handdator

Visa fullständig version : Så har jag lärt mig faran med löst grus...



Mohlin
2013-04-14, 11:44
Var på banan och tränade på uppkörningsövningarna. Jag var igång med slalomen, och gjorde en ganska snäv sväng för att komma runt och ta den en gång till. Det gick inte fort alls, 15 km eller nåt, men så kom jag in en hög med grus man sopat samman, och SWOP!!, så tappade bakhjulet greppet och MC bara försvann under mig, och la sig ner över mitt högerben.
Har ett tjusigt 15 cm blåmärke att stoltsera med, och en ny respekt för grus.

Å andra sidan, om man nu ska trilla med en MC så är det en fördel att göra det i 15 km....

Ankan1
2013-04-14, 11:51
Se även upp med gatubrunnslock och de vitmålade linjerna på vägarna efter t ex regn.Blir ofta såphala.

Mohlin
2013-04-14, 11:55
Kan man inte fixa färg till markeringar som inte är halvt livsfarliga för MC? Blanda lite grus i dem eller nåt.

simonwellander
2013-04-14, 12:31
Kan man inte fixa färg till markeringar som inte är halvt livsfarliga för MC? Blanda lite grus i dem eller nåt.

Det har du rätt i! På något sätt borde ju det gå att lösa tycker man ju. Men blir väl lite dyrt att måla om alla vägar antar jag :rolleyes:

TheCrow
2013-04-14, 14:30
Det borde väl gå att fixa när det ändå skall göras, de bättras ju på med jämna mellanrum. Borde ju inte vara jättesvårt att fixa till så det blir ungefär som halktejp.

Då blir det ju iaf gjort på sikt.

/Freddo

Jourtjänst
2013-04-14, 18:05
Jag fick samma upplevelse men utan att förlora kontrollen på hojen förra sommaren när jag i en skarp kurva körde i en sådan lagning där de lägger i tjära och sedan grus ovanpå. Farten var låg och jag grejade det på nåt vis, men varning för dessa lagningar också!

pentti01
2013-04-14, 21:24
Även rondeller/cirkulations-platser kan vara hala, ta det försiktigt i dom !

simonwellander
2013-04-14, 21:54
Borde ju inte vara jättesvårt att fixa till så det blir ungefär som halktejp.

Då blir det ju iaf gjort på sikt.

Det är väldigt sant!

Jo något tycker man ju att de borde kunna göra för oss motorcyklister :p

Jourtjänst
2013-04-14, 22:49
Och kullersten, och särskilt de vackra fina rondellerna som gjorts i kullersten. Och särskilt försiktig ska man förstås vara när kullerstenen är blöt.

Mohlin
2013-04-15, 10:08
Jisses, när kan man köra egentligen?

Ankan1
2013-04-15, 10:19
Jisses, när kan man köra egentligen?

Man kan köra precis när man vill men eftersom vägnätet verkar vara uppbyggt för fordon med fyra hjul så ställer diverse olika standard på detta vägnät ibland till det för tvåhjulingarna.Jag undrar ibland om det finns någon ansvarig övehuvudtaget på t ex vägverket som halvt liggandes på sidan i en rondell på en mc har passerat över en av dessa många längsgående limlagningarna i vägbanan.Klart otrevlig upplevelse om man inte är beredd på eländet.

Jåke
2013-04-15, 11:12
Ja, de där grusfläckarna som bara dyker upp från ingenstans är jäkligt lömska. Speciellt när man är på begränsat område typ bana och kör, då är det väldigt lätt att missa dem när de flyttar på sig. ;)

Skönt det inte blev värre följder än blåmärke, på'n igen bara!

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Mohlin
2013-04-15, 13:54
Ja, de där grusfläckarna som bara dyker upp från ingenstans är jäkligt lömska. Speciellt när man är på begränsat område typ bana och kör, då är det väldigt lätt att missa dem när de flyttar på sig. ;)



Hallå!! Man ska titta dit man ska, har jag lärt mig. Jag kan väl inte rå för att de har lömska mobila grushögar som lägger sig ivägen av ren illvilja :D

Rick70
2013-04-29, 01:14
Man får inte heller glömma spårvagnsspår, om man bor i en stad som har sådana!
Totalt livsfarliga.

swischmc
2013-04-29, 10:57
Enligt läraren på en Säkerhet på väg-kurs jag gick nyligen så är det småsten i den vita färgen. Just för att det inte ska bli halt. Anledningen till förändringen är att bilister glidit på linjerna när de bromsat...
Alla linjer, zebraränder och hajtänder som målas innehåller numera småsten. Tydligen ger det reflex i mörker också.

