handdator

Visa fullständig version : Bä bä vita lamm, har du någon ull?



jrutgers
2013-04-12, 16:29
Ja, besiktningen på måndag närmar sig och jag tänkte jag skulle ösa säckarna (läs dämparna) fulla.
Tyvärr är jag av naturen lat,vilket tyvärr ofta leder in mig i frestelsen att finna genvägar :eek:
Så jag undrar helt enkelt om någon kan säga mig om jag kan peta in ullen i dämparna genom utblåset eller måste jag dela vid böjarna och pilla in det därifrån.

Bara för att inte offentligt diskvalificera mitt intellekt så vill jag nämna att jag tror att det sitter ngn form av avskiljande föremål i dämparna så jag antar att jag måste gå den långs vägen, men jag hoppas jag har fel.

Tack för kommande upplysningar i ämnet. Kommer vara evigt tacksam

Jr

Foosi
2013-04-12, 16:53
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=382949&d=1318342167

inget man stoppar i rören... men va fan... det är ju fredag :)

tjoolahopp

V Saarela
2013-04-12, 17:04
Jag har besiktat genom att:
pressade in trollull(ICA) utifrån med en skruvmejsel, körde 3 mil till besiktningen, stannade bakom hörnet till besiktningen och fyllde på lite trollull, besiktade, körde därifrån, varvade stillastående på maxvarv.....och ut sprutade stålullen.

jrutgers
2013-04-12, 17:06
Tack Foosi, inte exakt det svar jag hade förväntat mig.....men va fan....det är ju fredag!!

jrutgers
2013-04-12, 17:09
Jag har besiktat genom att:
pressade in trollull(ICA) utifrån med en skruvmejsel, körde 3 mil till besiktningen, stannade bakom hörnet till besiktningen och fyllde på lite trollull, besiktade, körde därifrån, varvade stillastående på maxvarv.....och ut sprutade stålullen.


Tack för detta tips.
Fast om jag kan leva med en mer permanent lösning, vad gäller då?

( jag är gammal och tråkig med en gammal hoj som inte måste bruppa ):D

Foosi
2013-04-12, 17:22
haha.... här har vi ett tips för the handy ;o) eller så ...

f ö har en polare som fick godkänt på besiktningen med en Cola burk proppad med stålull och fäst med en stor slangklämma på röret på hans Buell !! tur jag ej slog vad med han, för jag spådde de skulle garva åt han och skicka hem han igen utan att ens kolla på hojen ;) så fick han OK !!!

http://www.youtube.com/watch?v=FnkyVIp_vHo

jrutgers
2013-04-12, 18:35
haha.... här har vi ett tips för the handy ;o) eller så ...

f ö har en polare som fick godkänt på besiktningen med en Cola burk proppad med stålull och fäst med en stor slangklämma på röret på hans Buell !! tur jag ej slog vad med han, för jag spådde de skulle garva åt han och skicka hem han igen utan att ens kolla på hojen ;) så fick han OK !!!

http://www.youtube.com/watch?v=FnkyVIp_vHo

Fasen va smart! Så skulle ju jag också kunna göra! Synd att jag inte kan ryska!::D

engström67
2013-04-12, 20:05
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=382949&d=1318342167

inget man stoppar i rören... men va fan... det är ju fredag :)

tjoolahopp

:dancing::dancing::dancing:

Månne
2013-04-12, 20:32
Läge att packa om dämparen?

Jag har packat om dämpare till både hojar och Radical Racecars så svänger du förbi på en tur i sommar så går allt att lösa! :)

jrutgers
2013-04-12, 21:16
Läge att packa om dämparen?

Jag har packat om dämpare till både hojar och Radical Racecars så svänger du förbi på en tur i sommar så går allt att lösa! :)

Menar du Månne att det inte bara är att pressa in ullen i dämparna? :eek:

Månne
2013-04-13, 00:40
Med tanke på att den kommer att flyga ut eller att hojen går som en håsa med den i?

V Saarela
2013-04-13, 07:18
Den där db killern i filmen var smart :)
Lite olustigt ibland när man brassar genom tyskland med lite för öppna rör, så i packningen är det ju bra att ha med sig en sån.....

Ölburkar/läskeblaskburkar har man ju sett prov på. Är det en besiktningsman som vaknat på fel sida så kan han slå ner på ett sånt bygge, det har hänt.
Den här gick dock igenom:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild03/030428b3.jpg

@jrutgers: är det orginalsystemet till CB750:an du pratar om? Packa om brukar kräva att man kan öppna systemet längst bak(om du kikar på ett slipon så brukar det finnas nitar längst bak).
Ett orginalsystem är oftast då sluten, dvs går inte att öppna. Skulle nog själv föredra att svetsa i järn en db-killer. Är hålet längst bak nog stort så kan man nog modifiera om en köpes också. Normalt behöver man då heller inte göra nån utfyllning i systemet heller(ull osv). Fast, det beroro ju på hur trasigt(rostigt) ditt system är invändigt....och andra sidan, är den trasig invändigt så brukar också orginalssystemet vara ganska rostigt utvändigt också.

jrutgers
2013-04-13, 22:20
@jrutgers: är det orginalsystemet till CB750:an du pratar om? Packa om brukar kräva att man kan öppna systemet längst bak(om du kikar på ett slipon så brukar det finnas nitar längst bak).
Ett orginalsystem är oftast då sluten, dvs går inte att öppna. Skulle nog själv föredra att svetsa i järn en db-killer. Är hålet längst bak nog stort så kan man nog modifiera om en köpes också. Normalt behöver man då heller inte göra nån utfyllning i systemet heller(ull osv). Fast, det beroro ju på hur trasigt(rostigt) ditt system är invändigt....och andra sidan, är den trasig invändigt så brukar också orginalssystemet vara ganska rostigt utvändigt också.

Japp, rostiga original bumpor som den förra ägaren tydligen gjort om till raka rör utan ngn form av dämpning.

Men nu har jag löst det med två säckar ull, packat bakifrån och moddat utblås för säkring av ullen.

Gosse vad tyst den blev. Massa annan skit som skramlar nu istället. :hmmmm2:

Men det mesta är nog original skrammel på denna gamla hoj!

Tack alla för supporten! Case closed.

Den lär inte få anmärkning på ljudnivån nu iaf. :hello: