handdator

Visa fullständig version : Vilken skillnad en lärare kan göra.



Mohlin
2013-04-14, 11:36
Jag och min man missade uppkörningen i augusti, min man klarade den 3 veckor senare, men jag hade tappat lusten, till stor del pga att vår lärare hela tiden kritiserade mig. Jag körde för långsamt, det var inte bra nog, jag måste ditt och datt, jag var för osäker osv.

Jag kände mig helt misslyckad, och skulle aldrig gått på testen, men han ville nog mest bli av med oss.

Så jag provade igen nu i år, men en annan körskola. Första lektionen var på "kravlegården" i tre timmar och vi tränade på övningarna till uppkörningen.

För första gången fick jag positiv feedback.
- Bra, men du låste bakhjulet, tänk på att släppa bromsen där. Jepp, perfekt. Den undanmanövern hade blivit godkänd. Du har tekniken, men ska upp lite i fart, men det kommer när du vant dig till cykeln (gick från 250 till 500 cc). Jättefint. Vi bokar uppkörning till mitten av maj.

Jag var euforisk när jag kom hem. Jamen jag kan ju!! Jag är inte helt hopplös.

Nu ska jag bara ha lite trafikträning och lite mer bana, sen hoppas jag att kortet sitter i maj!!

Ankan1
2013-04-14, 11:46
Finns många människor med fel attityd beroende på sitt yrke.Ingen som ska lära sig något mår bra av att ständigt behöva höra hur dålig den är.Att ge konstruktiv kritik på ett positivt sätt samt beröm som t ex trafikskolelärare är nog att föredra både för körskolan och eleven.

Hornet
2013-04-14, 12:08
Jag och min man missade uppkörningen i augusti, min man klarade den 3 veckor senare, men jag hade tappat lusten, till stor del pga att vår lärare hela tiden kritiserade mig. Jag körde för långsamt, det var inte bra nog, jag måste ditt och datt, jag var för osäker osv.

Jag kände mig helt misslyckad, och skulle aldrig gått på testen, men han ville nog mest bli av med oss.

Så jag provade igen nu i år, men en annan körskola. Första lektionen var på "kravlegården" i tre timmar och vi tränade på övningarna till uppkörningen.

För första gången fick jag positiv feedback.
- Bra, men du låste bakhjulet, tänk på att släppa bromsen där. Jepp, perfekt. Den undanmanövern hade blivit godkänd. Du har tekniken, men ska upp lite i fart, men det kommer när du vant dig till cykeln (gick från 250 till 500 cc). Jättefint. Vi bokar uppkörning till mitten av maj.

Jag var euforisk när jag kom hem. Jamen jag kan ju!! Jag är inte helt hopplös.

Nu ska jag bara ha lite trafikträning och lite mer bana, sen hoppas jag att kortet sitter i maj!!
Precis ta med dig dom orden när du ska köra upp. MEN VA FAN JAG KAN JU DET HÄR KOM IGEN NU,, Det sa jag till mig själv när jag fick ett sista försök på slalombanan. och det gick fint. lycka till.

TheCrow
2013-04-14, 14:36
En del skulle må bra av att läsa in sig på hundfostran, där har man (på de flesta håll) gått helt från korrektion till uppmuntran.

Man måste naturligtvis tala om sånt som är fel för att förhindra felaktig inlärning men i övrigt så är det ju uppmuntran som gäller.

Lycka till för övrigt, själv hoppas jag på att vara klar innan sommaren är slut :O)

/Freddo