handdator

Visa fullständig version : Vi som finns på Facebook



Mc-Bosse
2013-04-21, 18:47
Hej!

Jag finns på Facebook där jag skriver allmänt ointelligenta inlägg och dessutom delar med mig av vad som händer i mitt liv. :) Det blir mycket bussrelaterat då jag ju kört sådana i snart 30 år. Ansök om att bli vän för att se hela min profil.

https://www.facebook.com/Bo.ko.hela.dagen

jtr
2013-04-21, 19:29
:confused: Vad är facebook???? :D

Ove
2013-04-21, 22:25
:confused: Vad är facebook???? :D

:mad: En riktig skit faktiskt. Var med ett tag men jösses va folk det dök upp som jag skulle vara vän med. Men hur ska jag kunna vara vän med någon jag aldrig ens hört talas om? Gick snabbt ur och då var det en massa människor som blev sura! :rolleyes:

Mc-Bosse
2013-04-21, 23:03
Facebook blir vad man gör det till. Det finns hur mycket som helst man kan göra för att få det på ett bra sätt.

simonwellander
2013-04-21, 23:06
Jag håller med om att Facebook blir vad man gör det till.. Skulle klara mig utan dock.

jtr
2013-04-22, 12:14
Varför måste man berätta till "alla vänner"(*) när och vad ska jag åka; vad skall jag handla till kvällsmaten; vad skall jag göra under dagen; om jag var på toa just nu och mycket mycket mer.

(* oftast flera hundra)

P.S. Håller med Ove till 100% - Jag gick också med och fick massvis med "vänner och vänner till vänner och vänner till dem andra vänner" och jag har inte fattat varför.

1) gamla hundar.....
2) något har blivit fel med folk

LowTech
2013-04-22, 12:35
:confused: Vad är facebook???? :D
+1...

Olle Å
2013-04-22, 17:35
Varför måste man berätta till "alla vänner"(*) när och vad ska jag åka; vad skall jag handla till kvällsmaten; vad skall jag göra under dagen; om jag var på toa just nu och mycket mycket mer.

(* oftast flera hundra)

P.S. Håller med Ove till 100% - Jag gick också med och fick massvis med "vänner och vänner till vänner och vänner till dem andra vänner" och jag har inte fattat varför.

1) gamla hundar.....
2) något har blivit fel med folk

Gillar inte uttrycket " vänner " i det här sammanhanget. Som sagt Facebook klarar man sig bra utan.
Utom en del virrpannor förstås.:eek::eek::eek:

Bighoj
2013-04-22, 18:08
Facebook blir vad man gör det till. Det finns hur mycket som helst man kan göra för att få det på ett bra sätt.
Håller med,det är ju valfritt vad man skriver.Jag tycker man ska se skillnad på vänner och facebookvänner och inte göra så stor grej av det.Sen har man förstås "riktiga"vänner också på facebook.Man behöver ju heller inte bekräfta en vänförfrågan om man absolut inte vill.
Man kan ju dela allmänna åsikter,musik,video mm.mm.

Fores
2013-04-22, 18:38
Jag tycker fejan är bra, håller kontakt med släkten i norge :) men jag har bara släkt och irl personer som vänner dock...

Nina
2013-04-22, 20:33
Vad ska man ha ett forum till då? Där är ju låtsasvänner också som man tjötar med. ;)

Ove
2013-04-22, 20:46
Vad ska man ha ett forum till då? Där är ju låtsasvänner också som man tjötar med. ;)

:cool: Nädu Nina. Vänner vill jag nog känna lite bättre än bara i skrift. Men kamrater kan vi vara.. ;)

Nina
2013-04-22, 21:03
:cool: Nädu Nina. Vänner vill jag nog känna lite bättre än bara i skrift. Men kamrater kan vi vara.. ;)

Så lite så, måste ju få skoja lite hi hi. :shakehands:

Mc-Bosse
2013-04-23, 01:51
Det verkar som en del inte satt sig in i Facebooks sätt att fungera (vilket är helt ok). Hela Facebook drivs ju runt av att folk klickar på annonser och ju fler som ser annonserna och ju fler offentliga inlägg som skrives och delas med andra ju fler blir det som ser fler sidor och de små annonserna som i princip finns på alla sidor. Även i nyhetsflödet förekommer annonser. Olika spel finns också där det finns möjlighet att köpa sig vidare och där tjänas det enorma summor!

När man skapar ett konto på Facebook så är standardinställningarna mycket så som Facebook vill ha dem på grund av det jag skrev ovan. Så mycket spridning det bara går vill Facebook ha. Men om man sätter sig in i hela upplägget så inser man att alla behöver inte se allt och man kan begränsa vad andra ser av ens inlägg med olika filter och listor man kan göra. Applikationer såsom spel kan permanent blockeras så man aldrig ser dem, inte ens att andra spelar dem.

