handdator

Visa fullständig version : Nervös, klarar jag det detta året?



Mohlin
2013-04-01, 14:46
Jag och min man började köra förra året, i mogen ålder (50 år).
Vi klarade teoriproven, men båda missade uppkörningen på banan. Min man gick upp 3 veckor senare och blev godkänd, men jag beslutade mig för att vänta till nästa (dvs denna) säsongen. Beslutet togs bland annat pga att jag blev uppsagd från mitt jobb, och att jag inte tyckte om vår körlärare.
Vi har haft bilkörkort i 30 år, så att köra i trafik är inga problem, men körläraren var mest van vid 18-åringar som blev nervösa i stadstrafik. Jag kör i stadstrafik varje dag, men att hantera en MC i kurvor, undanmanövrar och hög hastighet är det som gör mig osäker.

Nå. Jag fick kontakt med en anna körskola, men en "riktig" MC lärare (den andra hade MC utbildning i 2a hand). Men nu har man gjort om körkortsreglerna i Danmark enligt de nya 3-variantsreglerna. Jag körde tidigare en 250cc (litet körkort i Danmark), men nu kan man inte ta MCkort med den, jag ska upp på en 500 cc, om jag inte ska hamna i 125cc gruppen.

Urrk. Är skitnervös. Ska på banan 9 april och se hur det går. Kanske är det bättre med en tyngre maskin, 250 cc kan vara lite vingligt?

Vad tror ni? Hur lång tid tar det att vänja sig till en större maskin?

klaus
2013-04-01, 16:11
storleken har inte så stor skillnad som många tror,500cc är fortfarande en liten maskin så det lär nu inte bli någon större skillnad för dig,sluta oroa dig
min fru övningskör med en 750cc och det går alldeles utmärkt och jag har ju en drygt 600kg tung 5700cc, det kan man kalla för tung maskin men den är väldigt lätthanterlig.
lycka till med kortet

Ankan1
2013-04-01, 16:48
Tyngre hoj brukar oftast gå hand i hand med mer kubik.Och mer kubik ger mer kraft som leder till en kraftigare fartökning.Så med andra ord så har man inte så mycket tid över till att vingla. :D

RymdBörje
2013-04-01, 18:32
Urrk. Är skitnervös. Ska på banan 9 april och se hur det går. Kanske är det bättre med en tyngre maskin, 250 cc kan vara lite vingligt?

Vad tror ni? Hur lång tid tar det att vänja sig till en större maskin?

Jag kan inte annat än beklaga omständigheterna.

Med det sagt så...det sitter i huvudet! Inte i högerhanden eller det man sitter på/kör. :rolleyes:
Det är inga problem! Hustrun tog körkort förra året och trots att hon var meganervös så fixade hon det utan att hon aldrig ens åkt moped tidigare. Hon körde upp för A obegränsad.
Kelly's hjältar någon. Oddball: Think positive and the bridge will be there!

Rätt instruktör/lärare är förstås väldigt viktigt...men attityden att man kan är ännu viktigare!
Klart det kommer att gå bra. :D

Olle Å
2013-04-01, 19:30
Jag kan inte annat än beklaga omständigheterna.

Med det sagt så...det sitter i huvudet! Inte i högerhanden eller det man sitter på/kör. :rolleyes:
Det är inga problem! Hustrun tog körkort förra året och trots att hon var meganervös så fixade hon det utan att hon aldrig ens åkt moped tidigare. Hon körde upp för A obegränsad.
Kelly's hjältar någon. Oddball: Think positive and the bridge will be there!

Rätt instruktör/lärare är förstås väldigt viktigt...men attityden att man kan är ännu viktigare!
Klart det kommer att gå bra. :D

Som jag antytt förut. Se inte konerna som några hinder, utan de bara visar den väg du skall köra.:):)
Lycka tILL:cool::cool:

Viragomannen
2013-04-01, 21:17
Hej!

Mitt tips är att du skall köra upp med körskolans motorcykel,dessa är enl min åsikt väldigt lättmanövrerade.med en bra körställning och abs bromsar dessutom.så bromsproven blir inte heller något problem.
Lite nervositet är det nog för dom flesta.det hör till och taggar dig bara ännu mera.
Nog fixar du detta!Jag gjorde det förra året och befinner mig i ungefär samma ålder.man skall helt enkelt göra det man vill medans man kan och är frisk.
Jag bröt min överarm på första uppkörningen.men kom igen ett år senare,och klarade behörigheten för tung mc.

Lycka Till!

Mohlin
2013-04-07, 13:13
Hej!

Jag bröt min överarm på första uppkörningen.men kom igen ett år senare,och klarade behörigheten för tung mc.

Lycka Till!

Du måste berätta hur du lyckades bryta armen på en uppkörning!

Eftersom vi inte har några egna MC så är vi tvungna att köra med körskolans.

Viragomannen
2013-04-07, 20:20
Du måste berätta hur du lyckades bryta armen på en uppkörning!

Eftersom vi inte har några egna MC så är vi tvungna att köra med körskolans.

Ja det har jag skrivit om här på forumet tidigare....kolla här http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=5186

TheCrow
2013-04-07, 20:41
Känner att jag tänker helt rätt som tänker använda körskolans prylar till sånt. Ska man gå omkull kan man lika gärna sabba deras prylar :rolleyes:

I morgon är det första körlektion och idag har vi haft alla väderlekar utom möjligen sandstorm...

/Freddo

Mavve65
2013-04-08, 09:49
Sliten klyscha men; Tänk positivt! Du är ju helt klart på rätt väg och har fixat teori och ny körlärare och tänker låna mc:n vid uppkörning som du kan vara trygg med. Lite nervös är man alltid. ta det som ett positvt tecken och gör något bra av det. Tänk: det hjälper mig att fokusera på uppgiften, istället för "Jag är nervös så jag kommer ramla.."

Tänk som Bon Jovi fritt översatt från Living on a prayer "I am halfway there, I will make it I swear"!

Good luck!!!

PS. jag körde upp på lätt mc 125 för typ 1000 år sedan.....kommer fortfarande ihåg mycket av den.
Grusväg och obevakad järnvägsövergång ingick i momenten.