handdator

Visa fullständig version : Norge 2013 tur tipps



Reese
2013-04-01, 21:17
Skall åka några mil i norge. Tänkte om någon vill ha facit på en optimal norge vecka och slippa google i timtals så kan ni kika här. Vi utgår från sveriges mittpunkt (nästan). Dvs Matfors och vi skall åka 13-20 juni. Texten är skriven för mina kompisar. Men länkarna till olika sevärdheter samt ruttförslagen kan ju återanvändas. Så vilka guldkorn i detta område borde jag lägga till. Samt viket sömnpiller skall man ta bort?

Har uppdterat mitt turförslag efter input från vänner och bekanta. Samt lite frörslag funna här på detta eminentaforum. Nu är det lite lugnare tempo.

Andra versionen (det nya förslaget): http://futureweb.telia.se/norge_mc/2013/
Norge_2013_turforslagsbeskrivning_v2.docx (beskrivning av resrutt)
pdf_kartor_v2.zip (dagsturerna för utskrift i pdf format)
norge_2013_v2.kmz (öppnas mha Google maps)
Norge_2013_v2.gpx (öppnas mha Garmin BaseCamp eller motsvarande)

jtr
2013-04-01, 23:36
Skall åka några mil i norge. Tänkte om någon vill ha facit på en optimal norge vecka och slippa google i timtals så kan ni kika här. Vi utgår från sveriges mittpunkt (nästan). Dvs Matfors och vi skall åka 13-20 juni. Texten är skriven för mina kompisar. Men länkarna till olika sevärdheter samt ruttförslagen kan ju återanvändas. Så vilka guldkorn i detta område borde jag lägga till. Samt viket sömnpiller skall man ta bort?
http://futureweb.telia.se/norge_mc/2013/Norge_2013_turforslagsbeskrivning.docx

Tack. Detta är mycket bra ide att dela med sig intressanta ruttförslag. Hoppas bara att det kommer flera.

Reese
2013-04-02, 07:14
Jag själv är nybörjare på Norge. Var en sväng där i fjol och körde klassiska vägarna som Årdal, geiranger, trollstigen och sist Aursjøen. GPX samt KMZ fil finner ni här http://futureweb.telia.se/norge_mc/2012/ Vi hade gjort lite för långa turer per dag. Men nu har vi kortat av med 10-15% och gjort extra pass på eftermiddagen om man vill.

Så här gjorde jag för att finna nya uppslag/idéer på vägar. Jag började att analyserade resan Till Topps på http://mcäventyr.se Fann en hel del tipps där. Men de hade lämnat detaljer så att man inte skulle antagligen planka resan utan man skulle köpa den (helt logiskt det är ju deras affärsidé). Deras resor bygger ju på reseupplevelse där du kan pressa dej och din hoj maximalt. Medans min bygger på att kunna köra en v-strom och komma hem utan utan den legat allt för hårt på backen. Med andra ord för touring hoj så funkar mitt upplägg.

Jag googlade på deras bergsknallar samt vägsträckor. Och då visade det sig att flera personer hade skrivit articklar om resvägen. Hittade även då mer tipps på fler vägar. Alla dessa articklar jag fann länkade jag samman i mitt dokument så att mina kompisar om jag nu får med mej någon (Uffe sviker ju aldrig dock) är lika påläst som jag. Sen får ju författaren också sin del av berömelse :)

På sidan nasjonal veger. Finns det mycket mera om man har fler dagar att lägga i norge. Jag fokuserade dock på att ta med allt i den region som jag körde i. Och dom hade ju fina tipp på att slippa dessa trista tunnlar. Visst det är en del grus. Men grus funkar bra för mej. De erfarenheter av grusvägar jag har från Norge är Aursjøen sträckan. Den var en fin hård grusväg. Åkte denna sträcka ifjol med två vänner. Uffe på en Yamaha mt 01 medan Jerry åkte BMW F 650 GS med enduro däck. Jerry blev som pånyttfödd. Körde fram och åter medan jag och Uffe i sakta mak njöt av varje meter som vi gled upp/ner för berget. Min uppfattning är att grusvägen som oftast inte är så bred och med små säkerhetsmarginal (räcken etc finns i regel inte). Gör att man skärper sig och fokuserar på att köra rätt. Samtidigt så njuter jag desto mer av den sparsamma påverkan vägen gjort i nauren. Sen är det ju inte så mycket trafik på denna väg vi åkte. Utan vi mötte 1 mc åkare samt 1 bil på 5 mil.

Reese
2013-04-07, 20:16
Gjorde jag en så perfekt turförslag så att ingen på detta forum kan komma med lite tips om ännu mer sevärda rutter? ;)

engström67
2013-04-08, 07:07
Gjorde jag en så perfekt turförslag så att ingen på detta forum kan komma med lite tips om ännu mer sevärda rutter? ;)

Kan ej öppna dina filer så har ingen aning vart du åkt:)

Olle Å
2013-04-08, 08:26
Gjorde jag en så perfekt turförslag så att ingen på detta forum kan komma med lite tips om ännu mer sevärda rutter? ;)

Lite svårt att lägga upp en rutt för någon annan. Jag har ju kört i Norge i tio år och det dyker upp fina vyer och objekt hela tiden. Har ju kört med olika grupper som ledare för 4 -15 åkare. Då märker man snart att smaken på de olika vägarna och vyerna tilltalar åkarna olika.
Visst finns det givna kort som exvis. Dalsnibba eller Trollstigen eller varför inte färjeturen genom Geirangerfjorden. Ett besök i Lysebottn med Norges, i mitt tycke, häftigaste serpentinväg. Preikestolen, som visserligen kräver en stunds promenad. Den sydligaste vägen som jag har för mig heter Nordsjövägen är oxså fantastisk. Kustvägen norr om Bergen har oxå fina områden att köra igenom. Ett annat fint ställe är om man lyckas ta sig ut på den gamla vägen som går utanför tunnlarna som är mellan Eidsfjord och upp mot Hardangervidda. Där blir man förundrad över att folk överhuvudtaget byggde väg där. Sedan finns det ju en massa fina fjällvägar som kanske kräver mycket god körvana och en hoj av offroad eller lättare touringtyp. Det finns egentligen hur mycket som helst att titta på , så det räcker inte långt med en rutt på en vecka. Man hittar hela tiden nya vägar och platser som man vill återkomma till. Ibland hittar man en väg och då kanske det regnar den dagen, så då försöker man nästa år.
Rutten vi körde förra året gick från Värmland förbi Trondheim upp mot Narvik på E 6:an som var en överraskning och väldigt omväxlande. Körde ut på Lofoten ock körde runt där. Övernattade och tog färjan dagen efter till Bodö och sedan väg 17 söderut. Förbi Röros och söderut mot Värmland igen.
I år kommer vi att åka första veckan i Juni och då blir det ju en liten jubileumstur där vi plockar russinen ur kakan och försöker få med det häftigaste under de tio år som vi kört där.:):):)

Reese
2013-04-08, 08:36
Kan ej öppna dina filer så har ingen aning vart du åkt:)
Klicka på följande länk så kommer du till en filserver.
http://futureweb.telia.se/norge_mc/2013/

Sen kan du markera den fil som du vill ladda ner och höger klicka spara mål som. Sen lägger du det på lämplig plats på din dator och öppnar det.

För att öppna pdf kartorna så behöver du enbart ett program så du kan zippa upp filpaketet. Finns som standard from windows 2008. Sen behöver du Adobe PDF reader. Vilket i princip alla har som std på sin dator. filer med gpx ändelser är sparat för att öppnas i GPS administrativa verktyg. KMZ fil ändelser öppnas med Google Eart.

Hoppas detta löser ditt spörsmål.

Reese
2013-04-08, 08:46
Olle Å (mfl) vi har plockat lite sussin ur norges turist vägar dvs trollstigen geiranger och ausjön. Resten för mej är nya okända marker. Vi har för få dagar att hinna köra längre söderut än Årdal. För att kunna åka södra norge på 8 kördagar från Matfors (sundsvall). Så får man skippa de nordligaste äventyren då de tar minst två dagar i anspråk. Men det blir å andra sidan fler resor. Men ni som har bra koll (och har tid och lust). På våra rutter . Finns det fina avstickare man kan planera in. Dvs om man har gott om tid så kan man ha lite bonus material. Tänkte tex på när vi kommer till Ringebu så har vi ingen kvälls tur för den som vill. Vi kör ju dagen efteråt österut. Så är det några fina kvällsstråk tex syväst?

stefan.
2013-04-08, 10:33
Klicka på följande länk så kommer du till en filserver.
http://futureweb.telia.se/norge_mc/2013/


Gpx och kmz-filerna fungerar inte, går inte att läsa/ladda ner.

Reese
2013-04-08, 14:20
Gpx och kmz-filerna fungerar inte, går inte att läsa/ladda ner.
Har ändrat Mime types i webservern så nu kan du ladda ner bägge. Nu startar tom kmz filen om du har google earth installerat. Dvs om du dubbelklickar på den.

stefan.
2013-04-08, 14:32
Har ändrat Mime types i webservern så nu kan du ladda ner bägge. Nu startar tom kmz filen om du har google earth installerat. Dvs om du dubbelklickar på den.

Nu gick det bättre, ja :)
Kul, ska titta på rutten sen. Ska förmodligen en sväng till Norge i Augusti.

engström67
2013-04-08, 19:09
Har ändrat Mime types i webservern så nu kan du ladda ner bägge. Nu startar tom kmz filen om du har google earth installerat. Dvs om du dubbelklickar på den.

Ok ??ska gå en data kurs och lära mig alla ord:):)

Olle Å
2013-04-08, 19:55
En annan synpunkt är ju att man har en ungefärlig tanke om var man skall åka och sedan bara kör,
tycker själv att jag har hittat en otrolig massa fina vägar utan att vetat så mycket i förväg.
Själv brukar jag faktiskt boka hytter i förväg utan att veta så mycket om vägarna däremellan.
Kollar bara så att den tänkta etappen inte blir för lång. Har man otur och missat att det går en färja en gång i timmen, så kan ju klockan dra iväg. Kommer man fram för tidigt, så finns det ofta möjlighet att ta en liten extra kvällstur.:):):)
Att köra först och tänka sedan kan ju oxå vara kul ibland, då man ser en väg sticka iväg uppåt fjället någonstans.:hello::hello:

Reese
2013-04-08, 23:20
I år så har jag jobbat på att få till kortare turer. Det är skitsvårt då man har begränsad tid och vill se så mycket. Samt man vill åka hoj på så roliga vägar som möjligt. :)

Tror dock att rutten är ganska ok i sin helhet. Utan jag saknar extra turer att ta fram ur rockärmen. Dessa extra turer kan vara vid dagnes slutmål eller vart som helst på sträckan. För vis av erfarenhet så kan 22-27 mil som blir dagssnittet ta 5 timmar eller 10 timmar. Och man vet ju inte förän man kört sträckan hur lång tid det tar.

Å andra sidan kommer man fram för fort så kan man ju ta och dricka ett par kortburkar öl och njuta av utsikten (på ett gäng fina bågar som glänser i solen). :beer: :cheers: :rock:

Reese
2013-06-26, 15:58
Då var resan gjord. Tack för input och sällskap. Har uppdaterat vår rutt som ni andra finer här:

http://futureweb.telia.se/norge_mc

Det blev en hel del grus vilket var gruppens stora önskemål.