handdator

Visa fullständig version : Dieselhoj med bra vrid



pewa
2007-10-26, 18:03
http://www.hojen.nu/bilder/neander.jpg
Dieselhoj med bra vrid!

Stor, stark och dyr. Så kan man karakterisera motorcykeln Neander,
som uppges vara världens starkaste hoj. Den drivs av en tvåcylindrig
turboladdad dieselmotor med ett vrid på 214 Nm vid 2600 rpm.

Det är tyska neander Motors som producerar motorcykeln och utvecklingen
har pågått i flera år. Hojen som nu att sättas i serieproduktion, även om
det rör sig om en rätt begränsad serie.

Den tvåcylindriga dieselmotorn är på drygt 1300cc med turboladdare från
Garret. Maxeffekten är 112hk vid 4200rpm och vridet som sagt hela 214Nm
vid 2600rpm. 0-100km/h går på 4,5 sekunder och en toppfart kring 220km/h.

För att få bort vibrationerna från motorn är vevstakarna kopplade till dubbla,
motroterande vevaxlar. Via en sexväxlad låda går kraften sedan med rem ut
till bakhjulet. Dubbla teleskopgafflar fram och en svinggaffel bak hjälper till
att göra åkturen ännu skönare.

Priset landar på o-blyga 875.000kr.

Källor:
nyteknik.se (http://nyteknik.se)
neander-motors.com (http://neander-motors.com)

Porrsche
2007-10-26, 21:53
Bara 214NM?

Jag utväxlar mer när jag trampcyklar...

Vrid är helt ointressant, vet man inte vid vilket varvtal så man kan räkna ut effekten så säger det absolut ingenting.

112 hk är dock helt OK, särskilt intressant om det levereras vid låga varvtal.

Kan ni inte sluta tjata om motorers vridmoment, det är helt ointressant.

/

Göran

Mr.Peter
2007-10-26, 22:12
.....men står det inte 2600??

Hasse i Kristianstad
2007-10-26, 23:24
Vridmoment smäller högre än hästar. Jag har 210 i min cittra och jag rastar skitarna av småpågarna som trimmat sina bilar. När det gäller dragster räknas bara vridmoment. Hästar är stenåldern

Nina
2007-10-27, 07:01
Just det, vridet är vad som räknas, man kan ha hur många hästar som helst men vridet är vad som säger om det är drag i motorn eller inte.
Sen kan vi gå vidare och börja prata om kamdurationer, komp, utväxlingar, kallare och varmare stift, tändkablarnas Ohm etc… ;)

Gibson
2007-10-28, 11:15
Jag är en gammal diesel förare och vridet är det som gäller för mig i alla fall, det händer mycket utan att behöva varva ihjäl motorn.

Jag tycker att den är rätt så fräck. ;)

Jåke
2007-10-28, 22:12
Just det, vridet är vad som räknas, man kan ha hur många hästar som helst men vridet är vad som säger om det är drag i motorn eller inte.
Sen kan vi gå vidare och börja prata om kamdurationer, komp, utväxlingar, kallare och varmare stift, tändkablarnas Ohm etc… ;)

Nej, faktiskt inte. Möjligen i kombination med utväxling och varvtal... och effekt i kW är beroende av motorns vridmoment i kombination med varvtalet. Så med två i övrigt identiska motorer där den ena har högre vridmoment kommer den även att ha högre effekt så längre kurvorna ligger lika i tiden (inträffar vid samma varvtal) på bägge.

Alltså är motorns vridmoment lite ointressant utom som mätare på hur effektiv den är. För draget, axxet, vridet man känner, det styr man med vänsterfoten genom att växla. Då ändrar man ju utväxlingen, alltså längden på hävarmen, som ger vrid på hjulet och ner i backen.

"Vridmoment som enda parameter är inget användbart. En momentnyckel används för att kunna dra åt en skruv med ett bestämt vridmoment. En lite större momentnyckel kan vara graderad till 200Nm och en normal person har inget problem att skapa detta vridmoment med hjälp av momentnyckel och sina armar. Trots detta inser väl de flesta att en person med momentnyckel inte kan ersätta en motor. Det som saknas är varvtalet!"

Här är en liten fysysk förklaring: http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1596/a1596.php&var=

Sen hade det inget med dieselhojen att göra. Den var nästan lite frän, men jag tror inte ljudet är så sexigt :D

Nina
2007-10-29, 07:11
Nej, faktiskt inte. Möjligen i kombination med utväxling och varvtal...


Tack Jåke för länken, den var bra skriven och benar ut ett och annat. :D
Jag har fel, helt klart. Jag har trott att det är vridet som gör det.

Apropå vrid och hästar, gubben har 801 Nm vid ett visst varvtal (minns inte nu vilket varvtal) och 625 hkr i motorn. :D

Gibson
2007-10-29, 08:48
Just det, vridet är vad som räknas, man kan ha hur många hästar som helst men vridet är vad som säger om det är drag i motorn eller inte.
Sen kan vi gå vidare och börja prata om kamdurationer, komp, utväxlingar, kallare och varmare stift, tändkablarnas Ohm etc… ;)

Nej, faktiskt inte. Möjligen i kombination med utväxling och varvtal... och effekt i kW är beroende av motorns vridmoment i kombination med varvtalet. Så med två i övrigt identiska motorer där den ena har högre vridmoment kommer den även att ha högre effekt så längre kurvorna ligger lika i tiden (inträffar vid samma varvtal) på bägge.

Alltså är motorns vridmoment lite ointressant utom som mätare på hur effektiv den är. För draget, axxet, vridet man känner, det styr man med vänsterfoten genom att växla. Då ändrar man ju utväxlingen, alltså längden på hävarmen, som ger vrid på hjulet och ner i backen.

"Vridmoment som enda parameter är inget användbart. En momentnyckel används för att kunna dra åt en skruv med ett bestämt vridmoment. En lite större momentnyckel kan vara graderad till 200Nm och en normal person har inget problem att skapa detta vridmoment med hjälp av momentnyckel och sina armar. Trots detta inser väl de flesta att en person med momentnyckel inte kan ersätta en motor. Det som saknas är varvtalet!"

Här är en liten fysysk förklaring: http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1596/a1596.php&var=

Sen hade det inget med dieselhojen att göra. Den var nästan lite frän, men jag tror inte ljudet är så sexigt :D


Dieselknack är väll sexigt. ;D :D ;)

Intruder
2007-11-09, 15:38
säger bara en sak. ingen effekt=ingen rörelse. inget vridmoment=ingen kraft
Är de inte BMW som har plockat fram en disel motor till F1 bil om jag minns rätt
den är snabbare en bensinarna o axar toppar dom på banan
Dragsterbil=högt effekt utag ca 1000hk men liten vikt=lågt vridmoment
Lastbil=lågt effekt utag ca 500hk men hög vikt=högt vridmomen
så hur ni en gämnför så så måste du ha vrid effet utväxling på ett fordon beronde va den ska användas till