handdator

Visa fullständig version : Tyskland eller Österrike



Hondamannen
2013-04-21, 12:56
Hej!

Vad skulle ni välja om ni hade valet mellan att resa tva veckor i Tyskland eller en vecka i Österrike med avstickare till Italien och schweiz?

Södra Tyskland verkar vara vackert.

Mvh

Hondamannen

LowTech
2013-04-21, 13:24
Södra Tyskland ÄR vackert..Trevliga människor och bra öl.
Men jag gillar Österrike bättre. Österrike var min favorit på den tiden man var ung och kunde (=hade råd) att dra omkring i Europa på somrarna..Dessutom är folket trevligt (never mention The War :D...)
Moseldalen bjuder på en del fina möjligheter till stopp. Fanns iaf förut många (=alltför många) möjligheter till vinprovning och möjliheter at inhandla sånt som inte finns i Sverige, Eiswein tex..

Hondamannen
2013-04-21, 13:28
Ur motorcykelkörningssynpunkt, vilket förerar du da?

räven
2013-04-21, 14:19
Alperna är väl ett magiskt ord för dom som gillar att köra hoj å underbara vyer

Shaun
2013-04-21, 14:38
Var i Bayern och Österrike för ett par år sedan. Både två var helt underbara. Roliga mc väger mer i Österrike tyckte jag men vackra landskap i både länder. Mycket trevliga människor överallt.
Du kommer att ha kul !!!

jtr
2013-04-21, 15:56
Hej!

Vad skulle ni välja om ni hade valet mellan att resa tva veckor i Tyskland eller en vecka i Österrike med avstickare till Italien och schweiz?

Södra Tyskland verkar vara vackert.

Mvh

Hondamannen

Utan tvekan Österrike (Italien,Schweiz) även om det blir bara en vecka.

ralsbo
2013-04-21, 16:02
Jag skulle ha valt Österrike alla gånger.
Beroende på utgångsläget, om du nu bor på samma plats hela tiden så har du ju GrosGlockner i Österrike och Stelviopasset i Italien på lämpliga avstånd. Det finns ju naturligtvis massor av härliga vägar och pass att åka till.
Köra småvägar i Alperna är en härlig mc-upplevelse om man gillar att svänga.
Ta en liten aptitretare från min resa förra året till Alperna. http://www.sanny.be

Kraftfull
2013-04-21, 23:24
Har man inte så många dagar att tillgå, är ju alltid Harzbergen ett säkert kort!

räven
2013-04-22, 10:11
Har man inte så många dagar att tillgå, är ju alltid Harzbergen ett säkert kort!

Ok, om man inte är hungrig å nöjer sig med förrätten.

Mats Liifv
2013-04-22, 12:43
Jag skulle ha valt Österrike alla gånger.
Beroende på utgångsläget, om du nu bor på samma plats hela tiden så har du ju GrosGlockner i Österrike och Stelviopasset i Italien på lämpliga avstånd. Det finns ju naturligtvis massor av härliga vägar och pass att åka till.
Köra småvägar i Alperna är en härlig mc-upplevelse om man gillar att svänga.
Ta en liten aptitretare från min resa förra året till Alperna. http://www.sanny.beVäljer också Österrike! Kommer att göra samma resa, i stort sett, som du skriver om. Dock i lite annan ordning. Blir Rügen, två dar i Berlin, Prag i två dar och sedan vidare till Fusch vid foten av Grossglockner. Där kommer vi att bo en vecka för att sedan via Stelviopasset ta oss till Bolzano för vidare transport till Hamburg med Autozug.

ralsbo
2013-04-22, 16:23
Väljer också Österrike! Kommer att göra samma resa, i stort sett, som du skriver om. Dock i lite annan ordning. Blir Rügen, två dar i Berlin, Prag i två dar och sedan vidare till Fusch vid foten av Grossglockner. Där kommer vi att bo en vecka för att sedan via Stelviopasset ta oss till Bolzano för vidare transport till Hamburg med Autozug.

Det låter som en trevlig resa Mats.
Själv kommer jag att passera Stelvio på väg ner mot Nice.
Efter ett dopp i Medelhavet är det dags att ta sig an Route Des Grande Alpes.
(Sorry för trådkapningen)

Hondamannen
2013-05-09, 10:59
Vart ligger harzbergen? Kunde inte hitta i google map. Är det ett stort omrade?

LowTech
2013-05-09, 11:03
Vart ligger harzbergen? Kunde inte hitta i google map. Är det ett stort omrade?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Harz

eller

http://commons.wikimedia.org/wiki/Harz

Hondamannen
2013-05-09, 11:50
Tack för länken! Men finns det ngn speciell stad som man kan använda som riktmärke?




http://sv.wikipedia.org/wiki/Harz

V Saarela
2013-05-09, 16:49
Tack för länken! Men finns det ngn speciell stad som man kan använda som riktmärke?

