handdator

Visa fullständig version : Dåliga vägar



pewa
2007-05-07, 09:34
http://www.hojen.nu/bilder/vag1.jpg


http://www.hojen.nu/bilder/vag2.jpg


Vems ansvar är det om man skadar hojen eller kraschar på grund av dålig väg?

Jag var ute en sväng med motorcykeln igår och körde förbi ett flertal gropar
som man ser på bilderna. Kom att tänka på vems ansvar det egentligen är.

Ska jag som förare alltid vara vaksam på att vägen kan ha brister och därför
också skylla mig själv om det går åt pipan? Eller är det vägverkets ansvar när
det är såhär pass allvarliga brister? Detta förutsatt att man håller hastgihets-
begränsningarna såklart.

Det heter ju att man som förare ska anpassa farten efter rådande väglag.
Gäller det även brister i själva vägen och inte bara väderlek?

Bilderna ovan är tagna på en 50-sträcka där det inte är några större problem
att väja. Men jag har sett liknande gropar på både 70- och 90-sträckor där
det inte är lika lätt att hinna med.

Gropen kanske ser lite mesig ut och föör bilister är den knappast något problem.
Men dyker den upp i en kurva mitt framför hojen kan det sluta betyligt värre.

/Peter

Fredd
2007-05-07, 20:05
Jag körde ner min bil en i ganska stor grop för några år sedan. Den hade uppkommit när kärlen gått ur marken och var på en 90-sträcka.

Small ganska ordentligt när jag körde ner vänster framhjul i gropen. Det slutade men punktering och skadad fälg. Jag fick ersättning från vägverket för fälgen, kommer inte ihåg om det var hela beloppet men jag fick ersättning.

Vad som gäller för mindre vägfel vet jag inte. Men vv har ansvar för att vägarna ska vara säkra att framföras på!

Gibson
2007-05-07, 20:30
Vägverket har ansvar eftersom det är dit vi betalar vägskatten, men det är bara 15% av allt som vi betalar som går tillbaks till vägarna, restan är andra lekar dom håller på med, undrar om dom spelar monopol med våra pengar. >:(

Knostret
2007-05-08, 10:52
Om man upptäcker uppenbara olycksrisker kan man ringa 020-93 00 00

"
http://www.umea.se/images/18.bbd1b101a585d7048000172623/banner_risklinjen.gif

Till Risklinjen kan Du ringa och rapportera många olika slag av olycksfallsrisker, till exempel:

* Farliga produkter
* Brunnar utan lock
* Trasiga lekredskap
* Kvarglömda redskap, skrot, gifter
* Farliga trafikmiljöer
* Farliga utemiljöer
* Farliga trapphus

Hur ringer jag?
När Du slår 020-93 00 00 tas samtalet emot av SOS Alarm AB.

De skickar sedan Ditt meddelande vidare till Din kommun som arbetar för att göra vår gemensamma miljö säkrare.

SAMTALET KOSTAR ENDAST EN MARKERING

Vad händer sedan?
Om du rapporterar in akuta risker åtgärdas dessa omedelbart.

Ju fler tips som kommer in, desto bättre kan vi förebygga olyckor."

Mindre risker eller fel kan i Umeå anmälas till 090-16 14 61 mellan 8 och 16, övrig tid 090-16 21 00

;)

turbo
2007-05-08, 11:04
ska börja ringa risklinjen från och med nu! ;)
frågan är om det tas på allvar eller blir ett "jaa, vi ska kolla på saken" eller "tyvärr har vi inte pengar att genomföra allt vi önskar just nu".

Knostret
2007-05-14, 10:26
näe inte i umeå i alla fall.. här jobbar dom häcken av sig för att åtgärda allt. Alltid två personer som har jour dygnet runt så de kan kolla upp felanmälningar och ringa rätt personer samt sätta upp avspärrningar osv. och på vintern är de ansvariga för att köra runt hela umeå kommun med omnejd och avgöra när man ska ringa ut snöröjjarna osv.

ibland kan det ju dock bli så att ansvaret råkar ligga på vägverket eller någon privat person.. och då kan ju tyvärr avspärrning/varning vara det enda som görs på ett tag. Men jag tror vägverket kan va ganska flitiga på akuta problem.

Gibson
2007-06-16, 14:06
Jag blir förbannad när dom bara lappar vägarna, den väg jag har till jobbet är för jävla dålig, snart kan man fan inte åka där längre, den har blivit sämre nu sista tiden och dom kommer väll bara att spruta lite grus som dom brukar. Det är hål och bullar hela vägen till Åtvidaberg så snart så får jag ta en annan väg.

Fredd
2008-07-26, 09:27
Jag läste i Aftonbladet häromdan att anmälningarna till Vägverket ökat rätt mycket på slutet. Det är allt fler som vill ha ersättning för skador på bilen som uppstått av dåliga vägar.

Vore det inte billigare i längden att laga dem ordentligt på en gång?

pewa
2008-07-28, 21:25
Vore det inte billigare i längden att laga dem ordentligt på en gång?

Antaligen! Här skulle man renovera en väg men pengarna tog slut så man gjorde den inte lika tjock(?) för att klara budgeten. Ett år senare, med en vinter och massa trafik är vägen helt kass och måste göras om igen = DYRT.

Nån som vet hur svårt/lätt det är att kräva pengar av VV för en skadad hoj?