handdator

Visa fullständig version : Ny utrustning 2013?



Nina
2013-04-04, 15:38
Fick reklamblad om bl a hjälmar, tanken slog mig att det kanske är dags att byta ut min hjälm, den har redan några år på nacken (tänk vad tiden gått fort). Så då är min fråga:

Ska ni köpa ny utrustning inför säsongen 2013 och i så fall vad? Fyll gärna på med tips och länkar på vad ni hittat och funderar på att införskaffa. :)

rakarör
2013-04-04, 16:14
Har köpt en ny hjälm i år, en Tommy 2000 öppen jethjälm (min gamla är ca. 30år) och igår köpte jag begagnade lederhosen av märket Halvarssons, det blev en beg. Harley-jacka också. Har ett par gamla Grahns handskar som funkar än och skor får bli boots eller arbetskängor tills vidare.

Är nöjd med jackfyndet, hade aldrig köpt en så dyr jacka ny.
http://www.hdforums.com/forum/members/206508-rrosary525-albums-37587-hd-boots-and-speed-jacket-picture154258-mens-harley-davidson-speed-leather-motorcycle-jacket-new-orange-and-black-heavy-warm-size-xl.jpg

engström67
2013-04-04, 19:33
Ja inte vad jag kommer på.Ny hoj vart det i år + en massa utr.Hjälm 2012 Shoei Neotec och massa annat.Men vem vet kanske det dyker upp nått fränt under året:)

pumpe3
2013-04-04, 20:26
Godkända mc-sneakers, kevlarhoodie och mc-jacka har det blivit.

Shaun
2013-04-04, 20:45
Köpte en ny hoj i år, Handa ST 1300, så hittills är det nya byxor, jacka och risers. HD grejor ser inte så bra ut på en touring hoj :-).
Funderar på en ny hjälm, Shoei Neotec ser bra ut.

Olle Å
2013-04-04, 20:46
Fick Louis tjocka bibel, så nu har jag en massa önskningar.:):):)

Molgan
2013-04-04, 23:29
Måste köpa allt utom hjälm och handskar, det som inte är trasigt är bedagat. Går dock i tankar om att skaffa en till hoj, och då jag alltid impulsköper hojar väntar jag med spänning tills jag vet vad jag köpt innan jag skaffar ny utrustning.

Månne
2013-04-05, 00:11
Köpte ny hjälm, Caberg Duke, skitnöjd!

klaus
2013-04-05, 06:42
för mig blev det en ny hjälm Shoei x spirit 2 med motivlack (har nu 7 hjälmar :) ) och för hojen så blev det en 360-30-18 bakdäck med fälg och luftfjädring bak med kromade dämpare

Susie
2013-04-05, 12:55
Nya brillor Velodrom som jag älskar,bra pris jättesköna. (lånat min man hitintills)
Nytt Ryggskydd, är ledat o jätteskönt Dainese Nero
Ny hjälm Shoei GT-Air
Sen var det bara den där lilla detaljen "ny" hoj kan inte bestämma mig för vad det ska bli.

Allan K
2013-04-05, 16:48
Här blev det ny hoj, en Kawasaki Versys 2012 och ny hjälm. Köpte Givi denna gång.

Ove
2013-04-05, 17:02
:) Blev ett par handskar som det står Leather heaven på och som jag hittade på mässan medan jag spejade efter en rosa jacka. Dom blir nog bra men nytt skinn i kyla blir stelt och obändigt, rättar väl till sig med lite töjning och slitage. Nytt framdäck beställt för det gamla är på gränsen till spontansliks. :confused:

Tjita1
2013-04-05, 18:06
Ja, jag har än så länge bara införskaffat handskar och hjälm, så förutsatt att jag får ett jobb ska jag köpa mig resten, inklusive hoj i år.. ;)

TheCrow
2013-04-05, 20:45
Typ allt eftersom jag ska börja övningsköra i år. Mycket beslutsångest har det varit. Mest över hjälm och skor. Mest hjälm eftersom de ska "anpassa" sig efter lite användning, vilket leder till att alla känns små och konstiga när man provar dom. Känns som lotteri att den kommer att funka i långa loppet, vilket är lite trist med tanke på vad de kostar. Hursom blev det en Duke Legend som kommer se fint ut till min custom-hoj :O)

/Freddo

namn
2013-04-05, 20:49
Packutrustning från sw-motech
Trax 37+37 och en på topp... i svart ...

