handdator

Visa fullständig version : Däckval - Asfalt/Skogsväg (grus & packat underlag)



gorber
2013-04-02, 13:02
Skaffade mig, efter lång tids tankar i den vägen, en Honda Dominator förra året vilket jag verkligen inte ångrat! En ny värld av härliga utflykter och aktiv körning öppnar sig bortom vägbommarna! :)

Dags att byta däck (åtminstone bak, antagligen båda när jag ändå är igång) och jag skulle gärna vilja ha råd/förslag på lämpliga val för mitt användningsområde:

Främst småvägar & (någorlunda framkomliga) skogsvägar, alltså i det senare fallet packat underlag eller grus. - Inga enduroäventyr i lergropar och mer eller mindre obanad terräng - Varken hojen eller den lätt åldrande piloten är helt lämpade för sådant.

Undviker gärna motorvägar, E-vägar etc. men ger mig å andra sidan ut på längre turer mellan varven och vill kunna marscha 110-120 några timmar rimligt avslappnat.

Har kollat bla på ContiEscape, Metzeler Tourance, som verkar finnas till bra pris - Fast rätt däck är ju egentligen viktigare än någon femtilapp/hundring...

För "Termosåkare", som jag själv, bla har jag förresten lagt upp en sajt med tips för termosstopp (http://termostripp.se) :)
- Kul om det är till glädje för någon här, ännu roligare om ni vill lämna egna tips...

http://termostripp.se

Månne
2013-04-02, 13:18
Jag satte på Conti TKC 80 fram och Heidenau K60 Scout bak med hel slitbana och har sällan varit så nöjd. De funkar utmärkt på grus och skogsstigar och jag har aldrig haft problem med instabilitet på asfalt.
Att sedan det gamla bakdäcket höll 1800 mil gör ju inte saken sämre.

Visst, det finns bättre däck för grus och bättre däck för asfalt men denna kombo är den bästa av två världar!

Ove
2013-04-02, 17:06
:shakehands: Välkommen gorber! Kul sida du bifogade. Har du varit på alla platserna så har vi faktist hittat ett par som vi har gemensamt, Kvissmaren som exempel. :)

Molgan
2013-04-02, 18:35
Tycker du ska kolla på Tourance, tror de kan passa dig. Sköna och tysta på vägen, inga höjdare på rullgrus, sand eller lera men låter inte som du lider av det. På sjysst grusväg funkade de kanon för mig. Kommer inte ihåg livslängden på dem men håller säkert bättre än mer mönstrade däck.

gorber
2013-04-02, 19:57
Tack för tips!
En hel del grus hoppas jag det ska bli. Stigar och endurospår med lerhål står jag som sagt över men vår/höst (ja regnig sommar med) kan det ju lätt bli lite slirigt &skitigt även på småvägar bortom bommarna.
De däck som sitter på nu (kommer inte ihåg modell på rak arm men med tanke på att de var lite slitna redan från början spelar d kanske mindre roll...) var för mycket pendlarhoj och gjorde livet heltrist på småblöta skogsvägar m grässträng i mitten likaväl som när det blev lite lösare på sandig tallmo eller gamla banvallar...

Ove: Vad gäller Termostripp.se så är nog de flesta tipsen egna bidrag faktiskt. Fast det går bra att själv bidra med tips via http://termostripp.se/index.php/laegg-till-egna-tips-/sa-goer-du

Jag knåpar på en utveckling som förhoppningsvis bla ska göra det enklare att lägga upp tips direkt från mobilen på plats och direkt i mobilen ska kunna visa tips inom en given radie från där man råkar vara. - Sakta men osäkert på väg dithän ;)

engström67
2013-04-02, 20:18
Jag har beställt Tkc 80 1400kr komplett,tror dom kommer passa mig perfekt på min Dominator.:)

räven
2013-04-02, 20:38
Blir nog bra, vad har du på tigern då ?

gorber
2013-04-02, 21:45
Hur funkar Tkc 80 på asfalt? Ser grova ut på bilder, är de ändå ok för skapliga dagspass (typ 30 mil) i landsvägsfart?
Efter synpunkter här, letande i andra forum & ett bläddrande hit & dit på mcdackonline.se är jag smått yr i huvudet :) men börjar nog känna att TKC 80 & Heidenau K60 kanske kan passa min "stil"...

