handdator

Visa fullständig version : Besiktning av mc noob



jrutgers
2013-04-04, 19:16
Hello Hojriders!
Jo, jag har kollat lite och läst en del trådar men hittar inte exakt det jag letar efter så det blir en ny tråd om det intressanta ämnet Bilprovningen och kontrollbesiktning.

Jag ska alltså den 15 e besiktiga hojen. En Honda CB 750 F från 81.
So far so good. När jag läser i trådarna så ser jag att det skall finnas
Röd reflex bak. Baklyktan på hojen har so. Dom flesta andra mcbakljus integrerad röd reflex.
Således blir min fråga beträffande detta,

- Skall det kompletteras med extra röd reflex eller anses den integrerade som fullgod?

Ber att få tacka alla vänliga själar för support i denna frågan.

Hälsar Janne

RymdBörje
2013-04-04, 19:33
Reflexen skall mig veterligen vara E-märkt för att vara godkänd. Det finns isf ett tydligt ex. E7 ingjutet i reflexen. Annars får du fixa en separat. Fast hur mycket bilprovningen reagerar nuförtiden är svårt att veta.

Not sent from an IThing?

akems
2013-04-04, 19:36
Är du osäker så fixa en liten reflex till att klistra på i nödfall,blir billigare än att besiktiga om iallafall.

Ankan1
2013-04-04, 19:53
Nu ska jag inte vara petig men det är som så att bortsett från en inbyggd reflex i baklampan så ska där även finnas en fristående röd reflex.Men har du tur så går det kanske bra ändå.

jrutgers
2013-04-04, 20:38
Nu ska jag inte vara petig men det är som så att bortsett från en inbyggd reflex i baklampan så ska där även finnas en fristående röd reflex.Men har du tur så går det kanske bra ändå.

Do you feel lucky? Well? do you PUNK?

Vågar/vill inte chansa. Bättre att införskaffa rätt grejer innan besiktningen..
En fråga, flera svar.. Leder lätt till nästa fråga.

Skulle denna reflex finnas att införskaffa tex på Biltema eller bör jag vända mig till den lokala mer välsorterade MC shopen?

Som sagt, tack för infon!

V Saarela
2013-04-04, 20:54
Reflex är faktisk en av dom punkter som dom är noga med.

Du hittar reflex på Biltema/OK-macken. En dubbelhäftande som du bara klistrar på. Jag har själv en reflex(köpt på macken för många år sedan). Den är bara kletad med häftmassa bakom eftersom jag brukar återanvända den på lite olika hojar :)

jrutgers
2013-04-04, 21:16
Kanon! Tack!

Olle Å
2013-04-05, 08:37
Reflex är faktisk en av dom punkter som dom är noga med.

Du hittar reflex på Biltema/OK-macken. En dubbelhäftande som du bara klistrar på. Jag har själv en reflex(köpt på macken för många år sedan). Den är bara kletad med häftmassa bakom eftersom jag brukar återanvända den på lite olika hojar :)


Besiktade min hoj för några år sedan och hade sidoväskorna på. De var försedda med stora gula reflexer baktill, men det var ju helt fel färg, så jag skulle få ta bort dem enligt besiktningsmannen och komma tillbaka.:mad::mad:
Eftersom det var Giviväskor, så bytte jag bara plats med dem och vips var det godkänt, för gult får visas framåt.:):)

Shaun
2013-04-05, 14:19
Jag besiktade min gamla hoj förre året och då påpekade de att en RÖD reflex ska sitta bak. Det räckte inte med den i glaset.
Köpte en liten på biltema och klistrade på, klart och godkänd.

pentti01
2013-04-05, 18:58
Nu när inte skattemärket behövs, finns där ett perfekt ställe att klistra fast en reflex. Så har jag i.a.f gjort o det är ok enligt bilprovningen.

TheCrow
2013-04-05, 20:24
Det där verkar ju lite konstigt, finns det ens nya mc:n som säljs med en extra reflex? På bilarna sitter ju allt i samma lyktglas.

/Freddo

jrutgers
2013-04-05, 23:52
Skall fixa en fin lösning med reflexen i morgon. Bild kommer!

Fores
2013-04-06, 09:14
Det där verkar ju lite konstigt, finns det ens nya mc:n som säljs med en extra reflex? På bilarna sitter ju allt i samma lyktglas.

/Freddo

Hmm på min bil sitter det en separat liten reflex i alla fall, nere på kofångaren Opel Vectra.
På om Versys sitter det oxå en separat reflex, den är inte lastgammal, en 2008

Men jag hittade detta i lag texten:
(notera 108 §)

"
Bakre reflexanordning

Övergripande krav

103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.
Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sidvagn.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).
Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Installationskrav

105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.
Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 30° åt höger och 30° åt vänster.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken.
Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.
"

Källa: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm#_Toc38949583

TheCrow
2013-04-06, 09:21
Hmm, måste kolla på min saab men jag är rätt säker på att där inte sitter några extra reflexer. Det finns iofs två iom att man har två baklysen.

Jag ska vid tillfälle prata med lite kompisar som råkar jobba vid fd bilprovningen. Jag borde iofs också veta, men de fordon jag besiktigar är lite speciella eftersom det är rallybilar.

/Freddo
Som ska kolla in sin egen mc i garaget också, den är ju i vart fall besiktigad förra året fast inte av mig.

TheCrow
2013-04-06, 23:26
Nu har jag kollat på min mc och där satt en extra reflex om än lite anonymt. Men på bilen sitter det inga, fast det är lite klurigt där eftersom lyktglasen är delade. En del sitter på flyglarna och en del på bakluckan.

/Freddo

Tjita1
2013-04-07, 00:08
Nu när inte skattemärket behövs, finns där ett perfekt ställe att klistra fast en reflex. Så har jag i.a.f gjort o det är ok enligt bilprovningen.

..men inte enligt polisen. Inget får klistras på regskylten. :)

TheCrow
2013-04-07, 00:24
Det tråkiga med poliser är att dom inte alltid har särskilt bra koll, ännu tråkigare är att man ändå måste göra som dom säger eftersom det inte riktigt ligger i deras självbild att de kan ha fel...

/Freddo

Kraftfull
2013-04-07, 11:53
...inte bara enligt polisen: http://www.transportstyrelsen.se/Nyhetsarkiv/Klistra-inga-marken-pa-registreringsskylten/