handdator

Visa fullständig version : Problem efter vinteruppehåll



Mc-Bosse
2013-04-10, 17:22
Hej!

Hojen (Kawasaki 750 LTD- 81) har stått inomhus i 22° hela vintern och tömd på bensin. Tömde via dräneringen på alla fyra förgasarna och stängde sen alla skruvar. Idag fyllde jag på bensin och startade hojen för första gången men det läcker kraftigt från alla dräneringshålen i förgasarna. Skruvarna har jag spänt så mycket det bara går och t o m skiftat plats på dem men startar jag hojen eller bara slår på PRI så börjar det läcka genom alla fyra förgasarnas dräneringshål.

Jag förstår inte vad som hänt för om jag förstått det rätt så är det konan på skruven som tätar mot godset i förgasarna så det håller tätt. Packning i andra änden är väl mer för att det inte ska komma in skit. Eller är det packningarna som torkat alla fyra så de är de jag behöver skaffa nya av?

Mc-Bosse
2013-04-10, 17:37
Alla fyra skruvarna.

Mc-Bosse
2013-04-10, 18:19
Slipade lite på den konade änden så den blev jämn och slät, la på lite bensinbeständigt tätningsmedel och skruvade dit skruvarna. Nu får de torka lite och imorgon ska jag se om det håller tätt.

Håkan
2013-04-10, 19:13
Hej Bosse.
Är du säker på att det läcker från dräneringen av förgasarna?
Har för mig att det också finns en överströmmningskanal om flottören inte tätar, det kan vara därifrån det läcker...
I så fall så finns det renoveringssatser för förgasare med samtliga packningar, o-ringar och nya flottörnålstätningar.

jrutgers
2013-04-10, 19:13
Kan du på denna äldre hoj haft en del avlagringar och skräp i flottörhuset som satt sig i "sätet" när du drog åt?

Mc-Bosse
2013-04-10, 19:14
Jaha nu visar det sig att det läcker längre upp och troligtvis där bensinslangen går in i ett plast t-rör mellan förgasare nummer två och tre. Slangen känns torr och hård. Ska köpa ny slang imorgon. Kunde ju tänkt på detta direkt egentligen och verkligen kollat var det läcker... för hur sannolikt är det att dräneringsskruvarna skulle fallera allihopa på en gång? :)

Hoppas bara att det är en ny slang som fixar det så det inte är tätningarna i de andra ändarna av t-röret in till förgasarna som felar.

1, T-röret stickar fram över plastskruven för tomgångsjusteringen.

Får inte upp bilden... såja!

Mc-Bosse
2013-04-10, 19:16
Hej Bosse.
Är du säker på att det läcker från dräneringen av förgasarna?
Har för mig att det också finns en överströmmningskanal om flottören inte tätar, det kan vara därifrån det läcker...
I så fall så finns det renoveringssatser för förgasare med samtliga packningar, o-ringar och nya flottörnålstätningar.

Usch det låter jobbigt....

Mc-Bosse
2013-04-10, 19:21
Överströmningsventil förresten. Skulle den öppna och släppa ut bensinen ur förgasaren? Verkar livsfarligt att få flottörproblem/bensinläckage när man kör då det rinner ner på ett hett avgassystemet.

Håkan
2013-04-10, 20:14
Usch det låter jobbigt....
Inte alls, en trevlig kväll i garaget bara...:):D


Överströmningsventil förresten. Skulle den öppna och släppa ut bensinen ur förgasaren? Verkar livsfarligt att få flottörproblem/bensinläckage när man kör då det rinner ner på ett hett avgassystemet.
Överströmmningskanal skrev jag, och den är alltid öppen. Flödar förgasaren över och bensin rinner ut på avgassystemet, så avdunstar den snabbt på den varma ytan, inget som är farligt händer.:)

RobbeS
2013-04-10, 20:19
Fick ett tips att smörja in slangar och andra gummidetaljer med silikonstift under vinterförvaringen. Alltså samma som man använder till gummilisterna på bildörrarna för att förhindra fastfrysning.

Mc-Bosse
2013-04-13, 15:47
Alla fyra flottörer är så lösa och lediga och går inte trögt på något vis. 3193

Allt ser så fint ut så varför flödar det över? Det kan ju vara något som fixat sig själv när jag dragit och haft mig lite när jag skulle få ut förgasarna ur hojen. Eller är det bara den där tilloppsslangen som jag misstänkte. Men nu har jag ju sett förgasarna från insidan också! :)

Väntar på svar här ett tag, sen sätter jag ihop allt igen och testar.

Ove
2013-04-13, 16:05
Usch för problem! Du får gå tillbaka till att förvara hojarna ute i kylan - mindre problem med uttorkning. ;)

Mc-Bosse
2013-04-13, 16:15
Usch för problem! Du får gå tillbaka till att förvara hojarna ute i kylan - mindre problem med uttorkning. ;)

Jag ska faktiskt ha den ute nästa vinter för detta är första gången den stått inomhus och tömd på bensin och det är tydligen inte bra... Andra år har jag bara ställt den ute utan att göra någonting och den har startat så fint på våren utan problem.

Mc-Bosse
2013-04-13, 16:26
Tilloppet för bensinen (den svarta mitt i bilden) går att snurra runt, runt vilket väl är som det ska? Där sitter väl o-ringar som packning i förgasare 2 och 3. Det går relativt trögt att snurra den. Där är ett visst motstånd.

Mc-Bosse
2013-04-13, 16:27
Bilden.

TheCrow
2013-04-13, 18:24
Det är inte nån choke som hängt sig? Det brukar vissa sig efter stunds gång eftersom de sällan flödar så mycket utan det tar lite tid innan cylindern är dränkt.

/Freddo

EDIT: Eller det var nog inget... jag blandade ihop det lite...

Olle Å
2013-04-13, 18:45
Det är inte nån choke som hängt sig? Det brukar vissa sig efter stunds gång eftersom de sällan flödar så mycket utan det tar lite tid innan cylindern är dränkt.

/Freddo

EDIT: Eller det var nog inget... jag blandade ihop det lite...

Ett inte så ovanligt fel är så enkelt som att nålventilen är otät beroende på pålagringar eller mera sällan slitage. Då flödar förgasarna över. Den skall kollas först innan man börjar ändra på nålar eller flottörläget. Mitt universalknep är som vanligt att hälla en halv flaska förgasarrengörning i tanken och köra en stund. Har faktiskt hjälpt mig några gånger då hojen gått lite konstigt. Hade en Suzuki 850 GS som gick konstigt och senare även en Dominator och även en Transalp gick bättre efter en dos rengörning.:):):)

Håkan
2013-04-13, 19:01
Allt ser så fint ut så varför flödar det över?
Vad jag menar...
1. Lokalisera överströmmningskanalen från flottörhusen.
2. Kommer det bensin ur den (dom) när bensinkranen är öppen?
3. Slutsats: Flottörens nåltätning, eller tätningssätets tätning mot förgasarkroppen, läcker.
4. Fullständig demontering av förgasare, rengörning, ihoppsättning med nya tätningar, nålventiler m.m.
5. En trevlig kväll i garaget.

tore
2013-04-13, 19:34
Hej!

Hojen (Kawasaki 750 LTD- 81) har stått inomhus i 22° hela vintern och tömd på bensin. Tömde via dräneringen på alla fyra förgasarna och stängde sen alla skruvar. Idag fyllde jag på bensin och startade hojen för första gången men det läcker kraftigt från alla dräneringshålen i förgasarna. Skruvarna har jag spänt så mycket det bara går och t o m skiftat plats på dem men startar jag hojen eller bara slår på PRI så börjar det läcka genom alla fyra förgasarnas dräneringshål.

Jag förstår inte vad som hänt för om jag förstått det rätt så är det konan på skruven som tätar mot godset i förgasarna så det håller tätt. Packning i andra änden är väl mer för att det inte ska komma in skit. Eller är det packningarna som torkat alla fyra så de är de jag behöver skaffa nya av?

Hej
Har för mig att bränslekranens läge PRI skall bara anv.för att fylla upp flottörhusen efter
förgasarna dränerats/sen skall läge on anv.

Mc-Bosse
2013-04-13, 20:11
Kopplade in bränsleslangen från tanken till förgasarna utanför hojen och slog på Pri och inget läckage efter flera minuter på Pri. Sen skruvade jag på dräneringsskruvarna för att kolla så bensinen verkligen fyllt upp och bränslet rinner så fint ut var det ska ur dräneringshålen. Det var den gamla bränsleslangen som var hård och kass och inte höll tätt eller något i förgasarna som kärvat och nu fixat sig själv.

Problemet nu är att få dit förgasarna igen för insugningsgummina är hårda och då speciellt ett som är stenhårt! Meningen är att de ska vara mjuka och ge efter när jag för in förgasarna från höger och trycker dom framåt och in i insuget i motorn. De ger inte efter. Har provat att trycka in dem i luftburken och sen pilla ut dom men det fungerar inte så bra...

Finns det nya att köpa eller något sätt att få gummina mjuka?

Mc-Bosse
2013-04-13, 20:17
Hej
Har för mig att bränslekranens läge PRI skall bara anv.för att fylla upp flottörhusen efter
förgasarna dränerats/sen skall läge on anv.

PRI använder jag alltid 10-20 sek innan start om hojen stått på sidostödet över natten för de högra förgasarna verkar på något sätt tömmas på bränsle. Antagligen rinner bränslet över till de andra förgasarna. Det går med kranen på ON också men då tar det dit och de högra cylindrarna hackar länge innan förgasarna blivit fyllda med bränsle.

Min hoj lutar kraftigt till vänster när den står på sidostödet. Står hojen på centralstödet så behövs inte PRI för då startar den direkt.

Mc-Bosse
2013-04-14, 18:29
Skam den som ger sig. En uppgift som verkade helt omöjlig med tanke på de hårda gummina är nu efter flera timmars jox gjord. Ett av gummina fick jag faktiskt kapa lite för att få det över halsen på den ena förgasare, det gick helt enkelt inte annars. Lite tejp runt och det håller tätt. Får dock försöka hitta ett nytt vid tillfälle.

pentti01
2013-04-14, 21:21
Även jag fick lite läckageproblem vid uppstart idag. Var på väg att åka ut men som tur var kikade jag ner av någon anledning, såg då att det flödade kraftigt av bensin. Trodde först att jag glömt att dra åt dränerings-skruvarna men insåg snabbt att det var flottörerna som hakat sig. Stängde bensinkranarna och körde ur bensinen och knackade på förgasarna; Problemet löst!
Ibland kan det vara enkelt som tur är !

Mc-Bosse
2013-04-18, 20:14
Nu verkar vinteruppehållsproblemen snart vara lösta. En läckande bränsleslang, otät vakuumslang till bränslekranen, själva bränslekranen som trilskades (men verkar fungera nu efter upprepade vridningar fram och tillbaka) och en cell i batteriet som var utan vatten. Nu återstår bara att få packningen tät där varvräknarvajern går in i kamaxeln för den packningen har tydligen också torkat och börjat läcka i värmen inomhus. Extra jobbigt då läckaget är precis över ett hett avgassystem. Det luktar och ryker en del... :)

Olja och filter är bytt idag och en lite provtur som ju inte var tråkig alls, nä inte alls! :banana:

LowTech
2013-04-18, 22:22
Nu verkar vinteruppehållsproblemen snart vara lösta. En läckande bränsleslang, otät vakuumslang till bränslekranen, själva bränslekranen som trilskades (men verkar fungera nu efter upprepade vridningar fram och tillbaka) och en cell i batteriet som var utan vatten. Nu återstår bara att få packningen tät där varvräknarvajern går in i kamaxeln för den packningen har tydligen också torkat och börjat läcka i värmen inomhus. Extra jobbigt då läckaget är precis över ett hett avgassystem. Det luktar och ryker en del... :)

Olja och filter är bytt idag och en lite provtur som ju inte var tråkig alls, nä inte alls! :banana:
SÅ många problem -och hojen har stått still?...:eek:
Ska börja i helgen med en hoj som stått i tre år, utomhus, under kapell..:D

Mc-Bosse
2013-04-18, 22:27
SÅ många problem -och hojen har stått still?...:eek:
Ska börja i helgen med en hoj som stått i tre år, utomhus, under kapell..:D

Kan vara en tillfällighet men andra vintrar har jag inte haft problem på våren då den stått ute under tak hela vintern.

Lycka till!