handdator

Visa fullständig version : pimpad övningshoj



klaus
2013-04-01, 07:02
blev klar med uppsnyggningen av frugans övningshoj, nu tycker jag att den ser riktigt snygg ut (även hon är mycket nöjd och väldigt motiverad att köra)
Bättrade på den svarta lacken på motorn,lackade om sidopanelen och baksvingen, bytte speglar och framblinkers,tog bort passagerarpinnar, nya genomskinliga nötnings skydd på tanken
grundtanken var att ha snygg hoj som man vill köra trots att det bara är övningshoj,motiverar mer och lättare att tycka om maskinen :)
lite bilder före och efter

Susie
2013-04-01, 10:43
Snyggt, lycka till med övningkörningen!

pentti01
2013-04-02, 00:08
,, "bara en övningshoj",,? Den hojen räcker längre än så, egentligen hur länge som helst. d.v.s om man vill köra på den typen av hoj; street.
Jag har provat en sådan och gillade den, skulle tänka mig ha en sådan om jag inte vore så förbaskat förtjust i min Gamle Härk ! :rock:

klaus
2013-04-02, 08:45
jo,frugan är mycket nöjd med hojen men har ändå tänkt att skaffa vit Victory Boardwalk när kortet är fixat,så du får gärna återkomma om du vill köpa övningshojen sedan :)

Ankan1
2013-04-03, 08:48
Varför tog du bort fotpeggarna.Kan ju vara bra att ha.

klaus
2013-04-03, 14:31
hon ska inte ha någon passagerare och vi tyckte det var snyggare utan, lätt att sätta tillbaks när det är dags att sälja

pentti01
2013-04-03, 20:18
hon ska inte ha någon passagerare och vi tyckte det var snyggare utan, lätt att sätta tillbaks när det är dags att sälja

Personligen tycker jag att det är trevligt att flytta över fötterna till de bakre pinnarna ibland. Ger lite omväxling i sittställningen. :)

akems
2013-04-03, 20:32
Du sitter väl bakpå som en god handledare ska göra:-)

klaus
2013-04-04, 01:00
sitter inte bakom nybörjare,det tillför inget
kör egen hoj framför eller bakom beroende på vad vi övar.
med tanke på var passagerarpinnarna sitter så lär jag inte heller till nybörjarna att ha fötterna där
annars tycker jag att detta är en väldigt smidig övningshoj,kan rekommendera

Ankan1
2013-04-04, 11:15
Det är rätt så intressant det där med vad som egentligen är en bra förstahoj för övningskörning.Min tidigare Honda CB750 Sevenfifty upplevs ju av många som en bra övningshoj där Kawasaki ZR7 förmodligen i det närmaste är identisk motormässigt och med samma sittställning.

Men jag undrar ibland ... Blackbirden t ex är väldigt snäll att framföra och har en mycket bra balans men anses ju vara en hoj som man inte framför utan vana vid mc liksom andra liknande hojar av olika märken.Men dessa hojar är ju egentligen byggda för maximal vägprestanda med en bra väghållning.Att den sedan kan förvandlas till fan själv är ju en helt annan sak när även tidigare nämnda övningshojar är olämpliga med sina 750cc.

Bara en stilla fundering om vad som egentligen är bra när många av dessa hojval faller på fördomar om ett snällare utseende och att om man sitter rakt upp så har man bättre kontroll vilket inte alls är sant mm.Hmm, man undrar ju, liksom.

Mats Liifv
2013-04-04, 13:01
Bara en stilla fundering om vad som egentligen är bra när många av dessa hojval faller på fördomar om ett snällare utseende och att om man sitter rakt upp så har man bättre kontroll vilket inte alls är sant mm.Hmm, man undrar ju, liksom.

Anser du att du har bättre kontroll när du kör Blackbird än med Sevenfifty? Är det lättare för en nybörjare att klara en manöverbana med den?

För egen del känner jag att jag har som bäst kontroll på hojen med en upprätt körställning och ett lite bredare styre. Dom stora äventyrshojarna är i mina ögon dom jag har bäst kontroll med när jag ska manövrera i exempelvis stadstrafik. Min tidigare BMW
K1200RS var inte alls kul att hantera i lägre farter, däremot en dröm när det gick lite fortare. Hade inte velat köra manöverbana med den hojen, speciellt inte som nybörjare.