Finns många ställe att ha som utgångspunkt, men tycker att Gosslar(eller nåt söder om det) som ligger nordväst i Harz är ett bra riktmärke.

https://www.youtube.com/watch?v=Y6PA9MFqDWg

(jo, jag har varit där också med moped, fast det var inte på samma tur som med Sassnitzfärjan :)

Bighoj
2013-05-09, 17:06
Österrike är absolut inte dumt,har varit där några gånger.Vi har valt en camping i Werfen som heter Wierthaler och som har ett värdpar som är helt underbara människor,Maria & Rudolf.
Werfen ligger väldigt bra till med tanke på Grossglockner och Hallstat som ligger helt fantastiskt.Vägen till Hallstat är också jättefin.
Vill man inte köra hoj hela tiden så kan man besöka isgrottan i Werfen som är en upplevelse för livet.Här ligger också Burg Hohenwerfen där filmen örnnästet spelades in.I närheten ligger också Lichstensteinklamm som man kan besöka,och givetvis tar man hojen till dessa sevärdheter.

Hondamannen
2013-07-20, 22:36
Har nu gjort en del dagsturer och weekends trips här i Tyskland och maste säga att jag är inte sa jätteimponerad. Jag har varit i Goslar, Wolfsburg, Stuttgart, Leipzig och Rostock.

Är fortfrande osäker pa om jag ska aka runt i Tyskland eller Österrike. Semestern börjar närma sig sa jag maste fatta ett beslut.

Jag läste ngnstans att vädret i Österrike är ostabilt. Jag trodde att den var stabilare i och med att det är söderut.

Tips rad?

Hondamannen
2013-07-20, 22:59
Jag har lagt upp tva rutter. Den ena gar till Sächsiche Schweiz, Nürnberg, Schwarzwald, Koblenz(Moseldalen), Sängerhausen i (Harzbergen).

Den andra gar via Sängerhausen, koblenz, (moseldalen), Schwarzwald, München eventuellt Sächsische Schweiz.

V Saarela
2013-07-21, 06:02
Vet inte varför du ska hålla på att tjorva med att hålla dig i dom områdena när du har allt som dom folk vill åka till, bara ett stenkast från dig :)

Berlin-Tjeckien- Grossglockner-Dolomiterna via Corvara- Stelvio- Livigno-Schweiz via Julierpasset- Lichenstein-Österrike- Berlin via östra sidan.
Bara ett förslag och hur man sen blandar pass osv där beslutar man allt eftersom.

En nätt liten tur på cirka 250 mil bara, ungefär som till Jönköping t o r för mig :)
Har du mer tid så är det ju bara att följa vägarna från Bormio(Stelvio) västerut mot typ Nice och sen vända nrrut och hemåt där via bergsområdena.

Cy2
2013-07-21, 09:58
Här har jag hittat ett antal bra rundor, http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=3312

Hondamannen
2013-07-27, 15:30
Hur är kostnadsläget i södra Tysklad, Österrike och norra Italien?



Här har jag hittat ett antal bra rundor, http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=3312

Bighoj
2013-07-27, 20:51
Hur är kostnadsläget i södra Tysklad, Österrike och norra Italien?
Pengar,vad är det då man är på semester.På semestern ska man leva gott och inte bry sig om vad det kostar.

Hondamannen
2013-07-27, 21:24
Jag har tyvärr inte obegränsat ekonomi.

Bighoj
2013-07-28, 06:54
Jag har tyvärr inte obegränsat ekonomi.

Skämt o sidor.Nej,vem har det.Ligger man mestadels i tält brukar jag räkna ca en tusing om dagen,men det är mycket individuellt.Själva prisläget har inte så jättemycket påverkan utan det är nog mest "hur"man semestrar som påverkar ekonomin.Blir ju en enorm skillnad på att ligga i tält,laga sin mat på spritköket jämfört med att ligga på hotell och äta ute varje dag/kväll.
Vi har för det mesta valt en mellanväg d v s ligga i bungalow eller på pensionat och i stället käka ute till 99 %.Det är den egna ekonomiska förutsättningen som får bli avgörande för hur man gör.Vissa utgifter är svårare att göra något åt,då framförallt bränsle och vägavgifter.

V Saarela
2013-07-28, 08:20
Håller med bighoj. Kostnadsläget spelar nog ingen större roll, förutsatt att man inte lever flott och är typ flera månader bort.

Att åka iväg, leva snålt och vara hungrig är trist. Kostnadsmässigt skiljer det ju inte mer än att, har man en snål budget så är bara punktering en förstörd semestertur.

Jag har räknat bara en gång:
Det året var en kompis ute i europa i 21 dagar och 800 mil. Han brännde iväg 53.000:-
Jag var ute 10 dagar och brännde iväg 8500:-(inklusive precis allt, även bränsle). Jag gillar att resa så och trivs med det och det känns inte som jag ens hinner göra mig av med mer pengar.

Plussidan att inte slösa är att två veckor senare var jag och brassade vid Adriatiska havet. Skulle jag bo på hotell och äta ute så skulle väl mina turer sträcka sig till typ.....en resa vart tredje år?

Cy2
2013-07-28, 10:06
Här har jag hittat ett antal bra rundor, http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=3312


Hur är kostnadsläget i södra Tysklad, Österrike och norra Italien?

Tyskland värdshus ca 30 till 50 €
Samma i Italien, Österrike har jag ingen erfarenhet av.
Mat från 10€ och uppåt.
Har för mig att du bor eller har bott i Berlin, kostnadsläget i Berlin skiljer sig inte så mycket från övriga Tyskland enligt min uppfattning.
Jag föredrar värdshus eller hotell framför camping, mindre packning och bättre säng.
Fundera inte så mycket utan ge dig av blir det dyrare än beräknat vänd hem.