Ens egen profilsida går att anpassa till vad man själv vill att andra vänner ska se och vad de som inte är ens vänner ska se. Själv har jag mest kollegor som vänner och jag tycker det är kul att läsa vad folk sysslar med och deras tankar. Ingen är tvingad att skriva någonting överhuvudtaget och en del vänner skriver ingenting alls utan bara läser och det är ju upp till var och en vad man vill göra på Facebook.

Själv bjuder jag rätt mycket på mig själv och det verkar vara uppskattat.

Som sagt: de gäller att sätta sig in i hur det fungerar och anpassa sina egna inställningar så som man vill. Gör man inte det kan Facebook helt enkelt "vara för mycket" enligt min åsikt.

rakarör
2013-04-23, 08:42
Det verkar som en del inte satt sig in i Facebooks sätt att fungera
/klipp/
Ens egen profilsida går att anpassa till vad man själv vill att andra vänner ska se och vad de som inte är ens vänner ska se.
/klipp/
de gäller att sätta sig in i hur det fungerar och anpassa sina egna inställningar så som man vill. Gör man inte det kan Facebook helt enkelt "vara för mycket" enligt min åsikt.
Precis, man väljer själv om man vill vara "vän" med kreti & pleti, man behöver heller inte acceptera vänförfrågningar från bekantas bekanta som man är ointresserad av.
Det satt långt inne men till slut insåg jag fördelarna med facebook och gick med, trots att jag är en tjurskallig gammal surgubbe, men jag har mkt restriktiva inställningar.;)

Jourtjänst
2013-04-23, 12:39
Ansök om att bli vän för att se hela min profil.

https://www.facebook.com/Bo.ko.hela.dagen

Nu har jag skickat vänförfrågan till dig - gamla busschaufförer emellan :D

Jag har dock bara kört buss i sju år och det var 25 år sedan. Är dock mycket stolt över det och över mitt busskort!

Jourtjänst
2013-04-23, 14:08
Varför måste man berätta till "alla vänner"(*) när och vad ska jag åka; vad skall jag handla till kvällsmaten; vad skall jag göra under dagen; om jag var på toa just nu och mycket mycket mer.

Det finns inga måsten, och det går att låta bli att bekräfta vänförfrågningar om du inte känner dem som frågar.

Jag var negativ tills en ung person på jobbet tyckte att vi skulle vara med. Så jag började kolla och tycker nu att det är riktigt kul. Har dock bara vänner jag känner personligen på ett eller annat sätt. MC-Bosse känner jag lite härifrån och bara i elektronisk form men kanske kör vi tillsammans någon dag och lär känna varandra irl också.

Pronby
2013-04-25, 18:12
Det som jag tycker är absolut sämst med Fejsbok (bortsett från allt skräp som flyter runt där) är att man inte lär känna några nya människor, det är liksom till för dom man redan känner. På ett klassiskt forum (som här) lär man ju känna nya människor.

Jag var emot Ansiktsboken som satan i början men kastade till slut i handduken och skaffade det för att hålla kontakten med allt folk jag lärt känna genom paintballen och nu är man relativt fast.

För att hålla mig någorlunda till topic så är det fritt fram att bli kompis med mig där om man vill, heter samma som här, fast med Martin framför. Kan dock förvarna om att jag postar rätt mycket skräp själv. ;)

Mc-Bosse
2013-04-26, 03:38
Någon här med namnet Ketola som ansökt om att bli vän med mig på fb?

Mc-Bosse
2013-04-26, 03:40
För att hålla mig någorlunda till topic så är det fritt fram att bli kompis med mig där om man vill, heter samma som här, fast med Martin framför. Kan dock förvarna om att jag postar rätt mycket skräp själv. ;)

Skräp publicerar jag också, vi får se vem som vinner! :)

Pronby
2013-04-26, 09:00
Skräp publicerar jag också, vi får se vem som vinner! :)

CHALLENGE ACCEPTED! :D

Allaandranamnvarupptagna
2013-04-26, 09:02
Tänk på ni som inte är med, det går ej att ta bort sig sen, bara inaktivera, dvs ni ligger lagrade i all oändlighet!

Jourtjänst
2013-04-26, 14:30
Tänk på ni som inte är med, det går ej att ta bort sig sen, bara inaktivera, dvs ni ligger lagrade i all oändlighet!

En vacker dag bestämmer sig nog registeransvariga för att rensa.

Mc-Bosse
2013-04-27, 01:49
Tänk på ni som inte är med, det går ej att ta bort sig sen, bara inaktivera, dvs ni ligger lagrade i all oändlighet!

