet i min tank som innehöll 4 liter bensin. Det stod på flaskan att hela innehållet skulle räcka till upp mot 70 liter. Motorn hackade inte på något vis trots den höga koncentrationen. Nog var det i hög koncentration alltid och riktigt om det hjälpte vet jag inte i mitt fall för jag hade andra problem som jag samtidigt löste på annat sätt. Avlagringar och skit kan släppa om förgasarna får denna "dunderkur".

När du hade förgasarna isär: skruvade du av alla munstyckena och blåste i dem för att ta reda på om något satt i vägen i dem? Det ska vara fritt blås i munstyckena när du sätter dem till munnen och blåser (från båda håll).

Min hoj är en Kawasaki 750 från -81 med fyra förgasare.

Har blåst allt i hela förgasaren och alla får soppa förutom en, den gav jag då en extra check på och kollade även alla bensinslangar till den. Flottörnålen och resten kan röra dig fritt och fastnar inte så det känns som att bensindelen är löst, kan det vara någon vakumslang till förgasaren som kan vara täppt??

Ove
2013-05-02, 15:59
Flottörnålen och resten kan röra dig fritt och fastnar inte så det känns som att bensindelen är löst, kan det vara någon vakumslang till förgasaren som kan vara täppt??

Du har någon lort efter kranen och före flottörnålen som täpper till. Min gissning är att det är där flottörnålen träffar ett munstycke/säte. Blir att lyfta det locket och skruva loss och skruva ur sätet - blåsa + spola igenom en skvätt soppa ur slangen. Tror nog det sitter en liten retlig flaga gömd där nånstans.

livewire
2013-05-02, 16:26
Du har någon lort efter kranen och före flottörnålen som täpper till. Min gissning är att det är där flottörnålen träffar ett munstycke/säte. Blir att lyfta det locket och skruva loss och skruva ur sätet - blåsa + spola igenom en skvätt soppa ur slangen. Tror nog det sitter en liten retlig flaga gömd där nånstans.

Jag ska kolla igen, vi får se vad som händer:)

livewire
2013-05-04, 20:09
Har fått igång den cylindern som inte funka genom att tvinga in soppa i lite högre tryck och ha dräneringsventilen öppen, skruvade in skruven när koppen va full och nu går den cylindern bra men nu har dom två till vänster slutat funka, en av dom är kopplad till tanken så utan den kommer ingen soppa till resten av förgasarna.

Ska gå igenom dom imorn och se vad det kan vara men problemet nu är att soppan i förgasarna inte når cylindrarna, så det enda ja kan komma att tänka på är munstycken.

Ove
2013-05-04, 22:54
:confused: Måste vara skit i tanken när problemet kommer än här - än där? Häng på ett löst filter och se vad som hamnar i det. Finns att köpa för en billig peng var som helst.

livewire
2013-05-04, 23:29
Har bytt filtret innan jag började pyssla med förgasarna och har rengjort dom 3 gånger nu men det enda som kan finnas är att det är skit i något munstyck för soppan finns i koppen.

V Saarela
2013-05-05, 06:18
Vilken soppa(not det vitsiga....soppa:) Oj, kanske lite för tidigt för vitsar)

Är det verkligen soppaproblem du har? Inte ovanligt att tändhattarna strular just på äldre CBR. Kommer o går

Nu blir jag ju lite förvirrad av all fel som uppkommer, men hursom helst, du är ju nu proffs på att plocka isär knasarna, så börja om där.

- munstycken rengörjs ju med tryckluft och ultraljudstvätt. När man misstänker ärjning, nåt hårdare skit så kan man ju köra oldschool, dvs försiktigt försiktigt rensa med nåt som är mjukare än munstycket, tex en tråd från en elkabel. Blås med tryckluft efteråt
- montera kopparna. blås(med munnen) in i bensinslangen och testa med fingret att allt funkar där. Koppen neråt och petar med fingret upponer på koppen och du ser att den då stänger o öppnar som den ska.(hitta med fingrarna hur du "låser" dom andra medan du testar en kopp/munstycke i taget)
- Luft/bränsle skruven innehåller en microliten bricka och en lika liten o-ring. Dom brukar inte följa med när man skruvar ur munstycket, Du har väl tänkt på att dom finns där och att du inte blåst bort dom i samband med rengöringen?
- Vet inte hur mycket nämnda skruv ska vara utskruvad på just CBR, men en bra start är väl 2 varv typ

livewire
2013-05-05, 10:52
Vilken soppa(not det vitsiga....soppa:) Oj, kanske lite för tidigt för vitsar)

Är det verkligen soppaproblem du har? Inte ovanligt att tändhattarna strular just på äldre CBR. Kommer o går

Nu blir jag ju lite förvirrad av all fel som uppkommer, men hursom helst, du är ju nu proffs på att plocka isär knasarna, så börja om där.