Molgan
2013-04-02, 22:05
Hur funkar Tkc 80 på asfalt? Ser grova ut på bilder, är de ändå ok för skapliga dagspass (typ 30 mil) i landsvägsfart?
Efter synpunkter här, letande i andra forum & ett bläddrande hit & dit på mcdackonline.se är jag smått yr i huvudet :) men börjar nog känna att TKC 80 & Heidenau K60 kanske kan passa min "stil"...
TKC på en mindre hoj bullrar och vibrerar på asfalt, det blir "hajfenor" fram efter ett tag (fast de går ju att vända) vilket förvärrar obehaget, och de greppar uselt i vått. Däremot kommer de att göra grusåkat tryggt och trevligt. Är inne på mitt tredje par TKC nu så jag är en anhängare, men varje gång jag ska mer än 20 mil saknar jag Tourance.

räven
2013-04-02, 22:24
Tyvärr går det nog inte att kombinera bra däck till grus å asfalt

gorber
2013-04-02, 22:53
Jag hade "redan" hunnit beställa TKC80 fram och Heidenau K60 bak innan jag läst de senaste två kommentarerna. - Kanske lika bra det ;) - Lite roligare grusåka hemmavid att se fram emot, när det blir dags för semestertripp får jag väl skaffa ett mer landsvägsanpassat däck och lägga om. Det är ju ingen större operation...

Funderar f.ö. på ett extra par hjul för dubbdäck till vintern, med lite tur hittar jag det redan innan semestern och kan lyxa med byte mellan knotter & asfalt efter humör :) - Apropå det har jag funderingar vilka andra hojar man kan tänkas ta hjul från för byte någorlunda "rakt av".

Fast det får kanske lov att bli en ny tråd...

Tack för erat intresse!!

engström67
2013-04-03, 21:16
Blir nog bra, vad har du på tigern då ?

Sitter Tourance exp på den nu.

engström67
2013-04-03, 21:17
TKC på en mindre hoj bullrar och vibrerar på asfalt, det blir "hajfenor" fram efter ett tag (fast de går ju att vända) vilket förvärrar obehaget, och de greppar uselt i vått. Däremot kommer de att göra grusåkat tryggt och trevligt. Är inne på mitt tredje par TKC nu så jag är en anhängare, men varje gång jag ska mer än 20 mil saknar jag Tourance.

Förstår det.Men blir knappast många mil på asfalt med Dominatorn.Den får duga på grusvägarna i närheten.Inte mycket att åka på vid längre sträckor.Det är då Missen kommer in i bilden:)

Månne
2013-04-03, 22:32
Delade meningar?

Jag drog till Nordkap med min kombo förra året och körde 625 mil på 8 dagar och visst blir det vibrationer från TKC 80 fram men bak är det ju slätt så där finns inga problem, slätt är det dock bara i dimensionerna 140-150 annars är det delad slitbana.
Vibrationerna å andra sidan är iaf på min hoj ganska obetydliga.

Det finns inget alternativ om man vill köra 50/50, är det mer vägbetonat typ tourance eller Anakee blir det sämre på grus och vice versa men i mina ögon är det den bästa av två världar.

knugen
2013-04-04, 00:11
Jag kör Tourance på min Scrambler. Hunnit med ca 300 mil på dem men mycket asfalt tyvärr. Greppar bra och bekvämt på asfalt, även våt. Funkar också bra på lite mjukare grusväg, men har inte dubb nog att gräva sig ner i mer packat underlag. Det är ett 85-15 däck. (Procent gata-offroad). Metzeler Enduro3 Sahara är ett 50-50 däck som kanske kan vara ett alternativ?

Lycka till med ditt val!

räven
2013-04-04, 15:08
Sitter Tourance exp på den nu.

Jag ska kolla på Tourance next