Nu får det räcka för i år... ( sa frugan :-) )

Olle Å
2013-04-06, 20:49
Packutrustning från sw-motech
Trax 37+37 och en på topp... i svart ...

Nu får det räcka för i år... ( sa frugan :-) )

Har hon fått grejer för lika mycket pengar?:):)

namn
2013-04-07, 16:56
Har hon fått grejer för lika mycket pengar?:):)

Jag nekar inte till att jag har målat in mig i ett hörn.... Inte blev hon gladare när hon såg att jag hade köpt en ny iPad heller :D

Jag ligger nog på lika mycket minus hos henne nu som mitt bankkonto gör.

TheCrow
2013-04-07, 18:37
Jag har börjat bli lite nojig över att jag valt en för liten hjälm... En medium(57-58) och jag mäter typ drygt 59 runt skallen. Fast i butiken tyckte jag iofs inte att det var någon större skillnad mellan storlekarna. Jag börjar väl bara bli lite nojig antar jag... Hur länge får man åka runt innan hjälmen rättar till sig?

/Freddo

lars
2013-04-08, 07:33
En ny buff blev det sen får jag nog köpa ett par nya fodrade handskar för dom jag har nu börjar bli lite slitna efter 10års användning;(

Nina
2013-04-08, 08:28
Ja visst ja, ett par vattensäkra stövlar skulle jag behöva. De jag köpte hos Triumph var inte de vattensäkra med Gore-Tex som jag trodde jag köpte då och de andra stövlarna läcker in också.

Mats Liifv
2013-04-08, 08:29
Blev ny ARAI-hjälm, Skinnjacka, skinnbrallor, nackskydd och skyddsjacka. Blev bara stövlar och handskar som inte förnyades!

http://www.jofama.com/motorcycle_wear/images/products/ymer_1_00_B.jpg
http://www.jofama.com/motorcycle_wear/images/products/clarino_1_00_B.jpg
http://www.mc-boden.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/Alpinestars_Bion_50572eeab64be.jpg
http://www.jofama.com/motorcycle_wear/images/products/proton_1_00_B.jpg

stefan.
2013-04-08, 10:05
Kör du med nackskyddet och skyddsjackan för "vanligt väg-åka"?

Olle Å
2013-04-08, 13:39
Kör du med nackskyddet och skyddsjackan för "vanligt väg-åka"?

Händer det inte olyckor vid vanlig körning kanske???????
Hm , eller menar du att han skulle ha ändå bättre skydd??:confused::confused:

stefan.
2013-04-08, 14:06
Händer det inte olyckor vid vanlig körning kanske???????

Har jag påstått något annat? Vadan denna orgie i frågetecken, har tangenten fastnat eller stammar du när du skriver?


Hm , eller menar du att han skulle ha ändå bättre skydd??:confused::confused:
Menar ingenting. Var bara nyfiken om det tillhörde hans "standardutrustning" för vanlig körning, eller om det användes vid offroadåkning eller något annat.

Molgan
2013-04-08, 14:49
Menar ingenting. Var bara nyfiken om det tillhörde hans "standardutrustning" för vanlig körning, eller om det användes vid offroadåkning eller något annat.
Jag gör som Mats och kör med skyddsväst och riktiga knäskydd under stället, petar ur de insydda skydden. Anledningen för mig är att jag provat att gå omkull med allvädersställ och insydda skydd, var helt värdelöst då skydden åkte runt och inte satt där de skulle när de väl behövdes. Knäskydden åkte ner i stövlarna, armbågsskydden vred sig runt armen och axelskydden hamnade bak på ryggen. Med skyddsväst under tar jackan hand om slipskadorna och skydden tar hand om slagen utan att flytta på sig, och som bonus får man med väst bröstskydd som oftast saknas i allvädersställen. Enda nackdelen är att det är lite bökigare att komma i grejerna, men det är en vanesak.

Edit: Körde så även när jag hade gathoj. Räddade mig en varm dag i Italien, 40+ och mördande långsam trafik. Slet av mig jackan och körde med T-shirt + väst. Hade nog inte överlevt annars.

stefan.
2013-04-08, 15:12
Jag gör som Mats och kör med skyddsväst och riktiga knäskydd under stället, petar ur de insydda skydden. Anledningen för mig är att jag provat att gå omkull med allvädersställ och insydda skydd, var helt värdelöst då skydden åkte runt och inte satt där de skulle när de väl behövdes. Knäskydden åkte ner i stövlarna, armbågsskydden vred sig runt armen och axelskydden hamnade bak på ryggen. Med skyddsväst under tar jackan hand om slipskadorna och skydden tar hand om slagen utan att flytta på sig, och som bonus får man med väst bröstskydd som oftast saknas i allvädersställen. Enda nackdelen är att det är lite bökigare att komma i grejerna, men det är en vanesak.

Kan se poängen med det, det är väl problemet med skydden i ställen, kanske undantaget riktigt tajta skinnställ.
Jackan verkar väl rätt smidig att dra på sig, separata knäskydd verkar lite jobbigare, den ständiga avvägningen av hur bekväm man vill vara antar jag.
Hur tajt sitter skydden mot kroppen med en sån jacka? Blir det inte väldigt svettigt under dem? Inte minst de stora bröstplattorna?

Molgan
2013-04-08, 15:35
Kan se poängen med det, det är väl problemet med skydden i ställen, kanske undantaget riktigt tajta skinnställ.
Jackan verkar väl rätt smidig att dra på sig, separata knäskydd verkar lite jobbigare, den ständiga avvägningen av hur bekväm man vill vara antar jag.
Hur tajt sitter skydden mot kroppen med en sån jacka? Blir det inte väldigt svettigt under dem? Inte minst de stora bröstplattorna?
Jo det finns en risk för att det kan bli lite svettigt, speciellt om man har en dåligt ventilerad väst. Har dock aldrig lidit så mycket av det, är bara vid aktiv körning i skogen som jag riktigt känner att det blir lite svettigt men vid gatåka är det inga problem.

Skydden sitter hyfsat tajt men det går ju att reglera. Kör med ett tunt underställ mellan västen och kroppen.

Mats Liifv
2013-04-08, 16:09
Kör du med nackskyddet och skyddsjackan för "vanligt väg-åka"?

För mig är det standardutrustning vid all körning! Har varit med om ett par rejäla smällar under min hojåkartid. Senast i höstas räddades jag från allvarligare nackskador tack vare mitt gamla nackskydd. Fick beröm av läkaren för min goda skyddsnivå. Hjälmen var inte vacker, men klarade mig helt utan nackproblem trots ett par rejäla smällar mot vägen. Kom undan med tre frakturer i foten, ett spräckt revben och en mindre fraktur i ena axeln...

engström67
2013-04-08, 19:42
Jag gör som Mats och kör med skyddsväst och riktiga knäskydd under stället, petar ur de insydda skydden. Anledningen för mig är att jag provat att gå omkull med allvädersställ och insydda skydd, var helt värdelöst då skydden åkte runt och inte satt där de skulle när de väl behövdes. Knäskydden åkte ner i stövlarna, armbågsskydden vred sig runt armen och axelskydden hamnade bak på ryggen. Med skyddsväst under tar jackan hand om slipskadorna och skydden tar hand om slagen utan att flytta på sig, och som bonus får man med väst bröstskydd som oftast saknas i allvädersställen. Enda nackdelen är att det är lite bökigare att komma i grejerna, men det är en vanesak.

Edit: Körde så även när jag hade gathoj. Räddade mig en varm dag i Italien, 40+ och mördande långsam trafik. Slet av mig jackan och körde med T-shirt + väst. Hade nog inte överlevt annars.