Det finns få absoluta sanningar. Vad som gäller för mig gäller inte för någon annan. Det gäller att hitta hojen som passar ens egna behov.

pumpe3
2013-04-04, 14:47
Upprätt sittställning och tyngd är viktigt vid övning anser jag, min gamla X11 (typ naken BB) var inte optimal på något sätt för krypbanan taskigt styrutslag och jävligt tung, men annars lättkörd.

RymdBörje
2013-04-04, 15:02
Det är rätt så intressant det där med vad som egentligen är en bra förstahoj för övningskörning.Min tidigare Honda CB750 Sevenfifty upplevs ju av många som en bra övningshoj där Kawasaki ZR7 förmodligen i det närmaste är identisk motormässigt och med samma sittställning.

Men jag undrar ibland ... Blackbirden t ex är väldigt snäll att framföra och har en mycket bra balans men anses ju vara en hoj som man inte framför utan vana vid mc liksom andra liknande hojar av olika märken.Men dessa hojar är ju egentligen byggda för maximal vägprestanda med en bra väghållning.Att den sedan kan förvandlas till fan själv är ju en helt annan sak när även tidigare nämnda övningshojar är olämpliga med sina 750cc.

Bara en stilla fundering om vad som egentligen är bra när många av dessa hojval faller på fördomar om ett snällare utseende och att om man sitter rakt upp så har man bättre kontroll vilket inte alls är sant mm.Hmm, man undrar ju, liksom.

Du har inte kört en Blackbird genom konbana eller i polisåttor? Eller hur?
Det finns visserligen bl.a japanska poliser som uträttar små underverk på mindre sporthojar. Fast för oss vanliga dödliga är det annat som gäller. Jag har något Blackbirdliknande och förutom att hjulbasen är löjligt lång så bara tanken på ev. gå ikull är så hämmande för prestationen att det bara blir meningslöst. Och jo, jag har provat både koner och åttor...det var inte snyggt! :(

Så smalt och lätt och kort som formeln tillåter. Upprätt körställning med lodlinje genom snudd på hela kroppen på en gång. Helst skall det vara en hoj som går att stå och köra.
Visserligen sitter det i huvudet och inte i högerhanden men en hoj med snäll motorkarakteristik är i alla fall att föredra.

Manöverprovet speglar väldigt lite om ens alls motorcykelkörning på riktigt utan verkar vara en skrivbordsprodukt av någon som varit pressad att hitta på ett sållningsverktyg.
Så det gäller att optimera så mycket som möjligt inom reglerna om det ska klaras med i alla fall lite marginaler....eller om man har råd att gå ikull ett par gånger medans man övar så går det även att fixa på något mindre optimalt.

Ankan1
2013-04-04, 21:18
Svar Ja ... Jag känner en betydligt större trygghet manövermässigt på t ex en Blackbird eller Hayabusa än på Sevenfiftyn.Om vi utgår från att alla som inte sitter på en hoj är flumpellar som måste sitta rakt upp med stödhjulen nere och passerar diverse kurvpartier i samma stil bara för att känna tryggheten i en jämförbar bilkörning så är jag ganska förvissad om att många av dessa t ex framåtlutade hojar många gånger har en klart större vägkänsla än enklare sitt rakt upp exemplar i mc djungeln.Jo jag vet, förutfattade fördomar om hur det alltid har varit är svåra att bryta ibland ända tills man provat på och kanske sett och känt en ny sanning.Visst var den känslan ganska så överraskande ni som nu provat.

klaus
2013-04-05, 06:24
för vår del ville vi ha en så enkel övningshoj som möjligt,gillar custom så testade Suzuki Intruder - svängradien var klart sämre,så det var att leta vidare
hittade denna Kawa - extremt bra svängradie,utmärkt balans,går att köra krypövningarna på tomgång pga tillräckligt stark motor, samma sak med start från stillastående - inget problem att komma iväg med bara tomgång. Föredrar upprätt körställning för mina elever - man ska hålla koll på allt omkring hojen,lättare att snurra med huvudet och verkligen se vad som finns (man ska läsa skyltar och hålla reda på bilarna)

övningskörning är inte riktigt samma sak som vanlig hojkörning när man väl har kortet - en lagom nervös elev försöker lära det som krävs vid uppkörning, när man väl har fått kortet, så är man fri och kan fortsätta att utveckla sina kunskaper i den typen av hojkörning som man tycker om
man ska försöka ha en så anpassad övningshoj det bara går, ingen mening att göra övningarna svårare än dom är
men vi är ju alla olika så smaken får bestämma lite här med

RymdBörje
2013-04-05, 08:31
för vår del ville vi ha en så enkel övningshoj som möjligt,gillar custom så testade Suzuki Intruder - svängradien var klart sämre,så det var att leta vidare
hittade denna Kawa - extremt bra svängradie,utmärkt balans,går att köra krypövningarna på tomgång pga tillräckligt stark motor, samma sak med start från stillastående - inget problem att komma iväg med bara tomgång. Föredrar upprätt körställning för mina elever - man ska hålla koll på allt omkring hojen,lättare att snurra med huvudet och verkligen se vad som finns (man ska läsa skyltar och hålla reda på bilarna)

övningskörning är inte riktigt samma sak som vanlig hojkörning när man väl har kortet - en lagom nervös elev försöker lära det som krävs vid uppkörning, när man väl har fått kortet, så är man fri och kan fortsätta att utveckla sina kunskaper i den typen av hojkörning som man tycker om
man ska försöka ha en så anpassad övningshoj det bara går, ingen mening att göra övningarna svårare än dom är
men vi är ju alla olika så smaken får bestämma lite här med

Den ser ut att väl passa in formen för en "uppkörningshoj" och även då en att öva med inför uppkörningen med. :)

Och som du riktigt påpekar det är viss skillnad mellan övningskörningen inför kortet och körningen efteråt. ;)

Månne att ett lycka till kan var hjälp på vägen.... :)

klaus
2013-05-20, 19:40
tackar för alla svar och tankegångar
frugan klarar lågfartsbanan och just nu fokuserar vi på att få upp hastigheten för hennes körande,hon har lite svårt att gasa mer än 50 just nu,mycket sitter i huvudet,men det ska ju kännas tryggt för henne med.
Kunde inte låta fingrarna vara, så bytte sprillans nya däck (bredare bak) och målade fälgarna silverfärgade på hennes hoj,väldans vad det blev snyggt

klaus
2013-11-16, 04:08
nu har frugan köpt en Ducati Diavel 1200cc att ha när väl kortet är fixat,så Kawasakin är till salu på direkten efter godkänd uppkörning ifall nån är intresserad :)

klaus
2013-11-19, 18:04
frugans nya :)
har redan börjat pimpa på den här med

pentti01
2013-11-20, 01:42
frugans nya :)
har redan börjat pimpa på den här med

Nästan som en "fabriks-ratbike" :p

Mats Liifv
2013-11-20, 08:38
frugans nya :)
har redan börjat pimpa på den här med

Lägg gärna upp bilder så att vi får följa vad som händer...

klaus
2015-03-14, 04:58
bytte kopplingslameller på Kawan - väldans vad det blev nice koppling,inget slirande och den tar perfekt.
Frugan ute och tränar hårt - fin look på hojen :)
Fortsatt pimpandet - fina gashandtag och bytt även fingergreppet på koppling och broms. Återstår stålspunna bromsslangar fram och snyggare fotpinnar om nu inte listan blir längre

klaus
2015-03-14, 05:57
några bilder på Ducatin med, där går pimpandet långsammare,listan är bra lång :)
kan ni se vad som är ändrat mellan första och andra bilden??

engström67
2015-03-14, 16:55
några bilder på Ducatin med, där går pimpandet långsammare,listan är bra lång :)
kan ni se vad som är ändrat mellan första och andra bilden??

Ja den där fruktansvärt fula stänklappen som även Bmw Gs envisas med är väck:adore:Och fälgstripes och lite kolfiber.:)