handdator

Visa fullständig version : Det här med rörelseenergi och massa



Nina
2007-10-27, 08:32
Tänkte dra en kort lektion i vad som menas med massa och hur mycket saker väger i ett krockögonblick i 100 km/tim och vad man kan tänka på om man ska transportera en mc på släp/i en skåpbil. Jag skrev nyss på glidarhoj där nån frågade om hur han ska transportera sin mc. Det jag vill belysa är rörelseenergin, och vad som sker om man är för snål med spännbandens kapacitet och hur man ska välja rätt spännband. Pärlan ska ju stå kvar hel och lika fin som vid lastningen när man är framme, eller hur? ;)

Ett exempel:
En mobil väger 100 gr, vid ett krockögonblick i 100 km/tim väger den hela 6 ton! Det är helt otroligt hur mycket rörelseenergin ökar.

Om man då vill transportera sin mc ska man ha med i beräkningen att nåt kan gå fel på vägen mellan punkt A och punkt B, man kanske kommer behöva panikbromsa.
I en helt vanlig inbromsning rör sig massan 100% framåt, väger en mc 300 kg har man 600 kg att bromsa ner vid en vanlig inbromsning. I ett krockögonblick däremot väger alltså mc:n flera ton. Om en mobil på 100 gr väger som en olastad mindre lastbil vad väger då inte en mc?
Vid ett pådrag från ett rödljus eller i en sväng rör sig massan med 50%, alltså väger mc:n hela 450 kg i en helt vanlig sväng eller under ett pådrag från rödljuset. Otroligt eller hur?

Ska man transportera en mc kan det vara bra att ha detta i tankarna och tittar man på spännband kan det vara bra att veta att varje söm som finns på ett spännband anger hur många ton den klarar av innan bandet kan gå av. Varje söm är 1 ton, ju fler sömmar desto mer krafter och påfrestningar tål de. Så välj gärna spännband som är breda och har flera sömmar. :)

• Spännband som är fransiga i kanterna ska man kasta, de kan gå av väldigt lätt och så ramlar mc:n omkull vid en enkel sväng i värsta fall. Knutna spännband likaså, vill nån ge ett par med på köpet och de är fransiga eller ihopknutna – ta inte emot dom.
För det vore väl inte kul att komma fram till punkt B och hojen har vält för knuten har gått upp eller spännbandet fransat färdigt och gått av…? Och då har man kanske kört lugnt ändå.

Jag satte fast min glidare i öglorna i skåpbilen när jag köpte den, mc:n var fullständigt orubblig från sin plats. Jag hade också breda spännband med minst 3 sömmar på i fall att en häftig inbromsning måste ske mellan punkt A och B som bestod av 42 mil emellan. Den stod också längst fram mot väggen eftersom jag visste att massan gärna rör sig 100% framåt i en helt vanlig inbromsning. När jag var hemma sent på kvällen lossade jag på spännbanden för att inte stötdämparna och gaffeln skulle ta stryk om den står fastsurrad över natten. :)

Hoppas jag bidragit med lite goda råd och tips. :D

pewa
2007-10-30, 13:10
Intressanta reflektioner! Ska som sagt försöka få ihop en artikel-sektion, den här platsar helt klart :)

Gibson
2007-10-30, 16:04
Intressant och bra artikel. :)