handdator

Visa fullständig version : Glasögon immar igen?



TheCrow
2013-04-10, 21:03
Hej, hur gör ni som har glasögon? När jag hade körlektion härom dagen så immade glasögonen igen så fort vi stannade. Nu har jag tur så jag ser inte så illa att jag måste ha dom men av bekvämlighetsskäl har jag dom helst på näsan. Men det blir ju lite jobbigt vid rödljusen om de ska imma igen hela tiden.

Funkar sånt anti-im medel som dykare använder i cyklopen?

/Freddo

Ove
2013-04-10, 22:23
Hej, hur gör ni som har glasögon? När jag hade körlektion härom dagen så immade glasögonen igen så fort vi stannade. Nu har jag tur så jag ser inte så illa att jag måste ha dom men av bekvämlighetsskäl har jag dom helst på näsan. Men det blir ju lite jobbigt vid rödljusen om de ska imma igen hela tiden.

Funkar sånt anti-im medel som dykare använder i cyklopen?

/Freddo

Tvållösning är ett urgammalt knep. Varning för parfymerade imskyddsmedel som jag köpte hos en optiker i akutsituation - efter behandling av glasögon och visir luktade det billig bordell i hjälmen så att jag inte kunde använda den på flera veckor....:p och inte fungerade det bra heller. :thumpdown:

RobbeS
2013-04-10, 22:44
Mina glasögon immar igen också. Min hjälm har dock ett läge som ger en liten glipa vilket jag använder i stadstrafik då ventilationen från hjälmens ventilation inte är tillräcklig. Så pröva att öppna visiret en centimeter då du kör lite långsammare eller stannar vid rödljus. Sen är är ett knep att enbart andas genom näsan. Problemet med immande glasögon är enligt min erfarenhet enbart ett vår och höstfenomen då det är kallare ute.

TheCrow
2013-04-10, 23:05
Jo, jag tänkte nog mer att jag skulle behöva stänga visiret helt i sånna fall så att all luft blir varm innanför hjälmen. Nu hade jag det för det mesta helt öppet. Men såfort man stannade så avtog ju ventilationen och det immade igen direkt. Det hjälpte inte att andas genom näsan, inte på körskolans hjälm iaf.

Men det är nog mest ett vår/höstproblem trots allt. Men jag har tidig lektion om ett par veckor så det hade varit skönt om man kunnat fixat det då. Ska prova dyk-medlet, tror jag har en flaska nånstans...

/Freddo

Månne
2013-04-10, 23:19
Lyssna nu på en gammal simmare! ;)

Smörj in insidan med vit tandkräm av enklaste sort som kostar en tjuga och låt ligga över natten sedan putsar du av med hushållspapper. Använder alltid det på simglasögon och det är ett beprövat hustips.

Jourtjänst
2013-04-10, 23:46
Jag har också haft problem med imma på mina glasögon med integralhjälm och med min Shuberth C3 som är en öppningsbar hjälm. Den senare var dock rätt hyfsad. Men en erfaren hojåkare tipsade om en öppen hjälm med stort visir som går långt ner, han berättade att han inte kör med något annat då han tycker att synfältet är kasst i integralhjälmar. Av en händelse hade jag en sådan hjälm hemma som jag dissat förut men tänkte nu att jag testar den.

Jag trodde att det skulle bli kallt och dragit, men med en buff placerad på rätt sätt (dubbla buffar i denna kylan) så funkar det kanon. Den lilla ventilation som det blir under visiret har bara känts behaglig och ser dessutom till att det inte bildas imma. Och då har jag kört 90 mil de senaste fyra dagarna och säkert 20 av dem har varit motorväg i 120 km/h.

Denna hjälm fungerade (till min verkliga förvåning för jag trodde den skulle vara snorkall) kanonfint med superbt synfält och utan imma på mina glasögon. Så en sådan typ av hjälm är något jag numera kan rekommendera.

Dessutom känns hojåkandet mycket friare på något sätt, mer öppet och inte så instängt. Så där blev det stort plus också!

Jourtjänst
2013-04-10, 23:53
Lyssna nu på en gammal simmare! ;)

Smörj in insidan med vit tandkräm av enklaste sort som kostar en tjuga och låt ligga över natten sedan putsar du av med hushållspapper. Använder alltid det på simglasögon och det är ett beprövat hustips.

Jag tror inte att detta hjälper då det inte är visiret som är problemet utan glasögonen.

klaus
2013-04-11, 07:02
har shoei hjälm så visiret har pinlock (imskydd), behöver inte göra något åt visiret och det rekommenderas inte i instruktionerna heller
för glasögon har jag använt optikers anti im,funkar kalas,men får upprepas med några dagars mellanrum,inget bestående effekt. Eftersom jag använder det bara på glasögon så har inte haft problem med lukt heller. Funkar bra även på skidglasögon och löparbriller

Markus
2013-04-11, 09:11
Hej, hur gör ni som har glasögon? När jag hade körlektion härom dagen så immade glasögonen igen så fort vi stannade. Nu har jag tur så jag ser inte så illa att jag måste ha dom men av bekvämlighetsskäl har jag dom helst på näsan. Men det blir ju lite jobbigt vid rödljusen om de ska imma igen hela tiden.