- munstycken rengörjs ju med tryckluft och ultraljudstvätt. När man misstänker ärjning, nåt hårdare skit så kan man ju köra oldschool, dvs försiktigt försiktigt rensa med nåt som är mjukare än munstycket, tex en tråd från en elkabel. Blås med tryckluft efteråt
- montera kopparna. blås(med munnen) in i bensinslangen och testa med fingret att allt funkar där. Koppen neråt och petar med fingret upponer på koppen och du ser att den då stänger o öppnar som den ska.(hitta med fingrarna hur du "låser" dom andra medan du testar en kopp/munstycke i taget)
- Luft/bränsle skruven innehåller en microliten bricka och en lika liten o-ring. Dom brukar inte följa med när man skruvar ur munstycket, Du har väl tänkt på att dom finns där och att du inte blåst bort dom i samband med rengöringen?
- Vet inte hur mycket nämnda skruv ska vara utskruvad på just CBR, men en bra start är väl 2 varv typ

Haha jo man kan ha lite kul iaf!

Det är så konstigt för från början gick inte cylindern längst åt höger men dom andra gick bra.

Nu har jag bara bytt till en lite längre soppaslang för det kändes som att den var torr och gammal, nu när jag satt tillbaka tanken så funkar bara dom två cylindrarna till höger men inte dom andra!

Alla förgasare har soppa i koppen, alla tändstift ger gnista och går på startgas så det finns bara att det är skit i munstyckena haha

Olle Å
2013-05-05, 12:46
Haha jo man kan ha lite kul iaf!

Det är så konstigt för från början gick inte cylindern längst åt höger men dom andra gick bra.

Nu har jag bara bytt till en lite längre soppaslang för det kändes som att den var torr och gammal, nu när jag satt tillbaka tanken så funkar bara dom två cylindrarna till höger men inte dom andra!

Alla förgasare har soppa i koppen, alla tändstift ger gnista och går på startgas så det finns bara att det är skit i munstyckena haha

Vad är det för tändkablar? Fanns förut kablar som hade ett innehåll av kolpulver. De gav visserligen en bättre gnista, men kunde ofta drabbas av avbrott. Hade en bil med sådana kablar. Tog man loss kablarna, så kunde det bli avbrott i en annan. Den höll på att göra mig galen. Problemen försvann då jag bytte till vanliga kopparkablar.:banghead::banghead:

V Saarela
2013-05-06, 12:33
Vad jag nu menade lite var att.....gör om, gör rätt....eller nåt sånt. Du har öppnat gasarna redan tre gånger(?) och det hjälper inte, så du måste då hitta på nåt annat, dvs att man: rensar munstyckena ordentligt, kollar att munstycken för flotören funkar som dom ska, flotören funkar som den ska samt inte minst, kollar att alla delar finns(typ packningarna) och att den är rätt inställd.

Allt detta ger man tid i lugn och ro och med noggrannhet. När man gjort det så vet man att allt är rätt och man kan då lämna det och börja koncentrera sig på ev andra defekter.
En förgasare i en 90-tals hoj är ganska enkel i konstruktionen, så fel är svårt att göra.

När jag köpte min gamla CBR så trodde jag att det garanterat var skit i förgasarna(kollade inte ordentligt då eftersom jag antog det)
Stiften fick gnista osv. Visade sig att det var tändhattarna som var sladdriga, eller trådarna som håller i stiftet. Ibland gick den ordentligt och ibland inte.

Tyvärr kostade en komplett tändhatt 500 spänn, men jag gjorde en egen patent(biltema och järntråd) på den....och den funkar idag perfa.
Så, kolla att stiften sitter verkligen ordentligt fast i tändhatten.

Det med stiften vara bara en tanke..........

livewire
2013-05-06, 21:38
Tändstiften har alltid fungerat så länge dom inte blivit blöta så problemet har hela tiden varit förgasarna.

Jag vet inte vad jag gjort eller vad som hänt men nu kollade jag alla tändstift efter att ha försökt starta och kanske vridit lite onödigt mycket på rullen, alla tändstift är blöta så nu har jag iaf soppa in till cylindrarna!

Den är svårstartad och bakskjuter så det känns som att problemet helt enkelt är att jag vridit för mycket på rullen för att försöka få den att starta och då fått in för mycket soppa.

Har tagit ur tändstiften och torkar av dom, kommer låta hojen stå tills imorn för att torka ut eller liknande och även ladda batteriet på nytt. Får se vad som händer imorn!

V Saarela
2013-05-07, 06:34
Måste tyvärr säga att jag blir förvirrad av dina beskrivningar :) Kanske det bara är jag som har liten hjärna och fattar inte?
Ena stunden får den ingen soppa, andra stunden så får den ingen soppa, men går på startgas, nästa så är stiften blöta så den får soppa och gnista. Kanske du sen gjirt nåt däremellan som du sen inte berättar :)

Om en hoj är i skick och den startar med startgas så gör den det, dvs den kommer att sen gå.

Nåja, lycka till....I´m lost in this djungle :)

Borken
2013-05-07, 07:27
Spänningen kanske är för låg till tändmodulen för att eländet skall funka som det ska, jag hade kollat med multimetern.

livewire
2013-05-07, 19:06
Måste tyvärr säga att jag blir förvirrad av dina beskrivningar :) Kanske det bara är jag som har liten hjärna och fattar inte?
Ena stunden får den ingen soppa, andra stunden så får den ingen soppa, men går på startgas, nästa så är stiften blöta så den får soppa och gnista. Kanske du sen gjirt nåt däremellan som du sen inte berättar :)

Om en hoj är i skick och den startar med startgas så gör den det, dvs den kommer att sen gå.

Nåja, lycka till....I´m lost in this djungle :)

Jag är lika förvirrad som du haha!

Tror jag fått ihop förgasarna nu för det finns soppa på tändstiften, men hojen verkar ha svårt att tända men det finns en svag gnista.

kanske värt att prova med nya tändstift?

Mc-Bosse
2013-05-08, 14:09
Skiftar fungerande cylindrar så där slumpvis så är det ju märkligt. Kör du pri innan varje startförsök och står hojen på centralstödet? Min Kawasaki från 1981 är knepig och det tog några dagar från det jag köpte den innan jag kom underfund med konstigheterna.

Förklarar nedan, kanske att du får något tips.

Står den på sidostödet i några dagar och jag slår på full choke och bara startar så tar det tid innan motorn startar och sen går den endast på de två vänstra cylindrarna i flera minuter och jag måste gasa för att behålla tomgång.

Lösningen är att jag först reser hojen och slår på pri i 30 sek så även de högra två förgasarna fylls med bensin. Drar full choke och motorn startar på alla cylindrar direkt utan några problem.

On/Off/Res innebär efter vad jag förstått att ditt Onläge är Pri och det är flottörerna som reglerar tillförseln.

Har du haft isär förgasarna så tar det säkert 30 sek - 1 min innan förgasarna är fyllda sedan du vridit till On och du kan prova starta, glöm inte chocken om motorn är kall.

Kanske onödigt inlägg men du verkar ha kört fast och det bara suger ju.

livewire
2013-05-08, 15:49
Skiftar fungerande cylindrar så där slumpvis så är det ju märkligt. Kör du pri innan varje startförsök och står hojen på centralstödet? Min Kawasaki från 1981 är knepig och det tog några dagar från det jag köpte den innan jag kom underfund med konstigheterna.

Förklarar nedan, kanske att du får något tips.

Står den på sidostödet i några dagar och jag slår på full choke och bara startar så tar det tid innan motorn startar och sen går den endast på de två vänstra cylindrarna i flera minuter och jag måste gasa för att behålla tomgång.

Lösningen är att jag först reser hojen och slår på pri i 30 sek så även de högra två förgasarna fylls med bensin. Drar full choke och motorn startar på alla cylindrar direkt utan några problem.

On/Off/Res innebär efter vad jag förstått att ditt Onläge är Pri och det är flottörerna som reglerar tillförseln.

Har du haft isär förgasarna så tar det säkert 30 sek - 1 min innan förgasarna är fyllda sedan du vridit till On och du kan prova starta, glöm inte chocken om motorn är kall.

Kanske onödigt inlägg men du verkar ha kört fast och det bara suger ju.

De är mer att den inte tänder, jag kan starta den så den går på dom två högra cylindrarna men dom andra går inte. Tar jag ur tändstiften på dom cylindrar som inte gick så finns det bensin på dom.

Det finns gnista men den är inte jättestark, har bytt runt tändstiften utan framgång

V Saarela
2013-05-08, 17:16
Eftersom du nu lokaliserat vilka cyllar inte tänder så, finns det möjlighet(längden) att flytta tändhattar med hela kabeln mellan varann, åtminstone en.

Funderar också lite på att det inte hänt nåt med ventilerna. Fast, den borde ju då gå ändå....

V Saarela
2013-05-08, 19:13
Kollade på min tändspolarna om dom kan också provas att skifta(2 st), men det verkar dock att dom yttersta tändhattarna går till en och dom mittersta till en........

livewire
2013-05-09, 09:06
Kollade på min tändspolarna om dom kan också provas att skifta(2 st), men det verkar dock att dom yttersta tändhattarna går till en och dom mittersta till en........

Ja satte ihop allt som det ska nu och sist jag inte hade alla cyl fungerande så pumpade ja in lite soppa via tank slangen och då fick jag fart på dom.

Testade samma sak nu när ja satt ihop allt och då gick alla cyl men den 4e längst åt höger är inte lika varm som resten och hojen låter lite ojämn som om den gick på 3 cyl.

Jag fyllde på soppa så att det fanns upp till filtret och det verkar som att när det är slut så vill det inte komma mer bensin så därför dör den efter några minuter

Ove
2013-05-09, 11:59
Jag fyllde på soppa så att det fanns upp till filtret och det verkar som att när det är slut så vill det inte komma mer bensin så därför dör den efter några minuter

Har du tittat på det där filtret som brukar sitta upp i tanken som en "förlängning" på kranen?

För övrigt verkar det som det vore något med tändningen. Har du bytt kablarna?

Mc-Bosse
2013-05-09, 16:27
Det är inte så att det då är bränslekranen som fallerar och helt plötsligt slutar leverera? Det kan ju förklara varför cylindrarna går lite hipp som happ beroende på vilken förgasare som först får slut på bränslet. Bränslet går ju in på ett ställe vid en förgasare och sen går det vidare via kanaler till de övriga förgasarna.

livewire
2013-05-10, 13:19
Nu funkar allt förhoppningsvis igen! Vet inte vad det va som va felet men tydligen är det löst nu iaf, tack för hjälpen!

livewire
2013-05-10, 18:24
Nej nu går den på 2 cyl igen efter en hel dags körning

Ove
2013-05-10, 18:38
:adore: Beundrar ditt tålamod, själv hade jag tömt den på alla vätskor och använt den som bojsten vid det här laget. :bawling:

livewire
2013-05-10, 18:54
:adore: Beundrar ditt tålamod, själv hade jag tömt den på alla vätskor och använt den som bojsten vid det här laget. :bawling:

det finns numera en buckla i tanken stor som en näve, den fanns inte där när ja köpte hojen haha...


börjar tröttna och litar inte alls på den, nu fick jag rulla hem den 2km igen och de är roligare att köra hojen.

livewire
2013-05-10, 18:56
det är nu dom två högra cyl som inte går

innan den gick bra så tog ja isär förgasarna utan att hitta något fel, kollade tändstiften och slog i lite k sprit.

V Saarela
2013-05-11, 12:31
Undrar om ditt strul smittar? (Fast, mitt var nog lindrigare)

Fick i jädrans inte igång den. Stiften torra("normalblöta") så det kan ju bara betyda en sak, soppa....hade glömt att jag slangat ut all bensin till en annan.

I med soppa och bensin. Icke nu heller.

Nåja, det löste sig efter ett par timmars funderingar.

VEM FAN HAR VARIT O PETAT I DÖDARKNAPPEN?!? :rolleyes: :)

livewire
2013-05-11, 20:36
Haha man vet aldrig om de smittar!

Nu går hojen efter att ja tömt hela tanken och fyllt på med ny soppa med lite k sprit.

Kan de ha varit vatten som fått hojen att stanna helt plötsligt??

Frågan är bara om den kommer stanna ute på vägen helt plötsligt igen?

Mc-Bosse
2013-05-12, 00:35
VEM FAN HAR VARIT O PETAT I DÖDARKNAPPEN?!? :rolleyes: :)

Den satans knappen som man aldrig använder! :) T o m EU-mopeder har en sådan...

Olle Å
2013-05-12, 08:26
Den satans knappen som man aldrig använder! :) T o m EU-mopeder har en sådan...

Var på semester i Norge då hojen en morgon inte startade. Eftersom jag hade handtagsmuffar på den så såg jag inte att dödaren var i dödläge. Jag använder aldrig den knappen. Efter att kollat tändstiften, så kom blixten.................:):)