I övrigt håller jag med TS. De där grushögarna som ändrar färg som en kamelont efter asfaltsnyans och ständigt lurar på oss mc:ister, de borde spärras in för hets mot folkgrupp.

Jourtjänst
2013-04-29, 22:38
Man får inte heller glömma spårvagnsspår, om man bor i en stad som har sådana!
Totalt livsfarliga.

Kan inte vara skojigt att fastna i ett dylikt...

Jourtjänst
2013-04-29, 22:39
Enligt läraren på en Säkerhet på väg-kurs jag gick nyligen så är det småsten i den vita färgen. Just för att det inte ska bli halt. Anledningen till förändringen är att bilister glidit på linjerna när de bromsat...
Alla linjer, zebraränder och hajtänder som målas innehåller numera småsten. Tydligen ger det reflex i mörker också.

I övrigt håller jag med TS. De där grushögarna som ändrar färg som en kamelont efter asfaltsnyans och ständigt lurar på oss mc:ister, de borde spärras in för hets mot folkgrupp.

Jag är skeptisk till att dessa är halkskyddade...

Olle Å
2013-04-30, 08:36
Blöta gatstenar:evil::evil::evil:

swischmc
2013-04-30, 09:55
Jag är skeptisk till att dessa är halkskyddade...

Du får tycka som du vill. :)
Jag har sett att vissa vita markeringar är knottriga (speciellt när de är nya) och vissa är släta, så jag tror på läraren.

Twenty2
2013-04-30, 10:02
dom vita beläggningarna är numera knottriga. Dock slits de ner ganska så snabbt så är man tillbaks på ruta ett.
Lösgrus är ett jäkla gissel då det verkar samlas på de sämsta ställena för oss som kör på två hjul. Det har ju hänt att det har gått ganska så brett ett par gånger när det har legat en liten sträng direkt efter ett smalare fartgupp som man bara gungar förbi på sidan. Riktigt obehagligt om man inte är förberedd.

magnusda
2013-04-30, 12:55
När det gäller "hemska mobila grushögar" håller jag med! :) För djävligt!
I övrigt är det väl så att man får hålla koll på hur väg och omgivning ser ut! Som Ankan sagt tidgare så är vägnätet uppbyggt för fordon med fyra hjul och inte två. Så håller man bara koll på hur vägen ser ut så behöver man ju inte satsa på knäskrap på just den vägen som har mycket lagningar.

Mohlin
2013-04-30, 13:02
Just det med löst grus är kanske en av nackdelarna med miljötänket. När man anväder grus istället för salt på snö o is, så samlas det små grushögar lite här o var på våren när snön smälter. Kan vara riskabelt, dessutom i kombination med att många kanske är lite "rostiga" efter vinteruppehållet.

Mc-Bosse
2013-04-30, 20:40
Det blir ett obehagligt gassläpp mitt i maximalt nerlägg i en kurva när man i flera kurvor inte sett grus för att helt plötsligt inse att innan denna kurvan gick sopmaskinens chaufför på frukost. :) Faller man så faller man...

magnusda
2013-05-01, 06:41
Det blir ett obehagligt gassläpp mitt i maximalt nerlägg i en kurva när man i flera kurvor inte sett grus för att helt plötsligt inse att innan denna kurvan gick sopmaskinens chaufför på frukost. :) Faller man så faller man...

Visst, men varför riskera ett maximalt nedlägg när du fortfarande vet att du kan stöta på en kurva där chauffören tog frukost? Visst, man kan inte skydda sig mot allt, men nog tar jag det ganska försiktigt på småvägarna än så länge. Inte bara grus föresten. Rätt vad det är kommer den en av dessa moderna lagningar där de fyller hållen men någon lös asfaltsbladning.

engström67
2013-05-06, 08:03
Visst, men varför riskera ett maximalt nedlägg när du fortfarande vet att du kan stöta på en kurva där chauffören tog frukost? Visst, man kan inte skydda sig mot allt, men nog tar jag det ganska försiktigt på småvägarna än så länge. Inte bara grus föresten. Rätt vad det är kommer den en av dessa moderna lagningar där de fyller hållen men någon lös asfaltsbladning.