Funkar sånt anti-im medel som dykare använder i cyklopen?

/Freddo

Hej

Nu är kanske inte detta ett direkt tipps för imman på glasögon men min lösning vid övningskörningen var att skaffa endagslinser som jag använde under övningskörningen. När jag kör nu så öppnar jag visiret lite när det riskerar att imma igen men denna metod upplevde jag som besvärlig vid övningskörnigen, hade inte helt koll på hojen så att öppna och stänga ett visir hela tiden ville jag undvika. Kanske onödigt försiktig, men så resonerade jag.

Ove
2013-04-11, 09:25
Tjatar lite om tvållösning. Imma är vattendroppar som lägger sig på kallt glas. Om man bryter ytspänningen i dropparna så blir det en fuktig yta ytan droppar = klart, och tvål har just den egenskapen. I bilen: en trasa som impregnerats med tvål och som får torka är rätt suverän att ta bort imma med. Fungerar även på visir och glasögon bara man inte sköljer bort tvålen utan bara får torrt. Det hjälper dock inte om man kör i tjock dimma när temperaturen ligger nära nollan för då blir det påfrysning istället och då funkar inget annat än elvärme.

När jag dök en gång för längesen var det saliv på insidan av cyklopet som gällde. Fungerade på samma sätt fast det känns lite äckligt att spotta i hjälmen.

Månne
2013-04-11, 13:21
Jag tror inte att detta hjälper då det inte är visiret som är problemet utan glasögonen.

Jag menade ju givet på glasögonen.

Kör inte alla med pinlock?:eek:

pentti01
2013-04-11, 15:48
Jag menade ju givet på glasögonen.

Kör inte alla med pinlock?:eek:

Vad är pinlock,,? :o
jag kör med googles/motorglasögon till min öppna hjälm, får plats med mina "vanliga"glasögon under oxå. Inga problem med imma dock.
Ska prova en hjälm med dubbla visir i sommar, så dessa ovanstående tips skall testas!

TheCrow
2013-04-11, 19:56
Jag har anti-im medel nånstans men jag vill minnas att det funkade sådär när man dök. Det var ett tag sedan. Jag har ju inga stora synfel och kan utan vidare köra upp utan glasögon om jag vill, för mig är det mest ett bekvämt sätt att hålla rätt på glasögonen...

Men tack för tipsen, de skall provas.

Mvh
Freddo

Olle Å
2013-04-11, 19:57
Vad är pinlock,,? :o
jag kör med googles/motorglasögon till min öppna hjälm, får plats med mina "vanliga"glasögon under oxå. Inga problem med imma dock.
Ska prova en hjälm med dubbla visir i sommar, så dessa ovanstående tips skall testas!

Problemet med glasögon och integralhjälm varierar lite med olika hjälmar. Jag har prova några olika och vid låg fart och stillastående bildas det lätt imma. Om man bara har god luftväxling i hjälmen så försvinner imman lätt. Men ett annat problem är ju om det regnar hårt, då blir det ju oxå lätt imma på glasögonen. Jag har fått göra så att visiret fått ha en liten springa. Samma problem uppstår om det är kallgrader och man inte ventilerar ordentligt. Som tur är har min syn förbättras, så jag kan köra utan glasögon numera.:D:D

Jourtjänst
2013-04-11, 21:40
Som tur är har min syn förbättras, så jag kan köra utan glasögon numera.:iD:D

Vilken lyckost! :-)

klaus
2013-04-12, 04:07
japp,håller med att det är lyckan utan glasögon och förbättrad syn,nästa steg är utan hjälm, då har man inga problem med imbildning :) (men kanske får akta sig för flygfän)

Olle Å
2013-04-12, 08:35
japp,håller med att det är lyckan utan glasögon och förbättrad syn,nästa steg är utan hjälm, då har man inga problem med imbildning :) (men kanske får akta sig för flygfän)

På sommaren och det är lite varmare kan man ju köra med uppfällt visir, men då måste man tänka på dessa flygfän. Hade som tur var mina på mig då jag fick någon stor tung och hård insekt mitt på ena glaset. Det kändes ordentligt, så troligen var det en skalbagge av resterna att döma.

Men till frågan, finns det något bra medel som stoppar imma på glasögonen utan att det blir någon hinna som exvis vid motljus eller möten på kvällen inte skapar reflexer.
Har provat några , men det blev en hinna.

Har någon provat teflonspray ??

RobbeS
2013-04-12, 12:16
Linser är ju annars ett tips. Idag finns det t.om progressiva linser för dom som vill ha det. Vid längre svängar använder jag linser och då sådana som har en styrka anpassade för just bil och mc körning men inte för läsning. Det går att läsa men blir tröttsamt efter ett tag. Gick till en optiker och provade ut linser men efter det har jag beställt från Lensway till halva priset. 6 par räcker minst ett år till en kostnad av 600 spänn.

Mohlin
2013-04-14, 12:10
Jag skulle inte putsa mina glasögon med tandkräm, jättrisk för repor.

Olle Å
2013-04-14, 12:20
skrev teflon.:mad: Skulle vara siliconspray:):)