Håller med om att skyddsväst håller skydden på plats bäst.Men ett vanligt problem med allväderställ är att man har för stora kläder.Som mitt skinn/textil ställ har riktigt bra skydd och sitter som ett skinnställ på kroppen,även riktigt ryggskydd sitter i jackan:).Perfekt.På med ett tunt underställ(ull såklart och hoppa i byxor/jacka klart:).Men skulle jag köra aktivt i skogen så skulle det nog bli annan utr.

Molgan
2013-04-08, 23:42
Håller med om att skyddsväst håller skydden på plats bäst.Men ett vanligt problem med allväderställ är att man har för stora kläder.
Sant. Fast om man ska hitta mc-kläder som sitter bra får man både slita och ha lite tur. Då jag är av en avlång modell så innebär det att om jag hittar ett allvädersställ där skydden sitter tajt så slutar byxbenen strax nedanför knäna. =)

Däremot brykar det vara lätt att hitta skinnställ som sitter som en smäck, synd bara att jag inte kör sporthoj..

pentti01
2013-04-09, 01:18
Jag har inte kostat på mig så mycket; blev ett par Beg. Timberland Boots som jag dekorerade med hundalsband.
Fick även tillfälle att köpa ett par skinnhandskar väldigt billigt på Jysk, dom klipptes av och är i full färd med att montera nitar på dem.
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/001-7.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/002-3.jpg

swedan
2013-04-09, 19:24
Passar bra till din hoj. :rock:

goldfish
2013-04-09, 23:50
Mats: Vad är det för nackskydd du köpt? Modell/Pris? och vilken modell hade du tidigare?

Vad fick du ge för Proton-skyddsvästen?


För mig är det standardutrustning vid all körning! Har varit med om ett par rejäla smällar under min hojåkartid. Senast i höstas räddades jag från allvarligare nackskador tack vare mitt gamla nackskydd. Fick beröm av läkaren för min goda skyddsnivå. Hjälmen var inte vacker, men klarade mig helt utan nackproblem trots ett par rejäla smällar mot vägen. Kom undan med tre frakturer i foten, ett spräckt revben och en mindre fraktur i ena axeln...

Mats Liifv
2013-04-10, 08:35
Mats: Vad är det för nackskydd du köpt? Modell/Pris? och vilken modell hade du tidigare?

Vad fick du ge för Proton-skyddsvästen?
Handlade alla prylar hos Dick på MC-boden (http://www.mc-boden.se/sortiment/crossutrustning/cross-skydd?vmcchk=1). Eftersom jag köpte dubbla uppsättningar av allt, hustrun skulle också ha ny utrustning förhandlade jag mig till en rabatt på 15%. På länken kan du se skydden jag köpte och deras priser.
Mc-boden säljer även på postorder. Går alltid att diskutera priser med Dick om man handlar lite mer produkter.
Nackskyddet jag har sen förut är ett Leatt Neck Brace, av den första generationen.

goldfish
2013-04-10, 09:05
Får man fråga varför du just köpte alpinestars? Jag har själv tänkt köpa nackskydd och vill att det ska vara bra. Några erfarenheter ämnen så länge?

Har du skyddet utanpå jackan, jag antar det? (dum fråga kanske)?

Mats Liifv
2013-04-10, 11:50
Får man fråga varför du just köpte alpinestars? Jag har själv tänkt köpa nackskydd och vill att det ska vara bra. Några erfarenheter ämnen så länge?

Har du skyddet utanpå jackan, jag antar det? (dum fråga kanske)?Ingen speciell orsak till just det märket, utan det var det som Dick sålde.

Finns många snarlika modeller av att antal olika märken. Tror inte att det spelar så stor roll vilken man väljer. Det viktiga är att det är bekvämt och funkar ihop med hjälmen. Har aldrig haft några som helst problem med att använda skyddet. Hindrar mig inte på något sätt och jag tänker inte ens på att det sitter där.

Har skyddet löst utanpå jackan, för mig funkar det lika bra som att använda de remmar som följer med för att fixera det.

Om man vill ha det under jacka blir det genast mer komplicerat. KTM har en jacka som passar till deras skydd. Finns nog även någon modell från JOFAMA som kan funka.