handdator

Visa fullständig version : Remdrift?



Ove
2013-04-17, 21:24
Funderat lite på transmissionsproblem. Vanlig kilrem används ofta i sammanhang med mycket hög kontinuerlig belastning i maskiner, båtar osv. Varför finns det inte som alternativ till kedja eller kuggrem på mc? Jo jag vet att avståndet mellan utgående axel och bakdrev förändras vid fjädringsrörelse men om svingen lagras runt utgående axel blir det konstant. Fördelar? Lätt, tyst, lätt att skifta om det är monochock fjädring, relativt okänsligt för grus och sånt, vid dubbel eller trippelrem tryggt - man kan ta sig hem på det som finns kvar om någon rem ryker.

Bara tänkte till.... ;)

engström67
2013-04-17, 22:52
Funderat lite på transmissionsproblem. Vanlig kilrem används ofta i sammanhang med mycket hög kontinuerlig belastning i maskiner, båtar osv. Varför finns det inte som alternativ till kedja eller kuggrem på mc? Jo jag vet att avståndet mellan utgående axel och bakdrev förändras vid fjädringsrörelse men om svingen lagras runt utgående axel blir det konstant. Fördelar? Lätt, tyst, lätt att skifta om det är monochock fjädring, relativt okänsligt för grus och sånt, vid dubbel eller trippelrem tryggt - man kan ta sig hem på det som finns kvar om någon rem ryker.

Bara tänkte till.... ;)

Skulle ju kunna funka.Tror Bmw har en 450 enduro som har lagringen och svingen i samma så kedjan håller samma sträckning oavsett fjädring.Men skulle säker funka med nån spännrulle.Hmm lät intressant,men kanske behövs dubbla remmar.Men inget problem.Finns ju små dubbelskivor på generatorer,den sätter man fram och bak från nån vevaxel:).Sedan en spännrulle.Intressant.:)

Jåke
2013-04-17, 22:54
Daf 66?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

engström67
2013-04-17, 23:23
Daf 66?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

jaa remjohan:)

Jourtjänst
2013-04-17, 23:24
Används inte det i skotrar?

Jan-Olov
2013-04-18, 06:32
Remdrift använd ju bland annat av HD, Yamaha på en del customhojar till och med Suzuki Savage har rem, så vist bör väll det funka. Som jag har förstått så är remmen känslig för att sten kommer i kläm med rembrott som följd.

Ove
2013-04-18, 08:02
Skulle ju kunna funka.Tror Bmw har en 450 enduro som har lagringen och svingen i samma så kedjan håller samma sträckning oavsett fjädring.Men skulle säker funka med nån spännrulle.Hmm lät intressant,men kanske behövs dubbla remmar.Men inget problem.Finns ju små dubbelskivor på generatorer,den sätter man fram och bak från nån vevaxel:).Sedan en spännrulle.Intressant.:)

Tror det var den och ytterligare någon som har swinglagret runt utgående axel. Det användes rem på en del moppar en gång i tiden och då med spännrulle. Rullen skulle man kunna vara utan för det går att köra med konstant spänning genom att flytta bakhjul som vid kedjedrift. Extragrejer = extra problem.


Daf 66?


Används inte det i skotrar?

Rätt men med sk. Variomatlåda.


Remdrift använd ju bland annat av HD, Yamaha på en del customhojar till och med Suzuki Savage har rem, så vist bör väll det funka. Som jag har förstått så är remmen känslig för att sten kommer i kläm med rembrott som följd.

Stämmer men det är en bred och platt kuggrem. Chansen att det kommer in en sten och ställer till det ökar + enkelmontage, pajar det så blir det skamkärra hem. Kilremmens form gör att det blir svårare för sten att komma emellan och med dubbelmontage har man ganska säkert en rem kvar efter att en har pajat. Sen är det skillnad i pris också.

Bighoj
2013-04-18, 09:27
Frågan är hur länge en vanlig kilrem skulle hålla ? Det handlar om stora krafter och att dra iväg en hoj på låt säga 300 kg utan att slira med hjälp av en/två kilremmar ??
Det är ju ingen generator remmen ska driva precis.Tanken är god om det skulle funkat och borde vara ekonomiskt bra kan jag tänka.

Ove
2013-04-18, 09:58
Frågan är hur länge en vanlig kilrem skulle hålla ? Det handlar om stora krafter och att dra iväg en hoj på låt säga 300 kg utan att slira med hjälp av en/två kilremmar ??
Det är ju ingen generator remmen ska driva precis.Tanken är god om det skulle funkat och borde vara ekonomiskt bra kan jag tänka.

:) Precis dom frågorna har jag ställt mig. Det är väl inget för dom riktigt grova hojarna, även om jag sett remtransmissioner som dras av grova dieslar. Remmarna som finns för olika ändamål har väldigt olika egenskaper. Jag petade in en fläktrem till bil i en snöslunga och den höll kanske 5 - 10 minuter medan rätt remkvalité håller många år. Slirning är en annan fråga men jag tror faktiskt inte att det problemet behöver vara så stort.

engström67
2013-04-18, 11:19
:) Precis dom frågorna har jag ställt mig. Det är väl inget för dom riktigt grova hojarna, även om jag sett remtransmissioner som dras av grova dieslar. Remmarna som finns för olika ändamål har väldigt olika egenskaper. Jag petade in en fläktrem till bil i en snöslunga och den höll kanske 5 - 10 minuter medan rätt remkvalité håller många år. Slirning är en annan fråga men jag tror faktiskt inte att det problemet behöver vara så stort.

Köpte fläktremmar på Biltema:eek: till min snöslunga och det håller.Men Stora skördetröskor mm har ju massa kilremmar så håller garanterat för att driva en hoj.Frågan är ju vem av oss som blir först:):)

Jåke
2013-04-18, 11:49
Regn?

Lite fåordig, men menar inte vara skeptisk.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Bighoj
2013-04-18, 12:33
Varför inte en kombination av kuggrem som vissa hojar redan har och vanlig kilrem.Helt enkelt en kilrem med kuggar likaså specialkilremsskiva(Eget ord)

Ankan1
2013-04-18, 12:36
En viss skillnad på Harley och andra Japanska mc märkes drivremmar till skillnad mot en kilrem.Men gör gärna ett försök så förstår du kanske varför dessa inte övergått till kilrem.Om inte annat så borde ju en misslyckad satsning i bilvärlden på dessa drivremmar ge en ledtråd.

Ove
2013-04-18, 15:12
Regn?

Lite fåordig, men menar inte vara skeptisk.


Kåpa?
Också fåordig. (ibland) ;)

Ove
2013-04-18, 15:18
.Om inte annat så borde ju en misslyckad satsning i bilvärlden på dessa drivremmar ge en ledtråd.

Hmm? Känner bara till DAF som sen hette Volvo. Det var en lyckad konstruktion, men kunderna ville inte ha typen av bil + kunder av fordon är ALLTID stockkonservativa när det gäller vissa delar särskillt om det blir billigt. :D

Jourtjänst
2013-04-18, 18:17
Hmm? Känner bara till DAF som sen hette Volvo. Det var en lyckad konstruktion, men kunderna ville inte ha typen av bil + kunder av fordon är ALLTID stockkonservativa när det gäller vissa delar särskillt om det blir billigt. :D

Särskilt i Sverige, vill jag tillägga. I andra länder är man mycket mer öppen för alla typer av fordon.

Olle Å
2013-04-18, 18:44
Remdrift i all ära är ju bra om den sköts ordentligt. Har jobbat med skördetrödskor vars framdrivning skedde över en kraftig kilrem. Den löpte mellan två remskivor på vardera axeln, som då var fjäderbelastade och alltså inte varvtalsberoende.:):)

jrutgers
2013-04-19, 15:00
Frågan är ju vem av oss som blir först:):)

Flying Merkel verkar vara ganska först med sin konstruktion från 1911?
Ich bin ein Messerschmitt :D


http://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=3204&stc=1&d=1366376273

Olle Å
2013-04-19, 17:24
Jag hade faktiskt en moped på 50-talet som var tillverkad i Danmark.Remdrift från motorn till ett aluminiumhjul där det satt ett kedjedrev.
Lite kuriosa med motorn. Cylindern var borrad i ett stycke, så att det fanns inget separat topplock.
Gick att trimma till att den gjorde ca 75. Bara en växel och fick trampas igång.:):):)

Sepe
2013-04-19, 17:53
Iden är bra men håller inte på dagens kraftiga motorer, kommer att börja slira och skrika!

Bighoj
2013-04-19, 21:43
Jag hade faktiskt en moped på 50-talet som var tillverkad i Danmark.Remdrift från motorn till ett aluminiumhjul där det satt ett kedjedrev.
Lite kuriosa med motorn. Cylindern var borrad i ett stycke, så att det fanns inget separat topplock.
Gick att trimma till att den gjorde ca 75. Bara en växel och fick trampas igång.:):):)

Dom kallades väl för håsebannare(ursäkta stavningen)om jag inte tar fel ?

TheCrow
2013-04-19, 22:24
Hmm? Känner bara till DAF som sen hette Volvo. Det var en lyckad konstruktion, men kunderna ville inte ha typen av bil + kunder av fordon är ALLTID stockkonservativa när det gäller vissa delar särskillt om det blir billigt. :D

Min far hade bilverkstad på tiden när det begav sig, han hade en helt annan uppfattning om den konstruktionen.

Försöker komma på nån tillämpning där jag själv känner till att det varit lyckat men kan inte komma på nån. Min erfarenhet är att det glappar/slirar eller spänns för hårt och går sönder. Motorremmen är väl på gränsen men jag hade gärna bytt den mot en kuggrem istället.

Skotrar har väl annars kilrem, eller hade iaf. Vet inte hur det är nu eller hur det är på de lite motorstarkare skotrarna.

Min övertygelse är annars att hade det varit en bra idé så hade det redan funnits.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-04-20, 04:20
Alla skotrar (i princip) har remdrift, CVT-låda. 49cc i alla mopeder. Jag tror väl Honda har en tvåcylindrig 650 cc fullvuxen skoter med samma typ av CVT-låda så nog fungerar remdrift. "Nackdelen" i mopeder är ju att varvtalet går upp först och sen kommer accelerationen vilket väl också var fallet med Daf 66 och en anledning till att det inte blev en jättehit.

Det kändes liksom fel att få ett varvtal på säg 4 000 varv innan bilen accelererade. Hur det är i en fullvuxen skoter vet jag inte men lite fördröjning är där säkert på grund av själva konstruktionen av en CVT-låda. Växellåda som så tycker jag är fel att kalla den för det är konkava skivor på motorns utgående axel och likaså vid bakhjulets axel med en rem emellan. Eller: det är ju en steglös växelhistoria så per definition är det ju en växellåda.

TheCrow
2013-04-20, 09:06
Jo precis, och då inställer sig frågan om remdrift inte pallar vanlig växellåda. Man kan ju tänka sig att att momentanbelastningen blir högre i växlingarna. I synnerhet som alla inte är världsbäst på att växla mjukt.

Fast är det någon som varit med om att en kuggrem gått av? Grannen försökte beställa en av Suzuki eftersom hans hade fått typ torrsprickor. Suzuki svarade att nog kunde de ta hem en rem, men de hade inga på lager för det var aldrig nån som hade beställt en...

Jag vill minnas ett fall då en kamrem gått sönder, men då gick den inte av utan några av klackarna pajjade och med det även ventilerna.

/Freddo

janlef
2013-04-20, 09:59
Iden är bra men håller inte på dagens kraftiga motorer, kommer att börja slira och skrika!

En snöskoter har kilrem. Upp emot 200hk och driver en 3.5-4 meter lång drivmata som trycker fram fordonet genom tung snö. Det går tungt, men funkar.

LowTech
2013-04-20, 10:09
Skotrar har väl annars kilrem, eller hade iaf. Vet inte hur det är nu eller hur det är på de lite motorstarkare skotrarna.
/Freddo

Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.:D
men jag håller med, hade man haft en bra princip och styrning skulle det troligen redan ha varit en hit..
Hade vi inte ett förslag till militärhoj med remväxellåda? Husqvarna?:confused:

Olle Å
2013-04-20, 10:16
Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.:D
men jag håller med, hade man haft en bra princip och styrning skulle det troligen redan ha varit en hit..
Hade vi inte ett förslag till militärhoj med remväxellåda? Husqvarna?:confused:

Hade en skolkompis som hade en Husqvarna moped på 50-talet, som drevs med kilrem. Vi hade ganska kul när han skulle köra iväg med remmen smord med såpa.:eek::eek:

TheCrow
2013-04-20, 10:27
Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.:D
men jag håller med, hade man haft en bra princip och styrning skulle det troligen redan ha varit en hit..
Hade vi inte ett förslag till militärhoj med remväxellåda? Husqvarna?:confused:

Det är ju iofs automatlåda i försvarets gamla Kawor men om det är med rem vet jag inte. De beter sig som om det vore rem iaf. Som att linda upp en stor gummisnodd innan det börjar röra på sig.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-04-20, 15:55
Det är ju skillnad på en rem i en CVT-låda och rem på annat sätt. I en CVT-låda gör konstruktionen att remmen blir fruktansvärt varm där den pressas upp och ner mellan skivorna fram och bak. Efter körning kan du knappt röra vid växellådakåpan för den är duktigt varm och allt på grund av friktionen rem/skivor. Kvaliteten på remmen kan ju vara avgörande också. På min moped är bytesintervallen 500 mil om jag inte minns fel. Den byttes oftare när jag pendlade med moped för har man varit med om ett avbrott på remmen och fått leda mopeden i 2 mil i 30° sommarvärme i uppförbackar så... :)

Mc-Bosse
2013-04-20, 15:58
Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.:D


Låter ju kul med en 125cc skoter! Det är tråkigt att de inte har så hög toppfart bara, kring 80 är det väl?

engström67
2013-04-20, 20:49
Det är ju iofs automatlåda i försvarets gamla Kawor men om det är med rem vet jag inte. De beter sig som om det vore rem iaf. Som att linda upp en stor gummisnodd innan det börjar röra på sig.

/Freddo

Försvaret Kawor???Husqvarna menar du väl:)

TheCrow
2013-04-20, 22:00
Jo, det var nog Jawa jag tänkte på... Men det är inte riktigt min avdelning så jag är inte 100 direkt.

/Freddo