Den går visst då. Facebook skyltar inte med det men här är länken. För att nå länken tror jag att du måste logga in på ditt konto dock. Sen om allt verkligen raderas permanent av Facebook vet jag ju inte men det ligger ju inte kvar som om man bara inaktiverar.

https://www.facebook.com/help/delete_account

Mc-Bosse
2013-04-27, 02:07
Gillar inte uttrycket " vänner " i det här sammanhanget. Som sagt Facebook klarar man sig bra utan.

Det är nog en generationsfråga (utan att ha kollat din ålder). Det finns virtuella vänner som man aldrig någonsin ser i verkliga livet men nog är det kul det med tycker jag! Mitt mål är inte att träffa dessa vänner i verkliga livet utan de finns där på nätet och det räcker väl? Jag har vänner i verkliga livet också och det ena behöver ju inte utesluta det andra tycker jag.

På tal om generationer. En äldre bussförarkollega satt och fyllde i sina räkningar på jobbet (vilket ju verkar märkligt men hon gjorde faktiskt det). Jag fick ju en total retrokänsla när jag såg henne manuellt fylla i OCR-nummer och det andra och stoppade alla räkningar i ett kuvert för att skicka kuvertet med slöpost. Jag har fyllt 49 år men nog har jag anammat de moderna sättet att betala räkningar och då med E-faktura (så mycket det bara går) direkt via internetbanken.

Jag sa att detta skulle jag ju ta ett foto på och skicka upp på Facebook med rubriken "Retro". Gör du det får du en lusing sa hon skrattande så jag lät bli! :)

Allaandranamnvarupptagna
2013-04-28, 10:15
En vacker dag bestämmer sig nog registeransvariga för att rensa.

Facebook värkar ju ofarliga, men man kan ju undra varför usa äger delar i företaget... Kanske för att skemalägga och kartlägga folk, Kanske inte låter så farligt.. men har då håll på med någon form av säk tjänst bör du förstå att det är ett fint verktyg för de lite hemligare firmorna att fiska info...

Eller varför inte en helt vanlig rånare, alla lägger ut bilder och komentarer hit och dit, allt geotaggas och vipps så vet de vart du är någonstans.


Men ok, jag inser att jag överkryddar något, men bara en tanke..
Jag är dock med i facebook själv, men man bör slå en tanke på att posta ett inlägg som tex "Nu ska hela familjen på 2 veckors semester" om du förstår vad jag menar.

Motormannen
2013-07-15, 22:15
Också skickat till dig Bosse! Nu tycker jag att vi startar en grupp för de som vill = lättare att tjöta och bor man i närheten av varandra är det också lättare att köra en sväng! :)

Vill minnas att det finns någon sida där man kan begå ''digital suicide'' där ALL data raderas från hela World Wide Web

Motormannen
2013-07-16, 22:01
https://www.facebook.com/groups/693085154040141/

Välkomna! :)

speed triple
2013-07-17, 08:59
https://www.facebook.com/groups/693085154040141/

Välkomna! :)

Jag vill vara med!! :D

Knarr
2013-07-17, 09:11
ja me :pcguru:

(SportJohan)

Olle Å
2013-07-17, 09:23
Har kollat lite på hur folk skriver på FB. Eftersom även de flesta trådar spårar ur, så är jag mycket tveksam till en medverkan:cool::cool:

Ankan1
2013-07-17, 15:00
Har inget Facebook så det får gå ändå. :D

speed triple
2013-07-18, 06:10
Har inget Facebook så det får gå ändå. :D

Finns man inte på Facebook så finns man väl inte!!! :hmmmm2:

Olle Å
2013-07-18, 08:55
Finns man inte på Facebook så finns man väl inte!!! :hmmmm2:

:mad:TÄNK:mad:

Ankan1
2013-07-18, 10:07
Finns man inte på Facebook så finns man väl inte!!! :hmmmm2:

Nja, jag har ju lyckats bli 49 år trots en kamikaze livstil många gånger och har en Internetsida sedan tio år tillbaka med Internethandel som jag vill hålla utanför mitt mc intresse.Så jag har uppenbart klarat mig riktigt bra utan allt sladder på Facebook. :D

rolfmm
2013-07-18, 10:28
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/p480x480/1005975_680840218608455_968393752_n.jpg
:D:D (...men jag är på Facebook......) :D:D

Ove
2013-07-18, 10:45
Finns man inte på Facebook så finns man väl inte!!! :hmmmm2:

:) Nä, man bara ÄR! :p

Olle Å
2013-07-18, 15:07
Visst kan FB vara bra om man vill ha tag i någon snabbt, men å andra sidan borde man döpa om eländet till "sladderbook" med tanke på vad det mesta är. Grundtanken var nog jättebra innan sladdrarna tog över.:mad:
Som vanligt med vissa trådar, de spårar ur.:mad: