handdator

Visa fullständig version : A-kassa (nödrop)



Tjita1
2013-04-10, 13:58
Undrar vem det är som har suttit och räknat ut nuvarande tak på A-kassan.. 506 kronor per vardag efter skatt, dvs 5060 för två veckor eller 10120 för fyra. Hur exakt menar dom att man ska kunna leva på det när man tidigare som jag har haft en lön på mellan 2-3 gånger så mycket (beroende på arbetsbelastning)? Jag har förnärvarande 124 kronor kvar på kontot och 15 dagar innan jag får pengar igen (har nu gått över till aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen, men det är samma summa pengar). Som tur är bor jag fortfarande hemma så jag kan leva på mina föräldrars lön och pension, men hur fan skulle det gå annars? Jag hade inte kunnat ha bil (=jag hade inte fått några jobb och, med tanke på att jag bor i en småort på landsbygden, hade inte tagit mig nånstans, då vi har i princip obefintlig lokaltrafik), och jag hade fått sälja allt jag har för att ha råd att leva.

Ursäkta min lilla rant, men jag har levt under mitt existensminimum i några månader nu, och känner att jag är tvungen att skriva av mig.

Skulle någon (nödrop på ett motorcykelforum, det ni) råka känna till någon som behöver personal i Skånetrakten som inte är rädd för att anställa nån som har varit sjukskriven ett tag men nu är frisk igen så hör gärna av er. Jag står i såfall i skuld till er resten av mitt liv.

Susie
2013-04-10, 22:09
Tufft läge Tijta1, prova och sök arbete i Norge kanske kan vara något.Tror t.o..m jag läst att man kan få viss hjälp att söka och komma igång. Lycka till och ge dig inte ,försök och tänk i nya banor dvs leta efter arbete du inte ens funderat på.

Modoit
2013-04-10, 22:17
Ursh jobbigt för dig. Håller tummarna att du ska hitta något.

Bighoj
2013-04-10, 22:33
Fattar din situation,har själv aktivitetsstöd och alltså samma pengar som du fast jag har det bra ställt och lever gott tycker jag.Samtidigt skulle det vara fel om dom som inte jobbar skulle haft lika mycket som de som jobbar,eller ? När jag körde långtradare hade jag också nästan tredubbla inkomsten,men 10 000 kr/mån är 10 000 kr mer än 0 kr/mån.
Gör som Susie nämnde och jaga jobb i våra grannländer,eller varför inte utbilda dig ? Se möjligheterna och inte det som är negativt så grejar du säkert det.
Lycka till

RobbeS
2013-04-10, 22:38
Nu låter väl jag som världens optimistkonsult men varför inte vända det negativa till något positivt. Vad vill du bli och vad krävs för det. Du har ju världens chans att utbilda dig även om det tar något år att bli färdig. Jag vet ju inte hur ung/gammal du är men hade jag fått leva om mitt liv med den erfarenhet jag har idag hade jag pluggat hårdare och skaffat en mer gångbar utbildning på arbetsmarknaden. Inte för att jag vantrivs med jobbet men valmöjligheterna är få med den utbildning jag har och ålder och en hyfsad fast inkomst gör att jag inte vill kasta mig ut i det okända. Trygghetsnarkoman heter det visst:D

Månne
2013-04-10, 23:24
Jag var arbetslös i 2 månader förra året och det tog sex veckor innan jag fick ersättning från alfakassan då jag dumt nog inte var med i någon A kassa, 296 kronor om dagen tyckte de att man skulle klara sig på då FÖRE skatt...
Var ingen höjdare kan jag säga, tror jag fick 8500:- sammanlagt i handen!

Bighoj
2013-04-11, 08:54
Jag var arbetslös i 2 månader förra året och det tog sex veckor innan jag fick ersättning från alfakassan då jag dumt nog inte var med i någon A kassa, 296 kronor om dagen tyckte de att man skulle klara sig på då FÖRE skatt...
Var ingen höjdare kan jag säga, tror jag fick 8500:- sammanlagt i handen!

Nu skrev du det själv-Dumt nog inte var ned i A-kassa.Har sagt åt flera personer faktiskt att dom måste prioritera Fack & A-kassa.Får alltid samma svar-Jag har inte råd.Då svarar jag så här-Hur har du råd att INTE vara med ?
Det handlar om prioriteringar helt enkelt.Dessa personer köper nya telefoner på löpande band,köper märkeskläder,är ute och festar,men dom har lustigt nog inte råd att vara med i A-kassa och fack.Om sådana personer tycker jag inte synd om när dom själv valt att stå utanför tryggheten.
Ett gott råd till alla som inte "har råd"-Ta er råd,för plötsligt står ni utan arbete och då ångrar ni er.
Har själv varit utan arbete i över 5 år p g a sjukdom men har under hela tiden pröjsat Fack/A-kassa och idag har jag varit glad över att så varit fallet.

Tjita1
2013-04-11, 17:25
Ja, jag vet inte vad ni tror att man tjänar när man pluggar, men studiemedel och studielån ger ca 9000 i månaden, plus att det mesta ska betalas tillbaka. Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa. Annars är jag sugen på en driftteknikerutbildning jag har hittat i Karlstad, men som sagt, då lär jag inte kunna ha varken bil eller motorcykel dom närmsta två åren, leva på gröt och lingonsylt och inte äga nåt..

RymdBörje
2013-04-11, 18:04
Ja, jag vet inte vad ni tror att man tjänar när man pluggar, men studiemedel och studielån ger ca 9000 i månaden, plus att det mesta ska betalas tillbaka. Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa. Annars är jag sugen på en driftteknikerutbildning jag har hittat i Karlstad, men som sagt, då lär jag inte kunna ha varken bil eller motorcykel dom närmsta två åren, leva på gröt och lingonsylt och inte äga nåt..

Det är vad de flesta som studerat gått igenom.!
Kortsiktig uppoffring för långsiktigt skördande. Två år utan hoj...ngt av ett i-lands problem eller?


Not sent from an IThing?

Cubalibre
2013-04-11, 18:10
Jag är livrädd för att bli arbetslös! Jag skulle aldrig klara mig på a-kassa. Dom skulle gå åt till att betala räkningar, och sedan skulle jag få leva på luft :-/

nonne
2013-04-11, 18:28
Många fackförbund har också inkomstförsäkring som komplement till A-kassan. Visserligen brukar den vara begränsad till typ 100 dagar men kan vara guld värd vid arbetslöshet!

http://www.folksam.se/gs/inkomstforsakring

engström67
2013-04-11, 19:05
Ja kanske man ska gå mä i A-kassa,Fack går bort.A-kassa är gratis va ???

Bighoj
2013-04-11, 19:42
Ja kanske man ska gå mä i A-kassa,Fack går bort.A-kassa är gratis va ???

Finns inget gratis i Sverige engström :D
Hur mycket du betalar beror nog på din inkomst tror jag.Nu har facket och A-kassan skilda medlemsregister så man betalar separat till vardera ställe.Fackförbundet borde veta hur mycket man betalar för enbart A-kassan.

Jan-Olov
2013-04-11, 21:55
Ja kanske man ska gå mä i A-kassa,Fack går bort.A-kassa är gratis va ???

Vill man inte tillhöra facket så tycker jag att man få se till att lägga undan så att man klarar en uppsägning. Facken ser till att arbetstagaren har många skydd, hemförsäkring billigare olycksfall akassa stöd vid problem med arbetsgivaren samt dom löneförhandlar åt oss. Att snåla med att inte tillhöra ett fackförbund är som att bita sig i tummen.

engström67
2013-04-12, 00:04
Vill man inte tillhöra facket så tycker jag att man få se till att lägga undan så att man klarar en uppsägning. Facken ser till att arbetstagaren har många skydd, hemförsäkring billigare olycksfall akassa stöd vid problem med arbetsgivaren samt dom löneförhandlar åt oss. Att snåla med att inte tillhöra ett fackförbund är som att bita sig i tummen.

Nå fack blir det aldrig.Är ej speciellt orolig för uppsägning.Chaufförsjobb finns överallt.Annars kan man ju börja snickra igen och bygga hus,vilket jag gör ibland.Nä nu börjar forumet bli som nån fackklubb brrr

Molgan
2013-04-12, 00:10
Ja, jag vet inte vad ni tror att man tjänar när man pluggar, men studiemedel och studielån ger ca 9000 i månaden, plus att det mesta ska betalas tillbaka. Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa. Annars är jag sugen på en driftteknikerutbildning jag har hittat i Karlstad, men som sagt, då lär jag inte kunna ha varken bil eller motorcykel dom närmsta två åren, leva på gröt och lingonsylt och inte äga nåt..
Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!

engström67
2013-04-12, 00:14
Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!

Det bästa innlägget hittils :cheers:

Bighoj
2013-04-12, 08:25
Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!

Jag har absolut inget att tillägga,du fick nog med allt.

RobbeS
2013-04-12, 12:10
Ja, jag vet inte vad ni tror att man tjänar när man pluggar, men studiemedel och studielån ger ca 9000 i månaden, plus att det mesta ska betalas tillbaka. Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa. Annars är jag sugen på en driftteknikerutbildning jag har hittat i Karlstad, men som sagt, då lär jag inte kunna ha varken bil eller motorcykel dom närmsta två åren, leva på gröt och lingonsylt och inte äga nåt..

Det har väl de flesta fått gå igenom men i slutändan så lönar det sig. Idag är det utbildning som gäller på arbetsmarknaden och vill man vara med där så måste man ta dom åren utan både bilar, motorcyklar och smartphones. Vad förlorar du egentligen på att utbilda dig i två år för att sen få ett jobb mot att sitta och vänta på ett jobb som kanske aldrig dyker upp?

Ove
2013-04-12, 13:23
:hmmmm2: 10.120:- för 4 veckor? 11.000:- i månaden är som en pension och hur många pensionärer bor hemma hos sina föräldrar? Det går att ha egen bostad, eget hushåll, egna prylar utan skulder och att ha ett eget liv, inkl. mc, för dom pengarna.

Håller med om att vara mambo och bli försörjd är inte vuxet. Flytta till ett jobb eller studera för att få det jobb man vill ha är bara rimligt. :rolleyes:

Tjita1
2013-04-13, 16:53
Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!

Ursäkta mig, men vaddå gör inget? Jag söker runt 10-15 jobb i veckan, trots att jag egentligen inte borde börja jobba på heltid eftersom jag just varit sjukskriven i två år på grund av att ha gått in i väggen. Jag går på möten hos A-kassan varenda vecka. Jag springer hos privat psykolog för att man inte får nån hjälp av landstingets.
JAG JOBBAR ALLTSÅ I DET NÄRMASTE HELTID, MOT LÄKARNAS INRÅDAN, MED ATT HITTA ETT JOBB SÅ JAG KAN ÖVERLEVA!

Och vad menar du skulle hjälpas av att jag flyttar hemifrån, vilket man btw inte kan göra när man är arbetslös, finns ingen hyresvärd eller bank som låter en hyra eller köpa bostad när man inte har nån inkomst, dessutom lär eget boende bli mångdubbelt dyrare än vad jag betalar mina föräldrar, VILKET JAG FÖR ÖVRIGT INTE ENS HAR RÅD ATT GÖRA JUST NU SÅ DERAS EKONOMI SLÄPAR OCKSÅ I BOTTEN!

Och flera stycken som håller med också utan att känna till alla fakta. Då har jag lyckats hitta ett till forum fyllt med RÖTÄGG! ADJÖ!

namn
2013-04-13, 17:07
Ursäkta mig, men vaddå gör inget? Jag söker runt 10-15 jobb i veckan, trots att jag egentligen inte borde börja jobba på heltid eftersom jag just varit sjukskriven i två år på grund av att ha gått in i väggen. Jag går på möten hos A-kassan varenda vecka. Jag springer hos privat psykolog för att man inte får nån hjälp av landstingets.
JAG JOBBAR ALLTSÅ I DET NÄRMASTE HELTID, MOT LÄKARNAS INRÅDAN, MED ATT HITTA ETT JOBB SÅ JAG KAN ÖVERLEVA!

Och vad menar du skulle hjälpas av att jag flyttar hemifrån, vilket man btw inte kan göra när man är arbetslös, finns ingen hyresvärd eller bank som låter en hyra eller köpa bostad när man inte har nån inkomst, dessutom lär eget boende bli mångdubbelt dyrare än vad jag betalar mina föräldrar, VILKET JAG FÖR ÖVRIGT INTE ENS HAR RÅD ATT GÖRA JUST NU SÅ DERAS EKONOMI SLÄPAR OCKSÅ I BOTTEN!

Och flera stycken som håller med också utan att känna till alla fakta. Då har jag lyckats hitta ett till forum fyllt med RÖTÄGG! ADJÖ!


:eek:
Hej då !

TheCrow
2013-04-13, 18:19
Hur lyckas man ha fasta kostnader på över 10' om man bor hemma? Att kunna leva lyxliv är ju inte en mänsklig rättighet bara för att man kunna göra det tidigare. Inget jag vill att mina skattepengar ska gå till.

Själv kunde jag skaffa mig 1,5 fotoutrustning(yrkesmässig) och ha dubbla boende(förvisso sambo) på studielån så jag fattar inte problemet.

/Freddo

Bighoj
2013-04-13, 18:37
Jag tänker lite såhär.Klarar man sig inte på drygt 10 k kr/mån trots att man bor hemma gratis så har man enbart sig själv att skylla.Han borde kanske titta lite på lyxfällan och göra en budget vart pengarna går så skulle han hittat problemet ganska fort.
Dessutom skrev herr tjita 1 att han haft tredubbel inkomst då han jobbat och då bör man ju ha skaffat sig en buffert om man har något ekonomiskt tänk.

Olle Å
2013-04-13, 18:39
Jag är livrädd för att bli arbetslös! Jag skulle aldrig klara mig på a-kassa. Dom skulle gå åt till att betala räkningar, och sedan skulle jag få leva på luft :-/

Jag undrar jag hur det kommer sig att så många ungdomar har så mycket skulder eller dyrt levende?
Säger inte att det är fel, men hur många tänker sig för inför sina skulder. Vad händer om jag blir sjuk en längre tid? Arbetslös? Tyvärr är det ju många som faller för tekniktrycket att skaffa nyaste mobilen eller surfplattan på avbetalning. Eller en nyare hoj utan att egentligen ha råd med det.
Har väl själv haft tur för jag har aldrig varit arbetslös. Finns ju fortfarande jobb trots flera års pension.
Glöm AF och liknande. Leta i stället upp arbetsgivare. Det är ingen som hjälper dig.:mad::mad::mad:

Tjita1
2013-04-13, 19:08
Återigen, kom inte med påhopp, jag vänder på varenda krona och lever knappast nåt lyxliv, och jag hade en buffert på nästan 50k, men efter 2 års sjukskrivning med åtskilliga månader helt utan inkomst, och ytterligare ett halvår arbetslöshet där det tog två månader innan jag fick akassa, vilken för den tiden uppgick till ca 4500 kronor på krund av karens och skit, så har den bufferten tagit slut. Jag har en mobil och en ipad, vilka jag har nåt som kallas bindningstid på, som inte går att säga upp. Jag har också en bil, vilket som sagt var är ett krav när man bor på landsbygden, likaså i 95% av alla platsannonser. Jag bytte för övrigt ner mig till en hälften så dyr bil som kag hade, för att, just det, spara pengar. Övriga pengar går till hyran till föräldrarna, och akuta behov som uppkommer allt eftersom, exempelvis kläder eller det gymkort (kraftigt rabatterat) min läkare har ordinerat genom Fysisk aktivitet på recept, eller andra plötsligt uppkomna grejer. Jag har också sålt av ALLA mina hobbygrejer från hobbyn jag hade, eftersom jag inte hade råd att fortsätta. Vad jag spenderar dagarna med är att sköta huset, städa, diska, laga mat osv, och resten av tiden söka jobb.

VAR LEVER JAG ETT LYXLIV?! TA FÖR I H-E REDA PÅ FAKTA INNAN NI PÅSTÅR SAKER!

Varför jag skrev här var för att slänga ut ytterligare krokar för att se om nån känner nån som behöver personal eller liknande. Inte för att få en massa skit slängt på mig. Jag mår fortfarande inte helt bra psykiskt, men det är väl sån här skit man får ta på nätet antar jag, så det är väl vad man får räk a med. Isåfall är det nog dags för mig att säga upp mitt internetabonnemang och bli eremit istället.

TheCrow
2013-04-13, 19:28
Ja, då får du kanske börja med att speca vad du är för personal. För det är sällan företag behöver personal sådär i allmänhet. Sedan bör du kanske läsa igenom mitt inlägg igen. Jag påstod aldrig att du levde ett lyxliv nu, det syftade till ditt tidigare liv med inkomster uppåt 30'. Vilket i min värld är lite av ett lyxliv jämfört med många andra jag träffat.

Du är liksom inte den första som blir vare sig arbetslös eller sjuk och visst är det tufft. Jag har själv varit arbetslös i tre år, utbildade mig i 2,5 år och är nu frilans. Vilket är lite grann som att vara arbetslös stundtals, jag bor på landet, förvisso som sambo, och har hela tiden haft två bilar. Så jag förstår fortfarande inte hur det inte kan gå ihop om du bor hemma. Blir förövrigt lite förvirrad, först levde du på dina föräldrars lön/pension och nu betalar du hyra till dem?

Tipset blir att kolla runt på lager och liknande, typ ICA och sådana brukar ha lite logestikcentra där det går åt personal. De brukar väl iofs vilja att man har truckkort men man kan ju inte få mer än nej.

/Freddo

Bighoj
2013-04-13, 19:34
Återigen, kom inte med påhopp, jag vänder på varenda krona och lever knappast nåt lyxliv, och jag hade en buffert på nästan 50k, men efter 2 års sjukskrivning med åtskilliga månader helt utan inkomst, och ytterligare ett halvår arbetslöshet där det tog två månader innan jag fick akassa, vilken för den tiden uppgick till ca 4500 kronor på krund av karens och skit, så har den bufferten tagit slut. Jag har en mobil och en ipad, vilka jag har nåt som kallas bindningstid på, som inte går att säga upp. Jag har också en bil, vilket som sagt var är ett krav när man bor på landsbygden, likaså i 95% av alla platsannonser. Jag bytte för övrigt ner mig till en hälften så dyr bil som kag hade, för att, just det, spara pengar. Övriga pengar går till hyran till föräldrarna, och akuta behov som uppkommer allt eftersom, exempelvis kläder eller det gymkort (kraftigt rabatterat) min läkare har ordinerat genom Fysisk aktivitet på recept, eller andra plötsligt uppkomna grejer. Jag har också sålt av ALLA mina hobbygrejer från hobbyn jag hade, eftersom jag inte hade råd att fortsätta. Vad jag spenderar dagarna med är att sköta huset, städa, diska, laga mat osv, och resten av tiden söka jobb.

VAR LEVER JAG ETT LYXLIV?! TA FÖR I H-E REDA PÅ FAKTA INNAN NI PÅSTÅR SAKER!

Varför jag skrev här var för att slänga ut ytterligare krokar för att se om nån känner nån som behöver personal eller liknande. Inte för att få en massa skit slängt på mig. Jag mår fortfarande inte helt bra psykiskt, men det är väl sån här skit man får ta på nätet antar jag, så det är väl vad man får räk a med. Isåfall är det nog dags för mig att säga upp mitt internetabonnemang och bli eremit istället.
Jag räknade lite snabbt,rätta mig om jag har fel.Om man kör det absolut nödvändigaste mad bilen bör kostnaden totalt ligga kring 3000 kr,mc:n 1500 kr,internet ca 500 kr,mat 2000,telefon ca 500,gym 1000 kr.Jag får detta till 8 500kr/mån.Har man högre månads kostnad tycker jag man har levt över sina tillgångar och inte tagit i beräkning att förhållandena kan ändras vad gäller inkomst.

Molgan
2013-04-13, 22:52
Var inte meningen att slå på någon som redan ligger ner. Hoppas du är uppe ur svackan snart och att du hittar dig ett kneg.

Cubalibre
2013-04-14, 02:45
Jag undrar jag hur det kommer sig att så många ungdomar har så mycket skulder eller dyrt levende?
Säger inte att det är fel, men hur många tänker sig för inför sina skulder. Vad händer om jag blir sjuk en längre tid? Arbetslös? Tyvärr är det ju många som faller för tekniktrycket att skaffa nyaste mobilen eller surfplattan på avbetalning. Eller en nyare hoj utan att egentligen ha råd med det.
Har väl själv haft tur för jag har aldrig varit arbetslös. Finns ju fortfarande jobb trots flera års pension.
Glöm AF och liknande. Leta i stället upp arbetsgivare. Det är ingen som hjälper dig.:mad::mad::mad:

Jag vet inte vilka ungdomar du vänder dig till. Själv är jag 35 och har ordnad ekonomi och har alltid haft. Har ingenting på avbetalning och inga lån mer än bostadslån. Men enbart boende betalar jag runt 6000:- för i månaden, och det för en liten etta på 34kvm. Sedan är det ju bil, mc, mobil, el, försäkringar, tv m.m, och tyvärr är jag rökare också vilket kostar en del.

Det blir inte många kronor över till mat om man bara får 10.000:- att leva för.

Ove
2013-04-14, 08:29
:confused: Pengar verkar alltid fattas för alla. Skuldsanering med 152 kr/dag efter att hyran betalts är ingen ovanlig situation. Inte konstigt om man i det läget vill ha mer. Men samma sak för dom som tjänar en mille eller mer i månaden - dom vill ha mer.

10 -11. 000 per månad är faktiskt vad väldigt många har att hushålla med idag. Jag är ganska säker på att det finns många här på forumet som har den situationen sen länge och kommer att ha det så framgent. Det är faktiskt så att man antingen gillar läget eller så får man göra vad man kan för att tjäna mer.

TS. vill ha hjälp och tips, men med vad? Vilket område i yrkeslivet är intressant? Vilka utbildning och vilka meriter finns? Klart man vill hjälpa till om det går men vet man inget är det väldigt svårt att komma med konstruktiva idéer.

Olle Å
2013-04-14, 09:57
Tror jag kan fixa ett omväxlande jobb åt dig som lokalvårdare i Malmö. :):)

LowTech
2013-04-14, 17:16
...och tyvärr är jag rökare också vilket kostar en del.

Där kan du börja för att förbättra din ekonomi, finns bara plus och inga minus...

Cubalibre
2013-04-15, 12:58
Där kan du börja för att förbättra din ekonomi, finns bara plus och inga minus...

Förmodar att du inte själv är rökare....

Cubalibre
2013-04-15, 13:07
Och givetvis kan man klara sig på 10.000 i månaden, och även under det. Men om man aldrig har varit arbetslös, och brukar få ut det dubbla minst, så lever man ju därefter.

Man bor inte i en sunkig lägenhet i någon förort, utan bil, mc, mobil, internet, tv o.s.v för att man en dag ev kan stå utan jobb.

Jag skulle kunna sälja min lägenhet, bil, mc och flytta till något billigare, och klara mig utmärkt på 10.000:-, och det är väl det man nästan skulle bli tvungen att göra om man blev arbetslös.

Ove
2013-04-15, 13:40
Och givetvis kan man klara sig på 10.000 i månaden, och även under det. Men om man aldrig har varit arbetslös, och brukar få ut det dubbla minst, så lever man ju därefter.

Man bor inte i en sunkig lägenhet i någon förort, utan bil, mc, mobil, internet, tv o.s.v för att man en dag ev kan stå utan jobb.

Jag skulle kunna sälja min lägenhet, bil, mc och flytta till något billigare, och klara mig utmärkt på 10.000:-, och det är väl det man nästan skulle bli tvungen att göra om man blev arbetslös.

Det är alltid bra att ha en buffert. Det är inte bara jobbet som kan ta slut. Man kan drabbas av sjukdom, skada eller någon annan händelse som gör att man kvickt får omvärdera vad som är viktigt. För min del var det pga sjukdom som min inkomst och framtida pension sjönk ihop som ett punkterat bakdäck. Men jag lever och jag klarar mig bra på det jag ändå får. Det gäller bara att tänka sig för. ;)

LowTech
2013-04-15, 13:45
Förmodar att du inte själv är rökare....
Naturligtvis inte...:thumpdown:
Fö Lyxfällan pågår i detta ögonblick på TV.
"Offren" i detta fall snusar bort 10 000/år...på EN person.
Den summan betalar skatt/förs på min bil och alla omkostn för mina två hojar...:)

Linnex
2013-04-15, 14:15
Förmodar att du inte själv är rökare....

Själv tog jag min sista pinne för 5,5 år sedan efter ha rökt i 20 år och måste hålla med om att det bara finns fördelar med att sluta.

Att sluta inte lätt men det går och det stavas "motivation". Jag kan inte säga vad som kan motivera dig men något finns säkert.:rolleyes:

Cubalibre
2013-04-15, 14:49
Det är väl självklart att det bara finns fördelar med att sluta röka. Finns väl ingenting som är positivt med det, mer än att jag faktiskt tycker om det, och tycker om det tillräckligt mycket för att inte vilja sluta röka.

Det har funnits stunder då jag har vart trött på skiten, och känt mig lite äcklad över vad jag håller på med, och då försökt sluta, men misslyckats varje gång.

Jag tror att man verkligen måste vilja, och befinna sig på en bra plats i livet, vilket jag aldrig har gjort.

Många gånger så känns det som att rökningen är det enda jag har, och skulle jag sluta med det så har jag ingenting kvar. Sorgligt men sant.

Cubalibre
2013-04-15, 14:56
Naturligtvis inte...:thumpdown:
Fö Lyxfällan pågår i detta ögonblick på TV.
"Offren" i detta fall snusar bort 10 000/år...på EN person.
Den summan betalar skatt/förs på min bil och alla omkostn för mina två hojar...:)

Det är så typisk icke-rökare att uttala sig om något som dom inte har en aning om vad det innebär. Vi pratar om ett starkt beroende som är fruktansvärt svårt att ta sig ur. Alla är inte lika smarta som du när dom är 12-13år. Vissa faller för grupptrycket och man vill vara "cool", sen är det försent.

Bighoj
2013-04-15, 16:40
Jag/vi slutade med rökat för drygt 8 år sedan,har inte rört en cigg sen dess.Började röka då jag var 15 år
och rökade fram tills jag var drygt 41,alltså nästan 27 års rökning.Rökade minst 1 pkt om dagen och som mest gick där 2 pkt/dag.
Det handlar enbart om viljan.Jag ville tillräckligt mycket och då fixade jag det också.Så länge man vill lägga sina surt förvärvade pengar på rökskiten/snus så kan man lägga ner tanken på att sluta.

Ove
2013-04-15, 17:59
Snacka om att trådar kan driva iväg som röken från en bykegryta på självaste Malö. :rolleyes: