handdator

Visa fullständig version : Touratech offroadschool



jtr
2013-04-12, 21:46
Hej MC vänner.

Vad tycker ni om gruskurs hos Touratech ( http://offroadschool.se/alla-kursdatum-2013/ ) Är det värd så mycket pengar? Jag är ganska sugen men är mkt. osäkert på vad det innebär och om det gör ngt. nytta för mig. Jag är inte helt ny på gruset men vill gärna "jobba på" lite.

Har läst på flera webbsidor om olika skolor inom gruskörning med väldig varierande upplägg.
Det finns även instruktörer som kan berätta flera timmar om att: "åka på grus är mycket annorlunda, spännande och svårare än att åka asfalt" (och då är halva kurstiden borta)
Jag vill ha något nytta av kursen och inte bara lyssna på strunt prat eller åka halva dagen slalom mellan plast pinnar.

Finns det någon som var med deras gruskurs? Tacksam för många svar

Jåke
2013-04-12, 23:26
Vore jag du, skulle jag åka på Adventure Days istället. Efter det skulle jag fundera på Touratech. Men så är inte jag en person som låter hojen bestämma vart jag kan köra...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

whiskeythrottle
2013-04-13, 00:31
gruskurs....tssssssss.....låter som något för folk som åker utan körkort. Säkert lika värdelöst som risk utbildningen/manövern för de som redan kunde åka hoj när de tog mc-kortet. Nä, börja med motocross/enduro om du vill utvecklas till en bättre förare.

jtr
2013-04-13, 07:58
Vore jag du, skulle jag åka på Adventure Days istället. Efter det skulle jag fundera på Touratech. Men så är inte jag en person som låter hojen bestämma vart jag kan köra...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Under samma tid åker jag grus i Norge. Så det blir inte ngt. "Adventure Days" i år för mig.

Olle Å
2013-04-13, 18:21
Kan inte vara lätt att leda en gruskurs. Många som kommer vill bara åka grus och inte köra. Det beror ofta på att ägarna till hojarna är väldigt rädda om dem. Det är ju klart att har man en hoj som kanske är värd 100.000, så håller man ju igen och kan inte lära sig att köra grus.
Skall man lära sig , så får man se till att ha en hoj som dels klarar av att läggas i backen och inte är för tung i början. Själv får man inte vara rädd att ramla i backen, varför söndagskläderna bör vara kvar hemma.
Exvis en Dominator eller en mindre KTM eller varför inte en gammal Transalp.
Utmärkta hojar att lära sig på om de har motorbågar och riktiga handtagsskydd. De stoppar för rejäla klotningar. då kan man lära sig gruskörning. Visst går det också på en crossbana, men det är ofta väldigt mjukt underlag och inte likt en grusväg. :rock::rock::rock::rock:

jtr
2013-04-13, 19:55
Kan inte vara lätt att leda en gruskurs. Många som kommer vill bara åka grus och inte köra. Det beror ofta på att ägarna till hojarna är väldigt rädda om dem. Det är ju klart att har man en hoj som kanske är värd 100.000, så håller man ju igen och kan inte lära sig att köra grus.
Skall man lära sig , så får man se till att ha en hoj som dels klarar av att läggas i backen och inte är för tung i början. Själv får man inte vara rädd att ramla i backen, varför söndagskläderna bör vara kvar hemma.
Exvis en Dominator eller en mindre KTM eller varför inte en gammal Transalp.
Utmärkta hojar att lära sig på om de har motorbågar och riktiga handtagsskydd. De stoppar för rejäla klotningar. då kan man lära sig gruskörning. Visst går det också på en crossbana, men det är ofta väldigt mjukt underlag och inte likt en grusväg. :rock::rock::rock::rock:

Håller med till 100% Har t.o.m. funderat på att skaffa en gammalt "skrot" - men gillar inte att skruva och skruva och skruva.........

Olle Å
2013-04-13, 20:00
Håller med till 100% Har t.o.m. funderat på att skaffa en gammalt "skrot" - men gillar inte att skruva och skruva och skruva.........

Jag hade en gammal Transalp 92:a. Den kördes väldigt mycket på grus, trillade omkull många gånger, men höll utan större skavanker. Behövde inte skruva mycket på den hojen. När den blev för ful , så åkte sprayflaskorna fram och vips, så var det en ny hoj igen.:beer::beer:

engström67
2013-04-14, 21:50
gruskurs....tssssssss.....låter som något för folk som åker utan körkort. Säkert lika värdelöst som risk utbildningen/manövern för de som redan kunde åka hoj när de tog mc-kortet. Nä, börja med motocross/enduro om du vill utvecklas till en bättre förare.

Håller med dig :):)

Olle Å
2013-04-15, 08:12
gruskurs....tssssssss.....låter som något för folk som åker utan körkort. Säkert lika värdelöst som risk utbildningen/manövern för de som redan kunde åka hoj när de tog mc-kortet. Nä, börja med motocross/enduro om du vill utvecklas till en bättre förare.

Vad har du för hoj egentligen? Har du kört grus själv eller är du en grussprättare?:confused::confused:

Väse Conny
2013-06-02, 20:10
Hej
Jag har varit i Säfsen med en massa barn och haft kul
Touratech hadde körutbildning där samtidigt vi åt mat samtidigt
Jag hadde inte möjlighet att fråga varför de står upp på hojen när de kommer för mat och även när de skall iväg igen
Varför stod alla gubbarna upp på sina hojar ???

Ove
2013-06-02, 21:48
Varför stod alla gubbarna upp på sina hojar ???

:) Jo, har man grus i brallan sliter det på plasten. ;)