Håller med dig.Maximala nerlägg på allmän väg:confused:.Visst ska det gå undan på krokiga vägar men faran lurar i alla kurvor i form av massa skräp och spill på vägen,så det gäller att vara vaken och läsa vägbanan.Annars åker man av.

räven
2013-05-06, 09:52
Sopningen är lite sen i år på grund av lång vinter. Körde en vägspanarrunda i går, mycket är inte sopat. Värst är nog sönderfrusen krackad beläggning som är utspridd på vägen mitt i kröken. Varningsskylt saknas oftast.
Så ta det lugnt till ni vet vägens standard.

magnusda
2013-05-06, 10:04
Sopningen är lite sen i år på grund av lång vinter. Körde en vägspanarrunda i går, mycket är inte sopat. Värst är nog sönderfrusen krackad beläggning som är utspridd på vägen mitt i kröken. Varningsskylt saknas oftast.
Så ta det lugnt till ni vet vägens standard.

Eftersom vi nästan är grannar :) så kör vi nog samma vägar emellanåt och jag måste säja att i våra trakter är vägarna rent katastrofala i år. Mycket kälskador lagade med lös asfaltsblandning och ofta inte skyltat. Körde uppåt vetlanda, Eksjö, Nässjö i fredags och där var det inte alls lika "trasigt".

räven
2013-05-06, 11:46
Så är det, mycket sönderfrysningar å krackat. Du vet att löst pålagd lagning ska vara bortsopad inom 48 timmar. Ring VV eller väghållare å påtala detta om du vet att detta inte blivit gjort. Sopat efter vintern ska vara klart till 1 maj i vår region. Denna sena vår får vi väl ha lite översende. Som sagt VV å antreprenörer har lite att pyssla med i år.

Mc-Bosse
2013-05-06, 13:36
Visst, men varför riskera ett maximalt nedlägg när du fortfarande vet att du kan stöta på en kurva där chauffören tog frukost? Visst, man kan inte skydda sig mot allt, men nog tar jag det ganska försiktigt på småvägarna än så länge. Inte bara grus föresten. Rätt vad det är kommer den en av dessa moderna lagningar där de fyller hållen men någon lös asfaltsbladning.


Håller med dig.Maximala nerlägg på allmän väg:confused:.Visst ska det gå undan på krokiga vägar men faran lurar i alla kurvor i form av massa skräp och spill på vägen,så det gäller att vara vaken och läsa vägbanan.Annars åker man av.

Det är ibland svårt att få fram ironi och skämt i ett inlägg. Ni känner inte mig personligen och vet inte vad jag är för en. Poängen med inlägget är ju mest lustigheten i att "sopmaskinföraren gått på frukost..." :)

Hur mycket maximala nerlägg tror ni det blir med en Kawasaki Z 750 LTD från 1981 med halvhögt styre och gubbkörställning? :) Det är ju ingen Hayabusa eller annan sporthoj precis och inbjuder inte till "knä i asfalten".

räven
2013-05-06, 14:24
Vaa, hänger du inte i knävecket Bosse ?

magnusda
2013-05-06, 14:31
Det är ibland svårt att få fram ironi och skämt i ett inlägg. Ni känner inte mig personligen och vet inte vad jag är för en. Poängen med inlägget är ju mest lustigheten i att "sopmaskinföraren gått på frukost..." :)

Hur mycket maximala nerlägg tror ni det blir med en Kawasaki Z 750 LTD från 1981 med halvhögt styre och gubbkörställning? :) Det är ju ingen Hayabusa eller annan sporthoj precis och inbjuder inte till "knä i asfalten".

Detvar nog snarare en dum kommentar från min sida.Har läst många av dina inlägg så jag borde veta bättre. Jag tror nog du skrapar knän i backen ungefär lika ofta som jag gör med min GSX550 från 83! :cheers:

Mc-Bosse
2013-05-06, 16:17
Vaa, hänger du inte i knävecket Bosse ?

Nä för h-e! :)