handdator

Visa fullständig version : Konsekvenserna? (Köra utan skylt)



Thenorrland
2013-04-20, 01:01
okey bara för nyfikenhetens skull tänkte jag höra här med er om vad konsekvenserna blir av att köra utan skylt ? vilket blir värre ? om man kör utan skylt och utan kort eller om man kör med skylt men utan kort ?

Jåke
2013-04-20, 06:18
Utan/utan. Om man blir stoppad alltså. Annars är det nog en fördel att vara så anonym som möjligt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

V Saarela
2013-04-20, 07:03
Beror ju på vad man blir stoppad av.
- är det poliserna så är det väl ganska logiskt att utan skylt är allvarligare. Ett till brott. Böter och konsekvenser för eventuellt tagande av körkort.....
- är det en bil eller människa man blir stoppad av(läs: kör på nån) så spelar det väl ingen roll. Straffet är väl ända upp till att man får leva på existensminimum resten av sitt liv. Straffet kallas också för "lycka till i ditt nästa liv" :)

Hornet
2013-04-20, 07:48
Kan tänka mig att risken är större att du åker dit fortare om du kör utan skylt, det väcker uppmärksamhet bland folk och polisen blir tipsad. Men man kan undra vad påföljden blir stort bötesbelopp, kanske fängelse om det upprepas. och jag tror som sagts att köra utan skylt & utan kort är allvarligare.

Thenorrland
2013-04-20, 08:40
okey tackar för svar :)

Olle Å
2013-04-20, 09:42
En annan vinkel på det hela, utan skylt antar jag ingen försäkring. Vid en olycka då, blir det till att suga på ramarna en mycket lång tid framöver.:mad::mad:

LowTech
2013-04-20, 10:21
Kan tänka mig att risken är större att du åker dit fortare om du kör utan skylt, det väcker uppmärksamhet bland folk och polisen blir tipsad. Men man kan undra vad påföljden blir stort bötesbelopp, kanske fängelse om det upprepas. och jag tror som sagts att köra utan skylt & utan kort är allvarligare.

Rätt billigt att köra utan skylt. Minns inte men nog inte ens fyrsiffrigt i böter..
Men "uppmärksamhetsfaktorn" från polisens sida är väl rätt hög, utan skylt..?
Å andra sidan körde jag bil med ett skattemärke från 1988 ända till 1995....:D


En annan vinkel på det hela, utan skylt antar jag ingen försäkring. Vid en olycka då, blir det till att suga på ramarna en mycket lång tid framöver.:mad::mad:
Detta blir dyrt, och kan bli ännu dyrare....:eek:

TheCrow
2013-04-20, 10:35
Skylt eller inte så gissar jag att någon i närheten lär tipsa polisen hur som haver, det skulle nog jag göra iaf. För om man vänder på det så är jag inte så jädra intresserad av att ha folk ute och köra bil/lastbil utan körkort när jag kör mc. Inte heller är jag intresserad mc-folk utan körkort när jag är ute och cyklar. Man är läskigt nära att bli överkörd av dem som har körkort ändå så det räcker.

/Freddo

jrutgers
2013-04-20, 11:09
Skylt eller inte så gissar jag att någon i närheten lär tipsa polisen hur som haver, det skulle nog jag göra iaf. För om man vänder på det så är jag inte så jädra intresserad av att ha folk ute och köra bil/lastbil utan körkort när jag kör mc. Inte heller är jag intresserad mc-folk utan körkort när jag är ute och cyklar. Man är läskigt nära att bli överkörd av dem som har körkort ändå så det räcker.

/Freddo

Precis!

RobbeS
2013-04-20, 12:34
Utan skylt 1500 kronor i böter på plats.
Kör man utan körkort blir det värre. Om man aldrig haft körkort blir det olovlig körning första gången och 4000 kr i böter(om jag minns rätt) utfärdat av åklagare. Har man haft körkort men fått det återkallat eller åker fast en andra gång blir det grov olovlig körning och dagsböter beräknat på inkomst.
Nu är väl det enklaste att skaffa körkort och sätta på regskylten så kan du också njuta av körningen istället för att spana efter polisen som värsta moppepuckot.

Olle Å
2013-04-20, 16:28
Man kan ju göra så här också. På 60-talet i Norrtälje körde en grabb med en vålsamt trimmad moppe. Han blev stoppad av polisen och moppen provkörd. Den toppade omkring 100. Polisen gnuggade händerna för att de nu fått fast föraren. Punkterna blev, kört lätt mc utan körkort, icke skattad och försäkrad, obesiktat fordon. Pojken brast ut i ett gapskratt. Jag har körkort, hojen är reggad som lätt mc och besiktad och skattad. På rent jäkelskap hade han inte skruvat dit nummerskylten, som han då fick en symbolisk bötessumma för.:rock::rock::rock: