handdator

Visa fullständig version : Någon bra smörja till kedjan?



Ron
2013-04-17, 21:16
Tjenare!

2 frågor som någon allvetare kanske kan svara på:

Är det någon som kan rekomendera någon bra smörja till kedjan, gärna en som sitter kvar och inte på allt annat? Skulle också behöva ha tag på en oljeslang till mitt monkeyprojekt som är 6mm invändigt och tål värme, tips om vart man kan hitta en sådan? Inte mekonomen, swedol och biltema iaf...

Tack på förhand /Ronnie

Månne
2013-04-18, 13:32
Silkolene siliconspray är det du ska ha till kedjan!

Www.hydroscand.se har allt du behöver i slangväg slå dem en signal, de kan skicka.

Nina
2013-04-18, 13:54
Är nog svårt att få fettet att stanna kvar på kedjan, det blir alltid en del småstänk på fälgen etc men jag använder kedjevax. Smörjs på när kedjan är varm så fettet kryper in överallt.

LowTech
2013-04-18, 19:14
:rock:
De är såna här trådar som får mig på supergott humör - jag föredrar nämligen kardandrift...
:dancing:

Man tackar...:D

Ron
2013-04-20, 10:59
Hej,
Tack för svaren. Slangen har löst sej och får fixa nån sån smörjning!
Startade upp 155cc monkeyn igår och ska hänga på kedja och drev på Kawasakin imorgon, sen ska det åkas MYCKET! :D

Foosi
2013-04-21, 22:41
jag kan rekommendera dig testa Motul Chain Lube och du kommer ej vilja ha någon annan ;o)

Mc-Bosse
2013-04-22, 03:35
Jag rekommenderar att inte smörja så mycket. En O-ringskedja är vad jag förstått hermetiskt tillsluten var den ska vara det och permanentsmord från fabrik. Det man sprayar på är enligt mig mest för syn skull och drar mest till sig skit men det är ju bara vad jag tycker/tror.

Är det inte Mats Liifv som skrivit att smörjning inte alls är speciellt nödvändigt på en modern kedja? Mats verkar ju veta vad han pratar om.

Hittade denna text: "Construction

The o-ring chain is named for the rubber o-rings built into the space between the outside link plate and the inside roller link plates. Chain manufacturers began to include this feature in 1971 after the application was invented by Joseph Montano while working for Whitney Chain of Hartford, Connecticut. O-rings were included as a way to improve lubrication to the links of power transmission chains, a service that is vitally important to extending their working life. These rubber fixtures form a barrier that holds factory applied lubricating grease inside of the pin and bushing wear areas. Further, the rubber o-rings prevent dirt and other contaminants from entering the inside of the chain linkages, where such particles would otherwise cause significant wear."

på: http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring_chain

V Saarela
2013-04-22, 06:04
Jag gör som Foosi, Motul Chain Lube. Sparsam smörjning bara på insidan när dagens körning är slut och kedjan är småvarm. Det behövs inte smetas på var och varannan tankning.
Någon klet på fälgen finns definitivt inte.

Gjorde ett lite sk kedje(o)smörjningstest. Kan efter testet konstatera att, man behöver nog smörja lite, dock så räcket det nog om man gör det var 300-500 mil.....

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120911.html

Jåke
2013-04-22, 08:21
En modern O-ring är förvisso permanentsmord i sig, men fortfarande ska den gå över två kransar som är osmorda. Där blir ganska stor friktion om man inte smörjer, med följande slitage och effektförlust. Det behöver dock inte vara så mycket, vilket de flesta konstaterat.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Ankan1
2013-04-22, 16:33
Jag rekommenderar att inte smörja så mycket. En O-ringskedja är vad jag förstått hermetiskt tillsluten var den ska vara det och permanentsmord från fabrik. Det man sprayar på är enligt mig mest för syn skull och drar mest till sig skit men det är ju bara vad jag tycker/tror.

Är det inte Mats Liifv som skrivit att smörjning inte alls är speciellt nödvändigt på en modern kedja? Mats verkar ju veta vad han pratar om.

Hittade denna text: "Construction

The o-ring chain is named for the rubber o-rings built into the space between the outside link plate and the inside roller link plates. Chain manufacturers began to include this feature in 1971 after the application was invented by Joseph Montano while working for Whitney Chain of Hartford, Connecticut. O-rings were included as a way to improve lubrication to the links of power transmission chains, a service that is vitally important to extending their working life. These rubber fixtures form a barrier that holds factory applied lubricating grease inside of the pin and bushing wear areas. Further, the rubber o-rings prevent dirt and other contaminants from entering the inside of the chain linkages, where such particles would otherwise cause significant wear."

på: http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring_chain

Precis ... eller ungefär.Smörjer du dessa kedjor så smörjer du även o-ringarna som skyddar fabriksfettet från att tränga ut men samtidig yttre skit från att tränga in.En lagom ren och smord kedja löper trivsammare över dreven är en motsvarande smutsig och osmord.Tröghet, friktion och motstånd kallas det visst för.

Mc-Bosse
2013-04-22, 17:07
Precis ... eller ungefär.Smörjer du dessa kedjor så smörjer du även o-ringarna som skyddar fabriksfettet från att tränga ut men samtidig yttre skit från att tränga in.En lagom ren och smord kedja löper trivsammare över dreven är en motsvarande smutsig och osmord.Tröghet, friktion och motstånd kallas det visst för.

Låter vettigt. Jag tar till mig.

Mats Liifv
2013-04-23, 10:41
Gjorde ett lite sk kedje(o)smörjningstest. Kan efter testet konstatera att, man behöver nog smörja lite, dock så räcket det nog om man gör det var 300-500 mil.....

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120911.htmlTror att det optimala intervallet kan ligga där. Min kedja har nu rullat 2.500, varav 1.800 mil i min ägo. Har aldrig justerat eller smort kedjan. Finns fortfarande mycket att justera på, inga stela länkar och kedjan löper lätt. Vet inte i vilken mån körstilen påverkar livslängden. Anser mig ha en mjuk körstil, vilket kanske påverkar? Testet får rulla vidare...

Mc-Bosse
2013-04-23, 16:51
Tror att det optimala intervallet kan ligga där. Min kedja har nu rullat 2.500, varav 1.800 mil i min ägo. Har aldrig justerat eller smort kedjan. Finns fortfarande mycket att justera på, inga stela länkar och kedjan löper lätt. Vet inte i vilken mån körstilen påverkar livslängden. Anser mig ha en mjuk körstil, vilket kanske påverkar? Testet får rulla vidare...

Jo körsättet måste ju påverka men ändå tycker jag att kedjan borde väl vara alldeles för lång vid det här laget? Jag märker direkt när min behöver spännas för den slamrar liksom men det gör inte din då? Nu är jag ju glad för att accelerera och kasta i växlarna så spänner kedjan gör jag ibland. 1 500 mil har jag nog på mitt drivpaket och jag ser inget större slitage på varken kedja eller drev.

Olle Å
2013-04-23, 17:16
Ni som bara kör asfalt kan nog få kedjan med rätt smörjning hålla upp mot 5000 mil.
Kör man på mycket grusvägar, så slits drivpaketet jäkligt hårt kan VARA SLUT PÅ 500-700 MIL.:mad:
De som kör typ Dakarrally smörjer inte alls, de byter kedja efter några dagar.
Påstås att olja och grus i förening funkar som smärgel och sliter fruktansvärt.
Varför i helsike är det inte någon som tillverkar ett ordentligt kedjeskydd till offroadarna???:confused:
Jag får nog göra ett själv.:rolleyes:

racer
2013-04-23, 18:03
Funkar Biltemas oringskedja eller är det skit, någon som testat?
Kostar ju hälften av en kvalitetskedja, tar den slut dubbelt så fort tro

Månne
2013-04-23, 23:30
Vet inte svaret på BTs kedja men vid ett tillfälle körde jag med Reginakedja på min XT och den höll knappt 1200 mil jämfört med DID som levereras som original och håller 2000 mil JT Sprockets drev är det enda jag kör med.

En polare köpte en blåfärgad kinakedja på Ebay som var snygg att titta på i 300 mil sedan var den tvärslut.

Det är skillnad på kedjor och kedjor.
Jag föredrar originalgrejor på slitageprodukter då de i regel håller längst.

Jag kör året runt och en hel del grus.

Mats Liifv
2013-04-24, 09:18
Jo körsättet måste ju påverka men ändå tycker jag att kedjan borde väl vara alldeles för lång vid det här laget?

Det märkliga är att trots att jag inte justerat kedjan en enda gång håller den rätt slack. Låter ingenting, alla länkar funkar. Finns fortfarande lite till att ge på enligt indikatorn. Kommer att byta innan semestern, för säkerhets skull.

Talade med rallyföraren Thomas Berglund hur han gjorde med kedjor i Dakarrallyt beträffande smörjning. Svaret var att han inte smorde kedjan någon gång, utan bytte till en ny efter halva rallyt. Alltså fick varje kedja gå runt 4-500 mil under tuffast tänkbara förhållanden. Slitstarka prylar det där....

Olle Å
2013-04-24, 16:12
Det märkliga är att trots att jag inte justerat kedjan en enda gång håller den rätt slack. Låter ingenting, alla länkar funkar. Finns fortfarande lite till att ge på enligt indikatorn. Kommer att byta innan semestern, för säkerhets skull.

Talade med rallyförarenföraren Thomas Berglund hur han gjorde med kedjor i Dakarrallyt beträffande smörjning. Svaret var att han inte smorde kedjan någon gång, utan bytte till en ny efter halva rallyt. Alltså fick varje kedja gå runt 4-500 mil under tuffast tänkbara förhållanden. Slitstarka prylar det där....

Något jag tror på är att inte ha kedjan för hårt spänd, för då nöts den hårt plus att utgående drevaxel frestas mycket hårt vid nerfjädring. En hoj som Transalpen skall ju ha ett slack på 4-5 cm.

Månne
2013-04-24, 20:50
Något jag tror på är att inte ha kedjan för hårt spänd, för då nöts den hårt plus att utgående drevaxel frestas mycket hårt vid nerfjädring. En hoj som Transalpen skall ju ha ett slack på 4-5 cm.

+1 på det!

Speciellt viktigt att tänka på om man kör på grus eller dåliga vägar var man bottnar bakfjädringen då kedjan sträcks ut.