handdator

Visa fullständig version : Ihopfällbara däck?



Hondamannen
2013-04-21, 22:49
Hej!

Jag fick av en slump veta att det ihopfällbara däck till cyklar! Vet ni om det finns ihopfällbara däck till hojar? Det vore guld för de som åker långa sträckor.

Mvh

Hondamannen

Månne
2013-04-22, 00:32
Jag hänger en hel del på www.advrider.com och på www.horizonsunlimited.com men jag har aldrig hört talas om det.
Samtidigt vill jag tro att det är svårt att göra ett vettigt MC däck i en vettig vikbar konstruktion.

Grusbusen
2013-04-22, 00:50
Som cyklist kan jag bekräfta att det finns vikbara däck till cykel. Skillnaden är att kanttråden är i kevlar eller annat syntetmaterial istället för stål. Då får man ett lättare däck som även kan rullas ihop.

På en cykel gör en minskning av den roterande vikten en märkbar skillnad men på MC känns det mindre viktigt.

Månne
2013-04-22, 02:52
Jo till trampcykel har det funnits i över 10 år men att hitta en vettig konstruktion till MC var det jag syftade på att det inte låter sig göras då det dels är mer gummi samt en helt annan konstruktion än de för trampcyklar.
Tubdäck till racercyklar är den ursprungliga konstruktionen som sedan har utvecklats vidare inom cykelsporten var bl a regler i triathlon kräver att man lagar punkor utan yttre assistans.

Jåke
2013-04-22, 07:22
Nej, det finns inte.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Jåke
2013-04-22, 07:28
På en cykel gör en minskning av den roterande vikten en märkbar skillnad men på MC känns det mindre viktigt.
Lite OT, men det gör ganska stor skillnad på MC också.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

räven
2013-04-22, 09:59
Punka på mc resan är trist. Hålet bör vara av rätt, om man ska kunna laga det med på marknaden lagningsgrejor. Så ett resärvhjul vore nog inte så dumt.

Olle Å
2013-04-22, 16:29
Punka på mc resan är trist. Hålet bör vara av rätt, om man ska kunna laga det med på marknaden lagningsgrejor. Så ett resärvhjul vore nog inte så dumt.

Kan faktiskt vara bra att ha en slang i reserv. Även för de som har slanglösa däck.:):)

Hondamannen
2013-04-22, 18:32
Jag har haft punka pa en av mina mindre mcresor men tack vare e plugin kit lyckades jag rädda situationen.

Olle Å
2013-04-23, 08:15
Punka på mc resan är trist. Hålet bör vara av rätt, om man ska kunna laga det med på marknaden lagningsgrejor. Så ett resärvhjul vore nog inte så dumt.

För de som ger sig ut på eländiga vägar är nog ett reservdäck nödvändigt. Tokigt nog har de flesta hojar olika dimensioner på däcken.:mad: