handdator

Visa fullständig version : Östersund-Göteborg tor



janlef
2013-04-07, 13:13
Skall besöka den vackra staden göteborg för att gå på konsert (Roger Waters 17 aug).
Jag tänkte att turen kan få ta några dagar ner och några dagar hem. Det jag vill se är trakterna vid Vättern med bla Visingsö mm.
Men mera då? Kanske en sväng in i Norge, Vad vet jag? Billigt boende, evenemang mm. Tips emottages gärna.

Janne

Bighoj
2013-04-07, 13:46
Låter som en trevlig tur.Kör gärna runt hela vättern för här finns fina vägar och mycket att se.Kolla gärna in Bockstensmannen på Varbergs museum,mycket intressant.Tändsticksmuseet i Jönköping samt Huskvarna fabriksmuseum är också sevärt.
Rökstenen som ligger i Rök är är en runsten och kanske Sveriges mest berömda sådan.Gamla trästaden Hjo är också fantastiskt vacker och här finns även en helt ok camping(Hjo camping)med gångavstånd in till staden.
När folk vill ha tips i dessa trakterna brukar jag rekommendera Hallands vackraste väg som går mellan Falkenberg och Ullared.Vägen är inte jättelång men otroligt vacker.(Den har blivit utsedd till Hallands vackraste väg)
Radiostationen Grimeton i Varberg är en intressant grej att kolla in och här finns guidade turer som även innehåller filmvisning.Karlsborgs fästing,Gränna,Vadstena kloster,Brahehus vid Gränna samt Tjolöholms slott.Svedinos bil & flygmuseum som ligger i Ugglarp är ett av europas största museum vad gäller bil och flyg så ta gärna en tur hit,du lär ej bli besviken.
Här fick du en del tips så det är bara att Googla och kolla lämpliga vägar.God tur säger jag bara.

räven
2013-04-07, 14:05
Glöm inte mopedmuseum söder om gränna

janlef
2013-04-08, 23:10
Ser ut som jag skulle behöva en vecka, bara i trakterna krg vettern. Tack så mycket! Är det någon som har något att tipsa om mellan Östersund och Vettern? Något i värmland kanske?

pentti01
2013-04-09, 00:58
Finns ett Mc-museum i Falköping oxå.

pinnen
2013-04-12, 16:14
och ett stort motormuseum i motala som är sevärt

Ove
2013-04-18, 22:25
:) Du får väl tjoa till om du vill ha guide, ställer upp om det passar. ;)

Olle Å
2013-04-19, 18:26
:) Du får väl tjoa till om du vill ha guide, ställer upp om det passar. ;)

Vet inte vad du är intresserad av. Tyvärr tror jag att du inte tar ut din hoj på småvägar eller??:confused::confused:

Ove
2013-04-20, 08:14
Vet inte vad du är intresserad av. Tyvärr tror jag att du inte tar ut din hoj på småvägar eller??:confused::confused:

:) Vem? Jag? :D

janlef
2013-04-20, 09:45
Vet inte vad du är intresserad av. Tyvärr tror jag att du inte tar ut din hoj på småvägar eller??:confused::confused:

Småvägar är inget problem kortare stäckor. Bara det inte är nyhyvlat (mindre touringhoj). Historiska platser, naturen och udda företeelser är väl sådant som lockar.

Olle Å
2013-04-20, 10:07
Småvägar är inget problem kortare stäckor. Bara det inte är nyhyvlat (mindre touringhoj). Historiska platser, naturen och udda företeelser är väl sådant som lockar.

Det är ok. Hör av dig om du vill ha en liten guidning i Värmland. Här finns ju ganska mycket att kolla på. Det finns en gammal försvarsanläggning som Sjöänd Skans vilken är värt ett besök. Otroligt att soldaterna kunde bo där under kriget. Finns ju motormuseum i Arvika. Längre söderut i Dalsland finns ett motorcykelmuseum i Dals Ed och sedan finns ju Akvedukten i Håverud, där man kan se kanalbåtarna passera på en bro både under en landsvägsbro och en järnvägsbro innan de når fram till en sluss.:rock::rock::rock:

janlef
2013-04-20, 16:55
Det är ok. Hör av dig om du vill ha en liten guidning i Värmland. Här finns ju ganska mycket att kolla på. Det finns en gammal försvarsanläggning som Sjöänd Skans vilken är värt ett besök. Otroligt att soldaterna kunde bo där under kriget. Finns ju motormuseum i Arvika. Längre söderut i Dalsland finns ett motorcykelmuseum i Dals Ed och sedan finns ju Akvedukten i Håverud, där man kan se kanalbåtarna passera på en bro både under en landsvägsbro och en järnvägsbro innan de når fram till en sluss.:rock::rock::rock:

Låter kul. Gamla försvarsanl. är helt i min smak. Akvedukten måste absolut ses.

Olle Å
2013-04-20, 21:44
Låter kul. Gamla försvarsanl. är helt i min smak. Akvedukten måste absolut ses.

Dessutom kom jag på att det finns en nostalgikyrkogård för bilar. Innehåller nog 2000 bilar från 40-60 talet i olika skick. En del är förvånadsvärt väl bevarade, en del har björkstammar rätt igenom.
Som sagt vill du ha guidning till dessa objekt, så hör av dig.
Alltså Sjöänd Skans, Bilkyrkogården. Dals Ed Mc-museum och Akvedukten vid Håverud. Dessa objekt kan köras i en följd om än något krokigt. I så fall kommer även Brudfjällsvägen att köras. Troligen en av Sveriges roligaste krokvägar. Den är asfalt.:):):)
Vill du verkligen se en försvarsanläggning så rekommenderar jag ett besök på fästningen i Halden.
Kan oxå läggas in i rutten.:):):)

janlef
2013-04-22, 21:11
Dessutom kom jag på att det finns en nostalgikyrkogård för bilar. Innehåller nog 2000 bilar från 40-60 talet i olika skick. En del är förvånadsvärt väl bevarade, en del har björkstammar rätt igenom.
Som sagt vill du ha guidning till dessa objekt, så hör av dig.
Alltså Sjöänd Skans, Bilkyrkogården. Dals Ed Mc-museum och Akvedukten vid Håverud. Dessa objekt kan köras i en följd om än något krokigt. I så fall kommer även Brudfjällsvägen att köras. Troligen en av Sveriges roligaste krokvägar. Den är asfalt.:):):)
Vill du verkligen se en försvarsanläggning så rekommenderar jag ett besök på fästningen i Halden.
Kan oxå läggas in i rutten.:):):)

Kan knappast vänta. Ser fram emot augusti. Jag hör väl av mig via detta forum när det börjar närma sig.:banana:

Olle Å
2013-04-22, 21:22
Kan knappast vänta. Ser fram emot augusti. Jag hör väl av mig via detta forum när det börjar närma sig.:banana:

Fästningen i Halden heter Fredrikssten. Inte bara ett försvarsverk där Karl XII fick på nöten utan där är en fantastisk utsikt.
En annan försvarsanläggning som oxå är besöksvärd är fästningen i Kongsvinger. Inte lika stor men ändå mycket imponerande och har även den en mycket fin utsikt.
Man ställer sig många frågor om hur de kunde bygga sådana stenbyggnader.:):):)
Om du är intresserad av ett upplägg med övernattning och om det är flera som vill haka på, så bestäm ett datum. Max 4 deltagare. 500:- p/p och då ingår alltså 2 B&B och en dags guidning.:):cheers::cheers::)